Verder zal voor het eerst niet het Leidseplein het hart van het festival vormen:quote:Met een speciaal festivalprogramma besteedt IDFA aandacht aan de relatie tussen animatie en documentaire.
Hoewel de relatie tussen documentaire en animatie paradoxaal lijkt, wordt er door documentairemakers regelmatig gebruik gemaakt van animatie. Animatie vormt door zijn directe relatie met het scheppen van beeld, een interessante invalshoek om de discussie over beeldbewerking en beeldmanipulatie te benaderen.
Hoe documentair is een getekende werkelijkheid? Wanneer wordt beeldbewerking animatie? Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media gaat deze discussie een nieuwe fase in. Voor IDFA aanleiding om tijdens de 20e editie van het festival een speciaal programma te presenteren rondom documentaires die geheel of gedeeltelijk uit animaties bestaan.
Het programma werd samengesteld door Gerben Schermer, directeur van het Holland Animation Film Festival (HAFF). en bestaat uit zo'n vijftig korte en lange films, van 1916 tot nu.
Tijdens IDFA 2007 presenteert de Iraanse cineast Maziar Bahari zijn tien favoriete documentaires aller tijden.
Jaarlijks biedt IDFA een gerenommeerd filmmaker de kans zijn/haar persoonlijke documentaire Top 10 samen te stellen. Dit jaar koos de Iraanse filmmaker Maziar Bahari, sinds 2000 vaste gast van het festival, zijn favorieten.
Bahari regisseerde onder meer de documentaires Of Shame and Coffins (2000) over AIDS in de Kwazulu-Natal provincie in Zuid-Afrika, Football, Iranian Style (2001), waarin de rol van voetbal in Iran centraal staat, en And Along Came a Spider (2002) over de religieus gemotiveerde moorden op 16 Iraanse prostituees.
In zijn top 10 heeft Bahari gekozen voor films die hem als maker hebben gevormd. De laatste vier jaar heeft Maziar Bahari grotendeels in Irak doorgebracht en is hij een van de weinige filmmakers die de oorlog vanaf het begin heeft gedocumenteerd. Het thema oorlog heeft dan ook een belangrijke rol gespeeld bij zijn keuze. Naast zijn tien favoriete documentaires worden zijn eigen films vertoond.
Bron: http://www.idfa.nlquote:In 2007 verhuist het gehele festival naar nieuwe locaties rondom het Rembrandtplein.
De viering van het twintigjarig bestaan van IDFA valt samen met de verhuizing van het festival naar het Rembrandtplein. Alle festivalactiviteiten zullen plaatsvinden op nieuwe locaties in het historische centrum. Net als voorheen bevinden alle festivallocaties en hotels zich op loopafstand van elkaar.
De nieuwe locaties (voor zover nu bekend) zijn:Het Tuschinski Theater Pathé De Munt Het Compagnietheater Arti et Amicitiae
Sinds de oprichting van het festival in 1988 speelde IDFA zich af op en rondom het Leidseplein. Vanwege het wegvallen van twee van de belangrijkste festivallocaties (het City theater en het Bellevue Cinerama theater), is IDFA op zoek gegaan naar nieuwe locaties. Wel blijft het festivalkantoor gevestigd in De Balie.
Met de verhuizing naar het Rembrandtplein wordt een spannende stap gezet en in de ontwikkeling van het festival en worden er een aantal prachtige nieuwe locaties aan het festival toegevoegd.
Chris is gestopt, had ik begrepen. Dit jaar ga ik weer hetzelfde doen ja. Geen idee waar nu de industry screenings te zien zullen zijn. Ik denk in één van de kleine zaaltjes van Tuschinski.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:34 schreef Aoristus het volgende:
De gebruikelijke instructies die je na het lezen meteen moet verbranden. Gewoon, je weet wel, alles is hetzelfde, maar Chris is niet langer de ondertekenaar.
Wat ga jij doen dit jaar? Hetzelfde weer?
hoho, willen we wel half fok daar hebben?quote:Dit jaar werk ik weer mee als vrijwilliger. Wil je ook vrijwilligerswerk doen op de IDFA, dan kun je je hier aanmelden.
Alsof er LOlolLOOolllOOERERR111!!!!1111EINS-documentaires te zien zullen zijn.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:06 schreef Aoristus het volgende:
hoho, willen we wel half fok daar hebben?
een nieuwe locatie voor het slotfeest dus.quote:In ruil hiervoor krijg je een medewerkerspas waarmee je gratis naar alle films kan, een festival T-shirt en een kaartje voor het slotfeest in de Theatercompagnie.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:10 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Alsof er LOlolLOOolllOOERERR111!!!!1111EINS-documentaires te zien zullen zijn.
Wat wel interessant is voor vrijwilligers:
[..]
een nieuwe locatie voor het slotfeest dus.
