abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53523151
De situatie:

Ik rijd op de A50 van Apeldoorn naar Arnhem, netjes op de rechterbaan zoals geleerd bij mijn rijlessen. Vervolgens passeer ik de gecombineerde in- en uitvoegstrook van de A1 naar de A50. Boven de weg allemaal van die mooie, GROTE, groene pijlen, oftewel de spitsstrook is weer geopend en er mag dus vrijelijk gebruik worden gemaakt van de vluchtstrook als derde rijbaan (zoals vrijwel iedere dag).

Dat dit mag, is schijnbaar nog niet voor iedereen reden om daar gebruik van te maken. Tijdens het passeren van deze gecombineerde in - en uitvoegstrook komt er een witte Volkswagen Passat naast mij rijden met het idee ook de A50 te gaan volgen. Geen probleem, hij kan netjes op de invoegstrook blijven rijden en zijn weg vervolgen over de spitsstrook (want ja, die ligt er natuurlijk niet voor niks ).

Schijnbaar voor deze bestuurder echter wel, want op het allerlaatste moment gooit hij ineens het stuur om naar links en snijdt mij bijna van de snelweg!!! Met een snelle reactie kan ik gelukkig voorkomen dat mijn rechter voorkant in puin wordt gereden door zijn linker achterkant. Naast mij reden al andere voertuigen, zodat uitwijken helaas geen optie was. Door hard te remmen (gelukkig niemand er achterop geknalt ) en vervolgens zelf maar over de volledig LEGE!!! spitsstrook te gaan rijden deze maniak maar weer rechts ingehaald en naar huis gereden.

Klacht: wat heb ik toch een gruwelijke teringhekel aan al die mongolen in het verkeer, die de regels niet kennen en verkeerstekens maar totaal negeren, lekker doen waar ze zelf zin in hebben en daarmee zichzelf en medeweggebruikers ernstig in gevaar brengen!!

Edit: handleiding voor het gebruik van spits- en plusstroken

[ Bericht 3% gewijzigd door eNaSnI op 27-09-2007 22:14:12 ]
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_53523236
Nederlanders en spitstroken

In de spit kan ik op de A28 net voor utrecht gewoon met 150 over de spitstrook rijden terwijl de linker en midden baan net 100 rijd.

Dan heb je ook nog paupers die geen seinen als je ze rechts voorbij komt terwijl ze zelf onnodig links rijden
  donderdag 27 september 2007 @ 18:57:37 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53523364
Ik ken de situatie daar niet, is die groene pijl ook goed zichtbaar voor de invoegers?
pi_53523399
Spitsstroken zijn feitelijk gewoon overbodig. Ze zouden beter als vaste derde rijstrook worden geklasseerd, dan heeft iedereen er wat aan.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  donderdag 27 september 2007 @ 18:59:17 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53523413
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:58 schreef Daffodil31LE het volgende:
Spitsstroken zijn feitelijk gewoon overbodig. Ze zouden beter als vaste derde rijstrook worden geklasseerd, dan heeft iedereen er wat aan.
Dan is er dus geen vluchtstrook meer?
pi_53523441
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:57 schreef TNA het volgende:
Ik ken de situatie daar niet, is die groene pijl ook goed zichtbaar voor de invoegers?
Vanaf ongeveer één kilometer zijn die lampen al zichtbaar daar!!!
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_53523481
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:58 schreef Daffodil31LE het volgende:
Let even op het verschil tussen spitsstroken (vaak rechts gelegen en voor normaal gebruik vluchtstrook) en plusstroken (vaak links gelegen en normaal gesproken niet als vluchtstrook in gebruik). Een snelweg zonder vluchtstrook is geen pretje hoor!
  donderdag 27 september 2007 @ 19:03:39 #8
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53523495
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:00 schreef eNaSnI het volgende:

[..]

Vanaf ongeveer één kilometer zijn die lampen al zichtbaar daar!!!
Clear Anyway, ik kan me voorstellen dat je, ook al let je niet bepaald goed op en voeg je sowieso slecht in, instinctief niet doorrijdt op de "vluchtstrook".
pi_53523503
Wat een achterlijke gladiool!!

Ik rijd zelf geen auto, en na het lezen van je klacht ben ik er des te meer van overtuigd dat ik dat verlopig ook zo zal blijven houden.
Rape is such a bad word, lets call it surprisesex!!
pi_53523548
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:03 schreef TNA het volgende:

[..]

Clear Anyway, ik kan me voorstellen dat je, ook al let je niet bepaald goed op en voeg je sowieso slecht in, instinctief niet doorrijdt op de "vluchtstrook".
Terwijl die strook nu juist bedoelt is om te vluchten (vluchtstrook) als de situatie het niet toelaat om direct in te voegen! Het is veiliger even de vluchtstrook te gebruiken (die je vaak redelijk kunt overzien) dan je auto er zomaar tussen te kwakken!!
  donderdag 27 september 2007 @ 19:12:59 #11
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53523758
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:05 schreef eNaSnI het volgende:

[..]

Terwijl die strook nu juist bedoelt is om te vluchten (vluchtstrook) als de situatie het niet toelaat om direct in te voegen! Het is veiliger even de vluchtstrook te gebruiken (die je vaak redelijk kunt overzien) dan je auto er zomaar tussen te kwakken!!
Ik weet het, je zal het mij niet zien doen, ik kan het me alleen ergens wel voorstellen
pi_53523777
Bij ontbreken van een vluchtstrook heb je vluchthavens naast de weg.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  donderdag 27 september 2007 @ 19:15:56 #13
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_53523863
Maak eens een Paint, misschien dat ik dan snap wat je bedoelt .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_53524054
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:15 schreef JDude het volgende:
Maak eens een Paint, misschien dat ik dan snap wat je bedoelt .
Hier een video van de spitsstrook en het gebruik ervan m.b.t. op- en afritten!

http://www.youtube.com/watch?v=TncvAYlft-A
  donderdag 27 september 2007 @ 19:24:54 #15
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_53524102
Ik weet wat een spitsstrook is
Ik snapte het verhaal alleen even niet, inmiddels na drie keer lezen wel.
pi_53524154
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:24 schreef JDude het volgende:
Ik weet wat een spitsstrook is
Ik snapte het verhaal alleen even niet, inmiddels na drie keer lezen wel.
Hmm, ligt dat aan mij of is dat een stukje begrijpend lezen? Anders pas ik het natuurlijk even aan, maar als je het nu wel begrijpt, laat ik het mooi zo staan
  donderdag 27 september 2007 @ 19:28:12 #17
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_53524193
Het 'gecombineerde in- en uitvoegstrook'-deel volg ik nog steeds niet .
En als je van Apeldoorn naar Zwolle rijdt ben je de A1 eigenlijk al voorbij

Verder puik verhaal heur.
pi_53525509
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:49 schreef eNaSnI het volgende:
De situatie:

Blaat blaat blaat..... en vervolgens zelf maar over de volledig LEGE!!! spitsstrook te gaan rijden deze maniak maar weer rechts ingehaald en naar huis gereden.......blaat blaat blaat enz.
Het is volgens mij niet echt verboden om geen gebruik van de spitsstrook te maken.

Rechts inhalen daarentegen.....
  donderdag 27 september 2007 @ 20:17:52 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_53525717
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:11 schreef Kanjer het volgende:

Het is volgens mij niet echt verboden om geen gebruik van de spitsstrook te maken.
Een open spitsstrook is gewoon een rechterrijstrook. Dus als je dan zo nodig op de middelste strook moet blijven ben je eigenlijk ook fout (want je rijdt niet zo rechts mogelijk).
pi_53527317
ik neem die spitsstrook van de A12 richting den haag ook nooit. Je kan d'rop als je aan komt rijden, maar midden in de bocht moet je de spitsstrook weer vrijmaken, om 500 meter verderop er weer op te mogen. Dan blijf ik liever op de normale rijstrook.
pi_53529421
quote:
Op donderdag 27 september 2007 21:07 schreef athlonkmf het volgende:
ik neem die spitsstrook van de A12 richting den haag ook nooit. Je kan d'rop als je aan komt rijden, maar midden in de bocht moet je de spitsstrook weer vrijmaken, om 500 meter verderop er weer op te mogen. Dan blijf ik liever op de normale rijstrook.
Oftewel de regel van altijd zoveel mogelijk rechts houden lap jij doelbewust aan je laars en lokt het rechts inhalen uit door zelf onnodig links te rijden
pi_53529504
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:11 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Rechts inhalen daarentegen.....
Het is niets anders als een extra tijdelijke rechterrijstrook met een andere benaming en andere regelgeving omtrent de belijning. Dus gewoon lekker rechts rijden i.p.v. onnodig links blijven hangen (en rechts voorbij rijden uitlokt omdat iemand gewoon de spitsstrook blijft volgen)! (ja echt onnodig, de spitsstroken zijn vaak kilometers lang totaal uitgestorven, terwijl er midden en links druk gebumperkleeft wordt )
pi_53529585
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:28 schreef JDude het volgende:
Het 'gecombineerde in- en uitvoegstrook'-deel volg ik nog steeds niet .
En als je van Apeldoorn naar Zwolle rijdt ben je de A1 eigenlijk al voorbij

Verder puik verhaal heur.
Je m'excuse, het was Apeldoorn --> Arnhem
  donderdag 27 september 2007 @ 23:04:55 #24
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_53531175
Bravo voor dit topic! Ik erger me ook altijd kapot aan mensen die niet snappen dat ze domweg op de middelste rijstrook rijden. Ik jaag ze daarom ook maar gewoon rechts voorbij, met eventueel een vuile blik naar links. Ben verder niet erg agressief in het verkeer, maar dit kan ik absoluut niet uitstaan.

Het rare is dat mensen wel als vliegen op een mestvaalt naar links gaan wanneer er links een strook wordt geopend (zoals bij bijv. Apeldoorn-Deventer), maar het domweg vertikken om naar rechts te moven wanneer de vluchtstrook wordt omgedoopt.

Zelfs mijn eigen vader, die gemiddeld best netjes rijdt, dacht in Duitsland dat de spitsstrook alleen voor vrachtwagens e.d. was. Er stond zelfs 'RECHTS FAHREN! -->' op de viaducten, maar hij vertikte het...

(Achteraf maar goed ook, want na een tijdje kwamen we langs een auto met panne die midden op de spitsstrook stilstond. Een vluchtstrook is soms ook wel fijn...)
  vrijdag 28 september 2007 @ 06:45:24 #25
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_53535204
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:04 schreef Schlumberger het volgende:
Bravo voor dit topic! Ik erger me ook altijd kapot aan mensen die niet snappen dat ze domweg op de middelste rijstrook rijden. Ik jaag ze daarom ook maar gewoon rechts voorbij, met eventueel een vuile blik naar links. Ben verder niet erg agressief in het verkeer, maar dit kan ik absoluut niet uitstaan.

Het rare is dat mensen wel als vliegen op een mestvaalt naar links gaan wanneer er links een strook wordt geopend (zoals bij bijv. Apeldoorn-Deventer), maar het domweg vertikken om naar rechts te moven wanneer de vluchtstrook wordt omgedoopt.

Zelfs mijn eigen vader, die gemiddeld best netjes rijdt, dacht in Duitsland dat de spitsstrook alleen voor vrachtwagens e.d. was. Er stond zelfs 'RECHTS FAHREN! -->' op de viaducten, maar hij vertikte het...

(Achteraf maar goed ook, want na een tijdje kwamen we langs een auto met panne die midden op de spitsstrook stilstond. Een vluchtstrook is soms ook wel fijn...)
Het lijkt wel of met name ervaren chauffeurs er moeite mee hebben (er ligt toch een doorgetrokken streep?). Wijziging van regelgeving wordt schijnbaar niet door iedeeen opgemerkt, dus misschien moet de overheid hier nog meer aandacht aan besteden. Sommige mensen volgen nog weleens het goede voorbeeld, maar de meeste zitten je erg vreemd aan te kijken als je de spittstrook blijft volgen, terwijl zij zelf onnodig links rijden.

Een vluchtstrook is zeker fijn, maar er zijn pechhavens en permanent camera toezicht. Pas was het erg mistig bij Apeldoorn, toen was de spitsstrook mooi afgesloten omdat er niet goed toezicht kon worden gehouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')