#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2007 @ 16:47 | |
Ik heb les gehad in handgeschakelde auto's en vervolgens ook altijd in handgeschakelde auto's gereden. Echter... de auto's die ik leuk vind worden over het algemeen meer verkocht als automaat. Als ik me beperk tot de handgeschakelede auto's wordt de occasionmarkt dus nogal klein. ![]() Dus... hoe ingrijpend is het om over te stappen? Is het erg wennen? Aan te raden om bijv een uurtje bij een rijschool te gaan oefenen in een auto met automaat? | ||
Frumzel | donderdag 4 oktober 2007 @ 16:49 | |
Welnee. Je zou enkel in het begin de koppeling willen induwen als je remt (en bijna stil komt te staan), maar voor de rest gaat het "automatisch". Niks geen rijlessen of praktijkervaring voor nodig ![]() | ||
Godtje | donderdag 4 oktober 2007 @ 16:50 | |
Is makkelijker eigenlijk. Gewoon onthouden dat je linkerpoot NIKS moet doen. ![]() | ||
siekman | donderdag 4 oktober 2007 @ 16:54 | |
Nee hoor , als je kan handschakelen kan je ook met een automaat rijden als je maar ff weet hoe het werkt let zeergoed op dat je met de gasvoet ook remt en niet met je koppelvoet , dit om 2 redenen 1) je klapt niet met je waffel tegen de voorruit 2) je verslijt je remblokken niet en voor kom oververhitting van schijven en blokken uitleg bak P) park ( pakeren icm bakvergrendeling ) R) reverse N) neutral D) drive , met het gebruik van alle trappen ( versnellingen ) D3) schakeld tot aan 3e trap D2)idem maar tot 2 D1) blijft in eerste trap 3 in soms fijn in de stads gebruik maar ik gebruik het nooit 2 bergen icm met car of caravan 1 nooit in gebruik , dit gebruik je ook alleen in de bergen al het echt niet mogelijk is om door te schakelen door omsrtandigheden PS tip van de dag duurder in verbruik onderhoudt e.d en neem hem in combinatie met een grote moter ( v6 v8 ) is veel comfortabler en weet als je eenmaal een automaat hebt je nooit meer anders wil | ||
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2007 @ 17:01 | |
Wat doet de P-stand dan? ![]() | ||
Godtje | donderdag 4 oktober 2007 @ 17:04 | |
quote:Aan automaat heeft geen vrij. Je moet voor het stoplicht ook remmen want hij rijdt altijd (zachtjes maar hij wil wel gaan rijden). De automaten pik je er zo uit op de weg, dat zijn de mensen die 'overdreven' veel remmen. ![]() eigenlijk is er wel een N maar ik gebruik hem nooit ![]() | ||
Frumzel | donderdag 4 oktober 2007 @ 17:07 | |
quote:Ik gebruik de N met regelmaat. Heb een boordcomputer in de auto en die geeft aan dat je tot een halve liter minder per uur verbruikt (0,7L/u t.o.v. 1,2L/u in de D). En het voelt ook aan alsof het beter is voor de motor, aangezien ie niet weg wil rijden ![]() | ||
siekman | donderdag 4 oktober 2007 @ 17:29 | |
De P is een parkeerstand Je hoeft geen handrem meer te gebruiken , in de p stand blokkeert hij de wielen via de bak . dat is ook 1 van de redenen dat je een automaat niet mag slepen , ook in neutraal is de bak belast . Dus voor parkeren gewoon p en dan staat ie goed geblokeerd behalve als je scheef staat en de auto naar voren kan rollen in neutral ( de momenten zeg maar waneer jij je handrem stevig aantrok ) kan je beter de combi gebruiken van P en handrem . anders hangt de pal van de blokade klem en zou je hem kunnen beschadigen | ||
Barcaconia | donderdag 4 oktober 2007 @ 18:05 | |
Ga je je SLK wegdoen? Tip: Leg je linkerbeen dwars tegen je stoel gevouwen zeg maar (voet tegen middenpaneel aan) zodat je echt de drang niet kan krijgen om de koppeling in te duwen. Verder is het geen probleem. Op het vlakke wegdek is de P trouwens genoeg om geremd te staan, op een helling doe je de P en de handrem. | ||
Repeat | donderdag 4 oktober 2007 @ 19:10 | |
Gewoon instappen en wegrijden, als je dat doet merk je dat het niks bijzonders is en dat je echt geen rare dingen gaat doen met je linkerbeen. | ||
siekman | donderdag 4 oktober 2007 @ 19:44 | |
Idd ga eerst een ff proefrijden met een automaat , huur er eens 1 voor een dag of vraag of je een dag met de auto mag rijden die je wilt kopen , als je idd een slk gaat inruilen oid , zal het idd wel een auto van een aanzienlijk bedrag zijn , dus moet een dag proef geen probleem zijn denk ik | ||
Frumzel | donderdag 4 oktober 2007 @ 19:56 | |
Hm, een iemand met geld ![]() ![]() Als je automaat gaat rijden, neem dan een DSG ![]() Dat is een automaat die sneller kan schakelen dan de beste coureur kan. Filmpje: DSG vs 6SPD Manual Reclame (een normale automaat is theoretisch minder snel Bijv.: mijn auto Bora 96kw (0-100) -Automaat: 11,5s -Handgesch.: 9,6s) [ Bericht 9% gewijzigd door Frumzel op 04-10-2007 20:03:26 ] | ||
worldpimber | donderdag 4 oktober 2007 @ 20:17 | |
Overstappen naar een automaat, jaja.. dat is inderdaad echt iets om bang voor te zijn ![]() Als het nou andersom was.. ![]() Maar in het begin is het wel ff wennen, zeker met even parkeren ofzo en te hard remmen ![]() | ||
Repeat | donderdag 4 oktober 2007 @ 20:19 | |
quote:Indrukwekkend ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2007 @ 20:55 | |
quote:Momenteel geen erg concrete plannen hoor, maar ik hou wel in de gaten hoe bijv de prijsontwikkeling is van SLK's van het nieuwe type. Ik heb een SLK van het vorige type en wellicht ruil ik die in voor eentje van het nieuwe type, als de prijs daarvan nog wat verder gezakt is. ![]() En die nieuwe SLK's worden dus vooral als automaat verkocht. ![]() | ||
tevebe | vrijdag 5 oktober 2007 @ 06:17 | |
Ik heb in NL ook alleen maar handgeschakeld gereden. Heb sinds een maandje een auto met automaat en je bent er binnen een minuut aan gewend. Gewoon je linkervoet niet gebruiken en er kan niks misgaan. | ||
Pascal86 | vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:18 | |
Ik heb na mijn slagen ook alleen maar in automaat gereden (nissan primera, C5) toen ik mijn eigen auto kocht was het wennen en heb de eerste maand nog steeds gezworen bij automaat, maar nu ik helemaal goed kan schakelen wil ik eigenlijk geen automaat meer ![]() Wat ik inderdaad heb zoals eerder is genoemd in dit topic dat je als je toch ff weer een keer automaat rijdt dat je dan plotseling remt maar das ff een keertje en daarna ben je weer gewend ![]() | ||
Klonk | vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:23 | |
went snel genoeg. wat wel klote is als je vaker overstapt van een schakelbak naar een automaat dan zit je in de automaat aan de pook te trekken en gebeurt er niets en in een schakelbak zit je naar de pook te kijken met een blik van: ja komt u maar ![]() tenminste dat overkwam mij altijd... | ||
Neluhz | vrijdag 5 oktober 2007 @ 15:35 | |
quote:Zijn er zo weinig handgeschakelden te vinden dan? SPOILER | ||
#ANONIEM | vrijdag 5 oktober 2007 @ 15:42 | |
quote:Kijk maar eens op Autotrack. Van het nieuwe type staan er momenteel 9 handgeschakelde op en 78 met automaat. | ||
siekman | vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:10 | |
| ||
siekman | vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:10 | |
oh is php lighting |