abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53696052
Ik heb les gehad in handgeschakelde auto's en vervolgens ook altijd in handgeschakelde auto's gereden.

Echter... de auto's die ik leuk vind worden over het algemeen meer verkocht als automaat. Als ik me beperk tot de handgeschakelede auto's wordt de occasionmarkt dus nogal klein.

Dus... hoe ingrijpend is het om over te stappen? Is het erg wennen? Aan te raden om bijv een uurtje bij een rijschool te gaan oefenen in een auto met automaat?
pi_53696145
Welnee. Je zou enkel in het begin de koppeling willen induwen als je remt (en bijna stil komt te staan), maar voor de rest gaat het "automatisch". Niks geen rijlessen of praktijkervaring voor nodig
Ehm... ok
pi_53696166
Is makkelijker eigenlijk.
Gewoon onthouden dat je linkerpoot NIKS moet doen.
pi_53696321
Nee hoor , als je kan handschakelen kan je ook met een automaat rijden als je maar ff weet hoe het werkt

let zeergoed op dat je met de gasvoet ook remt en niet met je koppelvoet , dit om 2 redenen

1) je klapt niet met je waffel tegen de voorruit
2) je verslijt je remblokken niet en voor kom oververhitting van schijven en blokken

uitleg bak

P) park ( pakeren icm bakvergrendeling )
R) reverse
N) neutral
D) drive , met het gebruik van alle trappen ( versnellingen )
D3) schakeld tot aan 3e trap
D2)idem maar tot 2
D1) blijft in eerste trap

3 in soms fijn in de stads gebruik maar ik gebruik het nooit
2 bergen icm met car of caravan
1 nooit in gebruik , dit gebruik je ook alleen in de bergen al het echt niet mogelijk is om door te schakelen door omsrtandigheden

PS tip van de dag

duurder in verbruik onderhoudt e.d
en neem hem in combinatie met een grote moter ( v6 v8 ) is veel comfortabler

en weet als je eenmaal een automaat hebt je nooit meer anders wil
pi_53696525
Wat doet de P-stand dan? Als ik nu parkeer zet ik de bak gewoon in z'n vrij, met de handrem erop. Waarom heb je bij de automaat dan een P-stand nodig?
pi_53696636
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:01 schreef k_man het volgende:
Wat doet de P-stand dan? Als ik nu parkeer zet ik de bak gewoon in z'n vrij, met de handrem erop. Waarom heb je bij de automaat dan een P-stand nodig?
Aan automaat heeft geen vrij.
Je moet voor het stoplicht ook remmen want hij rijdt altijd (zachtjes maar hij wil wel gaan rijden).
De automaten pik je er zo uit op de weg, dat zijn de mensen die 'overdreven' veel remmen.

eigenlijk is er wel een N maar ik gebruik hem nooit
pi_53696732
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:04 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Aan automaat heeft geen vrij.
Je moet voor het stoplicht ook remmen want hij rijdt altijd (zachtjes maar hij wil wel gaan rijden).
De automaten pik je er zo uit op de weg, dat zijn de mensen die 'overdreven' veel remmen.

eigenlijk is er wel een N maar ik gebruik hem nooit
Ik gebruik de N met regelmaat. Heb een boordcomputer in de auto en die geeft aan dat je tot een halve liter minder per uur verbruikt (0,7L/u t.o.v. 1,2L/u in de D). En het voelt ook aan alsof het beter is voor de motor, aangezien ie niet weg wil rijden
Ehm... ok
pi_53697263
De P is een parkeerstand

Je hoeft geen handrem meer te gebruiken , in de p stand blokkeert hij de wielen via de bak .
dat is ook 1 van de redenen dat je een automaat niet mag slepen , ook in neutraal is de bak belast .

Dus voor parkeren gewoon p en dan staat ie goed geblokeerd
behalve als je scheef staat en de auto naar voren kan rollen in neutral ( de momenten zeg maar waneer jij je handrem stevig aantrok ) kan je beter de combi gebruiken van P en handrem .
anders hangt de pal van de blokade klem en zou je hem kunnen beschadigen
  donderdag 4 oktober 2007 @ 18:05:35 #9
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_53698100
Ga je je SLK wegdoen?

Tip: Leg je linkerbeen dwars tegen je stoel gevouwen zeg maar (voet tegen middenpaneel aan) zodat je echt de drang niet kan krijgen om de koppeling in te duwen. Verder is het geen probleem. Op het vlakke wegdek is de P trouwens genoeg om geremd te staan, op een helling doe je de P en de handrem.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_53699723
Gewoon instappen en wegrijden, als je dat doet merk je dat het niks bijzonders is en dat je echt geen rare dingen gaat doen met je linkerbeen.
pi_53700725
Idd ga eerst een ff proefrijden met een automaat , huur er eens 1 voor een dag of vraag of je een dag met de auto mag rijden die je wilt kopen , als je idd een slk gaat inruilen oid , zal het idd wel een auto van een aanzienlijk bedrag zijn , dus moet een dag proef geen probleem zijn denk ik
pi_53701106
Hm, een iemand met geld

Als je automaat gaat rijden, neem dan een DSG (google er maar op!)
Dat is een automaat die sneller kan schakelen dan de beste coureur kan.

Filmpje:

DSG vs 6SPD Manual
Reclame

(een normale automaat is theoretisch minder snel

Bijv.: mijn auto Bora 96kw (0-100)

-Automaat: 11,5s
-Handgesch.: 9,6s)

[ Bericht 9% gewijzigd door Frumzel op 04-10-2007 20:03:26 ]
Ehm... ok
pi_53701746
Overstappen naar een automaat, jaja.. dat is inderdaad echt iets om bang voor te zijn
Als het nou andersom was..

Maar in het begin is het wel ff wennen, zeker met even parkeren ofzo en te hard remmen
pi_53701805
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 19:56 schreef Frumzel het volgende:
Hm, een iemand met geld

Als je automaat gaat rijden, neem dan een DSG (google er maar op!)
Dat is een automaat die sneller kan schakelen dan de beste coureur kan.

Filmpje:

DSG vs 6SPD Manual
Reclame

(een normale automaat is theoretisch minder snel

Bijv.: mijn auto Bora 96kw (0-100)

-Automaat: 11,5s
-Handgesch.: 9,6s)
Indrukwekkend
pi_53702639
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 18:05 schreef Barcaconia het volgende:
Ga je je SLK wegdoen?
Momenteel geen erg concrete plannen hoor, maar ik hou wel in de gaten hoe bijv de prijsontwikkeling is van SLK's van het nieuwe type. Ik heb een SLK van het vorige type en wellicht ruil ik die in voor eentje van het nieuwe type, als de prijs daarvan nog wat verder gezakt is.

En die nieuwe SLK's worden dus vooral als automaat verkocht.
pi_53711953
Ik heb in NL ook alleen maar handgeschakeld gereden. Heb sinds een maandje een auto met automaat en je bent er binnen een minuut aan gewend. Gewoon je linkervoet niet gebruiken en er kan niks misgaan.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:18:53 #17
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_53713171
Ik heb na mijn slagen ook alleen maar in automaat gereden (nissan primera, C5) toen ik mijn eigen auto kocht was het wennen en heb de eerste maand nog steeds gezworen bij automaat, maar nu ik helemaal goed kan schakelen wil ik eigenlijk geen automaat meer

Wat ik inderdaad heb zoals eerder is genoemd in dit topic dat je als je toch ff weer een keer automaat rijdt dat je dan plotseling remt maar das ff een keertje en daarna ben je weer gewend
Because they will last that long.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:23:51 #18
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53713251
went snel genoeg. wat wel klote is als je vaker overstapt van een schakelbak naar een automaat dan zit je in de automaat aan de pook te trekken en gebeurt er niets en in een schakelbak zit je naar de pook te kijken met een blik van: ja komt u maar

tenminste dat overkwam mij altijd...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_53722376
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 20:55 schreef k_man het volgende:

[..]

Momenteel geen erg concrete plannen hoor, maar ik hou wel in de gaten hoe bijv de prijsontwikkeling is van SLK's van het nieuwe type. Ik heb een SLK van het vorige type en wellicht ruil ik die in voor eentje van het nieuwe type, als de prijs daarvan nog wat verder gezakt is.

En die nieuwe SLK's worden dus vooral als automaat verkocht.
Zijn er zo weinig handgeschakelden te vinden dan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_53722529
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 15:35 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Zijn er zo weinig handgeschakelden te vinden dan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kijk maar eens op Autotrack. Van het nieuwe type staan er momenteel 9 handgeschakelde op en 78 met automaat.
pi_53723182
1
2
3
<?php
automaat heeft de toekomst in filerijdend nederland hehehehe
?>
pi_53723192
oh is php lighting
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')