abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53847732
Ik heb een HR-ketel (intergas hr22) waarvan de expansievat zeer laag (onder de ketel) is geplaatst. Dit is natuurlijk heel onhandig en dus wil ik het (laten) verplaatsen, maar voordat ik dat laat doen wil ik weten of dit eigenlijk wel mogelijk is.

Ik wil dus dat het in ieder geval hoger dan de ketel komt, dus op zo'n 2 meter. Kan dit zomaar of is het zo laag geplaatst met een reden?
pi_53848645
Niks op tegen om het expansievat boven de ketel te plaatsen ipv er onder.
Maar....... als hiermee het expansievat het hoogste punt in je installatie wordt (best mogelijk indien de ketel op zolder staat) moet je wel zorgen dat er op die plaats ontlucht kan worden.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_53848687
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 21:25 schreef quo_ het volgende:
Niks op tegen om het expansievat boven de ketel te plaatsen ipv er onder.
Maar....... als hiermee het expansievat het hoogste punt in je installatie wordt (best mogelijk indien de ketel op zolder staat) moet je wel zorgen dat er op die plaats ontlucht kan worden.
Dat is dus wel zo. Dat het vat de hoogste punt wordt. Waarschijnlijk ook de reden waarom het onder de ketel was geplaatst... ik kan namelijk direct de ketel ontluchten...
pi_53850839
Dan zou ik bij het verleggen van de leiding naar boven een t-stuk plaatsen met een automatische ontluchter.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_53851199
Of je gebruikt een expansievat console, hierin kun je gelijk een ontluchter draaien.

pi_53851310
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 22:44 schreef klipper het volgende:
Of je gebruikt een expansievat console, hierin kun je gelijk een ontluchter draaien.

[ link | afbeelding ]
Dat is idd nog mooier
pi_53887987
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 22:44 schreef klipper het volgende:

[ link | afbeelding ]
Is dat dan een hele expansievat? maar dan in pijpvorm?
pi_53889010
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 16:10 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Is dat dan een hele expansievat? maar dan in pijpvorm?
Nee, op het plaatje zie je links de kant die tegen de muur geschroefd wordt met daar vlakbij de koppeling waar de cv buis bevestigd wordt.
Rechts komt aan de onderkant het expansie vat te hangen, de aansluiting bovenop is voor de ontluchting.
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:15:15 #9
95752 crew  Chell
Kluns
pi_54270666
*schopje*

Hoe moeilijk is het om zo'n expansievat te verplaatsen? Die van mij zit ook heel onhandig, maar iedereen die ik er over spreek, begint direct te panieken. Ik heb zelf helemaal geen verstand van die dingen, maar zou hem erg graag verplaatst zien, omdat ik dan de vriezer daar kan plaatsen.
pi_54270764
Je zal een stuk cv-leiding moet buigen/snijden en eventueel een koppeling kunnen plaatsen. Als je er niet zeker over bent kan je het beter laten doen, het is maar een klusje van een kwartier.
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:34:10 #11
95752 crew  Chell
Kluns
pi_54271138
Ik was zeker niet van plan het zelf te gaan doen, maar het leek mij niet echt een onmogelijke klus Vrienden e.d. beginnen echter direct te kreunen en te steunen en zaterdag op een feestje begon ook al iedereen "oh maar dát doe je niet zomaar even hoooooorrrr".

Dus ik begon wat bang te worden dat ik iets onmogelijks wil
pi_54273409
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 21:34 schreef Yoni het volgende:
Ik was zeker niet van plan het zelf te gaan doen, maar het leek mij niet echt een onmogelijke klus Vrienden e.d. beginnen echter direct te kreunen en te steunen en zaterdag op een feestje begon ook al iedereen "oh maar dát doe je niet zomaar even hoooooorrrr".

Moeilijk is het niet, en zoals gezegd is het een klusje van niks of je moet vergeten zijn om de installatie drukloos te maken en gedeeltelijk afgetapt te hebben, dan duurt het wat langer door al het extra dweilwerk.

Maar wie weet kennen je vrienden en familie je beter dan je denkt en moet je het volgens hen niet zelf doen
pi_54274734
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 21:34 schreef Yoni het volgende:

Tja..... ik ben een techneut en geen psycholoog maar volgens mij zijn mensen die een dhz klusje zo aandikken zelf te lui/te dom/te onhandig zijn om zoiets aan te pakken. Die adviezen heb je dus niks aan.
Maar kijk ook goed uit met goede raad die inhoudt dat het allemaal niks voorstelt. Even goed kijken waar e.e.a. zit en hoe je aftapt en drukloos maakt is echt noodzakelijk.

