Interessant, wat staat er?quote:Op donderdag 27 september 2007 10:21 schreef Floripas het volgende:
Er is een nieuwe site gelanceerd waarin je bijna alle Nederlandse handschriften kunt opzoeken en de eerste pagina zien: www.mmdc.nl
Een paar hoogtepunten uit de collectie:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Uit de highlights.
Wie duikt er nog meer pareltjes op?
PICSquote:Op donderdag 27 september 2007 10:21 schreef Floripas het volgende:
Er is een nieuwe site gelanceerd waarin je bijna alle Nederlandse handschriften kunt opzoeken en de eerste pagina zien: www.mmdc.nl
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Uit de highlights.
Wie duikt er nog meer pareltjes op?
Echt waar?quote:Op donderdag 27 september 2007 12:01 schreef gelly het volgende:
Ik heb 1 manuscript uit 1492 in mijn bezit en 2 uit 1564.. Maar ja, ik heb er geen foto van. Kan ik misschien wel even doen.
Die zijn gok ik wel Middeleeuws - afschriften.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:58 schreef Zwaardvisch het volgende:
De oudste handschriften die ik zelf heb gezien, zijn van voor en na de Middeleeuwen, en niet bepaald Nederlands. De Instituten van Justinianus tijdens een Istanbul-reis en de Iure belle ac Pacis op collegesheets.
Ofwel, verkapte TVP.
Ik heb ze gepost om de plaatjes, maar ik kan wel een (begin van) een transcriptie eronder zetten.quote:
Cist Psaultiers fuit mon seigneur saint Looys qui fu Roys de France, ouquel il aprist en senfancequote:Op donderdag 27 september 2007 10:21 schreef Floripas het volgende:
Dit is een abcdarium, met de lettervormen, en daaronder de Latijnse onze vaderquote:
Dit is het Utrechts Psalter, en na "Alleluia" staat "Cantate domino canticum novum laus eius in ecclesia sanctorum" enzovoorts.quote:
Ik weet niet zeker of ze uit Nederland komen ... Deze is uit +/- 1490 met houtgravure :quote:Op donderdag 27 september 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
Echt waar?
Die staan denk ik niet de collectie.
"Neerlandica Manuscripta Saxonica - MS Gelly 1 en MS gelly 2."
Wat voor manuscripten zijn het?
Ha, bedankt! Dat zijn geen handschriften, maar drukken.quote:Op donderdag 27 september 2007 12:20 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of ze uit Nederland komen ... Deze is uit +/- 1490 met houtgravure :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is de eerste en enige pagina die ik er van hebquote:Op donderdag 27 september 2007 12:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ha, bedankt! Dat zijn geen handschriften, maar drukken.
Hij is ook niet uit 1490, denk ik, tenzij-ie Italiaans is.
Wel gaaf dat je dat gewoon hebt.
Kun je voor mij de titelpagina en de laatste pagina fotograferen?
Dat ga je op een gegeven moment zien als je er lang mee werkt.quote:Op donderdag 27 september 2007 12:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Dit is de eerste en enige pagina die ik er van hebWaarom is het een druk ?
Wat voor watermerk ?quote:Op donderdag 27 september 2007 12:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je kunt zeker geen foto maken van het watermerk? Of hem voor me beschrijven?
Die is gaaf. Heb je een scherpere foto?quote:Op donderdag 27 september 2007 12:39 schreef gelly het volgende:
Deze heb ik ook nog, maar die is Duits volgens mij en zo rond 1570 ..
[afbeelding]
Scherper dan dat gaat het niet worden vrees ik (zit ook achter glas) ...quote:Op donderdag 27 september 2007 12:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Die is gaaf. Heb je een scherpere foto?
Dit is, zo te zien, een druk, een eerdere (zeg: 1530), maar die kleurtjes zijn handmatig.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:17 schreef gelly het volgende:
[..]
Scherper dan dat gaat het niet worden vrees ik (zit ook achter glas) ...
Ja, men had vroeger nogal de drang om dit soort dingen te gaan kleuren, zie je bij vroege kaarten ook. Ik verzamel(de) dit soort dingen een beetje..quote:Op donderdag 27 september 2007 13:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit is, zo te zien, een druk, een eerdere (zeg: 1530), maar die kleurtjes zijn handmatig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |