abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53518573
Gezien het feit dat ik een jaartje ben gestopt met studeren heb ik besloten ook maar eens een "grote reis" te gaan maken. Omdat ik eigelijk geen ervaring heb met zulke reizen ben ik me ook maar meteen gaan verdiepen in vanalles en nog wat. Na enkele maanden al vele verschillende topics hier door te hebben gelezen heb ik me al een aardig beeld kunnen maken van de vele prachtige natuur- en historische sites die Zuid Amerika te bieden heeft. Het is alleen erg moeilijk er een overzicht in te houden... Zo'n overkill aan informatie

Ik heb voor mezelf echter wel een klein reisschematje gemaakt. Waarschijnlijk verre van perfect maar daarom ook graag hierover jullie advies. Tevens zijn aanvullingen vanzelfsprekend ook altijd welkom.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
Februari:
- Brazilie
     - Rio de Janeiro 8 dagen inclusief Carnaval
     - Foz de Iguacu 1 dag
- Argentinie
     - Puerto Iguazu 1 dag
     - Buenos Aires 5 dagen
     - Ushuaia 2 dagen
- Chili
     - Punta Arenas 2 dagen
     - Puerto Natales 2 dagen
     - NP Torres del Paine 5 dagen

Maart:
- Argentinie
     - Perito Moreno 2 dagen
     - Bariloche 3 dagen
- Chili
     - Puerto Montt 2 dagen
     - Chiloé 2 dagen
     - Lake District 2 dagen
     - Paaseiland 5 dagen
     - Santiago 3 dagen
     - Valparaiso 2 dagen
- Argentinie
     - Cordoba 2 dagen

April:
- Argentinie
     - Salta 2 dagen
- Bolivia
     - (Salar de) Uyuni 5 dagen
     - Potosi 2 dagen
     - Sucre 3 dagen
     - Cochabamba 2 dagen
     - La Paz 3 dagen
     - Copacabana 2 dagen
- Peru
     - Puno 2 dagen

Mei:
- Peru
     - Puerto Maldonado 3 dagen
     - Cuzco 3 dagen
     - Inca Trail naar Macchu Pichu 4 dagen
     - Nazca (lines) 1 dag
     - Lima 2 dagen
     - Huaraz 2 dagen
     - Chachapoyas 2 dagen
- Ecuador
     - Vilcabamba 2 dagen
     - Cuenca 2 dagen

Juni:
- Ecuador
     - Quito 3 dagen
     - Galapagos 10 dagen
     - Ottavalo 2 dagen
- Colombia
     - San Agustin 2 dagen
     - Bogota 3 dagen
     - Zipaquiria 1 dag

Om vervolgens via de States naar huis te vliegen. Wat is er verkeerd, en wat vergeet ik. Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt!
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_53518638
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:03 schreef Blaatmaster het volgende:
Na enkele maanden al vele verschillende topics hier door te hebben gelezen heb ik me al een aardig beeld kunnen maken van de vele prachtige natuur- en historische sites die Zuid Amerika te bieden heeft.
ga je een online-reis maken?

ziet er goed uit, die bestemmingen
pi_53523905
Zelfde verhaal hier, jaartje gestopt en nu voor 'onbepaalde' tijd naar Zuid-Amerika (max 1 jaar, of tot het geld op is). Enige verschil is dat ik niet echt een plan heb Alleen een paar dingen staan vast: begin en eindig in Buenos Aires en ga in Argentinie Spaans leren.
pi_53530158
Mja, dat plan is ookn iet echt iets wat vaststaat maar het is nogal makkelijk om te weten wanneer je ongeveer vluchten moet boeken. Vluchten naar bijvoorbeeld paaseiland zijn nogal prijzig namelijk :S.

Spaans leren ga ik overigens ook doen, maar ik doe dat in januari in madrid daar mijn vlucht naar rio toch een stopover daar heeft
pi_53530706
Tja, ik zou niet zo'n strak plan maken als ik jou was, je hebt 5 maanden! Dan moet je echt geen schema's gaan maken van 1 dag hier, 1 dag daar. Ik zou bv alleen Paaseiland en de Inca Trail vast leggen en de rest daar gewoon bekijken

Waarom ga je Spaans in Madrid doen (een stopover is nou niet echt een reden om gelijk een week te blijven hangen ) en hoelang?
Wat is ongeveer je budget voor deze reis? Ben je van plan om veel te vliegen binnen Z-A?
pi_53531745
Het is meer een samenloop van omstandigheden. Ik wilde eerst alleen naar spanje op en neer om spaans te leren. Vervolgens 2x nog op wintersport in Oostenrijk. En dan pas vertrekken naar Rio. Toen viel het zo uit dat de wintersport een tijd later zou zijn en besloot ik dus niet meer terug te komen en vanuit spanje door te vliegen naar Rio... Enfin toen ging ik vluchten zoeken en kwam ik met de goedkoopste vlucht op een vlucht met een tussenstop in Madrid uit. Lang verhaal, het valt allemaal wat toevallig samen dus.

Hoeland spaans heb ik inderdaad een hele tijd over nagedacht. Puur uit praktische redenen ben ik er op uit gekomen om 3 weken spaanse les te nemen.

Mijn budget heb ik vastgesteld op 9000 euro. Ik heb alles gewoon heel ruim geteld. Dat is dus inclusief alle vluchten, inclusief de spaanse les weken en inclusief ook nog wat steden in de States (Miami, San Diego, Las Vegas, Washington en New York) en ik wil ook nog een vriend van me opzoeken in Tijuana, maar dat is op "loopafstand" van San Diego.

De vluchten die ik wil gaan maken in Z-A zijn eigelijk alleen de vluchten de pacific in, naar paaseiland en de galapagos dus, en van Buenos Aires naar Ushuaia. Verder nog van Bogota naar Miami en wat binnenlandse vluchten in de States.

Over die schema's... Ik ben een beetje een control freak. Ik kom daar niet graag voor negatieve verassingen staan in de trant van "verdomme, ik zou hier graag langer blijven maar ik moet die en die vlucht halen over een wek" ofzo. Daarom wil ik eigelijk een kleine indicatie maken van hoelang ik ongeveer waar ben. De precieze dingen kunnen inderdaad wisselen, maar ik wil de tijd gewoon een beetje weten om niet voor te grote verassingen komen te staan. Maar aan de andere kant begrijp ik ook dat het nogal moeilijk is. Het is dus allemaal een beetje dubbel, maar elk advies is natuurlijk welkom.

Ik begrijp dus dat jij gewoon die kant heen gaat, en dan maar ziet wat voor uitstapjes je gaat maken? Je zult toch wel iets in gedachten hebben, of bekijk je dat ook allemaal pas in het vliegtuig?
pi_53531985
Ik snap het. Als je meer vluchten hebt is het idd fijn om een globale schatting te hebben.

Uiteraard heb ik al wel een idee van wat ik wil bekijken en doen, maar ik weet alleen nog niet wanneer. Ik weet alleen dat ik begin in Argentinie en na een rondje met de klok mee ook weer eindig in Buenos Aires. Ik lees me natuurlijk wel in enzo, en heb ook wel een ruwe schatting, maar na wat eigen ervaring van afgelopen zomer (en ook van andere mensen), heb ik wel door dat je plannen daar toch continu wijzigen. Bij mij althans Ik kan wel met het idee leven dat ik nog niet weet wat ik morgen ga doen, heerlijk juist!

Overigens heb ik ongeveer hetzelfde budget maar langer de tijd, dus ik neem geen vluchten, ga waarschijnlijk alleen maar met de bus
pi_53532090
mijn twee adviezen:
- besef goed dat de afstanden hier nogal wat groter zijn dan in Europa
- al ligt het er natuurlijk aan hoe je die 5 maanden gaat doorbrengen qua reizen, eten en onderdak: 9.000 euro lijkt me wat aan de krappe kant
zonnig Brasil
pi_53532155
Mja, qua budget heb ik me een beetje overgeleverd aan de inschatting van de footprint. Die scheen daar beter in te zijn dan de LP omdat die wat recenter zou zijn. Verder probeer ik via couchsurfing ook nog wat adresjes te regelen daar, maar dat zal me denk ik alleen in de wat grotere steden gaan lukken.

@MarkaD: Wanneer vertrek je? Heb je wel wat rekening gehouden met seizoenen daar? en hou je ook een weblog bij. Kan ik misschien ook nog wel wat nuttigs vandaan trekken dan
pi_53532320
Ja, vooral met al die vluchten lijkt 9000 euro me niet zo veel. Of heb je die er al af gehaald?
Ik heb Hik er een tijdje terug over gesproken en die vond 7000/8000 euro niet zo royaal, maar nu sprak ik een ander meisje die gemiddeld 500 euro per maand uit gaf. Behoorlijk verschil!

