quote:PSV wil opzet Eredivisie wijzigen
02 oktober 2007
PSV heeft een plan voor een andere opzet van de Nederlandse competitie ingediend bij de KNVB en de verenigde clubs uit de Eredivisie (ECV). In de plannen gaat het aantal ploegen in de Eredivisie terug van achttien naar zestien.
De clubs spelen in het voorstel van de Eindhovenaren een reguliere competitie van dertig duels, waarna de bovenste acht en de onderste acht een nacompetitie afwerken van elk zeven wedstrijden. De winnaar van de extra competitie wordt de kampioen van Nederland en krijgt een ticket voor de Champions League. De eerstvolgende clubs gaan naar de UEFA Cup. In de verliezerspoule degradeert de nummer laatst en speelt de nummer vijftien promotie/degradatieduels met de nummer twee van de eerste divisie.
Directeur Jan Reker van PSV zegt in de GPD-bladen dat de duels zullen leiden tot meer spanning en meer inkomsten. "In de nacompetitie spelen de beste vier clubs vier thuiswedstrijden en drie uitwedstrijden. Elke club is straks verzekerd van achttien of negentien thuiswedstrijden per seizoen. Je kunt de prijzen van de seizoenkaarten dus iets verhogen. Daarnaast is het voor de tv interessant. Een extra editie van Ajax-PSV levert meer op dan Excelsior-Feyenoord. En je biedt meer kwaliteit."
Volgens Reker is een aanpassing in de Nederlandse competitie noodzakelijk vanwege de vernieuwingen die UEFA-baas Michel Platini wil doorvoeren. De Fransman wil meer kampioenen uit kleine landen tot de Champions League toelaten. Nederland zou in dat geval het plaatsbewijs voor de voorronde van het prestigieuze toernooi moeten inleveren. "Daarmee verliest de huidige opzet van de play-offs zijn waarde", aldus Reker.
De PSV-directeur wil verder dat de eerste divisie uit twee afdelingen van zestien clubs gaat bestaan. Een alternatief is een tweede divisie, waardoor een doorstroming nodig is van tien nieuwe (semi-)profclubs. Reker stelt voor om die ploegen uit het amateurvoetbal te halen en uit de competitie voor tweede elftallen.
quote:Op donderdag 8 juni 2006 20:12 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Dat is toch nog suffer.Waarom niet om voorronde CL maar wel om UEFA Cup? Waarom zou de nummer 3 minder recht hebben op eventueel voorronde CL en nummer 9 wel meer recht hebben op UEFA Cup door de playoffs?
Dat kan je niet beargumenteren. Op basis van 34 wedstrijden is het oneerlijk, maar wanneer je het invoert, dan moet je het wel goed en compleet doen.
Maar dat hele Europa Cup plaatsings gedoe is gewoon slecht te verdelen, daarom dus mijn voorstel: competitie over 30 wedstrijden met 16 clubs voor de plaatsen voor Europees. Daarna playoffs met de bovenste nummers 8 voor het kampioenschap en de onderste 8 voor degradatie. Dan speelt echt iedereen nog voor iets en is het veel en veel spannender.
Op zich zou het wel tof zijn om nog een profcompetitie erbij te krijgen. Maar ik denk niet echt dat het mogelijk is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:48 schreef dndiek het volgende:
En dan nog meer clubs in de Jupiler League of wat??
Eens is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
Ik heb echt een schijthekel aan al die nieuwe ideeen..![]()
Gewoon die playoffs weer afchaffen en en met 18 teams in de competitie spelen.
Hier ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:47 schreef Blawh het volgende:
Slecht idee, gewoon 18 clubs houden en die tegen zowel uit als thuis tegen elkaar laten spelen. Geen play-offs, gewoon plaatsing voor europees voetbal op basis van de ranglijst. Waarom allemaal van die moeilijke ideeën als de oude, traditionele competitie gewoon het beste idee is?
Ik ookquote:
precies.. eindelijk een keer met je eensquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:47 schreef Blawh het volgende:
Slecht idee, gewoon 18 clubs houden en die tegen zowel uit als thuis tegen elkaar laten spelen. Geen play-offs, gewoon plaatsing voor europees voetbal op basis van de ranglijst. Waarom allemaal van die moeilijke ideeën als de oude, traditionele competitie gewoon het beste idee is?
Ben ik het verder ook mee eens hoor. Maar mensen proberen alleen manieren te verzinnen om als Nederland zijnde aansluiting te behouden bij de Europese subtop. Want dat er wat dat betreft een probleem is, ziet iedereen wel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:47 schreef Blawh het volgende:
Zoals zovelen ben ik het daar mee eens.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:53 schreef venomsnake het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |