FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Dat was niet de bedoeling....
Alexxxxxwoensdag 3 oktober 2007 @ 17:26
In het topic over de opvolger van de Peugeot 308 kwam het al ter sprake: De Peugeot 309 zou eigenlijk een Talbot worden.. Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Daf was druk bezig met het ontwikkelen van de Daf 77 op het moment dat die bijna af was, nam Volvo de personenwagen afdeling over. Deze maakte een paar aanpassingen en doopte de auto Volvo 340.

Robert Opron had een hele hippe auto getekend voor Saab. Iets te hip, helaas, Saab hoefde het ontwerp niet. Omdat het toch zonde was om in de prullenbak te gooien ging hij met het ontwerp leuren, en Citroën nam het in productie onder de naam BX.

Zijn er nog meer vorbeelden? En kom er nu niet mee aanzetten dat de Daewoo Nexia eigenlijk een Opel Kadett is, want de Kadett is WEL in productie geweest, de Daf 77, Saab BX en Talbot 309 NIET.
BID112woensdag 3 oktober 2007 @ 18:50
Nee idd de Talbot 309 is inderdaad niet in productie geweest maar de Talbot Horizon daarintegen wel.





densmeewoensdag 3 oktober 2007 @ 18:51
amai dat moet alex geweten hebben
Kanjerwoensdag 3 oktober 2007 @ 18:53
Poche 924 was eigenlijk bedoeld als Audi coupe.

Audi coupe is nooit gekomen omdat, als ik me goed herinner, VAG Porche overnam en daar een "instap modelletje" wilden , dus werd het Porche 924.


Als je goed kijkt ( zelfs als je minder goed kijkt ) zie je duidelijk allerlei Audi onderdelen, sterker nog ik denk dat ze bij het eerste model alleen de badges vervangen hebben.
Alexxxxxwoensdag 3 oktober 2007 @ 18:58
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:51 schreef densmee het volgende:
amai dat moet alex geweten hebben
Nope, dat wist ik niet... Ikken alleen de Horizon vóór dat type. Ik wist wel dat de Fiat Ducato / Citroën C25 / Peugeot J5 ook als Talbot vekocht is...
Mr_Moonwoensdag 3 oktober 2007 @ 19:01
Correctie Alexxx:
De BX was ontworpen als Volvo, de Tundra, door Bertone:



De Daewoo/Chevrolet Matiz:

"Fiat Cinquecento Lucciola", ontworpen door ItalDesign voor Fiat in 1993 op basis van de Cinquecento.

Fiat vond het niks, zo'n Koreaan zag het ding bij Italdesign staan en zij kochten het ontwerp:
densmeewoensdag 3 oktober 2007 @ 19:11
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:53 schreef Kanjer het volgende:
Poche 924 was eigenlijk bedoeld als Audi coupe.

Audi coupe is nooit gekomen omdat, als ik me goed herinner, VAG Porche overnam en daar een "instap modelletje" wilden , dus werd het Porche 924.


Als je goed kijkt ( zelfs als je minder goed kijkt ) zie je duidelijk allerlei Audi onderdelen, sterker nog ik denk dat ze bij het eerste model alleen de badges vervangen hebben.
het zijjn ook gewoon audi's met vag motoren und so weiter
mien-moekewoensdag 3 oktober 2007 @ 19:28
TVP
StateOfMindwoensdag 3 oktober 2007 @ 19:51
Kijk, dit zijn nog eens leuke weetjes!
Cyaawoensdag 3 oktober 2007 @ 20:21
wat erg voor die citrofielen in hun bx ze rijden gewoon een volvo geen wonder dat de bx zo goed is
Mr_Moonwoensdag 3 oktober 2007 @ 23:20
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 20:21 schreef Cyaa het volgende:
wat erg voor die citrofielen in hun bx ze rijden gewoon een volvo geen wonder dat de bx zo goed is
Het wordt nog erger: Zo heeft designer Opron van Citroën het design van de CX en GS wel erg afgekeken van de ontwerpen die Pininfarina in 1967 maakte voor BMC (de Engelse autogroep van o.a. Rover, Jaguar, Morris, enz) voor de modellen 1100 en 1800.





Opron pikte het lijnenspel van Pininfarina en ontwikkelde het tot de modellen CX en GS.

BMC vond de ontwerpen van Pininfarina te radicaal en ontwikkelde uit de onderwerpen de SD1
InTrePidIvitywoensdag 3 oktober 2007 @ 23:48
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:53 schreef Kanjer het volgende:
Poche 924 was eigenlijk bedoeld als Audi coupe.

Audi coupe is nooit gekomen omdat, als ik me goed herinner, VAG Porche overnam en daar een "instap modelletje" wilden , dus werd het Porche 924.


Als je goed kijkt ( zelfs als je minder goed kijkt ) zie je duidelijk allerlei Audi onderdelen, sterker nog ik denk dat ze bij het eerste model alleen de badges vervangen hebben.
Porsche is toch nooit van de VAG geweest?
NEDwoensdag 3 oktober 2007 @ 23:52
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 23:20 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Het wordt nog erger: Zo heeft designer Opron van Citroën het design van de CX en GS wel erg afgekeken van de ontwerpen die Pininfarina in 1967 maakte voor BMC (de Engelse autogroep van o.a. Rover, Jaguar, Morris, enz) voor de modellen 1100 en 1800.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Opron pikte het lijnenspel van Pininfarina en ontwikkelde het tot de modellen CX en GS.

BMC vond de ontwerpen van Pininfarina te radicaal en ontwikkelde uit de onderwerpen de SD1
[afbeelding]
Die lijken idd héél erg op elkaar
chirendonderdag 4 oktober 2007 @ 02:40
Cool topic ! Deze volg ik even
StefanCJdonderdag 4 oktober 2007 @ 07:17
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 02:40 schreef chiren het volgende:
Cool topic ! Deze volg ik even
+1
Dangeldonderdag 4 oktober 2007 @ 08:25
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 02:40 schreef chiren het volgende:
Cool topic ! Deze volg ik even
+2
charondonderdag 4 oktober 2007 @ 08:28
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 23:48 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Porsche is toch nooit van de VAG geweest?
LOL..

Andersom op het moment ja..
Gambolputtydonderdag 4 oktober 2007 @ 08:29
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 23:48 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Porsche is toch nooit van de VAG geweest?
Wikipedia:

Porsche heeft altijd nauwe banden gehad met Volkswagen. Dit kwam doordat Porsche eerst bij Volkswagen had gewerkt en de Kever had ontwikkeld. De eerste Porsches gebruikten veel VW-onderdelen, zoals hierboven vermeld. In 1969 werkten de twee bedrijven samen om de VW-Porsche 914 te bouwen. Er kwamen twee motor-types uit. De 914/4 en de 914/6, waarbij de toevoeging het aantal cilinders aangaf. De 4-cilinder werd door VW aangeboden en de 6 cilinder door Porsche. In 1976 ging de samenwerking verder bij de Porsche 924. De 924 was eigenlijk bedoeld als VW's top-model sport coupe. VW vroeg Porsche de auto te ontwerpen op basis van een bestaande Audi 4 cilinder. (Audi is een onderdeel van de van Volkswagen Group.) Het ontwerp bestond dus ook uit veel VW en Audi onderdelen, doch was wel een echt Porsche-ontwerp. VW besloot echter het project te stoppen vanwege bezorgdheid over de opkomende olie-crisis. Porsche zag het model echter wel zitten, en kocht het ontwerp voor 100 miljoen DM, maar besteedde de productie uit aan de VW-fabriek in Neckarsulm, op beperkte afstand van Porsche's eigen Stuttgart. Porsche zou dus eigenaar worden van het ontwerp, maar VW zou hem bouwen. Uiteindelijk bleek Porsche de zaak goed ingeschat te hebben, want de auto werd een enorm verkoopsucces en redde Porsche van de financiële ondergang.
DS4donderdag 4 oktober 2007 @ 09:25
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 08:29 schreef Gambolputty het volgende:

Wikipedia:

Porsche heeft altijd nauwe banden gehad met Volkswagen. Porsche AG bestaat al veel langer dan VW. Dit kwam doordat Porsche eerst bij Volkswagen had gewerkt en de Kever had ontwikkeld. VW is pas ontstaan na de tweede wereldoorlog. Het eerste model van VW, de kever, was voor de oorlog door F. Porsche sr. ontwikkeld in opdracht van Hitler.
God, wat staat er toch altijd veel onzin op Wikipedia...
Fugiedonderdag 4 oktober 2007 @ 09:28
porsche is toch mede eigenaar van vw of audi en niet andersom ?
Gambolputtydonderdag 4 oktober 2007 @ 09:32
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 09:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

God, wat staat er toch altijd veel onzin op Wikipedia...
Ik zie 't nu pas..
DS4donderdag 4 oktober 2007 @ 10:04
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 09:28 schreef Fugie het volgende:
porsche is toch mede eigenaar van vw of audi en niet andersom ?
Ze hebben ong. 30% van de aandelen. Maar dat is vooral iets van de laatste jaren. Porsche heeft geld over en investeert dat nu in VAG om meerdere redenen.

Het is alleen zo jammer dat ik het mee moet financieren (onderdelenprijzen zijn de laatste jaren flink gestegen).
Mr_Moondonderdag 4 oktober 2007 @ 11:45
Back on topic:

Bertone ontworp in 1967 voor Jaguar de Pirana:

Jaguar had geen interesse en Bertone verkocht het ontwerp aan Lamborghini en de Espada was geboren:

Mr_Moondonderdag 4 oktober 2007 @ 12:13
Bertone (ja, die weer) ontwierp de NSU Trapeze op basis van de RO 80:




Herkenbaar?

De Lancia Stratos werd ook door Bertone ontworpen:


die in geen enkel opzicht meer leek op het prototype dat enkele jaren daarvoor was getoond:
Mr_Moondonderdag 4 oktober 2007 @ 12:35
Marcello Gandini ontwierp eind jaren 80 de opvolger van de Countach, de Diablo.
Omdat Lamborghini nogal wat bijschaafde aan het ontwerp stapte Gandini naar Cizeta die z'n originele ontwerpen voor de Diablo gebruikte voor de Cizeta-Morodor V16T:

Garbagemandonderdag 4 oktober 2007 @ 13:43
Ik las eens in de citroexpert een verhaal over de Xantia, en vond eerdere ontwerpen érg op de daewoo espero lijken.

daewoo


Xantia ontwerp.
Meer op dezesite

Mr_Moondonderdag 4 oktober 2007 @ 14:53
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 13:43 schreef Garbageman het volgende:
Ik las eens in de citroexpert een verhaal over de Xantia, en vond eerdere ontwerpen érg op de daewoo espero lijken.

daewoo
[afbeelding]

Xantia ontwerp.
Meer op dezesite

[afbeelding]
Ook hier is onze vriend Bertone weer aanwezig, beide auto's zijn van zijn hand.
Kleine opmerking: zoals uit je link blijkt is het plaatje dat je post, geen officieel ontwerp van de Xantia, maar een tekening hoe de Autopers de opvolger van de BX zag. Hier duidelijker.

Het originele ontwerp van Bertone is vrijwel compleet overgenomen voor de productieversie:
Garbagemandonderdag 4 oktober 2007 @ 14:57
Ik kon inderdaad de goede plaatjes even niet vinden
Mr_Moondonderdag 4 oktober 2007 @ 16:08
1971 - Volkswagen Karmann Cheetah door Italdesign:




1972 - Fiat X1/9 door Bertone:


Niet direct overgenomen, maar wel duidelijk beinvloed...
thumperdonderdag 4 oktober 2007 @ 16:18
cooltopic!

14.gif
Mr_Moondonderdag 4 oktober 2007 @ 17:15
Nog een paar plaatjes van de Volvo Tundra, die de inspiratie was voor de uiteindelijk Citroën BX:




De Tundra was gebaseerd op de Volvo 340, die zoals Alexxx al aangaf eigenlijk de Daf 77 zou worden!
Garbagemandonderdag 4 oktober 2007 @ 17:55
Nu we het toch over BX/Volvo achtigen hebben, moeten we de Reliant/Anadol FW11 niet vergeten





Schets van Bertone
Oosthoekdonderdag 4 oktober 2007 @ 21:31
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 17:26 schreef Alexxxxx het volgende:
Daf was druk bezig met het ontwikkelen van de Daf 77 op het moment dat die bijna af was, nam Volvo de personenwagen afdeling over. Deze maakte een paar aanpassingen en doopte de auto Volvo 340 343.
Het verhaal over de Saab BX trek ik ook enigszins in twijfel, heb er nog nooit van gehoord iig.
Alexxxxxdonderdag 4 oktober 2007 @ 21:41
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Het verhaal over de Saab BX trek ik ook enigszins in twijfel, heb er nog nooit van gehoord iig.
Ik was in de war met Volvo inderdaad... Er heeft toch nog wel een Alfa Romeo met Saab logo's rondgereden?
Gambolputtydonderdag 4 oktober 2007 @ 21:43
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Het verhaal over de Saab BX trek ik ook enigszins in twijfel, heb er nog nooit van gehoord iig.
Die VOLVO BX bedoel je? Da's helemaal waar.

http://www.bertone.it/en/scheda_70_tundra_en.htm
Oosthoekdonderdag 4 oktober 2007 @ 22:13
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:41 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik was in de war met Volvo inderdaad... Er heeft toch nog wel een Alfa Romeo met Saab logo's rondgereden?
De Saab 600 was een Lancia Delta. En de Saab 9000 was een samenwerking tussen Lancia, Alfa, Saab en Fiat, maar dat waren wel totaal verschillende auto's verder.



emileuitapeldoorndonderdag 4 oktober 2007 @ 23:02
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:50 schreef BID112 het volgende:
Nee idd de Talbot 309 is inderdaad niet in productie geweest maar de Talbot Horizon daarintegen wel.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wij hadden vroeger de simca horizon en vervolgens de talbot horizon. gave auto!
Repeatdonderdag 4 oktober 2007 @ 23:07
interessant topic!
MikeyMandonderdag 4 oktober 2007 @ 23:28
SaabLancia 600... Das wel apart...
Mr_Moonvrijdag 5 oktober 2007 @ 17:07
ItalDesign ontwierp in 1975 op basis van de BMW 320 de Asso Di Quadri:

5 jaar later kwamen de lijnen terug in de, ook door ItalDesign ontworpen, Delorean DMC 12:


Bertone ontwierp in 1983 de Alfa Romeo Delfino:


Zagato "leende" in 1985 wat stijlelementen voor de Aston Martin Zagato:


ItalDesign ontwierp de Lancia Marlin in 1984.

In 1986 ontwierp ItalDesign de Renault 21.
MikeyManvrijdag 5 oktober 2007 @ 17:19
Die delfino lijkt meer op een subaru xt...
Dragantamaandag 8 oktober 2007 @ 15:51
en die marlin lijkt veel op de Passat uit begin jaren 90.

Interessante topic btw
#ANONIEMmaandag 8 oktober 2007 @ 16:01
Die marlin ziet er wel vet uit, ik kan alleen nergens meer info over deze auto vinden...

is deze ooit in productie geweest of verkocht in nederland?
Mr_Moonmaandag 8 oktober 2007 @ 18:18
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 16:01 schreef Roellie80 het volgende:
Die marlin ziet er wel vet uit, ik kan alleen nergens meer info over deze auto vinden...

is deze ooit in productie geweest of verkocht in nederland?
Nee, de Marlin was dus een styling studie, gemaakt door ItalDesign op basis van een Lancia.
Nog enkele foto's:



Nog eentje:
Italdesign ontwierp in 1978 de Megagamma, op basis van een Lancia Gamma,
en inspireerde daarmee Nissan die in 1981 met de Prairie kwamen, de eerste van de moderne MPV's:

Mr_Moonmaandag 8 oktober 2007 @ 18:42
Nog een mooie:
EInd jaren 70 was Matra-Simca bezig met de opvolger van de Rancho (de bekende Bassie &... bolide).
Men kwam op het innovatieve idee om een doosachtige auto te ontwerpen die plaats kon bieden aan een grote familie met nog genoeg ruimte over voor allerhande zaken.
Het eerste prototypes waren de P17 en P18:




PSA (destijds de baas van Matra-Simca) had echter geen interesse, want zij zagen absoluut geen toekomst in dit soort auto's.
Matra stapte daarom met het idee naar Renault, de prototypes P23 werden aangepast om plaats te bieden aan de Renault motoren en de Espace was geboren:
NEDmaandag 8 oktober 2007 @ 23:23
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:19 schreef MikeyMan het volgende:
Die delfino lijkt meer op een subaru xt...
Inderdaad
Jaludinsdag 9 oktober 2007 @ 22:07
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:55 schreef Garbageman het volgende:
Nu we het toch over BX/Volvo achtigen hebben, moeten we de Reliant/Anadol FW11 niet vergeten

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Schets van Bertone
[ afbeelding ]


Hieruit blijkt wel dat deze auto de werkelijke inspiratie voor de BX is geweest.
Jaludinsdag 9 oktober 2007 @ 22:22
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:50 schreef BID112 het volgende:
Nee idd de Talbot 309 is inderdaad niet in productie geweest maar de Talbot Horizon daarintegen wel.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vermoed dat dit een staaltje huisvlijt is. Net zoals ik wel eens een Daf 66 heb gezien met Volvo logo's; maar met de oude chromen bumpers en verdere Daf kenmerken.

