Succes Teigan!! Ik mag morgen weer beginnen, zie er na de vakantie en een week ziek te zijn geweest voor de vakantie een beetje tegenop, maar dat gaat ook vast wel weer over.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 08:08 schreef teigan het volgende:
vandaag mijn eerste lesdag..
wel een beetje spannend..
Dat komt nog wel. In het begin is dat inderdaad nog een beetje aftasten en onwennig, maar daar krijg je ook wel een "fingerspitzengefül" (zoals dat zo mooi in het Nederlands heet) voor.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:30 schreef teigan het volgende:
Ik merkte wel dat ik wat strenger was, maar effectief ingrijpen op onrust vind ik toch nog lastig merk ik.
Bij proefwerken ga ik wel eens achter in de klas staan, dan weten ze nooit waar je ergens uit hangtquote:En ik moet er weer opletten dat ik zo ga staan dat ik altijd overzicht hou op de klas, dat scheelt al een hoop.
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:17 schreef teigan het volgende:
ik heb twee versies gemaakt van het proefwerk, om het spieken wat te ondervangen, en had bedacht om na waarschuwen het proefwerk in te nemen en ze het in hun eigen tijd af te laten maken.
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik zet soms gewoon 'versie 1' en 'versie 2' op de toetsen, zonder dat het verschillende versies zijn. Gegarandeerd dat ze niet afkijken, en nakijken is een stuk makkelijker dat verschillende versies.
Neuh, mijn leerlingen in ieder geval niet.quote:Op woensdag 5 maart 2008 20:42 schreef teigan het volgende:
ja, maar zien ze dan neit aan de opbouw van de vragen, en de opmaak van het stencil dat de toetsen toch hetzelfde zijn?
Mwah, ik haat deze stijlquote:Op woensdag 5 maart 2008 21:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ook een goede truc is als er bijvoorbeeld iets door het lokaal gegooid is en je weet wel uit welke hoek het kwam, maar niet weet wie het precies was:
'Leerling 1, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 2, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Leerling 3, heb jij het gedaan?' - 'Nee, ik was het niet'
'Nou leerling 4, dan was jij het dus. Vanmiddag ben je tot 16.00 de sjaak.'
Heb tot nu toe altijd meegemaakt dat de schuldige (waarschijnlijk uit schuldgevoel of verbazing) meteen toegaf dat hij/zij het was...
Ja, en bij mij wel. Ook staan ze op, schreeuwen ze naar elkaar, doen ze de deur open en dicht en pakken ze elkaars pennen en boeken af. Vierde klas VWO. Heel volwassen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:32 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Maar goed, ieder z'n aanpak. Bij mij halen ze het gewoon niet in het hoofd om iets te gooien
Een keer doordringend aankijken kan ook al helpen. Een opmerking maken in de geest van: "Je hoeft niet te controleren wat je buurman heeft opgeschreven, dat doe ik straks wel", of "En, heeft-ie hetzelfde als jij?", of iets dergelijks. Dan weten ze meestal wel hoe laat het is.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:10 schreef teigan het volgende:
maar wat doen jullie dan met leerlingen die je op een ander blaadje ziet kijken?
Een keer waarschuwen?
Met de mededeling dat ik niet ga uitdelen voordat het stil is en dat het van hun eigen tijd af gaat. "Ik heb de tijd, jullie niet".quote:En hoe zorgen jullie er dan voor dat een klas stil is als je begint met uitdelen?
Goed dat je dat aangegeven hebt. Ik heb eerder in deze topicreeks al eens verteld van de Mevrouw Duits. Bij haar liep het allemaal van een leien dakje, je kent het wel: de onderwijsengel op aarde. De wijsheid in pacht hebbend aan andere collega's even vertellen hoe ze het wel niet moesten aanpakken. Tot ik klachten van mijn mentorklas kreeg en ik eens een oogje in het zeil ging houden. Leerlingen braken de tent compleet af. Je kunt, zoals jij ook hebt gedaan, beter eerlijk aangeven dat je moeite hebt met een klas. Dan zul je meer respect kweken en hulp ontvangen dan hen die zeggen dat het goed gaat, maar na elke les zichzelf achter het bord uit moeten persen.quote:Op woensdag 5 maart 2008 21:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat wel fijn was: ik heb in de teamvergadering verteld hoeveel moeite ik heb met deze klas. Ze vonden het dapper van me dat ik dat zei, en spraken allemaal heel steunend, over alle begin dat moelijk is, dat zij het ook geen fijne klas vinden
Fijn tochquote:Op donderdag 6 maart 2008 15:50 schreef teigan het volgende:
Eigenlijk was het dus wel een positieve dag vandaag, en daar ben ik wel blij mee
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
ik werd een tijdje geleden gebeld door de school waar ik mijn LIO-stage heb gelopen, dat een collega van mij met zwangerschapsverlof ging, en dat een aantal van mijn leerlingen die ik vorig jaar had, gevraagd hadden of ik weer terug kon komen. En daar heb ik ja op gezegd. Dus ik heb nu een 0,25 fte baan daar, en dat is mooi te combineren met de examentraining die ik straks ga geven.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:16 schreef Minna het volgende:
Had me als aanstaand docent echt totaal niet gerealiseerd dat ook een proefwerk geven lastig kan zijn! Waar je je allemaal niet in kan vergissen Ik dacht dat een proefwerk juist wel relaxed was omdat je dan verder niet echt les hoeft te geven enzo, maar als ik bovenstaande lees!
Teigan, op wat voor school ben je nu uiteindelijk terechtgekomen? Weet (uit het vorige topic?) nog wel dat je klaar was met je opleiding en ging solliciteren, maar heb nergens gelezen waar je nou uiteindelijk een baan hebt! Ligt aan mij, geen zin om het hele topic door te scrollen
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Fijn toch
[..]
Ik vind het wel relaxt, zo'n uurtje met een proefwerk. Beetje rondlopen, wat ander werk nakijken... heerlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het voor beginnende docenten wel nog een beetje moeilijk is, zo'n proefwerk houden. Want dan moet je namelijk de klas écht muisstil zien te krijgen.
Ik heb trouwens ook een nieuwe spiek-rage gesignaleerd. Het viel me namelijk op dat twee leerlingen *precies* dezelfde antwoorden hadden, maar toch niet in het lokaal naast/achter/voor elkaar gezeten hadden. Sterker nog: eentje zat helemaal vooraan, en de ander zat linksachter in de klas. Wat blijkt nu: er blijkt een crack te bestaan voor bluetooth, waardoor je meteen teksten kunt verzenden. De ontvanger krijgt dus geen bericht, maar meteen de tekst op zijn telefoon. Zo hadden ze dus de informatie doorgeseind. Nu laat ik hen dus alle mobiele telefoons van te voren op tafel leggen. Dus wel iets om waakzaam op te zijn.
Na een of twee uurtjes proefwerk heb ik wel weer behoefte om les te gaan geven. Dat vind ik zo saai.. de hele dag wat naar schrijvende koppies kijken...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:53 schreef miss-scofield het volgende:
Ik vind toetsen ook erg relax! Ik heb volgende week vrijdag met al mijn klassen een toets! Hoef ik lekker niks voor te bereiden voor die dag!
Niet als ze hun mobiele telefoon gewoon in hun broekzak hebben en blind de antwoorden versturen. En geloof me maar als ik zeg dat ik héél veel zie in de klas.quote:Want dat houdt toch in dat ze alles moeten typen en dan versturen? Valt dat niet op Sorry, maar dat heb je toch wel door dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |