quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:04 schreef Floripas het volgende:[..]
Ja, en dat is goed te volgen, want dat is slechts een kwestie van klanken terugschuiven en palatalisering ongedaan maken.
Ik vind het ook onzin dat die man een ander paspoort wil, overigens.
Ik ben een Groninger en ik vind het hedendaagse Fries in het algemeen ook goed te volgen(al was het maar doordat Gronings en Fries ongelooflijk veel invloed op elkaar hebben uitgeoefend...). Misschien het Fries dan ook maar degraderen tot dialect?
En beweren dat het Friezen koud laat dat hun taal een hogere status heeft gekregen dan de andere streektalen: als dat werkelijk zo was kunnen we die status dus wel terugdraaien en het Fries de status geven die het zou moeten hebben. Die van streektaal dus. Plaatsnaamborden terug naar enkel het Nederlands, de provincie weer gewoon Friesland noemen en het niet langer toestaan dat het Fries wordt gebruikt voor officiele gelegenheden. Geloof me: de hele provincie zou op de kop staan... Alleen al het bestaan van een Friese Nationale (:') ) Partij bewijst dat.
Limburgs is overigens geen dialect van het Nederlands, maar een eveneens erkende taal. Voor het Nedersaksisch geldt hetzelfde: Weet jij wat een beune is? Een schienvat? Dammit? Eelsk? Beune? Upselen? Hosevurrels? Kopstubbe? Verschuif de klinkers maar even zodat de Nederlandse woorden ontstaan. (hint: daar ik Groninger ben zijn het allemaal Groningse woorden; sommige misschien zelfs wel met de oorsprong in het Fries)
Een (streek)taal degraderen tot een dialect enkel omdat de invloed van het Algemeen Nederlands in de loop der jaren de taal heeft geėrodeerd is prima, maar wees dan wel consequent: het hedendaagse Fries is ook sterk vernederlandst.