abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53633089
Hoi hoi,

Dit is waarschijnlijk niet helemaal het goede sub-forum, maar het paste het best bij mijn vraag, dacht ik (zo niet, geef hem maar een schopje de goeie kant op):

Ik heb een aantal verlengsnoeren van 40 meter met een kabelbreuk (waarschijnlijk). Anders gezegd, er komt geen stroom meer uit. Bestaat er een apparaat (voor de leek) waarmee ik de plaats van de kabelbreuk kan opsporen? Op die manier weet ik dan waar het probleem zit en tot hoever ik het verlengsnoer nog kan inkorten eventueel.

Alvast bedankt voor de zinnige reacties
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_53633136
Gewoon kabel visueel inspecteren? Controleer ook gelijk aansluitingen op begin en einde.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 08:36:00 #3
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_53633473
Lijkt me meer iets voor DIG.
Wel erg toevallig dat je "meerdere" verlengsnoeren hebt met kabelbreuken.
Zit het probleem niet in de stroomtoevoer ?
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 08:40:59 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_53633543
Als je dit moet vragen, wil jij niet klooien met stroom!
Koop gewoon een nieuw verlengsnoer, beter nog, een haspel.
censuur :O
pi_53633584
meerdere kabelbreuken is onwaarschijnlijk, ik zou het zoeken in je stroomtoevoer oid.

er zijn overigens wel apparaatjes voor, een soort ring waar je de kabel door haalt, die dan het magnetisch veld meet. als ergens het veld afwijkt, zit daar de kabelbreuk. maar die dingen zijn dacht ik best duur, en worden zelfs zelden door een professionele electricien gebruik. kan je beter nieuwe kabels halen/trekken. hele kabel moet immers zo nagelopen worden, en als er een breuk is moet de kabel alsnog vervangen worden...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_53633683
Ja en wat dan nog. Dan vind je de kabelbreuk moet je alsnog nieuwe kabel hebben.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:05:48 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_53634748
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 07:56 schreef JumpingJacky het volgende:
Hoi hoi,

Dit is waarschijnlijk niet helemaal het goede sub-forum, maar het paste het best bij mijn vraag, dacht ik (zo niet, geef hem maar een schopje de goeie kant op):

Ik heb een aantal verlengsnoeren van 40 meter met een kabelbreuk (waarschijnlijk). Anders gezegd, er komt geen stroom meer uit. Bestaat er een apparaat (voor de leek) waarmee ik de plaats van de kabelbreuk kan opsporen? Op die manier weet ik dan waar het probleem zit en tot hoever ik het verlengsnoer nog kan inkorten eventueel.

Alvast bedankt voor de zinnige reacties
jah bestaat wij gebruiken er voor netwerk kabels die tot 1 m kunne zeggen waar breuk of sluiting zit.
pi_53637007
Nah, het zit niet in de toevoer.
Een beetje uitleg, bij ons verhuurbedrijf gebruiken we tientallen kabelhaspels van 50 meter. Af en toe geeft er eentje de geest en die gaat dan met pensioen. Het zou handig zijn als we kunnen achterhalen waar de storing zit, bij de stekker, bij de contactdoos of ergens in de 50 meter kabel. Dan zouden we hem wellicht nog kunnen repareren met een andere stekker of iets in te korten tot net voor de kabelbreuk. Maar dan moeten we wel de kabel kunnen meten. Vandaar dus de vraag.

Weet iemand hoe die apparaatjes heten met die ring waar je de kabel door haalt?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_53637158
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 11:53 schreef JumpingJacky het volgende:
Nah, het zit niet in de toevoer.
Een beetje uitleg, bij ons verhuurbedrijf gebruiken we tientallen kabelhaspels van 50 meter. Af en toe geeft er eentje de geest en die gaat dan met pensioen. Het zou handig zijn als we kunnen achterhalen waar de storing zit, bij de stekker, bij de contactdoos of ergens in de 50 meter kabel. Dan zouden we hem wellicht nog kunnen repareren met een andere stekker of iets in te korten tot net voor de kabelbreuk. Maar dan moeten we wel de kabel kunnen meten. Vandaar dus de vraag.

Weet iemand hoe die apparaatjes heten met die ring waar je de kabel door haalt?
Amperetang?

