abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53648907
Ik heb het idee dat ik een nieuwe trend signaleer. Let maar op, straks schrijven de volkskrant en de Intermediair hier ook over Hoogbegaafdheid wordt de nieuwe yuppieziekte. Ik heb hem hier gezet omdat het toch min of meer over psychologie gaat.

Eerst wil ik even duidelijk maken dat ik de problematiek van hoogbegaafden zeer serieus neem. Echter, het gaat mij om mensen die denken hoogbegaafd tezijn, maardat naar alle waarschijnlijkheid niet zijn.

Ik ken een paar hoogbegaafden, en dat zijn zowel mensen die aan het stereotype voldoen (olympiades winnen, 2 studies doen) als hoogbegaafden die geen enkele opleiding af kunnen maken. Geen van die mensen is sociaal gestoord, sommigen hebben hoogstens iets minder de neiging achter modetrends aan te hollen. Door hun hoge intelligentie 'past' deze maatschappij hen niet, en dat levert verschillende problemen op. Die problemen houden niet op na het behalen van het middelbareschooldiploma. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor hoogbegaafde volwassenen.

MAAR: ik heb het idee dat juist door die aandacht steeds meer mensen denken dat ze hoogbegaafd zijn. Zoals de dokter na vinger in de pols ook de wachtkamer vol heeft, zeg maar. En waar iemand een probleem bij zichzelf vermoedt, is er ook een coach die tegen uurtarief over dat probleem wil praten. Adviesburootjes schieten uit de grond. Ze vragen zelden een test, die zou 98% van de potientiele klanten immers niet halen. Je herkennen in een 'signalement' is genoeg. En het is een vaak heel algemeen signalement, ongeveer vergelijkbaar met een horoscoop. Wie zo'n lijstje na wil lezen, link onderaan.

De bescheidenheid valt weg. Als somige mensen nu het idee hebben 'anders te zijn' denken ze dat ze hoogbegaafd zijn. Ik heb het al verschillende keren gehoord, dat iemand ineens beweerde 'habee' te zijn, want ze had zich herkend in een een of ander lijstje. Niet van verjaardagen houden enzo. En nooit gelijk krijgen.

Terwijl de kans om echt hoogbegaafd te zijn maar 2% is
. De kans is dus groter dat de 'symptomen' aan iets anders liggen.

Mijn stelling: Hoogbegaafdheid is/wordt de nieuwe yuppenziekte!
http://www.xi2.nl/Xiofniet/page1a.html
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 19:58:25 #2
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_53649325
Ja, het is na ADHD weer tijd voor wat anders natuurlijk.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_53649761
Achja, Asperger en depressie zelfdiagnoses zijn ook nog populair. Alles wat je "uniek" maakt.
pi_53649778
Van die site
quote:
Reageert niet effectief op onbegrip.
Heej, ik ben hoogbegaafd.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_53650281
Hmmm, herkenbaar, maar dan voornamelijk dyslexie en adhd. Tegenwoordig moet iedereen maar in een bepaald hokje gedrukt worden: ben je druk, heb je adhd (néé je kunt niet gewoon druk zijn) en als je niet zo goed in spelling bent, heb je meteen dyslexie.

Hiermee wil ik niet zeggen dat deze aandoeningen niet bestaan, maar wel dat mensen tegenwoordig snel overal een labeltje aan hangen, ook al zijn kinderen gewoon wat drukker of niet zo goed in spelling.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 20:32:19 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53650361
Hoogbegaafdheid is inderdaad een hype (Jouw kind óók? Wat enig meid!). Maar dat is het al jaren. Ik denk niet dat je veel kans maakt bij de Volkskrant of de Intermediair.
pi_53650409
Ja, ach iedereen kan zich wel vinden in die omschrijving. Wat mij vooral irriteert is dat kinderen hoogbegaafd genoemd worden die sociaal totaal niet vaardig zijn. Wat de definitie van hoogbegaafd ook zijn mogen, ik vind het vooral belangrijk hoe je overkomt. Dat je heel goed thuis in je eentje sommetjes kan maken zal niemand echt interesseren.

Zelf doe ik VWO met natuur techniek zonder me echt in te spannen. Op de basisschool haalde ik de maximum score voor de cito. Maarjah, dat doen er wel meer, terwijl ik sommige echt debielen vind. En een aantal van die huilies werden dan door hun ouder hoogbegaafd genoemd. Ouders hebben altijd de behoefte een bijzonder kind te hebben ofso.
We komen hard, zo hard.
pi_53650495
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 20:29 schreef Locusta het volgende:
Hmmm, herkenbaar, maar dan voornamelijk dyslexie en adhd. Tegenwoordig moet iedereen maar in een bepaald hokje gedrukt worden: ben je druk, heb je adhd (néé je kunt niet gewoon druk zijn) en als je niet zo goed in spelling bent, heb je meteen dyslexie.

Hiermee wil ik niet zeggen dat deze aandoeningen niet bestaan, maar wel dat mensen tegenwoordig snel overal een labeltje aan hangen, ook al zijn kinderen gewoon wat drukker of niet zo goed in spelling.
Ja kids met het labeltje 'HB' (terecht of niet) kenden we al. Het nieuwe is dat volwassenen er ook ineens massaal achterkomen dat ze superintelligent zijn. Vandaar dus de trem 'yuppieziekte'
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 20:39:10 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53650558
Overigens kunnen ouders wel stoer doen met hun hoogbegaafde kind, feit is dat je gelukkiger wordt met een IQ van 100. Lekker normaal met veel mensen om kunnen gaan. Een kind dat extreem intelligent is en sociaal niet bepaald vaardig (wat vaak samen gaat) is helemaal niet iets om als ouders blij mee te zijn.
pi_53650831
Nogmaals, het gaat mij hier niet om kinderen, maar om volwassenen..
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 20:49:24 #11
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53650884
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 20:47 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Nogmaals, het gaat mij hier niet om kinderen, maar om volwassenen..
Oh ja. Denk de ouders dan maar weg uit mijn posts, verder geldt hetzelfde.
pi_53651772
Maar je zult zien, na ME, burn-out whiplash en hooggevoeligheid is hoogbegaafdheid de nieuwste yuppenziekte. Moeten managers opeens op training , hoe ga ik om met hoogbegaafde medewerkers'

En de echte hoogbegaafde wordt niet meer geloofd, want 'iedereen is hoogbegaafd tegenwoordig' Net zo als die ME-rage erg kut was voor de mensen die echt om onverklaarbare redenen doodmoe waren (virus onder de leden, ofzo)

Het is echt bull dat hoogbegaafden sociale onbenullen zouden zijn.. IQ heeft niks met EQ te maken.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 21:20:05 #13
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53651937
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:15 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Maar je zult zien, na ME, burn-out whiplash en hooggevoeligheid is hoogbegaafdheid de nieuwste yuppenziekte. Moeten managers opeens op training , hoe ga ik om met hoogbegaafde medewerkers'
Er zijn altijd mensen geweest die zichzelf intelligent voelen maar dat niet zijn. Dat is irritant, maar geen nieuw fenomeen. Jij noemt het alleen anders.
quote:
Het is echt bull dat hoogbegaafden sociale onbenullen zouden zijn.. IQ heeft niks met EQ te maken.
IQ hangt absoluut samen met EQ, dat is vaak genoeg bewezen. Mensen met een zeer hoog IQ hebben gemiddeld een lager EQ. Klaar.
pi_53652025
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:20 schreef TNA het volgende:

[..]

Er zijn altijd mensen geweest die zichzelf intelligent voelen maar dat niet zijn. Dat is irritant, maar geen nieuw fenomeen. Jij noemt het alleen anders.
[..]

IQ hangt absoluut samen met EQ, dat is vaak genoeg bewezen. Mensen met een zeer hoog IQ hebben gemiddeld een lager EQ. Klaar.
Maar nu brengen ze het als ziekte. 'ik hoef die saaie klussen niet te doen, dat trek ik niet want ik ben HB'
pi_53652753
Eensch...

Maar je zegt dat de kans om hoogbegaaft te zijn 'maar' 2 procent is maar dat vind ik eigenlijk best veel.
pi_53652913
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:20 schreef TNA het volgende:

[..]

[..]

Ja? Net zo zeker als water dat kookt bij 100 graden?

Uit regressie-analyse blijkt een correlatie van .66 (p<.01) tussen IQ en EQ. Dit houdt in dat hoe hoger het EQ, hoe hoger het IQ en andersom. Het stereotype intelligentie, maar sociaal gestoorde nut, klopt dus niet.

http://www.nobiles.nl/Pages/artikel.aspx?catid=229&documentid=3421

Lees ook hier hoe 'slecht' de emotioneel zwakbegaafde mensen met een hoog IQ het hier doen
http://www.iq-tests.eu/iq-test-Practical-validity-800.html

In addition to academic success, IQ correlates with job performance (see below), socioeconomic advancement (e.g., level of education, occupation, and income), and "social pathology" (e.g., adult criminality, poverty, unemployment, dependence on welfare, children outside of marriage)
pi_53652953
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:44 schreef Remzz het volgende:
Eensch...

Maar je zegt dat de kans om hoogbegaaft te zijn 'maar' 2 procent is maar dat vind ik eigenlijk best veel.
2 procent van de bevolking wordt officieel hoogbegaafd genoemd, zo kom ik aan dat cijfer.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 21:50:58 #18
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_53652988
Moet je vragen of ze een goed idee hebben, dan weet je of ze het zijn of niet
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_53653021
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:49 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

2 procent van de bevolking wordt officieel hoogbegaafd genoemd, zo kom ik aan dat cijfer.
Ja maar dat zijn toch al gouw 2/3 mensen die je kent... ik bedoel van dan is het best veel vind ik.
pi_53653648
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:51 schreef Remzz het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn toch al gouw 2/3 mensen die je kent... ik bedoel van dan is het best veel vind ik.
???? Als je honderd mensen de hand schudt, hebben er ongeveer 2 daar van een IQ van 130)(hoogbegaafd,) en geen 66 (2/3)
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:11:19 #21
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_53653749
2 a 3 mensen, bedoelt ie waarschijnlijk.
...dass wir fliegen.
pi_53653837
Ja dat bedoel ik, ga ik er ongeveer vanuit dat je 150 mensen 'kent'.

Maar ik ben het wel met de OP eens hoor. Iedereen gaat ineens testjes doen of ze niet hoogbegaafd zijn.
pi_53653838
het kan aan mij liggen maar dat is toch kei weinig?
het is toch zo dat zeg maar vanaf 120 HBO is (gemiddeld dan he)
dan vind ik het echt weinig
Women might be able to fake orgasms.
But men can fake whole relationships
pi_53653895
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:13 schreef liefie_ het volgende:
het kan aan mij liggen maar dat is toch kei weinig?
het is toch zo dat zeg maar vanaf 120 HBO is (gemiddeld dan he)
dan vind ik het echt weinig
Ja dat is bij dat BNN testje zo, maar de IQ test is ooit ontwikkeld om 100 als gemiddelde te nemen. Bij de BNN testen zijn de gemiddeldes al jaren rond de 110/115.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:15:27 #25
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_53653904
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:13 schreef Remzz het volgende:
Ja dat bedoel ik...
Ik ben dan ook hoogbegaafd, he.
...dass wir fliegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: