abonnement Unibet Coolblue
pi_53671720
In het topic over de opvolger van de Peugeot 308 kwam het al ter sprake: De Peugeot 309 zou eigenlijk een Talbot worden.. Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Daf was druk bezig met het ontwikkelen van de Daf 77 op het moment dat die bijna af was, nam Volvo de personenwagen afdeling over. Deze maakte een paar aanpassingen en doopte de auto Volvo 340.

Robert Opron had een hele hippe auto getekend voor Saab. Iets te hip, helaas, Saab hoefde het ontwerp niet. Omdat het toch zonde was om in de prullenbak te gooien ging hij met het ontwerp leuren, en Citroën nam het in productie onder de naam BX.

Zijn er nog meer vorbeelden? En kom er nu niet mee aanzetten dat de Daewoo Nexia eigenlijk een Opel Kadett is, want de Kadett is WEL in productie geweest, de Daf 77, Saab BX en Talbot 309 NIET.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 18:50:17 #2
63816 BID112
Schopt Kont...
pi_53673582
Nee idd de Talbot 309 is inderdaad niet in productie geweest maar de Talbot Horizon daarintegen wel.





</BID112>
pi_53673609
amai dat moet alex geweten hebben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_53673654
Poche 924 was eigenlijk bedoeld als Audi coupe.

Audi coupe is nooit gekomen omdat, als ik me goed herinner, VAG Porche overnam en daar een "instap modelletje" wilden , dus werd het Porche 924.


Als je goed kijkt ( zelfs als je minder goed kijkt ) zie je duidelijk allerlei Audi onderdelen, sterker nog ik denk dat ze bij het eerste model alleen de badges vervangen hebben.
pi_53673800
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:51 schreef densmee het volgende:
amai dat moet alex geweten hebben
Nope, dat wist ik niet... Ikken alleen de Horizon vóór dat type. Ik wist wel dat de Fiat Ducato / Citroën C25 / Peugeot J5 ook als Talbot vekocht is...
  woensdag 3 oktober 2007 @ 19:01:59 #6
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53673894
Correctie Alexxx:
De BX was ontworpen als Volvo, de Tundra, door Bertone:



De Daewoo/Chevrolet Matiz:

"Fiat Cinquecento Lucciola", ontworpen door ItalDesign voor Fiat in 1993 op basis van de Cinquecento.

Fiat vond het niks, zo'n Koreaan zag het ding bij Italdesign staan en zij kochten het ontwerp:
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_53674195
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:53 schreef Kanjer het volgende:
Poche 924 was eigenlijk bedoeld als Audi coupe.

Audi coupe is nooit gekomen omdat, als ik me goed herinner, VAG Porche overnam en daar een "instap modelletje" wilden , dus werd het Porche 924.


Als je goed kijkt ( zelfs als je minder goed kijkt ) zie je duidelijk allerlei Audi onderdelen, sterker nog ik denk dat ze bij het eerste model alleen de badges vervangen hebben.
het zijjn ook gewoon audi's met vag motoren und so weiter
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_53674726
TVP
pi_53675347
Kijk, dit zijn nog eens leuke weetjes!
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_53676124
wat erg voor die citrofielen in hun bx ze rijden gewoon een volvo geen wonder dat de bx zo goed is
  woensdag 3 oktober 2007 @ 23:20:16 #11
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53681725
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 20:21 schreef Cyaa het volgende:
wat erg voor die citrofielen in hun bx ze rijden gewoon een volvo geen wonder dat de bx zo goed is
Het wordt nog erger: Zo heeft designer Opron van Citroën het design van de CX en GS wel erg afgekeken van de ontwerpen die Pininfarina in 1967 maakte voor BMC (de Engelse autogroep van o.a. Rover, Jaguar, Morris, enz) voor de modellen 1100 en 1800.





Opron pikte het lijnenspel van Pininfarina en ontwikkelde het tot de modellen CX en GS.

BMC vond de ontwerpen van Pininfarina te radicaal en ontwikkelde uit de onderwerpen de SD1
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  woensdag 3 oktober 2007 @ 23:48:38 #12
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_53682492
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:53 schreef Kanjer het volgende:
Poche 924 was eigenlijk bedoeld als Audi coupe.

Audi coupe is nooit gekomen omdat, als ik me goed herinner, VAG Porche overnam en daar een "instap modelletje" wilden , dus werd het Porche 924.