Ik vertrek 13 januari, en dan is het zomer in Argentinie. Dat is ongeveer het enige waar ik rekening mee heb gehouden, de rest merk ik daar wel
pi_53532434
Mijn vluchten heb ik nu op het oog voor een totale prijs van 2000 euro. Exclusief de galapagos. Die wil ik last minute in Quito boeken, als dat niet mogelijk is dan heb ik helaas pech gehad. Blijft dus 7000 euro over voor de rest van het levensonderhoud daar. Naar mijn idee had ik het toch vrij ruim ingeschat allemaal... Verkijk ik me dan zo?
pi_53532506
Volgens mij is het wel te doen als je goedkoop leeft en reist, dus bussen, hostels en dergelijke. Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen
pi_53532646
Mja ik heb echt niet zoveel luxe nodig. Hostels zijn juist gezellig. Ik ben in m'n eentje en heb dus ook geen private rooms nodig, dorms zijn goed genoeg. Qua eten ben ik ook niet zo veeleisend en de rest van de reizen heb ik inderdaad al ingeschat om met de bus te gaan. Verder kan ik moeilijk inschatten wat het levensonderhoud bijvoorbeeld op paaseiland of in de torres kost. Heb je daar iemand over gesproken? Of leest misschien iemand anders mee die hier wat zinnigs over kan zeggen
pi_53535535
Nee, dat weet ik niet. Misschien kun je het in een van de centrale topics vragen.

Heb jij al inentingen trouwens? En verder nog wat handige tips?
pi_53537472
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:51 schreef Blaatmaster het volgende:
Mja ik heb echt niet zoveel luxe nodig. Hostels zijn juist gezellig. Ik ben in m'n eentje en heb dus ook geen private rooms nodig, dorms zijn goed genoeg. Qua eten ben ik ook niet zo veeleisend en de rest van de reizen heb ik inderdaad al ingeschat om met de bus te gaan. Verder kan ik moeilijk inschatten wat het levensonderhoud bijvoorbeeld op paaseiland of in de torres kost. Heb je daar iemand over gesproken? Of leest misschien iemand anders mee die hier wat zinnigs over kan zeggen
7000 euro voor 5 maanden lijkt me best aan de ruime kant. Argentinie is nog steeds heel erg goedkoop. Voor een dorm ben je meestal niet meer dan 5 euro kwijt en voor avondeten geld eigenlijk hetzelfde (BA en Bariloche zijn wel wat duurder). Busreizen zijn wat duurder maar meestal ben je daar voor een hele dag in de bus ook niet meer dan 30-40 euro aan kwijt. Zelfs een taxi kost niet al te veel. Het meest kosten eigenlijk de toertjes en als je flink wil gaan stappen in BA kun je ook nog wel wat geld kwijt zijn. Maar alles is natuurlijk relatief want in vergelijking met Nederland is alles goedkoop.

Ik denk dat je met 7000 euro echt alles kunt doen en laten wat je wilt. Feitelijk kun je met 3000 al een heel eind komen maar dan wordt het wel een beetje saai (je hebt dan net genoeg voor eten, drinken en reizen). Met het dubbele budget heb je denk ik al ruim genoeg en jij zit daar nog een stuk boven.
pi_53549225
Ik ben laatst naar de GGD geweest voor inentingen. Heb nu gele koorts, tyfus en de eerste twinrix gekregen. Komende dinsdag mag ik terugkomen voor DTP en de tweede twinrix. Verder overweeg ik ook nog Rabies te nemen. Ondanks het feit dat deze akelig duur is. Ook staat voor volgende week nog een mantoux testje op het programma, wat ik ook nog een keer doe 2 maanden nadat ik terug ben (schijnt dan pas te kunnen ivm incubatietijd).

Andere tips... tsja, qua onderkomen kun je je misschien ook inschrijven voor Couchsurfing (www.couchsurfing.com). Je logeert dan bij locals die je ook nog eens de beste tips kunnen geven qua do's en don'ts in hun stad. Ik heb voor mezelf zo al een adresje geregeld voor de eerste tijd in Rio. Dat bespaart me al het, naar het schijnt, dure onderkomen tijdens het carnaval. Plus dat het gezellig is, je wat van de locale gewoonten etc meekrijgt en dat hij je waarschijnlijk ook perfect wegwijs kan maken in de stad.

