abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:08:50 #1
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53463821
Hallo, ik zoek een koffiezetapparaat wat het water echt kookt.

Had dat laatst toevallig eens en is me erg goed bevallen.
Kan me toevallig nog een apparaat herinneren wat laatst op tv was, maar ben het merk vergeten. Daar kon je ook gewoon gekookt water uit tappen en ging heel snel.

Nu ben ik niet op zoek naar alleen dat apparaat, maar ook naar meer merken (aangezien die andere een ander merk was) en ervaringen.

Mijn ervaring was iig dat de koffie met minder gemalen koffiebonen toch sterker was.
Kan dat kloppen of zit er zo'n groot verschil in de merken onderling en de verschillende types per merk?

Oja, iets met pads is meteen al uitgesloten van deelname.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
pi_53463868
De koffie smaakte waarschijnlijk sterker om dat hij verbrand was. Water voor koffie hoort namelijk net vóór het kookpunt over de koffie heengeschonken te worden, dan komt de smaak het best tot zijn recht.

Maar verder zou ik niet weten welke apparaten het water écht laten koken en al kokend door de koffie filteren.
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:13:53 #3
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_53463949

Deze hebben wij, die kookt het water bovenin en als het aan de kook is gaat het direct door het filter.

http://www.chear.nl/Chear(...)ffiezetters/7070962/

Anders heb je er ook niets aan.
be nice or go away
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:17:39 #4
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53464029
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:13 schreef kahaarin het volgende:
[afbeelding]

Deze hebben wij, die kookt het water bovenin en als het aan de kook is gaat het direct door het filter.

http://www.chear.nl/Chear(...)tters/7070962/Anders heb je er ook niets aan.
Tof, ziet er goed uit!

Beetje goede ervaringen mee?
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:19:04 #5
40614 _nylz_
Dit is geen kloon
pi_53464073
In je TT hoort geen "wat" maar "dat". Tevens tvp.
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:19:46 #6
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53464086
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:10 schreef Joekl het volgende:
De koffie smaakte waarschijnlijk sterker om dat hij verbrand was. Water voor koffie hoort namelijk net vóór het kookpunt over de koffie heengeschonken te worden, dan komt de smaak het best tot zijn recht.

Maar verder zou ik niet weten welke apparaten het water écht laten koken en al kokend door de koffie filteren.
Volgens mij doen die apparaten dat ook. Hij kookt eerst het water en gooit het er dan pas doorheen.

Ik weet niet wat je met verbrand bedoelt.
Weet wel dat het schepje en de koffie hetzelfde waren dan dat ik thuis altijd gebruik: DE, rood.
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:20:28 #7
145755 kahaarin
pi_53464106
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:17 schreef Guncta het volgende:

[..]

Tof, ziet er goed uit!

Ja, best wel, koffie komt er iets sterker uit idd, en ik vind dat b.v. mokka koffie ook meer naar mokka smaakt als in een gewwoon koffiezetapparaat.
Het duurt alleen ietsje langer dan een gewone, logisch want de hele kan moet aan de kook voor het water door het filter gaat.
be nice or go away
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:21:03 #8
145708 4gent_Orang3
alle vrouwen zijn bi
pi_53464130

dinsdag 25 september 2007 @ 17:22:10 #9
145755 kahaarin
pi_53464164
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:17 schreef Guncta het volgende:

[..]

Tof, ziet er goed uit!

Ik heb nu de goede link in mijn orginele post geplaatst, vorige deed het niet.
be nice or go away
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:24:07 #10
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_53464223
dat koffiezetapparaat hebben wij ook
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:24:31 #11
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_53464235
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:21 schreef 4gent_Orang3 het volgende:
[afbeelding]

Zoeen heb ik ook
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:25:19 #12
30307 Disher
Sors Salutis
pi_53464255
quote:
[afbeelding]

"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:30:12 #13
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53464372
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:19 schreef Guncta het volgende:

[..]

Volgens mij doen die apparaten dat ook. Hij kookt eerst het water en gooit het er dan pas doorheen.

Ik weet niet wat je met verbrand bedoelt.
Weet wel dat het schepje en de koffie hetzelfde waren dan dat ik thuis altijd gebruik: DE, rood.
Ik wilde nog serieus reageren maar dat DE verpestte het.....

