abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53780343
Voor mijn nieuwbouwhuisje zit ik nog een beetje met een keuze-probleem.

Gezien het budget en mijn smaak kan ik twee keuzes maken voor de 'bedekking' van de vloer van mijn open woonkamer/keuken;

Of
ik kies voor vloerverwarming (dit is als meerwerk op te nemen. Het wordt alleen gebruikt als bijverwarming) in combinatie met een beetje degelijke laminaat..
(bij eventuele verkoop kan ik het huis verkopen 'met vloerverwarming' maar laminaat is nooit zo mooi als echt hout)
+ vloerverwarming heeft zo'n z'n comfort en is wellicht energie zuiniger?

Of
ik kies niet voor vloerverwarming en kan met dit geld een royale eikenhouten vloer laten leggen..
(bij eventuele verkoop komt dan ipv 'met vloerverming' te staan; met eikenhouten vloer)
+ Echt hout is mooier en hier heb je geen verwarming voor nodig
+ Ik kan nog veiliger boren in mijn vloer (kruipruimte)

Prijstechnisch komt het ongeveer op hetzelfde neer

Waar zou jij voor kiezen?
Zou je liever een huis hebben waar een mooie echte houten vloer in ligt of ga je toch voor de woning met vloerverwarming en laminaat(waarbij je, als je écht het profijt van de vloerverwarming wil hebben er toch tegels in moet leggen)

Alvast bedankt!
geen commentaar
pi_53781211
Vloerverwarming en laminaat gaat dat wel samen?
  Vis een optie? maandag 8 oktober 2007 @ 01:38:20 #4
70532 loveli
N
pi_53781771
Eiken vloer natuurlijk. Doe de vloerverwarming maar in de badkamer.
crap in = crap out
pi_53785008
eiken vloer
  maandag 8 oktober 2007 @ 11:23:23 #6
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_53786501
eiken vloer natuurlijk
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_53786620
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:38 schreef loveli het volgende:
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:24:22 #8
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_53797022
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:38 schreef loveli het volgende:
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_53823856
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 00:53 schreef Duiveltja het volgende:
Vloerverwarming en laminaat gaat dat wel samen?
Dat zou moeten kunnen zolang het maar als bijverwarming dient. Maar goed, het meeste plezier van vloerverwarming heb je natuurlijk bij tegels denk ik.
geen commentaar
pi_53824492
eiken vloer...duidelijk.

(je hebt er bij tegels inderdaad meer plezier van, want dan is het effect groter. Als de vloerverwarming uit is dan vriezen je voeten ongeveer vast aan de tegels, terwijl dat bij een houten vloer hartstikke meevalt)
Da gao nie nou!
pi_53832886
Wij hebben in ons nieuwe huis voor een combinatie gekozen; Vloerverwarming met lamelparket.
Je hebt dan geen helemaal eiken vloer maar het ziet er net zo mooi uit omdat de bovenste laag wel echt hout is. Bovendien is lamelparket goed te combineren met een vloerverwarming omdat deze niet zo werken.
Het is echt een aanrader, we krijgen ontzettend veel complimenten over onze mooie vloer en hebben lekker warme voetjes!
  woensdag 10 oktober 2007 @ 10:55:05 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53833556
Vloerverwarming kan prima onder houten vloeren. Tnimble kan daar veel meer over vertellen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53930745
Laminaat kan erg sterk op een eiken vloer lijken, moest mijn verzekeringsagent met een reststukje bewijzen dat ik geen eiken vloer in de kamer had, maar "gewoon" laminaat......
pi_53935262
Even opbreken in meerde antwoorden om al je vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden.

Vloerverwarming als bijverwarming geeft geen reductie op de stookkosten. Het kost iets meer dan als je het niet zou hebben. Maar als je een tegelvloer hebt voelt de vloer erg koud aan. Dit is omdat steen snel warmte opneemt en afgeeft. De gevoels temperatuur is daardoor erg veel lager. Een vloerverwarming als bijverwarming onder een tegelvloer is heel erg aan te raden. Ook kan je de stookkosten in combinatie met een tegelvloer iets omlaag krijgen. De gevoelstemperatuur van de vloer gaat erdoor omhoog waardoor je de radiatoren iets lager kunt zetten.

Een houtenvloer heeft een grotere warmtegeleidingsisolatieweerstand. Hout neemt minder snel temperatuur op of geeft dit af. Een houtenvloer voelt daardoor voor ons gevoel veel warmer dan hij is. Een bijverwarming onder een houtenvloer draagt veel minder bij aan het comfort.

Laminaat wil niets anders zeggen dat het geen massieve vloer is maar bestaat uit verschillende op elkaar gelamineerde materialen. Dit kan een MDF of HDF laag zijn met daarop een bedrukte plastie folie en een transparante laag tegen slijtage van de opdruk. Maar kan ook bestaan uit een aantal op elkaar gelamineerde dunne stroken hout. Deze laatste heeft dezelfde uitstraling als een massieve houten vloer maar is veel goedkoper omdat alleen de bovenste laag hout van een dure een mooie soort is. Nadeel is dat je de vloer minder vaak kunt schuren. Hierdoor gaat zo'n vloer veel minder lang mee, hij kan niet vele honderden jaren blijven liggen.

Vloerverwarming als hoofdverwarming scheelt heel veel in de stookkosten. De ketel hoeft het water niet meer tot 90 graden te verwarmen maar slechts tot 25 a 40 graden. Ook is de aanleg goedkoper omdat je niet met een 90 graden systeem voor de radiatoren en een 2de systeem met eigen regelaar en pomp werkt voor de vloerverwarming.

