abonnement Unibet Coolblue
pi_57985681
Oh, dat is een gemene opmerking om te maken!

Ik vestig mijn hoop eigenlijk zelden op de mentor, zeker als ik van die mentor een niet al te hoge pet op heb. Meestal kom je er vanzelf achter van welke collega's je het moet hebben. Bij die mensen ga ik dan raad halen. Wat zouden zij doen in die situatie? Ik heb een paar van die collega's en daar heb ik wel wat aan.

Er is zelfs een mentor van een tweede klas die niet kan lesgeven, hij heeft ordeproblemen in zijn eigen klas dus. Die leerlingen komen dan naar mij en een andere collega als er problemen zijn. Dat is behoorlijk treurig natuurlijk, maarrrrr hij krijgt waarschijnlijk dit jaar zijn tweede negatieve beoordeling en dan zal hij een andere baan moeten gaan zoeken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 12 april 2008 @ 14:44:34 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58003203
Dat is het probleem dat sommige mensen mentor *moeten* worden, terwijl ze het niet willen of kunnen. Eerder in deze topic-reeks hebben we het daar ook al eens over gehad.
.
pi_58135484
Wow! Er was een doorbraak deze week. Of: het zelfreinigend vermogen van een klas. .

Deze week heb ik tentamens besproken in Havo 4. Beetje lastig vaak, omdat die over het algemeen - en zeker dit jaar - niet erg goed gemaakt worden. Gemiddelde van een 5,3.

Vooral voor dit lastige meisje is dat de ideale gelegenheid om weer haar ongenoegens naar mij kenbaar te maken. Dus: het was een slecht tentamen, te streng nagekeken en het is belachelijk en oneerlijk. Etc.

Toen ze dit klassikaal weer ging doen, dacht ik: laat haar maar een beetje uitrazen, ik concentreer me op de andere leerlingen die wel gewone, normale vragen stellen. En toen, terwijl ik dus bij mijn bureau een aantal vragen met een paar leerlingen besprak, werd het lastige meisje door twee vriendinnen aangesproken op haar gedrag. Die andere meisjes vonden dat ze té ver ging, en kwamen voor mij op. . De les daarna kwamen twee meisjes die bij haar in de buurt zitten voor de les naar me toe met de vraag of ze ergens anders mogen zitten, waar ze geen last hebben van haar, en zich kunnen concentreren op de les. Gevolg: zij is nu inderdaad geïsoleerd, heeft geen draagvlak meer en de lessen verlopen héél rustig. Toen ze in een volgende les deze week nog een opmerking over het tentamen maakte in de trant dat het allemaal niet deugde etc. , begon de klas massaal te zuchten. Jaaaa, nu weten we het wel.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58137185
Als aanstaande docent heb ik wat advies nodig van andere aanstaande docenten. De sfeer binnen mijn vaksectie is nogal vervelend. Er wordt heel negatief gedaan over de school, over leerlingen en vaak ook over collega's van binnen de sectie. Men doet ook vaak erg vervelend en sarcastisch tegen elkaar.
Een van de docenten begint nu ook al zo tegen mij te doen, terwijl ik hem echt niets misdaan heb. Tot nu toe vond ik hem juist de aardigste en enthousiastste van het hele stel en dacht ik dat wij echt een 'klik' hadden. Ik ben nu bang dat ik meegezogen ga worden in deze negatieve spiraal. Ik vind het hele gebeuren ontzettend demotiverend en ik wil graag weten zou kunnen doen om dit negatieve gedrag een halt toe te roepen.
pi_58137211
Hebben jullie trouwens ook ervaringen met zo'n negatieve sfeer? Is dit op veel scholen zo?
pi_58137848
Binnen secties kan het soms op een vervelende manier aan toe gaan. Die ervaring heb ik ook. Advies wat ik je kan geven: ga vooral je eigen gangetje, hou je afzijdig van het negatieve gepraat (over elkaar en leerlingen) en zoek collega's binnen de school met wie je wel op een positieve manier kan praten.
Als iemand echt vervelend, sarcastisch, negatief tegen je doet, zou je het ook eens kunnen benoemen. Je grenzen daarin stellen of in ieder geval wel expliciet maken dat jij je niet prettig voelt in die sfeer. Zonder beschuldigend naar iemand te wijzen, maar in het algemeen. Ik denk niet dat je daarmee iets zult veranderen, maar dan heb je het tenminste wel duidelijk benoemd.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58138121
Ik heb geen ervaring met een negatieve vaksectie, al moet ik toegeven dat ik vorig jaar ook weinig met de vaksectie te maken had, er zijn bijna geen parallelgroepen hier. Ik kan met mijn collega's die hetzelfde vak geven goed overweg, en het lijkt mij vreselijk als dat niet zo is.
Je kan het proberen te benoemen, is het iets wat ook bij de andere vaksecties zo is?

