Want. Kijk. Edwin. Ik weet dat heel Nederland verlegen zit om wat relativering in de vele kwesties die ons kleine landje teisteren. En ik weet dat de gemiddelde Nederlander liever hysterisch met dranghekken op het Binnenhof staat te gooien, en dat mensen met juiste perspectieven schaars zijn.
Maar. Edwin. Is het dan niet een beetje overdone om maar meteen mijn complete prachtpost over te nemen, en het vod dat de Spits heet er kennis mee te maken?
Ter vergelijking:
De brievenrubriek in de Spits vandaag:
![]()
En mijn BeF-post (wat een gewone post is, maar dan net wat nostalgischer en superieurder)
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 01:06 schreef Nosh het volgende:Nee, maar serieus.
Ik word doodmoe van die hele islam-discussie. Niet zozeer omdat ik het naieve idee heb dat alle negatieve elementen vanzelf wel zullen verdwijnen zolang we ze maar heel erg in het juiste perspectief plaatsen, en een piknijd-praatgroep oprichten voor de Kanaleneiland-berbers , maar omdat het niks minder is dan een natuurlijk proces.
Acculturatie is van alle tijden, zowel bij volken met een hele sterke gemeenschappelijke identiteit, als in een land waar zelfs een historisch canon er niet in wilt, en een dode relnicht als grootste Nederlander tot held wordt verkozen, omdat men lijdt aan chronische langetermijnsgeheugen-problemen en onderbuik-kwaaltjes. Dat wilt niet zeggen dat we dan maar lijdzaam moeten toezien hoe een groep die zelfs in het land van oorsprong uitgekotst wordt de zaak keihard mag verstieren. Integendeel. Keihard aanpakken, en hetzelfde geldt voor de andere probleemgroepjes, om willekeur te voorkomen.
Maar ga niet huilen dat 'onze identiteit' verloren gaat, want íedere nationale identieit is continu aan verandering onderhevig. Zorg gewoon dat de basisbeginselen van een gezonde democratie overeind blijven, en houd, als het kan, ook even die vrijzinnigheid er een beetje in. Datmagikwel.
Dus. Edwin. Hier is je kans om zelf je eigen visie te posten, misschien kunnen we een biertje doen en er over praten. Jouw moment van glorie, hier is het.
Groetjes,
Nosh.