abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 15:03:14 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_53460734
Het Internationaal Documentaire Filmfestival Amsterdam, oftewel de IDFA, staat weer voor de deur. Althans, het begint donderdag 22 november en loopt tot en met 2 december. Uiteraard verdient de IDFA een topic op FOK!, zoals vorig jaar ook het geval was. Zie ook:

IDFA 2005
IDFA 2006

Wat kunnen we dit jaar verwachten?
quote:
Met een speciaal festivalprogramma besteedt IDFA aandacht aan de relatie tussen animatie en documentaire.
Hoewel de relatie tussen documentaire en animatie paradoxaal lijkt, wordt er door documentairemakers regelmatig gebruik gemaakt van animatie. Animatie vormt door zijn directe relatie met het scheppen van beeld, een interessante invalshoek om de discussie over beeldbewerking en beeldmanipulatie te benaderen.

Hoe documentair is een getekende werkelijkheid? Wanneer wordt beeldbewerking animatie? Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media gaat deze discussie een nieuwe fase in. Voor IDFA aanleiding om tijdens de 20e editie van het festival een speciaal programma te presenteren rondom documentaires die geheel of gedeeltelijk uit animaties bestaan.

Het programma werd samengesteld door Gerben Schermer, directeur van het Holland Animation Film Festival (HAFF). en bestaat uit zo'n vijftig korte en lange films, van 1916 tot nu.

Tijdens IDFA 2007 presenteert de Iraanse cineast Maziar Bahari zijn tien favoriete documentaires aller tijden.
Jaarlijks biedt IDFA een gerenommeerd filmmaker de kans zijn/haar persoonlijke documentaire Top 10 samen te stellen. Dit jaar koos de Iraanse filmmaker Maziar Bahari, sinds 2000 vaste gast van het festival, zijn favorieten.

Bahari regisseerde onder meer de documentaires Of Shame and Coffins (2000) over AIDS in de Kwazulu-Natal provincie in Zuid-Afrika, Football, Iranian Style (2001), waarin de rol van voetbal in Iran centraal staat, en And Along Came a Spider (2002) over de religieus gemotiveerde moorden op 16 Iraanse prostituees.

In zijn top 10 heeft Bahari gekozen voor films die hem als maker hebben gevormd. De laatste vier jaar heeft Maziar Bahari grotendeels in Irak doorgebracht en is hij een van de weinige filmmakers die de oorlog vanaf het begin heeft gedocumenteerd. Het thema oorlog heeft dan ook een belangrijke rol gespeeld bij zijn keuze. Naast zijn tien favoriete documentaires worden zijn eigen films vertoond.
Verder zal voor het eerst niet het Leidseplein het hart van het festival vormen:
quote:
In 2007 verhuist het gehele festival naar nieuwe locaties rondom het Rembrandtplein.
De viering van het twintigjarig bestaan van IDFA valt samen met de verhuizing van het festival naar het Rembrandtplein. Alle festivalactiviteiten zullen plaatsvinden op nieuwe locaties in het historische centrum. Net als voorheen bevinden alle festivallocaties en hotels zich op loopafstand van elkaar.

De nieuwe locaties (voor zover nu bekend) zijn:
  • Het Tuschinski Theater
  • Pathé De Munt
  • Het Compagnietheater
  • Arti et Amicitiae

Sinds de oprichting van het festival in 1988 speelde IDFA zich af op en rondom het Leidseplein. Vanwege het wegvallen van twee van de belangrijkste festivallocaties (het City theater en het Bellevue Cinerama theater), is IDFA op zoek gegaan naar nieuwe locaties. Wel blijft het festivalkantoor gevestigd in De Balie.

Met de verhuizing naar het Rembrandtplein wordt een spannende stap gezet en in de ontwikkeling van het festival en worden er een aantal prachtige nieuwe locaties aan het festival toegevoegd.
  • Bron: http://www.idfa.nl

Wie is er van plan heen te gaan? Wie gaat een Doccer kaart aanschaffen? Vind je het centrale thema een interessant thema?

Dit jaar werk ik weer mee als vrijwilliger. Wil je ook vrijwilligerswerk doen op de IDFA, dan kun je je hier aanmelden. In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van alles dat daarbij komt kijken. Zijn er overigens meer FOK!kers die meewerken als vrijwilliger, of die dat in het verleden gedaan hebben? Aoristus en Marsterretje zie ik ook jaarlijks op de IDFA, maar wie weet zijn er meer. Speciaal voor gr8w8: voor de vrijwilligers zijn er borrels. En feestavonden.
    quote:
    Op dinsdag 25 september 2007 14:34 schreef Aoristus het volgende:
    De gebruikelijke instructies die je na het lezen meteen moet verbranden. Gewoon, je weet wel, alles is hetzelfde, maar Chris is niet langer de ondertekenaar.

Wat ga jij doen dit jaar? Hetzelfde weer?
    Chris is gestopt, had ik begrepen. Dit jaar ga ik weer hetzelfde doen ja. Geen idee waar nu de industry screenings te zien zullen zijn. Ik denk in één van de kleine zaaltjes van Tuschinski.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      dinsdag 25 september 2007 @ 15:06:23 #2
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_53460820
    quote:
    Dit jaar werk ik weer mee als vrijwilliger. Wil je ook vrijwilligerswerk doen op de IDFA, dan kun je je hier aanmelden.
    hoho, willen we wel half fok daar hebben?
    De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
    Laat duizend balletjes stuiteren.
      Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 15:10:17 #3
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53460922
    quote:
    Op dinsdag 25 september 2007 15:06 schreef Aoristus het volgende:
    hoho, willen we wel half fok daar hebben?
    Alsof er LOlolLOOolllOOERERR111!!!!1111EINS-documentaires te zien zullen zijn.

Wat wel interessant is voor vrijwilligers:
    quote:
    In ruil hiervoor krijg je een medewerkerspas waarmee je gratis naar alle films kan, een festival T-shirt en een kaartje voor het slotfeest in de Theatercompagnie.
    een nieuwe locatie voor het slotfeest dus.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      dinsdag 25 september 2007 @ 15:14:03 #4
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_53461010
    quote:
    Op dinsdag 25 september 2007 15:10 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Alsof er LOlolLOOolllOOERERR111!!!!1111EINS-documentaires te zien zullen zijn.

Wat wel interessant is voor vrijwilligers:
    [..]

een nieuwe locatie voor het slotfeest dus.

Je weets.

Dat eindfeest kan me eigenlijk gestolen worden, vorig jaar vond ik het ook verschrikkelijk saaiig itt 2005. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet zo heel erg rouwig om dat Chris iets anders is gaan doen. De 'professionelen' lijken in meerderheid te groeien t.o.v de vrijwilligers.
      Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 15:21:15 #5
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53461186
    quote:
    Op dinsdag 25 september 2007 15:14 schreef Aoristus het volgende:

Je weets.

Dat eindfeest kan me eigenlijk gestolen worden, vorig jaar vond ik het ook verschrikkelijk saaiig itt 2005. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet zo heel erg rouwig om dat Chris iets anders is gaan doen. De 'professionelen' lijken in meerderheid te groeien t.o.v de vrijwilligers.
    Ik heb het over het vrijwilligerseindfeest. Dat andere gebeuren in het Muziekgebouw is aan mij niet besteed. Ik vond Chris trouwens altijd een prima gast. En wat bedoel je precies met de 'professionelen'?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      dinsdag 25 september 2007 @ 15:22:52 #6
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_53461219
    quote:
    Op dinsdag 25 september 2007 15:21 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ik heb het over het vrijwilligerseindfeest. Dat andere gebeuren in het Muziekgebouw is aan mij niet besteed. Ik vond Chris trouwens altijd een prima gast. En wat bedoel je precies met de 'professionelen'?
    Chris was wel aardig, maar hij zoop volgens mij veel te veel. In 2006 waren er al veel meer tijdelijke betaalde festivalhoppers, mensen die elkaar al kenden en die eigenlijk meer met het budget hebben dan met het festival.
    pi_53461418
    Ik ga een kijken wat er is.

En iemand moet hun site desinger er eens op wijzen dat je plaatjes niet moet resized door een width en height op te geven, want zo is het en trager en lelijker. lol
    [KNE]-Mod
    pi_53465078
    All I need is for my man to live up to his role
    Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
      Moderator woensdag 26 september 2007 @ 16:22:10 #9
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53490043
    Ik heb de enveloppe ook ontvangen. Ze hebben een nieuwe tekst bedacht bij de werkzaamheden lijkt wel. Dit jaar maar weer eens als zaalcoördinator aan de slag.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      woensdag 26 september 2007 @ 16:30:35 #10
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_53490240
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 16:22 schreef UIO_AMS het volgende:
    Ik heb de enveloppe ook ontvangen. Ze hebben een nieuwe tekst bedacht bij de werkzaamheden lijkt wel. Dit jaar maar weer eens als zaalcoördinator aan de slag.
    Zit ik ook aan te denken, zolang het maar niet te moeilijk wordt.
    Ik vond die kleine cityzalen een ramp, na 10 minuten zat je vaak al te knikkebollen omdat de zuurstofregulatie op afstand geregeld wordt ( eerlijk waar, een bedrijf in Nieuwegein deed dat )

[ Bericht 3% gewijzigd door Aoristus op 26-09-2007 16:57:09 ]
    pi_53490685
    Is er geen lijst met een (voorlopig) programma?
    [KNE]-Mod
      Moderator woensdag 26 september 2007 @ 16:59:47 #12
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53490968
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 16:48 schreef ThE_ED het volgende:
    Is er geen lijst met een (voorlopig) programma?
    Nog niet.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_53490991
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 16:59 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Nog niet.
    Over 2 weken toch ?
      Moderator woensdag 26 september 2007 @ 17:03:18 #14
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53491066
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 17:00 schreef kleinzusje het volgende:
    Over 2 weken toch ?
    Uhm, jij weet meer dan ik. Waar haal je dat vandaan?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_53491217
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 17:03 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Heb ik mn geheime bronnen voor, kan er 2 weken naast zitten
      woensdag 26 september 2007 @ 17:11:19 #16
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_53491234
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 17:03 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het is eigenlijk Ally Derks natuuriljk
    pi_53491295
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 17:11 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Het is eigenlijk Ally Derks natuuriljk

neuhhhhhhhhhhhhhhh, echt niet
    pi_53491303
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 16:59 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Nog niet.
    Ah, ik dacht al dat ik gek was.
    [KNE]-Mod
      Moderator woensdag 26 september 2007 @ 17:33:08 #19
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53491741
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 17:13 schreef kleinzusje het volgende:

neuhhhhhhhhhhhhhhh, echt niet
    Jij weet te veel naar mijn mening. Wie ben jij? Kennen we je nou wel of niet?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_53491958
    quote:
    Op woensdag 26 september 2007 17:33 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Jij weet te veel naar mijn mening. Wie ben jij? Kennen we je nou wel of niet?
    NEE, ik weet niks
    Ben slechts een nieuw bezoekertje van dit topic en al jaren IDFA fan. Echt geen bekende, eerlijk

edit: check mn geschiedenis maar. DGK/ BB bezoeker............... na afkicken van dit soap gebeuren eindelijk de moed om op Sport en nu IDFA te posten. Mn werkelijke passies. Grote bek, klein hartje
    pi_53929892
    Jaaaa, IDFA topic! Hierbij de tvp

Moet nog even aankijken of ik ga vrijwilligen, want denk niet dat ik vrij kan krijgen bij mijn nieuwe baan. Desalniettemin woon ik dit jaar wel in Amsterdam, wat qua logistiek natuurlijk veel handiger is.

Maar ik zal sowieso docu's gaan zien natuurlijk!
      Moderator zondag 14 oktober 2007 @ 19:28:51 #22
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_53930603
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 18:53 schreef marsterretje het volgende:
    Jaaaa, IDFA topic! Hierbij de tvp

Moet nog even aankijken of ik ga vrijwilligen, want denk niet dat ik vrij kan krijgen bij mijn nieuwe baan. Desalniettemin woon ik dit jaar wel in Amsterdam, wat qua logistiek natuurlijk veel handiger is.

Maar ik zal sowieso docu's gaan zien natuurlijk!
    Gezellig!

En leuk dat je dit topic weer gevonden hebt.

Gisteravond had ik een kleine reünie met wat vrijwilligers van vorig jaar. Eentje wist te melden dat er dit jaar nog niet genoeg aanmeldingen van vrijwilligers waren.

Als je komt om gewoon een docu te gaan zien, neem dan even contact met me op. Lijkt me leuk om je weer eens te ontmoeten.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      woensdag 24 oktober 2007 @ 14:31:21 #23
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_54134853
    Yeey, IDFA!
    Waarschijnlijk ben ik vanaf 26 november weer weg...
    Maar wel even kijken wat we de eerste paar dagen kunnen zien...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      Moderator woensdag 24 oktober 2007 @ 14:50:00 #24
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_54135265
    quote:
    Op woensdag 24 oktober 2007 14:31 schreef Hik het volgende:
    Yeey, IDFA!
    Waarschijnlijk ben ik vanaf 26 november weer weg...
    Maar wel even kijken wat we de eerste paar dagen kunnen zien...
    Jij gaat veel te veel op reis.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator woensdag 24 oktober 2007 @ 15:00:40 #25
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_54135474
    Ah, nieuws over de opening van het IDFA 2007:
    quote:
    Operation Homecoming openingsfilm IDFA

De twintigste editie vanIDFA opent met Operation Home-coming: Writing the Wartime Experience van Richard Robbins. In de film staan brieven, gedichten, essays en dagboekfragmenten van Amerikaanse soldaten in Irak centraal.

Operation Homecoming is tevens opgenomen in de Joris Ivens Competitie.
    De opening vindt plaats op 22 november in het Pathé Tuschinski Theater in Amsterdam. Het festival duurt tot en met 2 december.

In Operation Homecoming wordt via de beschrijvingen van Amerikaanse soldaten een indringend en gedetailleerd beeld geschetst van de menselijke kant van de oorlog in Irak. Tegelijkertijd plaatst Robbins deze ervaringen in een bredere context door ze naast de universele thema's uit de oorlogsliteratuur te plaatsen.
    De film is gebaseerd op een project van de National Endowment for the Arts waarvoor soldaten uit Irak en Afghanistan en hun familieleden, hun ervaringen en gedachten opschreven. Het resultaat van het project zijn zo'n 1600 gedichten, brieven, verhalen, dagboeken en essays, waarvan een aantal de kern vormt van de film. Uiteenlopende visuele stijlen verbeelden de verschillende soorten teksten, en gemoedstoestanden, die meestal somber en gewelddadig maar soms ook grappig en troostend zijn. De teksten worden door acteurs, onder wie Beau Bridges en Robert Duvall, en de schrijvers zelf voorgelezen. Bekende auteurs die de workshops van de National Endowment for the Arts begeleidden, geven in interviews commentaar op de verhalen van de soldaten.

In 1988 opende het eerste IDFA met een vergelijkbare film: Dear America “ Letters Home from Vietnam (VS, 1987) van Bill Couturié. In deze film worden brieven van soldaten in Vietnam door acteurs voorgelezen en geïllustreerd met archiefmateriaal van die oorlog. De film wordt in het kader van het lustrum dit jaar opnieuw vertoond.
    De oorlog, en de impact daarvan op soldaten, is ook een onderwerp van een aantal andere films uit het komend programma.
    Tevens staat de lijst met documentaires die gedraaid gaan worden online. Alleen nog zonder beschrijving. Zie verder: http://www.idfa.nl/idfa_filmsbysection.asp
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')