Vloerverwarming als hoofdverwarming in combinatie met een houten of laminaat is ideaal. Doordat hout iets meer isoleert dan steen wordt de warmte nog beter verdeelt en blijft de vloer langer warmte stralen nadat de ketel is afgeslagen.

Hout geeft geen problemen met krimpen en uitzetten in combinatie met vloerverwarming. Hout werkt zowel onder invloed van temperatuur en vocht. Echter de hoeveelheid dat hout werkt onder invloed van temperatuur is zeer gering. Hout werkt ook vrijwel aleen in de breedte en veel minder in de lengte.

Stel 100 planken van 20cm breed (zeer breed) worden van 15 graden verwarmt nar 25 graden. Over de volle 20 meter zal de vloer 1 a 2 millimeter uitzetten en minder dan een 10de millimeter per plank gaan bol staan.

Nu wordt ipv de temperatuur het vochtgehalte van het hout veranderd door de luchtvochtigheid te verhogen van 40 naar 70%. Over de 20 meter zal de vloer 3 a 5 cm uitzetten en per plank tot enkele mm gaan bollen.

Bij een massieve houtenvloer is het uitzetten door vocht veel groter dan bij een gelamineerde houtenvloer. Echter in plaats van uitzetten en bollen van de planken heeft een gelamineerdevloer het nadeel dat deze weer gevoeliger is voor scheuren van het hout.

Onafhankelijk van wel of geen vloerverwarming dient bij elke houtenvloer goed gelet te worden op de vochtigheid om problemen te voorkomen. Tegenwoordig zijn hiervoor bevochtigers te koop. Zodra de luchtvochtigheid in de winter omlaag gaat gaat het apparaat water verdampen om de dealende luchtvochtigheid tegen te gaan. Dit is overigeens niet alleen prettig voor je vloer maar ook voor mens en dier en voor je meubels, deuren enz.

Dus kort samen gevat:
- verkies hoofdverwarming boven bijverwarming en pas dit door het hele huis door. Dit scheelt aanzienlijk in de stookkosten. In combinatie met balansventilatie en goede isolatie is verwarming op enkel en alleen op zonnewarmte in Nederland mogelijk.
- Als je een houtenvloer mooi vind prefereer een houten laminaat vloer boven een massieve houtenvloer.
- Combineer vloerverwarming met een houtenvloer.
- Reguleer het vochtgehalte in je huis, iets wat bij een houtenvloer een must is omdaar niet aan voorbij te gaan.

Ik heb geen enkel belang in, bij of met enige leverancier, legger of producent van vloer of verwarmingssystemen. Enkel en alleen heb ik veel kennis van hout en de verwerking daarvan in de fijne houtbewerking.

[ Bericht 2% gewijzigd door tnimble op 14-10-2007 22:48:25 ]
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:41:15 #15
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_53959967
ik ben sneller geneigd, mochten er identieke huizen aangeboden worden, te gaan voor de massief eiken vloer ipv de vloer met vloerverwarming. Hout is toch al lekker warm van zichzelf en het zier er zeker super heel mooi absoluut fantastisch eruit!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 08:16:38 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53961995
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:41 schreef hierissieweer het volgende:
ik ben sneller geneigd, mochten er identieke huizen aangeboden worden, te gaan voor de massief eiken vloer ipv de vloer met vloerverwarming. Hout is toch al lekker warm van zichzelf en het zier er zeker super heel mooi absoluut fantastisch eruit!
Hout lijtk warm, maar als het koud is is het toch echt koud.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_58912920
Het verhaal van trimble klopt.
Echter de ontwikkeling van de producten gaat steeds sneller.
Massieve houten vloeren kunnen inmiddels prima op vloerverwarming.
Er zijn nieuwe speciaal ontwikkelde lijmen op de markt gekomen.

Het voordeel van massieve houten vloeren t.o.v. laminaat of lamelparket blijft inderdaad dat je bij
lamelparket te maken hebt met 2 krimpcoefficienten. De eerste van de onderlaag en de tweede van de
houtlaag. Deze beide lagen reageren verschillend op veranderingen in warmte en vocht, waardoor er spanning binnen de plank kan ontstaan. Hierdoor ontstaat het gevaar van scheurvorming in de plank.

Bij een massieve houten vloer heb je dit probleem niet, want daar is slechts sprake van 1 krimpcoefficient. M.n. bij vloerverwarming zijn de schommelingen in warmte en vocht meer aanwezig dan een vloer zonder vloerverwarming.
Dit alles is te lezen op : Houten vloeren en vloerverwarming in 2008
en op de pagina van lamelparket: Lamelparket en scheurvorming
pi_58916145
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 10:31 schreef Susanne81 het volgende:
Wij hebben in ons nieuwe huis voor een combinatie gekozen; Vloerverwarming met lamelparket.
Je hebt dan geen helemaal eiken vloer maar het ziet er net zo mooi uit omdat de bovenste laag wel echt hout is. Bovendien is lamelparket goed te combineren met een vloerverwarming omdat deze niet zo werken.
Het is echt een aanrader, we krijgen ontzettend veel complimenten over onze mooie vloer en hebben lekker warme voetjes!
Het is al even geleden, misschien ben je er niet meer, maar wat ik me afvraag...
Heb je die vloerverwarming als enige verwarming, of als bijverwarming? En in dat laatste geval, gebruik je de traditionele verwarming nog veel??

Ik heb nu een tegelvloer met vloerverwarming als enige verwarming in de woonkamer en zit erover te denken om in de loop der tijd een lamelvloer eroverheen te gaan leggen als dat goed te doen is in die combi...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')