Als je goed kijkt ( zelfs als je minder goed kijkt ) zie je duidelijk allerlei Audi onderdelen, sterker nog ik denk dat ze bij het eerste model alleen de badges vervangen hebben.
Porsche is toch nooit van de VAG geweest?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_53682617
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 23:20 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Het wordt nog erger: Zo heeft designer Opron van Citroën het design van de CX en GS wel erg afgekeken van de ontwerpen die Pininfarina in 1967 maakte voor BMC (de Engelse autogroep van o.a. Rover, Jaguar, Morris, enz) voor de modellen 1100 en 1800.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Opron pikte het lijnenspel van Pininfarina en ontwikkelde het tot de modellen CX en GS.

BMC vond de ontwerpen van Pininfarina te radicaal en ontwikkelde uit de onderwerpen de SD1
[afbeelding]
Die lijken idd héél erg op elkaar
pi_53684627
Cool topic ! Deze volg ik even
(Y)
pi_53684995
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 02:40 schreef chiren het volgende:
Cool topic ! Deze volg ik even
+1
  donderdag 4 oktober 2007 @ 08:25:12 #16
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_53685327
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 02:40 schreef chiren het volgende:
Cool topic ! Deze volg ik even
+2
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_53685342
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 23:48 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Porsche is toch nooit van de VAG geweest?
LOL..

Andersom op het moment ja..
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  donderdag 4 oktober 2007 @ 08:29:27 #18
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_53685349
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 23:48 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Porsche is toch nooit van de VAG geweest?
Wikipedia:

Porsche heeft altijd nauwe banden gehad met Volkswagen. Dit kwam doordat Porsche eerst bij Volkswagen had gewerkt en de Kever had ontwikkeld. De eerste Porsches gebruikten veel VW-onderdelen, zoals hierboven vermeld. In 1969 werkten de twee bedrijven samen om de VW-Porsche 914 te bouwen. Er kwamen twee motor-types uit. De 914/4 en de 914/6, waarbij de toevoeging het aantal cilinders aangaf. De 4-cilinder werd door VW aangeboden en de 6 cilinder door Porsche. In 1976 ging de samenwerking verder bij de Porsche 924. De 924 was eigenlijk bedoeld als VW's top-model sport coupe. VW vroeg Porsche de auto te ontwerpen op basis van een bestaande Audi 4 cilinder. (Audi is een onderdeel van de van Volkswagen Group.) Het ontwerp bestond dus ook uit veel VW en Audi onderdelen, doch was wel een echt Porsche-ontwerp. VW besloot echter het project te stoppen vanwege bezorgdheid over de opkomende olie-crisis. Porsche zag het model echter wel zitten, en kocht het ontwerp voor 100 miljoen DM, maar besteedde de productie uit aan de VW-fabriek in Neckarsulm, op beperkte afstand van Porsche's eigen Stuttgart. Porsche zou dus eigenaar worden van het ontwerp, maar VW zou hem bouwen. Uiteindelijk bleek Porsche de zaak goed ingeschat te hebben, want de auto werd een enorm verkoopsucces en redde Porsche van de financiële ondergang.
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
pi_53686138
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 08:29 schreef Gambolputty het volgende:

Wikipedia:

Porsche heeft altijd nauwe banden gehad met Volkswagen. Porsche AG bestaat al veel langer dan VW. Dit kwam doordat Porsche eerst bij Volkswagen had gewerkt en de Kever had ontwikkeld. VW is pas ontstaan na de tweede wereldoorlog. Het eerste model van VW, de kever, was voor de oorlog door F. Porsche sr. ontwikkeld in opdracht van Hitler.
God, wat staat er toch altijd veel onzin op Wikipedia...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 09:28:59 #20
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_53686191
porsche is toch mede eigenaar van vw of audi en niet andersom ?
  donderdag 4 oktober 2007 @ 09:32:58 #21
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_53686277
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 09:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

God, wat staat er toch altijd veel onzin op Wikipedia...
Ik zie 't nu pas..
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
pi_53686861
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 09:28 schreef Fugie het volgende:
porsche is toch mede eigenaar van vw of audi en niet andersom ?
Ze hebben ong. 30% van de aandelen. Maar dat is vooral iets van de laatste jaren. Porsche heeft geld over en investeert dat nu in VAG om meerdere redenen.

Het is alleen zo jammer dat ik het mee moet financieren (onderdelenprijzen zijn de laatste jaren flink gestegen).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 11:45:43 #23
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53689017
Back on topic:

Bertone ontworp in 1967 voor Jaguar de Pirana:

Jaguar had geen interesse en Bertone verkocht het ontwerp aan Lamborghini en de Espada was geboren:

The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  donderdag 4 oktober 2007 @ 12:13:39 #24
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53689679
Bertone (ja, die weer) ontwierp de NSU Trapeze op basis van de RO 80:




Herkenbaar?

De Lancia Stratos werd ook door Bertone ontworpen:


die in geen enkel opzicht meer leek op het prototype dat enkele jaren daarvoor was getoond:
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  donderdag 4 oktober 2007 @ 12:35:07 #25
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53690138
Marcello Gandini ontwierp eind jaren 80 de opvolger van de Countach, de Diablo.
Omdat Lamborghini nogal wat bijschaafde aan het ontwerp stapte Gandini naar Cizeta die z'n originele ontwerpen voor de Diablo gebruikte voor de Cizeta-Morodor V16T:

The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_53691696
Ik las eens in de citroexpert een verhaal over de Xantia, en vond eerdere ontwerpen érg op de daewoo espero lijken.

daewoo


Xantia ontwerp.
Meer op dezesite

...
  donderdag 4 oktober 2007 @ 14:53:48 #27
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53693388
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 13:43 schreef Garbageman het volgende:
Ik las eens in de citroexpert een verhaal over de Xantia, en vond eerdere ontwerpen érg op de daewoo espero lijken.

daewoo
[afbeelding]

Xantia ontwerp.
Meer op dezesite

[afbeelding]
Ook hier is onze vriend Bertone weer aanwezig, beide auto's zijn van zijn hand.
Kleine opmerking: zoals uit je link blijkt is het plaatje dat je post, geen officieel ontwerp van de Xantia, maar een tekening hoe de Autopers de opvolger van de BX zag. Hier duidelijker.

Het originele ontwerp van Bertone is vrijwel compleet overgenomen voor de productieversie:
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_53693467
Ik kon inderdaad de goede plaatjes even niet vinden
...
  donderdag 4 oktober 2007 @ 16:08:52 #29
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53695030
1971 - Volkswagen Karmann Cheetah door Italdesign:




1972 - Fiat X1/9 door Bertone:


Niet direct overgenomen, maar wel duidelijk beinvloed...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  donderdag 4 oktober 2007 @ 16:18:21 #30
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_53695238
cooltopic!

14.gif
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  donderdag 4 oktober 2007 @ 17:15:01 #31
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53696919
Nog een paar plaatjes van de Volvo Tundra, die de inspiratie was voor de uiteindelijk Citroën BX:




De Tundra was gebaseerd op de Volvo 340, die zoals Alexxx al aangaf eigenlijk de Daf 77 zou worden!
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_53697847
Nu we het toch over BX/Volvo achtigen hebben, moeten we de Reliant/Anadol FW11 niet vergeten





Schets van Bertone
...
  donderdag 4 oktober 2007 @ 21:31:22 #33
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_53703785
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 17:26 schreef Alexxxxx het volgende:
Daf was druk bezig met het ontwikkelen van de Daf 77 op het moment dat die bijna af was, nam Volvo de personenwagen afdeling over. Deze maakte een paar aanpassingen en doopte de auto Volvo 340 343.
Het verhaal over de Saab BX trek ik ook enigszins in twijfel, heb er nog nooit van gehoord iig.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_53704257
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Het verhaal over de Saab BX trek ik ook enigszins in twijfel, heb er nog nooit van gehoord iig.
Ik was in de war met Volvo inderdaad... Er heeft toch nog wel een Alfa Romeo met Saab logo's rondgereden?
  donderdag 4 oktober 2007 @ 21:43:48 #35
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_53704358
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Het verhaal over de Saab BX trek ik ook enigszins in twijfel, heb er nog nooit van gehoord iig.
Die VOLVO BX bedoel je? Da's helemaal waar.

http://www.bertone.it/en/scheda_70_tundra_en.htm
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 22:13:12 #36
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_53705568
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:41 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik was in de war met Volvo inderdaad... Er heeft toch nog wel een Alfa Romeo met Saab logo's rondgereden?
De Saab 600 was een Lancia Delta. En de Saab 9000 was een samenwerking tussen Lancia, Alfa, Saab en Fiat, maar dat waren wel totaal verschillende auto's verder.



daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_53707600
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:50 schreef BID112 het volgende:
Nee idd de Talbot 309 is inderdaad niet in productie geweest maar de Talbot Horizon daarintegen wel.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wij hadden vroeger de simca horizon en vervolgens de talbot horizon. gave auto!
pi_53707789
interessant topic!
  donderdag 4 oktober 2007 @ 23:28:38 #39
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_53708646
SaabLancia 600... Das wel apart...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:07:03 #40
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53724466
ItalDesign ontwierp in 1975 op basis van de BMW 320 de Asso Di Quadri:

5 jaar later kwamen de lijnen terug in de, ook door ItalDesign ontworpen, Delorean DMC 12:


Bertone ontwierp in 1983 de Alfa Romeo Delfino:


Zagato "leende" in 1985 wat stijlelementen voor de Aston Martin Zagato:


ItalDesign ontwierp de Lancia Marlin in 1984.

In 1986 ontwierp ItalDesign de Renault 21.
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:19:08 #41
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_53724725
Die delfino lijkt meer op een subaru xt...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  maandag 8 oktober 2007 @ 15:51:42 #42
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_53792718
en die marlin lijkt veel op de Passat uit begin jaren 90.

Interessante topic btw
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
pi_53792904
Die marlin ziet er wel vet uit, ik kan alleen nergens meer info over deze auto vinden...

is deze ooit in productie geweest of verkocht in nederland?
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:18:48 #44
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53795575
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 16:01 schreef Roellie80 het volgende:
Die marlin ziet er wel vet uit, ik kan alleen nergens meer info over deze auto vinden...

is deze ooit in productie geweest of verkocht in nederland?
Nee, de Marlin was dus een styling studie, gemaakt door ItalDesign op basis van een Lancia.
Nog enkele foto's:



Nog eentje:
Italdesign ontwierp in 1978 de Megagamma, op basis van een Lancia Gamma,
en inspireerde daarmee Nissan die in 1981 met de Prairie kwamen, de eerste van de moderne MPV's:

The secret of creativity is knowing how to hide your sources
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:42:14 #45
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_53796073
Nog een mooie:
EInd jaren 70 was Matra-Simca bezig met de opvolger van de Rancho (de bekende Bassie &... bolide).
Men kwam op het innovatieve idee om een doosachtige auto te ontwerpen die plaats kon bieden aan een grote familie met nog genoeg ruimte over voor allerhande zaken.
Het eerste prototypes waren de P17 en P18:




PSA (destijds de baas van Matra-Simca) had echter geen interesse, want zij zagen absoluut geen toekomst in dit soort auto's.
Matra stapte daarom met het idee naar Renault, de prototypes P23 werden aangepast om plaats te bieden aan de Renault motoren en de Espace was geboren:
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_53802851
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 17:19 schreef MikeyMan het volgende:
Die delfino lijkt meer op een subaru xt...
Inderdaad
pi_53824152
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:55 schreef Garbageman het volgende:
Nu we het toch over BX/Volvo achtigen hebben, moeten we de Reliant/Anadol FW11 niet vergeten

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Schets van Bertone
[ afbeelding ]


Hieruit blijkt wel dat deze auto de werkelijke inspiratie voor de BX is geweest.
pi_53824541
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:50 schreef BID112 het volgende:
Nee idd de Talbot 309 is inderdaad niet in productie geweest maar de Talbot Horizon daarintegen wel.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vermoed dat dit een staaltje huisvlijt is. Net zoals ik wel eens een Daf 66 heb gezien met Volvo logo's; maar met de oude chromen bumpers en verdere Daf kenmerken.

Trouwens, de opvolger van de Horizon zou Arizona heten...
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 22:32:38 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_53824830
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:22 schreef Jalu het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dit een staaltje huisvlijt is. Net zoals ik wel eens een Daf 66 heb gezien met Volvo logo's; maar met de oude chromen bumpers en verdere Daf kenmerken.
De 66 is zowel door DAF als Volvo op de markt gebracht, omdat Volvo de meeste aandelen in DAF overnam op het moment dat de 66 nog in productie was. Tot en met 1974 is de 66 een DAF, daarna ietwat aangepast en als Volvo verkocht.
De Volvo 340 is door DAF ontworpen. Volvo heeft DAF indertijd onder andere overgenomen omdat Volvo naast de 100 en 200 serie een compacte middenklasser in het programma wou en DAF deze al 'bouwklaar' op de tekening had.

Er zijn nú echter wel een hoop mensen die hun Volvo 66 voorzien van DAF emblemen omdat ze dat leuker vinden. Ik vind dat je dan ook een DAF moet kopen (zoals ik, de coupé is niet door Volvo geproduceerd ).

@TS: Deawoo Nexia en Kadett komen van dezelfde tekeningen omdat Deawoo deze van Opel gekocht heeft. Zo is er ook een re-make van de (oude) Frontera
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 01:26:42 #50
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_53828968
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:32 schreef daNpy het volgende:
De Volvo 340 is door DAF ontworpen.
343!
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')