Trouwens, de opvolger van de Horizon zou Arizona heten...
daNpydinsdag 9 oktober 2007 @ 22:32
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:22 schreef Jalu het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dit een staaltje huisvlijt is. Net zoals ik wel eens een Daf 66 heb gezien met Volvo logo's; maar met de oude chromen bumpers en verdere Daf kenmerken.
De 66 is zowel door DAF als Volvo op de markt gebracht, omdat Volvo de meeste aandelen in DAF overnam op het moment dat de 66 nog in productie was. Tot en met 1974 is de 66 een DAF, daarna ietwat aangepast en als Volvo verkocht.
De Volvo 340 is door DAF ontworpen. Volvo heeft DAF indertijd onder andere overgenomen omdat Volvo naast de 100 en 200 serie een compacte middenklasser in het programma wou en DAF deze al 'bouwklaar' op de tekening had.

Er zijn nú echter wel een hoop mensen die hun Volvo 66 voorzien van DAF emblemen omdat ze dat leuker vinden. Ik vind dat je dan ook een DAF moet kopen (zoals ik, de coupé is niet door Volvo geproduceerd ).

@TS: Deawoo Nexia en Kadett komen van dezelfde tekeningen omdat Deawoo deze van Opel gekocht heeft. Zo is er ook een re-make van de (oude) Frontera
Oosthoekwoensdag 10 oktober 2007 @ 01:26
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:32 schreef daNpy het volgende:
De Volvo 340 is door DAF ontworpen.
343!
daNpywoensdag 10 oktober 2007 @ 19:44
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 01:26 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

343!
En de 345 is opnieuw getekend door Volvo?

Volgens mij is de 340 trouwens de variomatische, en de 343 en de 345 de handgeschakelde welke later pas gebouwd werden. Maar hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet.

Edit; nee, bron nagezocht:
quote:
Veel commentatoren vielen ook over de hoge prijs van de nieuwe Volvo. En een ander bezwaar gold in die beginperiode van de Volvo 300-serie de geringe keuzemogelijkheid. Volvo Car B.V. bood de 343 aanvankelijk aan in ��n carrosserieversie (3-deurs), met ��n motortype (B14), ��n transmissie (CVT), in twee luxeniveau (L en DL) en in tien carrosseriekleuren.

In de loop van de jaren na 1976 werden veel technische punten door de constructeurs bij Volvo Car B.V. aangepakt en opgelost. De sterke kanten van het Volvo 300-concept bleven daarbij onverminderd van kracht.

De al in 1976 tussen de regels aangekondigde 5-deurs verscheen (pas) in 1979. Hij werd 345 genoemd. Een jaar eerder als was de 343 met handgeschakelde vierbak uitgebracht. Bijzonderheid van het 300-concept was de mooie gewichtsverdeling tussen voor- en achteras, doordat de motor v��r en de transmissie (��n geheel vormend met het differentieel; transaxle systeem) achter werd gemonteerd. Toepassing van het "De Dion" achterasprincipe maakte het mogelijk een laag onafgeveerd gewicht voor de achterwiel aangedreven Volvo 300-serie te realiseren.

[...]

Daarmee golden de 340 (343/345) DLS en GLS als uitstekende caravantrekkers.
Kortom de 340 is een verzamelnaam voor de 300 serie en dus nog steeds goed

[ Bericht 21% gewijzigd door daNpy op 10-10-2007 19:52:26 ]
allsystemshaltwoensdag 10 oktober 2007 @ 20:37
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:45 schreef Mr_Moon het volgende:
Back on topic:

Bertone ontworp in 1967 voor Jaguar de Pirana:
[ afbeelding ]
Jaguar had geen interesse en Bertone verkocht het ontwerp aan Lamborghini en de Espada was geboren:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Espada

Liefde op het eerste gezicht
Oosthoekwoensdag 10 oktober 2007 @ 21:04
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 19:44 schreef daNpy het volgende:
Kortom de 340 is een verzamelnaam voor de 300 serie en dus nog steeds goed
De 340 is de opvolger van de 343 en de 345. Op een gegeven moment zijn ze opgehouden met het aanduiden van de hoeveelheid deuren in het typenummer, en werden ze allemaal een 340 (later kreeg je ook nog de 360, die ook als vierdeurs beschikbaar was). Daarmee mag je een 343 nog geen 340 noemen. De 340 werd pas vanaf 1982 oid leverbaar terwijl de 343 veel ouder kan zijn. Een verzamelnaam voor al die types (343, 345, 340, 360) is de 300 serie.