Het water hoort idd nooit gekookt te worden. Heiligschennis bijna. Door de hitte verliest de koffie de kracht en word de smaak bitter.
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:30:36 #14
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53464377
quote:
[afbeelding]

Lijkt me niet verstandig om met zo'n ding te gaan klooien. Drink alleen koffie als ik niet echt wakker ben en dat ding ziet er best gevaarlijk uit.
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:22 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ik heb nu de goede link in mijn orginele post geplaatst, vorige deed het niet.
Dank je wel
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:33:40 #15
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53464428
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:30 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Ik wilde nog serieus reageren maar dat DE verpestte het.....

Het water hoort idd nooit gekookt te worden. Heiligschennis bijna. Door de hitte verliest de koffie de kracht en word de smaak bitter.
Tja, smaken verschillen. Tis dat ik je vaker heb zien posten, anders had ik misschien wel gehapt.

De smaak wordt trouwens niet bitter, de smaak wordt voller en krachtiger. Dus je hebt je idd aan je woord gehouden..
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:45:24 #16
145755 kahaarin
pi_53464712
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:33 schreef Guncta het volgende:

[..]

Tja, smaken verschillen. Tis dat ik je vaker heb zien posten, anders had ik misschien wel gehapt.

De smaak wordt trouwens niet bitter, de smaak wordt voller en krachtiger. Dus je hebt je idd aan je woord gehouden..
En dan een bastogne koek erbij, lekker dippen!
be nice or go away
pi_53465770
quote:

[..]

het wordt dus gewoon sterker van smaak
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:22:32 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53467049
Nespresso van Magimix met zo'n stoom pijpje
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:43:28 #19
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53467653
quote:

[..]

Weet niet wat je bedoeld met andere posts.

Ik heb een Barista cursus gevolgt toen ik jaren terug in een koffiehuis bijbeunde Je weet wel schrijven in schuim en dat soort onzin.

Er zijn tal van spreekwoorden die verwijzen naar het verpesten van de koffie als men het kookt.
"Coffee boiled is coffee spoiled"
"A watched pot never boils"

De koffiekenner zweert bij bepaalde combinaties van maling, gewicht van de korrel, stoomdruk, en temperatuur van de machine. In Italie zijn er mensen die als ze een cafe binnen gaan net zolang wachten todat "hun" barista tijd heeft. Anders weigeren ze gewoonweg koffie te drinken.

Google maar eens op de perfecte koffie bereiding dan zul je er snel genoeg achter komen

Natuurlijk ben je vrij om koffie te zetten naar jouw wensen, maar verwacht niet dat als je onzin schrijft over de aroma en structuur dat een koffieliefhebber z'n mond dichthoudt.

Verder wens ik je succes met het zoeken naar de juiste machine. Die voldoet aan jouw wensen.
  dinsdag 25 september 2007 @ 20:42:50 #20
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53469394
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:43 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Weet niet wat je bedoeld met andere posts.

Ik heb een Barista cursus gevolgt toen ik jaren terug in een koffiehuis bijbeunde Je weet wel schrijven in schuim en dat soort onzin.

Er zijn tal van spreekwoorden die verwijzen naar het verpesten van de koffie als men het kookt.
"Coffee boiled is coffee spoiled"
"A watched pot never boils"

De koffiekenner zweert bij bepaalde combinaties van maling, gewicht van de korrel, stoomdruk, en temperatuur van de machine. In Italie zijn er mensen die als ze een cafe binnen gaan net zolang wachten todat "hun" barista tijd heeft. Anders weigeren ze gewoonweg koffie te drinken.

Google maar eens op de perfecte koffie bereiding dan zul je er snel genoeg achter komen

Natuurlijk ben je vrij om koffie te zetten naar jouw wensen, maar verwacht niet dat als je onzin schrijft over de aroma en structuur dat een koffieliefhebber z'n mond dichthoudt.

Verder wens ik je succes met het zoeken naar de juiste machine. Die voldoet aan jouw wensen.
Het viel mij op dat je nogal hard erin gaat en erg snel mensen persoonlijk aanvalt op smaak, omdat jij denkt (lees: zo komt het over) dat smaak objectief is, terwijl dat verre van dat is. Dat vind ik jammer. Ik ben je posts nog maar een paar keer tegengekomen, dus het kan een verbeelding zijn. Misschien had ik je voor deze reactie beter je posthistory kunnen doornemen, maar dat vind ik ook een beetje sneu en zonde van mijn tijd (no offense).

Het viel mij op dat bij deze apparaten de temperatuur heter is dan bijna de normale koffiezetapparaten. Qua koffieschenktemperatuur sowieso, het koken van het water weet ik niet zeker, ik weet iig wel dat de kooktemperatuur bij deze apparaten een stuk hoger lijkt dan bij de normale apparaten.

Daarom denk ik dat de temperatuur van het water iets afneemt door het niet echt door laten koken, maar even laten koken van het water of dat de temperatuur een paar graadjes verliest bij de overgang naar het filter.

Ik heb nog aan de eigenaar gevraagd of er niet meer koffie bij het bereiden in moest omdat ik van een stevig kopje koffie houdt, maar hij raadde me aan om even te wachten en als het niet sterk genoeg was dat ie dan wel nieuwe zette.

Bij het bereiden zag ik wel duidelijk de kookbubbels, maar het was best wel een bekend merk dus ik denk wel dat ze genoeg kennis hebben om een goed product neer te zetten.
  woensdag 26 september 2007 @ 08:52:26 #21
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_53479243
Het water gat NIET kokend over de maling: het wordt aan de kook gebracht, dan gaat de power eraf en nhet niet meer kokende water gaat door het filter. En ik ben het met TS eens: de koffie smaakt stukken beter dan de koffie uit een 'standaard' koffiezetapparaat.

Zelf zweer ik bij 'camping koffie': grove maling koffie, ouderwetse filter en water koken in de fluitketel... Voordeel van dit is ook dat kalk etc in het water eruit gekookt wordt...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_53479407
Je zou ook een french press kunnen overwegen. Als je echt kokend water over je koffie wilt gooien kun je dat met dit apparaat doen. Sowieso is de koffie uit een french press een stuk krachtiger dan filterkoffie. Je kan het water in de waterkoker koken en dan op ieder gewenst moment over de koffie gieten. Ik wacht zelf altijd even totdat het water weer van de kook is.
  woensdag 26 september 2007 @ 10:00:13 #23
145755 kahaarin
pi_53480399
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:05 schreef deom het volgende:
Je zou ook een french press kunnen overwegen. Als je echt kokend water over je koffie wilt gooien kun je dat met dit apparaat doen. Sowieso is de koffie uit een french press een stuk krachtiger dan filterkoffie. Je kan het water in de waterkoker koken en dan op ieder gewenst moment over de koffie gieten. Ik wacht zelf altijd even totdat het water weer van de kook is.
Klopt, is ook erg lekker, wij hebben echter vrij vaak koffiedrinkers en dan is zo'n french press me net te klein, in deze kun je een liter koffie tegelijk zetten, dan in een tehermoskan doen en de volgende lading aanzetten, dat kan met een FP ook wel maar dan heb je kleinere beetjes tegelijk.
be nice or go away
  zaterdag 29 september 2007 @ 19:17:36 #24
185631 Guncta
En un momento dado
pi_53573418
Ben toch voor die Philips gegaan en absoluut nog geen spijt tot nu toe.
ik gebruik vaak ongeveer 1/3 minder koffie en de smaak komt ook beter door, heb ik het idee.

Minpuntjes: de schenkkan is irritanter om er onder weg te halen. Niet erg irritant, maar iets meer. De warmhoudplaat loopt iets op.
Ook is het nu lastiger om koude koffie uit de kan te kunnen drinken, net voordat ik hem in de afwasmachine druk. Deksel is er iets minder makkelijk vanaf te halen.

Maar die pluspunten maken dit meer dan goed, en eigenlijk is het gewoon zeuren om die kleine nadeeltjes op papier te zetten/forum te posten
  zondag 30 september 2007 @ 10:55:40 #25
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53584121
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 19:17 schreef Guncta het volgende:
Ben toch voor die Philips gegaan en absoluut nog geen spijt tot nu toe.
Buy Dutch

Veel koffie plezier ermee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')