Ik heb het idee dat ik een nieuwe trend signaleer. Let maar op, straks schrijven de volkskrant en de Intermediair hier ook over
![]()
Hoogbegaafdheid wordt de nieuwe yuppieziekte. Ik heb hem hier gezet omdat het toch min of meer over psychologie gaat.
Eerst wil ik even duidelijk maken dat ik de problematiek van hoogbegaafden zeer serieus neem.
Echter, het gaat mij om mensen die denken hoogbegaafd tezijn, maardat naar alle waarschijnlijkheid niet zijn.Ik ken een paar hoogbegaafden, en dat zijn zowel mensen die aan het stereotype voldoen (olympiades winnen, 2 studies doen) als hoogbegaafden die geen enkele opleiding af kunnen maken. Geen van die mensen is sociaal gestoord, sommigen hebben hoogstens iets minder de neiging achter modetrends aan te hollen. Door hun hoge intelligentie 'past' deze maatschappij hen niet, en dat levert verschillende problemen op. Die problemen houden niet op na het behalen van het middelbareschooldiploma. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor hoogbegaafde volwassenen.
MAAR: ik heb het idee dat juist door die aandacht steeds meer mensen
denken dat ze hoogbegaafd zijn. Zoals de dokter na vinger in de pols ook de wachtkamer vol heeft, zeg maar. En waar iemand een probleem bij zichzelf vermoedt, is er ook een coach die tegen uurtarief over dat probleem wil praten. Adviesburootjes schieten uit de grond. Ze vragen zelden een test, die zou 98% van de potientiele klanten immers niet halen.
![]()
Je herkennen in een 'signalement' is genoeg. En het is een vaak heel algemeen signalement, ongeveer vergelijkbaar met een horoscoop. Wie zo'n lijstje na wil lezen, link onderaan.
De bescheidenheid valt weg. Als somige mensen nu het idee hebben 'anders te zijn' denken ze dat ze hoogbegaafd zijn. Ik heb het al verschillende keren gehoord, dat iemand ineens beweerde 'habee' te zijn, want ze had zich herkend in een een of ander lijstje. Niet van verjaardagen houden enzo. En nooit gelijk krijgen.
Terwijl de kans om echt hoogbegaafd te zijn maar 2% is. De kans is dus groter dat de 'symptomen' aan iets anders liggen.
Mijn stelling: Hoogbegaafdheid is/wordt de nieuwe yuppenziekte!
http://www.xi2.nl/Xiofniet/page1a.html