abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53532602
Ja mensen, ik ben een van die personen die nog met regelmaat het woordje "u" & "uw" gebruikt.

Mensen die ik niet ken en dus gewoon beleefd wil aanspreken, spreek ik aan met u. Toch geheel normaal?
Onlangs moet ik steeds vaker emails schrijven naar (dan nog) onbekende mensen die hoogstwaarschijnlijk ook meer ervaren in het vak zijn dan ik. (Hockey Arbitrage, geen dating ofzo )

Vrijwel van elke persoon waar ik een mail naartoe stuurde kreeg ik 1 van de volgende te horen:"je hoeft geen u te gebruiken hoor", "zelfs mijn kinderen zeggen geen u tegen me" (???), "je mag gerust je zeggen", "dat u vind ik wel zo afstandelijk", etc.

Maar ook gewoon bij het praten "je kunt je zeggen hoor". Maar ik ken u toch niet! Ik ben zo opgevoed om het mooie woord "u" te gebruiken dat mooi beleefd is voor mensen die je niet kent.

Waarom is het tegenwoordig zo raar om iemand u te noemen?

Zijn jullie ook al mensen die het woordje u niet vinden kúnnen?

Een zelf tot tijdelijk contactgestoord verklaarde Koffiegast.
pi_53532631
Ik zeg ook altijd 'u'. Heb ik aangeleerd gekregen en ik krijg het het niet uit.
pi_53532671
gaat U toch in Italië wonen.
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
pi_53532672
ik word vreemd genoeg alleen met u aangesproken door mensen van boven de 50 en die spreek ik met u terug aan zoals het hoort
  donderdag 27 september 2007 @ 23:53:18 #5
176380 Hanenwurger
http://www.hanenwurger.org
pi_53532697
U meneer, bent een zeurkous...
Wir tanzen Ado Hinkel, Benzino Napoloni, Wir tanzen Schiekelgrueber, Und tanzen mit Maitreya, Mit Totalitarismus, Und mit Demokratie, Wir tanzen mit Fascismus, Und roter Anarchie
Eins, zwei, drei, vier Kammerad, komm tanz mit mir!
pi_53532770
ik gebruik echt nooit het woord u. Klinkt afstandelijk en oud, en laat denken dat sommige mensen meer waarde hebben/belangrijker zijn dan anderen.
..
  donderdag 27 september 2007 @ 23:56:06 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_53532781
U gaat nog hip worden.

Ik neem u ook nog regelmatig in de mond. Maar meestal vraagt u er dan om. Daar komen trouwens weinig woorden aan te pas.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_53532798
Ik spreek onbekenden en / of ouderen ook met u aan. Als zij zeggen dat ze geen problemen hebben met tutoyeren stap ik wel over op je en jij maar in eerste instantie vind ik het niet meer dan normaal om met u te beginnen.
Helemaal niet raar dus.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 27 september 2007 @ 23:58:03 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53532828
Hehe, grappige klacht. Ik zeg zelf ook u tegen mensen die een stuk ouder zijn dan ik, de irritantste reacties zijn die als "Zo... jij zegt u tegen mensen?" Ik ben gewoon beleefd, wees er blij mee, jij die altijd zeikt op de jeugd van tegenwoordig
quote:
"Zelfs mijn kinderen zeggen geen u tegen me"
Wtf?
pi_53532917
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:55 schreef Frankvbr het volgende:
ik gebruik echt nooit het woord u. Klinkt afstandelijk en oud, en laat denken dat sommige mensen meer waarde hebben/belangrijker zijn dan anderen.
Wat ook zo is natuurlijk, daarom spreek ik mijn meerdere liever met 'U' aan dan 'je'.
Bij twijfel gebruik ik ook altijd 'U', tutoyeren kan altijd nog.
Kinderbijslag op door de coffeeshop nigga.
pi_53532941
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:58 schreef TNA het volgende:
Hehe, grappige klacht. Ik zeg zelf ook u tegen mensen die een stuk ouder zijn dan ik, de irritantste reacties zijn die als "Zo... jij zegt u tegen mensen?" Ik ben gewoon beleefd, wees er blij mee, jij die altijd zeikt op de jeugd van tegenwoordig
[..]

Wtf?
precies ik sta met ogen open van verassing dat u opeens niet meer kan... Ik bedoel ik doe beleefd, u bent nog vreemd voor me, maar dat is niet een reden om je kort door de bocht je te gaan noemen toch!

En ja echt die opmerking heb ik gehad, moest hem ff 2x lezen voor ik nog vreemder opkeek..

Ik heb dat geval van 'ik ben op hogere voet dan jij' semantieke betekenis nooit aan u toegevoegd.
pi_53533026
Wat mag ik niet meer?
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
  vrijdag 28 september 2007 @ 00:10:43 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_53533188
u is niet raar, als je onbekenden aanspreekt. die ene mail is geschreven door een kakvent met een slok op. onthou zijn naam en schrijf voortaan meer mails naar die hokeyclub. maar vergeet niet een variant met 'jij' en 'je' pauperbrief te sturen naar die sukkel.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_53533443
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 00:10 schreef zoalshetis het volgende:
u is niet raar, als je onbekenden aanspreekt. die ene mail is geschreven door een kakvent met een slok op. onthou zijn naam en schrijf voortaan meer mails naar die hokeyclub. maar vergeet niet een variant met 'jij' en 'je' pauperbrief te sturen naar die sukkel.
pi_53533504
Ik ben verdorie opgevoed om respect te hebben voor mensen die ik niet ken, en vooral mensen die ouder zijn dan ik, en daar ben ik trots op. Ik spreek ze dan ook gewoon met "u" aan, of ze nu aangeven dat ze dat niet willen of niet

Ik voel me ook iedere keer een klein beetje trots als iemand mij met "u" aanspreekt (ik ben 23).
pi_53533528
Alleen oude mensen die ik niet ken spreek ik aan met 'u'...
Voor de rest allemaal je/jij
Noot noot.
pi_53533539
Ik zeg zelfs u tegen mijn ouders

En verder tegen iedereen die ouder, danwel hoger geplaatst is dan ik ben en mij niet uitdrukkelijk gevraagd heeft om te tutoyeren.
U is een beleefdheidsvorm en zo gebruik ik hem ook.

Mijn schoonouders vinden het alleen zeer onplezierig als ik de vousvoyeer en dat was in het begin nog wel even vervelend Mijn schoonvader voelt zich dan om de één of andere reden een oud fossiel

Ik ben voor het gebruik van "u" en als kinderen uit zichzelf u tegen mij zeggen, vind ik dat heel beleefd!
pi_53533549
Ik zeg altijd 'u' tegen onbekenden, en tegen mijn opa en oma.
All we know is rocks and presidents like Mount Rushmore
pi_53533574
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 00:28 schreef Jojoortje het volgende:
Alleen oude mensen die ik niet ken spreek ik aan met 'u'...
Voor de rest allemaal je/jij
Holy shit, u heeft mooie ogen!
Wil ik verder niks mee zeggen ofzo hoor
pi_53533594
Ik kan er nog steeds niet aan wennen dat er mensen zijn die tegen hun vader/moeder/opa/oma 'u' zeggen

Noot noot.
pi_53533600
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 00:28 schreef freecell het volgende:
Ik zeg zelfs u tegen mijn ouders

En verder tegen iedereen die ouder, danwel hoger geplaatst is dan ik ben en mij niet uitdrukkelijk gevraagd heeft om te tutoyeren.
U is een beleefdheidsvorm en zo gebruik ik hem ook.

Mijn schoonouders vinden het alleen zeer onplezierig als ik de vousvoyeer en dat was in het begin nog wel even vervelend Mijn schoonvader voelt zich dan om de één of andere reden een oud fossiel

Ik ben voor het gebruik van "u" en als kinderen uit zichzelf u tegen mij zeggen, vind ik dat heel beleefd!
Mnee, vousvoyeren tegen m'n ouders vind ik net wat te afstandelijk... het getuigt natuurlijk wel van veel respect, maar voor mij zou het gewoon raar zijn...
  vrijdag 28 september 2007 @ 00:32:35 #22
111387 Lukaso
bloemen houden van mensen
pi_53533604
mijn schoonouders vinden het geweldig dat ik al vanaf het begin af aan u tegen ze zeg

maar krijg idd vaker te horen dat ik moet tutoyeren( zo oud voel ik me nog niet hoor! enzovoort.)
pi_53533627
Ik zou dan overgaan op Uwedele
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_53533660
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 00:30 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Holy shit, u heeft mooie ogen!
Wil ik verder niks mee zeggen ofzo hoor
Ooh dankje
Noot noot.
  vrijdag 28 september 2007 @ 00:35:32 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_53533668
Ik vind het erg prettig om onbekenden met u aan te spreken. Dat schept een beleefde afstand -- je kan altijd op een later moment nader tot elkaar komen, mocht daar behoefte aan zijn.

Alleen in een setting waarin het expliciet gebruikelijk is om jij en jou te zeggen, doe ik dat bewust.

Overigens vind ik dat in Nederland de regels heel onduidelijk zijn. Wat dat betreft ben ik jaloers op de Duitsers. Die snappen tenminste nog de kracht en waarde van formaliteiten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')