Maar dat gaat pas werken als je belasting op de kabel hebt. En als die onderbroken is gaat dat moeilijk
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 12:11:46 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_53637358
Met een röntgenapparaat zou het kunnen, dat gaat wel door de mantel heen, en niet door het koper.

Maar waarom zou je het willen, het onderzoeken van zo'n kabel kost meer dan het kopen van een nieuwe.

gastschopje K&W
So we just called him Fred
pi_53637658
er bestaan leidingzoekers/breukzoekers die een hoogfrequent signaaltje op een een kunnen ader zetten en als je dan de ontvanger er vlak bij houd piept ie... zodra die voorbij de bruik gaat stopt die met piepen... en weet je op een ±10cm nauwkeurig waar de bruik zit.

In mijn werk koppelde wij die vaak aan een metale trekveer om te weten te komen waar een elektro-buis geknakt of vol gestort was bij de bouw. zodat we maar een klein stukje hoefden open te maken.

En ja onze eigen haspels testen we er ook mee als we geen tijd hadden om een nieuwe te halen. Maar meestal vervingen we standaard gewoon de stekker en bij de aansluiting naar het binnen werk. dat leverde meestal sneller resultaat, want daar zat bijna altijd het probleem, bij het afrollen voor de connectie met het binnenwerk te herstellen deden we ook altijd een visuele inspectie van de kabel
pi_53644850
Knip hem doormidden, dan heb je 1 goede en 1 slechte helft (als er tenminste 1 breuk is). dan maak je er een 25m haspel van
pi_53650667
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 19:06 schreef LPC-JP het volgende:
http://www.have-bv.nl/digitap/product/index.php?pID=899

Ik denk dat je zoiets zoekt...
met zoiets is een kabelbreuk in één van de twee 230V draden best goed te vinden...
echter met de aarde draad NIET... en daar is een draadbreuk gewoon gevaarlijk.
(en gezien de vele blootliggende contactdelen ook onverstandig om met 230V te testen.)
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:01:23 #15
63722 z80
I fink you freaky
pi_53750363
koop bij een bouw markt een leiding zoeker.
deze kunnen ook bekabeling meten (het magnetisch indien er spanning op staat)

verleng kabel aansluiten en de leiding zoeker er langs halen.
waar deze stopt met piepen zit de breuk.
(wel 2 keer testen, dwz na de eerste keer de stekker omdraaien)
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_53759037
waarom moeilijk doen??

pak een simpele pieper of doormeet metertje, pak 1 metalen punt van de stekker, andere pootje in de contact doos. PIEP! is ok , zo niet ,andere gaatje.Vervolgens, pak je de andere punt van de steker en doe je hetzelfde, evenzo voor die metalen pen aan de buitenkant, dat is de aarde, en de belangrijkste.
Piept het niet, steker open maken en 1 meter snoer er afknippen,en overnieuw monteren, en alles overnieuw meten.
Doet die het nog niet kun je hem beter weggooien, de kabelhaspel krijg je meestal niet netjes open.
pi_53759632
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 11:04 schreef ziggy32 het volgende:
waarom moeilijk doen??

pak een simpele pieper of doormeet metertje, pak 1 metalen punt van de stekker, andere pootje in de contact doos. PIEP! is ok , zo niet ,andere gaatje.Vervolgens, pak je de andere punt van de steker en doe je hetzelfde, evenzo voor die metalen pen aan de buitenkant, dat is de aarde, en de belangrijkste.
Piept het niet, steker open maken en 1 meter snoer er afknippen,en overnieuw monteren, en alles overnieuw meten.
Doet die het nog niet kun je hem beter weggooien, de kabelhaspel krijg je meestal niet netjes open.

En met een beetje pech moet je er 49 keer een meter afknippen om te ontdekken dat het toch in de haspel zat

Zonder de speciale meetapparatuur zoals eerder genoemd is nauwkeurige visuele inspectie de enige manier om te ontdekken waar in de kabel een breuk zou kunnen zitten
Als je niks kunt vinden is de beste gok om het gedeelte met de stekker af te knippen en dan gaan meten, als dit niet werkt hetzelfde doen aan de kant van de haspel.
Werkt het dan nog niet dan zou ik de methode van pinodude proberen. Hou je naar alle waarschijnlijkheid toch nog 25 bruikbare meters over.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')