Overigens bij dat budget heb ik ook de tijd gerekend die ik dus in Madrid en in de states ben. Het is dus iets langer dat ik met dat geld moet doen
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:37:38 #17
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53550307
Misschien nog goed om in overweging te nemen Blaatmaster: ik heb destijds ook rebies genomen (8 maanden daar, geen specifieke indicatie behalve de lange periode weg). Een paar weken terug was ik bij mijn arts (voor iets heel anders) en raakten we aan de praat over die Rabies prikken (het is een serie van 5, waarvan je de eerste 3 voor vertrek krijgt en de andere twee bij een eventuele beet). Mijn arts vond het echt achterlijk dat ik dat advies had gekregen. Het is inderdaad duur en relatief veel mensen schijnen er een allergische reactie van te krijgen. Ik ook dus, mijn arm swol destijds op als een ballon en ik heb nu het advies om ALS ik die laatste twee prikken moet halen (dus bij een beet) ik in elk geval in het ziekenhuis moet blijven, om te kijken wat er gebeurd.
Als jij inderdaad een maand of 5/6 gaat en niet als dierenarts gaat werken, of op een andere manier veel met dieren gaat doen daar, dan denk ik dat je het beter niet kunt doen eigenlijk. Maar praat er vooral eens met je eigen arts over.

Qua carnaval: ik heb veel Braziliaanse vrienden, die vrijwel zonder uitzondering beweren dat het carnaval in Rio ( te massaal, te commercieel) een stuk minder is dan het carnaval in Salvador... Ik zou het niet weten, was er niet in die tijd, maar misschien het overwegen waard....
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53552864
Couchsurfen ken ik! Afgelopen zomer 4 weken in Italie gedaan, heb geen tourist gezien

Ik zit met carnaval in Argentinie, is daar dan ook wat te beleven?
pi_53555042
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 18:37 schreef Hik het volgende:
(..)

Qua carnaval: ik heb veel Braziliaanse vrienden, die vrijwel zonder uitzondering beweren dat het carnaval in Rio ( te massaal, te commercieel) een stuk minder is dan het carnaval in Salvador...
(..)
klopt als een bus
dat zeggen mijn Braziliaanse vrienden ook

en verder het weet ik ook uit eigen ervaringen
zonnig Brasil
pi_53555069
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:10 schreef MarkaD het volgende:
Couchsurfen ken ik! Afgelopen zomer 4 weken in Italie gedaan, heb geen tourist gezien

Ik zit met carnaval in Argentinie, is daar dan ook wat te beleven?
voor zover ik weet wordt carnaval daar niet gevierd
zonnig Brasil
  zaterdag 29 september 2007 @ 22:45:22 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53578156
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 21:32 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

voor zover ik weet wordt carnaval daar niet gevierd
Volgens mij wel in de dorpjes in het noorden. Maar in elk geval niet met spannende nakende vrouwen in glitterstrings...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53583845
Hm, das wel jammer (hoewel ik de glitterstrings niet zal missen ). Denk dat ik dan geen carnaval zal meemaken, aangezien ik uiterlijik januari 2009 weer terug moet.
  zondag 30 september 2007 @ 14:52:36 #23
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53589963
Ecuador: doe niet Ottavalo, maar bijvoorbeeld Baños (4 uur met de bus vanaf Quito volgens mij), kun je vanuit daar misschien een dag of zelfs 2 de jungle in. Ottavalo vond ik heel weinig aan. Die markt is leuk, maar die heb je na 2/3 uurtjes echt wel gezien. Leuk dagtripje vanuit Quito.
pi_53626607
Carnaval in Salvador is helaas geen optie, dan moet ik compleet de andere kant op, gaat me nog meer kosten in mijn toch al (te?) krappe budget.

@Renzell: Thx! zal ik meenemen! Dit soort tips zijn de tips waar ik vooral naar op zoek ben. Andere tips zijn vanzelfsprekend ook welkom
pi_53696680
Neem jij eigenlijk een telefoon mee? Ik was eerst fel tegen, maar iemand heeft me toch kunnen overtuigen. Is ook wel fijn als ik een paar maanden in Argentinie zit (taalcursus en reizen) en met couchsurfers.
En hoe doe jij dat qua geld? Ik neem denk ik 2 pinpassen en een creditcard mee.

En ik zit nog ff te twijfelen. Ik land 13 januari in Buenos Aires, dan wil ik daar eerst minimaal 1 of 2 weken zitten en vervolgens Spaans leren (maar waar?). Maar ik wil ook nog naar Patagonie en dat is wel de perfecte maand daarvoor geloof ik. Kan het ook doen op de terugweg maar dan moet ik waarschijnlijk eerst helemaal weer naar het zuiden en dan weer omhoog naar BA, plus dat ik niet weet wanneer ik naar Nederland ga, dus misschien is het dan wel veel te koud daar. Wat een keuzes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')