Ik heb een zware week achter de rug. Was ik in mijn LIO jaar heel veel met mezelf bezig, en of ik het wel kon(onterechte angst), nu ben ik dus een stap verder, en ben ik veel meer bezig met orde. De orde in mijn lessen laat nog wel te wensen over, en dat komt vooral omdat ik moeite heb met de grenzen aangeven, misschien ook wel omdat ik ze voor mijzelf nog niet goed vast heb staan. Nu had ik een vmbo 3 klas die erg lastig was gisteren, en ik had gisteravond een plan van aanpak. Dat moest ik vanmorgen ook uitvoeren, en het maakte de sfeer in de les een stuk rustiger. Twee van de drukste jongens, die mij steeds aan het testen waren, heb ik op de gang gezet en daar laten werken, omdat ze niet rustig wilden worden nadat ik ze gewaarschuwd had. Dat gaf een stuk rust in de klas, waardoor de uitleg ook gewoon beter ging lopen. Het was een fijn gevoel dat het ook zo kon.

Nu nog even iets voorbereiden voor de eindexamentraining die ik tussen de bedrijven door ook nog geef, en dan is daar morgen de laatste dag van, en heb ik een blok iets meer rust.. Ik hoef dan alleen in de meivakantie nog 6 dagen te draaien.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:31:12 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58139367
Dat negatieve ken ik wel. Dat zul je op elke school wel hebben. Dat zijn de cynische, über-kritische, knotterende docenten die alleen maar kunnen klagen over hoe slecht de leerlingen van tegenwoordig wel niet zijn. Ooit waren ze misschien de vooruitstrevende docenten, maar denk dat ze ergens afgeknapt zijn. Of ze zijn per ongeluk ooit het onderwijs in gerold.

Wat kun je er tegen doen? In ieder geval proberen om niet mee te gaan in die negatieve spiraal en de collega's te zoeken die wel positief tegen de zaken aan kijken. Dan vinden de knotterpotten ook geen weerwoord meer en is de lol er voor hen snel van af.

"Mentaal gepensioneerd" heb ik laatst als term gehoord.
.
pi_58139561
Whahaa! Das een goeie, die moet zal ik delen met mn mede-LIO's op de uni.
pi_58140274
Ik heb een baan.

Voor 't komend schooljaar, 20 lesuren op een school die op 20 minuten fietsen ligt. Alleen HAVO/Atheneum/Gymnasium en een hele leuke sfeer. Dinsdag gesprek gehad, woensdag gebeld dat ze me erg graag wilden hebben. .

Verder nu m'n LIO-stage afmaken, het loopt allemaal prima, vooral met m'n V5 heb ik heerlijke lessen, en ook zo fijn dat je gerust eens wat dieper op een onderwerp in kan gaan met zo'n klas, en dat ze dan ook echt heel gepassioneerd meedenken en discussieren. Dat zijn echt de leukste lessen . Vind het natuurlijk erg jammer dat ik niet op deze school kan blijven, maar er zijn simpelweg geen uren en m'n nieuwe baan lijkt me ook een hele spannende uitdaging.

Er zijn bij ons in de sectie geen problemen of wrijvingen, maar wel tussen de sectie en de schoolleiding. De schoolleiding heeft "besloten" de talen te periodiseren in de onderbouw. Dat houdt in dat de leerlingen zes weken Frans, dan zes weken Duits en dan zes weken Engels krijgen. Het idee is: in die periode pak je de betreffende taal zo goed aan dat het veel meer beklijft dan wanneer je alle talen twee uur in de week geeft. Het werkt alleen niet, de leerlingen vergeten het, de docenten staan onder hoge druk in die zes weken er heel veel doorheen te "jassen", en er zijn geen onderhoudstaken bedacht om de leerlingen het weer een beetje bij te laten houden. De school zegt nu "we gaan er toch mee door" (na een rampzalig jaar), de sectie zegt "no way". Ik sta hier als LIO-stagiair natuurlijk best wel buiten, en ik geef ook geen les in de onderbouw, maar het is toch een behoorlijk conflict en roept heftige reacties op.
pi_58140603
Welke opleiding volg jij momenteel als ik zo vrij mag zijn? Ik neem tenminste aan dat LIO stage nog betekent dat je leraar in opleiding bent?

