quote:
Het gaat hier om dat ze beiden zonder vader zijn geschapen en dus daarom dat Jezus niet goddelijk is omdat Adam dat ook niet is. Hele passage gaat dan ook over het ontkennen van Jezus zijn goddelijkheid en niet schepping van Adam.
quote:
Misschien moet het scheppen uit stof wel als metafoor voor de evolutietheorie worden opgevat, maar mijn eerste lezing zou zijn dat God Adam rechtstreeks uit stof schiep, en niet via aap-achtigen en gewervelden en zeedieren en eencelligen. Maar misschien heb ik ’t verkeerd.
quote:
30. En toen uw Heer tot de engelen zei: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zegden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat jij niet weet."
Chronologisch gezien is Soerat Baqarah 30, eerste keer dat er melding wordt gemaakt van Adam in de Koran en daar zegt God dat hij een stedehouder gaat plaatsen op Aarde. De Engelen spreken over iets wat al gaande is op aarde gezien zij geen toekomst kunnen voorspellen.
De schepping van de mens gaat niet als wees en het werd:
quote:
Bijvoorbeeld soera 23 vers 12 tot 16: 'En Wij hebben de mens geschapen uit een uittreksel uit leem. Daarna maakten Wij hem een druppel in een welverzekerde rustplaats. Daarop schiepen Wij de druppel tot een bloedklomp, waarop Wij de bloedklomp tot een vleesklomp schiepen, waarop Wij de vleesklomp tot beenderen schiepen, waarop Wij de beenderen bekleedden met vlees. Daarna brachten Wij hem voort als een nieuw schepsel.
quote:
Ook soera 22 vers 5 en 6 lijkt openingen te bieden voor een geleidelijke schepping: 'Wij zijn het die u geschapen hebben uit stof, daarna uit een druppel, daarna uit een bloedklomp, daarna uit een vleesklomp, deels gevormd en deels vormloos (...)'.