Een foto van de situatie zou wel helpen om hier wat nuttige tips los te weken. Ik heb er al vast eentje: begin op een tijdstip dat je nog wat mogelijkheden hebt om extra materiaal te kopen of hulptroepen in te schakelen. Zaterdagmiddag om drie uur de zaag er in zetten is dus niet zo handig.
pi_54275227
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 00:06 schreef quo_ het volgende:

[..]

Tja..... ik ben een techneut en geen psycholoog maar volgens mij zijn mensen die een dhz klusje zo aandikken zelf te lui/te dom/te onhandig zijn om zoiets aan te pakken. Die adviezen heb je dus niks aan.
Maar kijk ook goed uit met goede raad die inhoudt dat het allemaal niks voorstelt. Even goed kijken waar e.e.a. zit en hoe je aftapt en drukloos maakt is echt noodzakelijk.

Een foto van de situatie zou wel helpen om hier wat nuttige tips los te weken. Ik heb er al vast eentje: begin op een tijdstip dat je nog wat mogelijkheden hebt om extra materiaal te kopen of hulptroepen in te schakelen. Zaterdagmiddag om drie uur de zaag er in zetten is dus niet zo handig.
Goed voorbereid is natuurlijk het halve werk, het verplaatsen is echter niet moeilijk.
alle benodigde materialen zijn zelfs zeer eenvoudig van te voren op te nemen .

Wel is het eventjes afhankelijk van hoe het geheel nu gemonteerd is.
laten we voor het gemak uitgaan van rechtstreeks op de leiding d.m.v. een t-stuk xx-15-xx ( xx staat voor de leidingmaat van de hoofdleiding 22 of 28 mm (meest gangbaar))

Hier een korte uitleg ervoor:
Maak de installatie drukloos en tap een klein beetje af.
demonteer het vat en de oude leiding tot aan het t-stuk.

bepaal de nieuwe plaats voor het vat.
gebruik hier een expansievatconsole voor ( voordeel hiervan is dat deze buis vast zit aan de muur en het vat hier gemakkelijk in gedraaid kan worden.

expansievatconsole

draai in de expansievatconsole de volgende onderdelen,
bovenop de ontluchter

Ontluchter.

onder in de console zie je twee aansluitingen, degene die het dichts bij de muur zit gbruik je voor een puntstuk van 1/2x 15 mm

puntstuk

de voorste aansluiting kun je gelijk het vat draaien, maar omdat we toch bezig zijn en van gemak houden draaien we hier een expansievatkoppeling in, het voordeel hiervanm is dat bij een defect vat de installatie niet afgetapt hoeft te worden.

expansievatkoppeling

in deze koppeling draaien we als laatste het vat, indien het vat niet goed is draai je er natuurlijk gelijk een nieuw vat in.
maar voordat we het vat erin draaien maken we er eerst de leiding bij, uitgaande van het t-stuk heb je natuurlijk wel een nieuwe knelring 15 mm nodig, de oude wartel kan hergebruikt worden.

om de leiding vast te zetten kun je deze beugels gebruiken

als laatste draaien we het vat weer vast en gaan we de installatie weer opvullen en ontluchten, controleer de installatie op lekkage, stook de installatie even op en controleer nogmaals na afkoeling van deze.
pi_54282727
Vraagje: Mag een expansievat ondersteboven zitten? Dus met de aansluiting naar beneden gericht?
pi_54326948
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 13:27 schreef mgerben het volgende:
Vraagje: Mag een expansievat ondersteboven zitten? Dus met de aansluiting naar beneden gericht?
In principe kan het geen kwaad, alleen als je vat defect raakt en vol met water komt te zitten heb je kans dat deze kan afscheuren of breken, een goede bevestinging is dus wel aan te raden.
Ook zijn er vaten te koop met beugels waar je het vat in kan hangen ( ook op zijn kop) of met aangelaste bevestigingspunten, hiermee kun je hem op de vloer, wand of plafond vastzetten.
Zorg echter wel voor een ontluchtingspunt zodat je geen lucht maar wel water je expansievat inperst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')