Zat vandaag bij een werkgroep van mijn studie (geschiedenis) en meisje vertelde dat ze nu ook enkele uren per week een mavo/havo brugklas les gaf. In principe nog onbevoegd natuurlijk, maar zij is ongeveer even ver als ik. Nog 3 vakken + scriptie en dan klaar met bachelor. Mocht ik dit jaar mijn bachelor afronden, dan voel ik er veel voor om duaal aan master te gaan beginnen. Hier in de buurt heb ik al enkele deeltijd vacatures gezien in het vakgebied geschiedenis. Bij 1 school heb ik een tijd geleden al een sollicitatie verstuurt, maar nooit iets op gehoord.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_58140605
Ook hier nog gefeliciteerd met je baan!!!

Ik ben ook aan het rondkijken nu, ik heb nu een invalbaan, en die is straks afgelopen..
Ik kwam wel een baan tegen op een school die mij wat lijkt, maar het is fulltime, en dat lijkt me voor mijzelf nog helemaal niet verstandig om te doen..
Ik ga denk ik wel een brief sturen, en gewoon zien of ik uitgenodigd word..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_58143851
Hee, ja, gefeliciteerd Razztwizzle!

Ik ken het ook vooral van vaksectie vs. schoolleiding en ik moet zeggen, ik vind dat mijn vaksectie vaak een punt heeft hoor Ach en echt negatief is het bij ons ook niet, het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'



mane, wat mooi dat het vanzelf zo is gelopen! Wel jammer voor dat meisje dat ze zo negatief is, maar wel fijn dat het niet meer totaal de sfeer in de klas bepaalt, en dat jij nu weer aan die klas kunt denken als aan die klas, zeg maar, in plaats van met dat meisje als sfeerbepalend middelpunt.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:32:20 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58148757
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 19:38 schreef thaleia het volgende:
het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'
Dat heb ik ook, maar wat ik bij ons vaak hoor is wél die verbitterdheid. "Ze letten niet op!", "Ze maken hun huiswerk niet", "Laatst heb ik weer vijf minuten wachten voordat het stil was.. ze dóen toch ook helemaal niks meer...", etc... dat geneuzel... Bij mij werken dezelfde leerlingen gewoon okee...
.
pi_58158754
Ik hen dinsdagmiddag sollicitatie op mijn huidige stageplek, voor een echte baan voor volgend jaar!!
Ik ben nu al sinds vrijdagochtend zenuwachtig!! En dat terwijl de school mij heeft gevraagd (onee, dringend verzocht ) om te blijven en te solliciteren.
Ik solliciteer voor Nederlands en Engels, betekent dus dat er 2 collega's NL bij zitten, 2 collega's EN, 1 collega MR en de adjunt directeur. Dolle boel zo'n gesprek

Nu maar hopen op het beste! Wat moet ik aan.................
I ♥ PB
  maandag 21 april 2008 @ 21:56:51 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58212589
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
.
pi_58219090
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
Haha, ik heb niet eens een mantelpakje!! Maar, ik ga wel wat netter dan normaal ja...
Gister nog voorbereid, toen dacht ik dat alles goed zou komen... Maar, net wakker geworden en een lekker gedroomd (eerde nachtmerrie!) over vanmiddag.. nu ben ik weer onzeker!!!

Zo eng kan het toch niet zijn?

Maar thanks voor het succes wensen, ik heb het nodig!
I ♥ PB
pi_58219351
succes miss-scofield.

Ik moet ook aan de bak, gisteren achter een vacature aangebeld, en nu helemaal enthousiast. Dus ik ga vandaag eens kijken of ik een goede brief in elkaar kan draaien.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 22 april 2008 @ 08:24:11 #244
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_58219406
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
In Amsterdam is het zo dat je dat alleen kunt doen binnen een kader. Voor maatschappijleer houdt dat in dat je een deelbevoegdheid geschiedenis, economie of aardrijkskunde kunt halen. Voor Nederlands weet ik het niet zeker maar dat was dacht ik, Frans, Engels of Duits.

Maatschappijleer in Amsterdam is trouwens een aanrader! Heel heel heel veel lezen, erg zwaar, ontzettend veel mensen vallen af. Maar een kleine groep docenten, losse omgang, diep in de stof, breed en veel en veel vrijer dan de meeste HBO opleidingen. Je moet echter wel van lezen houden en dit ook snel kunnen doen anders val je het eerste jaar al af vanwege de hoeveelheden stof en de grote van de tentamens en onderzoeken die je moet doen.
pi_58231894
Zo, sollicitatiegesprek voorbij!! Het ging gewoon goed, was wel zenuwachtig maar volgens m'n collega's viel het niet erg op.
Ik vond het erg vreemd om tegenover m'n collega's (waar ik al twee jaar mee omga) te zitten en een serieus, professioneel gesprek te voeren.

Er is alleen één probleem., msischien kunnen jullie helpen. Ik wil graag 20 uur in de week werken, 10 uur NE en 10 uur EN (mag ook 8 om 12 zijn). Nu hebben ze op school niet zoveel uur beschikbaar, of iig, dat is nog niet bekend. Nu heb ik er over nagedacht, en vind ik het ook geen probleem om 15 uur te geven. Maar, dat weten ze op school niet. Zal ik nu mailen om dat te zeggen, of moet ik afwachten tot morgen, dan krijg ik de uitslag.

Maar dan is de kans er dat ze zeggen, sorry, er waren niet genoeg uren die aan je eisen voldoen en we hebben iemand anders aangenomen. Dan ben ik al te laat!!!
I ♥ PB
pi_58232456
Ik zou gewoon even afwachten. Zo snel zal er toch niet iemand anders aangenomen worden? En ik kan me niet voorstellen dat ze jou daar zo op afwijzen zonder het eerst nog eens met je te overleggen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_58236160
Thanks! Ik ga idd nog maar even wachten... nog even over slapen wat ik moet doen. Anders ga ik morgenochtend wel naar de adjunct-directeur..om het te vertellen.

Thanks anyway!
I ♥ PB
pi_58238157
Ik denk ook dat ik zou afwachten. Met een beetje mazzel creeren ze een paar uurtjes extra voor je (d.m.v. mentoraat e.d.).

Zo hee, vandaag was ik voor 1 keer even de georganiseerde docent. In het uur voorafgaand aan de les waarin ik een video wilde laten zien heb ik zowaar
- de video gehaald
- de band goed gezet

Dat lijkt niks, maar voor mij is het ongekend. Normaliter kom ik haastig, te laat en verwaaid aan in de les, omdat ik veel van gebouw moet wisselen, en dan sommeer ik twee leerlingen om die video te halen, en een ander om de film spelend te krijgen. En dan kunnen we een kwartier na aanvang van de les eindelijk eens beginnen

Deze week is echt heerlijk: er vallen wat lessen uit, en omdat de toetsweekcijfers gisteren moesten worden ingeleverd, is er nauwelijks nakijkwerk

Heb genoeg te doen (er ligt een stapel werkstukken al vanaf januari te wachten en er moet nog flink wat lesmateriaal in elkaar gedraaid worden voor de komende periode, maar nu KAN het tenminste. Nu is daar zowaar gewoon tijd voor. Fantastisch
pi_58256671
Vandaag de uitslag gehad.. ik ben wel aangenomen ( ), maar ik doe het niet..
Er is 5 uur voor Ne en 10 uur EN, maar dat is 10 uur vervanging zwangerschapsverlof. Dat betekent dat ik in december geen EN meer kan geven, en dat ik dan voor 5 uur naar school moet komen. Ik heb daar geen zin in, er zijn hier in de buurt vast genoeg vacatures die wel aan mijn eisen voldoen. Bovendien wil ik meer uren NE geven...

Ik baal er wel echt ontzetttend van, ik had die baan zo graag gewild!!!
Het voelt ook alsof ik ben afgewezen, terwijl dat niet zo is!!
I ♥ PB
pi_58259156
miss-scofield, jammer dat het niet aan je eisen voldoet, maar het is toch wel leuk dat je aangenomen zou zijn als je zou willen.

ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')