FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Expats ervaringen
muffmaandag 8 oktober 2007 @ 09:51
Vanwege recente ontwikkelingen wil ik mijn appartement (a'dam west) over niet al te lange tijd in de verkoop knallen. Tot die tijd wil ik graag mijn huis voor een periode verhuren. Na het lezen en horen van een aantal horrorverhalen met verhuren aan particulieren valt die optie sowieso weg. Wat mij rest is het verhuren aan expats, maar los van een aantal bureau’s die er op internet te vinden zijn, ben ik vooral benieuwd naar ervaringen van huiseigenaren met het verhuren aan expats.

Welke contractduur is er gehanteerd? Geheel of gedeeltelijk gemeubileerd verhuurt? Welk bureau of gewoon via marktplaats? Wat zijn de ervaringen mbt de huurders? Hoe bereken je de huurprijs?
paricosmaandag 8 oktober 2007 @ 10:36
Ik heb een aantal keren mijn appartement in Utrecht aan expats verhuurd. Is altijd goed gegaan. Verhuur periode varieerde tussen 4 maanden en bijna 2 jaar. De eerste keer had ik een bureau ingeschakeld omdat ik zelf in het buitenland zat (ook waren de mogelijkheden via internet toen nog niet zo ruimschoots aanwezig). De tweede keer heb ik gewoon zelf via marktplaats en een expat-site huurders gevonden. Het is nergens voor nodig om zo'n bureau in te schakelen, zeker niet als je zelf toch in de stad bent. Zo'n bureau rekent behoorlijk wat aan bemiddelingskosten (één maand huur is niet ongebruikelijk; weliswaar te betalen door de huurder maar toch ..... ).

Overigens moeten expats zo met alleen hun koffer in je huis kunnen, dus geheel gemeubileerd, lakens en handdoeken, wasmachine, telefoon, internet .... alles moet in principe aanwezig zijn wil je een redelijk maandbedrag kunnen vragen.

Succes.
Buschettamaandag 8 oktober 2007 @ 11:05
Bij een expat kan je ook wel 2 maanden borg hanteren om zo je inboedel veiig te stellen van diefstal of beschadiging.
muffmaandag 8 oktober 2007 @ 11:31
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 10:36 schreef paricos het volgende:
Ik heb een aantal keren mijn appartement in Utrecht aan expats verhuurd. Is altijd goed gegaan. Verhuur periode varieerde tussen 4 maanden en bijna 2 jaar. De eerste keer had ik een bureau ingeschakeld omdat ik zelf in het buitenland zat (ook waren de mogelijkheden via internet toen nog niet zo ruimschoots aanwezig). De tweede keer heb ik gewoon zelf via marktplaats en een expat-site huurders gevonden. Het is nergens voor nodig om zo'n bureau in te schakelen, zeker niet als je zelf toch in de stad bent. Zo'n bureau rekent behoorlijk wat aan bemiddelingskosten (één maand huur is niet ongebruikelijk; weliswaar te betalen door de huurder maar toch ..... ).

Overigens moeten expats zo met alleen hun koffer in je huis kunnen, dus geheel gemeubileerd, lakens en handdoeken, wasmachine, telefoon, internet .... alles moet in principe aanwezig zijn wil je een redelijk maandbedrag kunnen vragen.

Succes.
heb je toevallig een rekensom hoe je tot een redelijk maandbedrag komt? Ik zit met alle vaste lasten zo rond de 900 euro, dat is exclusief belasting teruggave, maar dit zal niet meer mogelijk zijn bij verhuur. Knal je er dan 50 % er boven op of werkt dit niet zo?
michiel5maandag 8 oktober 2007 @ 11:50
schaamteloze tvp
paricoswoensdag 10 oktober 2007 @ 11:55
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 11:31 schreef muff het volgende:

[..]

heb je toevallig een rekensom hoe je tot een redelijk maandbedrag komt? Ik zit met alle vaste lasten zo rond de 900 euro, dat is exclusief belasting teruggave, maar dit zal niet meer mogelijk zijn bij verhuur. Knal je er dan 50 % er boven op of werkt dit niet zo?
Prijs wordt toch vooral bepaald op basis van vraag en aanbod. Struin dus zelf het aanbod af om te kijken wat gangbare prijzen zijn. In de regel kun je al snel ergens tussen de 1000 en 1500 zitten. Kijk bv eens op www.expatriates.com . Ik had daar destijds zelf een advertentie op gezet en aardig wat reracties op gekregen.

Verder moet je in je contract goed aangeven welke kosten wel en niet in de huurprijs zitten. Ik had alle kosten in de huurprijs opgenomen (abonnement telefoon, vaste kosten energie, heffingen en dergelijke) en daar boven op kwamen dan alleen nog het energieverbruik en de telefoontikken.
muffwoensdag 10 oktober 2007 @ 12:28
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 11:55 schreef paricos het volgende:

[..]

Prijs wordt toch vooral bepaald op basis van vraag en aanbod. Struin dus zelf het aanbod af om te kijken wat gangbare prijzen zijn. In de regel kun je al snel ergens tussen de 1000 en 1500 zitten. Kijk bv eens op www.expatriates.com . Ik had daar destijds zelf een advertentie op gezet en aardig wat reracties op gekregen.

Verder moet je in je contract goed aangeven welke kosten wel en niet in de huurprijs zitten. Ik had alle kosten in de huurprijs opgenomen (abonnement telefoon, vaste kosten energie, heffingen en dergelijke) en daar boven op kwamen dan alleen nog het energieverbruik en de telefoontikken.
liet je de huurder/huurders zich ook inschrijven op jouw adres?
paricoswoensdag 10 oktober 2007 @ 12:52
Ja, op een gegeven moment wel omdat de gemeente over leegstand begon te zeuren.
qwerty_xdonderdag 11 oktober 2007 @ 19:39
wat is het wezenlijke verschil tussen gemeubileerde verhuur aan expats en anderen ???
het feit dat het voor een beperkte tijd is ?
Essebesvrijdag 12 oktober 2007 @ 06:54
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 19:39 schreef qwerty_x het volgende:
wat is het wezenlijke verschil tussen gemeubileerde verhuur aan expats en anderen ???
het feit dat het voor een beperkte tijd is ?
de huuropbrengst is veelal hoger
DiegoArmandoMaradonadonderdag 18 oktober 2007 @ 14:46
Lijkt me ook logisch als je tijdelijk wil verhuren