Ik heb het over het vrijwilligerseindfeest. Dat andere gebeuren in het Muziekgebouw is aan mij niet besteed. Ik vond Chris trouwens altijd een prima gast. En wat bedoel je precies met de 'professionelen'?quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:14 schreef Aoristus het volgende:
Je weets.
Dat eindfeest kan me eigenlijk gestolen worden, vorig jaar vond ik het ook verschrikkelijk saaiig itt 2005. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet zo heel erg rouwig om dat Chris iets anders is gaan doen. De 'professionelen' lijken in meerderheid te groeien t.o.v de vrijwilligers.
Chris was wel aardig, maar hij zoop volgens mij veel te veel. In 2006 waren er al veel meer tijdelijke betaalde festivalhoppers, mensen die elkaar al kenden en die eigenlijk meer met het budget hebben dan met het festival.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:21 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik heb het over het vrijwilligerseindfeest. Dat andere gebeuren in het Muziekgebouw is aan mij niet besteed. Ik vond Chris trouwens altijd een prima gast. En wat bedoel je precies met de 'professionelen'?
Zit ik ook aan te denken, zolang het maar niet te moeilijk wordt.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:22 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik heb de enveloppe ook ontvangen. Ze hebben een nieuwe tekst bedacht bij de werkzaamheden lijkt wel. Dit jaar maar weer eens als zaalcoördinator aan de slag.
Nog niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:48 schreef ThE_ED het volgende:
Is er geen lijst met een (voorlopig) programma?
Over 2 weken toch ?quote:
Uhm, jij weet meer dan ik. Waar haal je dat vandaan?quote:Op woensdag 26 september 2007 17:00 schreef kleinzusje het volgende:
Over 2 weken toch ?
Heb ik mn geheime bronnen voor, kan er 2 weken naast zittenquote:Op woensdag 26 september 2007 17:03 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Uhm, jij weet meer dan ik. Waar haal je dat vandaan?
Het is eigenlijk Ally Derks natuuriljkquote:Op woensdag 26 september 2007 17:03 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Uhm, jij weet meer dan ik. Waar haal je dat vandaan?
quote:Op woensdag 26 september 2007 17:11 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Het is eigenlijk Ally Derks natuuriljk
Jij weet te veel naar mijn mening. Wie ben jij? Kennen we je nou wel of niet?quote:
NEE, ik weet niksquote:Op woensdag 26 september 2007 17:33 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Jij weet te veel naar mijn mening. Wie ben jij? Kennen we je nou wel of niet?
Gezellig!quote:Op zondag 14 oktober 2007 18:53 schreef marsterretje het volgende:
Jaaaa, IDFA topic! Hierbij de tvp
Moet nog even aankijken of ik ga vrijwilligen, want denk niet dat ik vrij kan krijgen bij mijn nieuwe baan. Desalniettemin woon ik dit jaar wel in Amsterdam, wat qua logistiek natuurlijk veel handiger is.
Maar ik zal sowieso docu's gaan zien natuurlijk!
Jij gaat veel te veel op reis.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:31 schreef Hik het volgende:
Yeey, IDFA!![]()
Waarschijnlijk ben ik vanaf 26 november weer weg...![]()
Maar wel even kijken wat we de eerste paar dagen kunnen zien...
Tevens staat de lijst met documentaires die gedraaid gaan worden online. Alleen nog zonder beschrijving. Zie verder: http://www.idfa.nl/idfa_filmsbysection.aspquote:Operation Homecoming openingsfilm IDFA
De twintigste editie vanIDFA opent met Operation Home-coming: Writing the Wartime Experience van Richard Robbins. In de film staan brieven, gedichten, essays en dagboekfragmenten van Amerikaanse soldaten in Irak centraal.
Operation Homecoming is tevens opgenomen in de Joris Ivens Competitie.
De opening vindt plaats op 22 november in het Pathé Tuschinski Theater in Amsterdam. Het festival duurt tot en met 2 december.
In Operation Homecoming wordt via de beschrijvingen van Amerikaanse soldaten een indringend en gedetailleerd beeld geschetst van de menselijke kant van de oorlog in Irak. Tegelijkertijd plaatst Robbins deze ervaringen in een bredere context door ze naast de universele thema's uit de oorlogsliteratuur te plaatsen.
De film is gebaseerd op een project van de National Endowment for the Arts waarvoor soldaten uit Irak en Afghanistan en hun familieleden, hun ervaringen en gedachten opschreven. Het resultaat van het project zijn zo'n 1600 gedichten, brieven, verhalen, dagboeken en essays, waarvan een aantal de kern vormt van de film. Uiteenlopende visuele stijlen verbeelden de verschillende soorten teksten, en gemoedstoestanden, die meestal somber en gewelddadig maar soms ook grappig en troostend zijn. De teksten worden door acteurs, onder wie Beau Bridges en Robert Duvall, en de schrijvers zelf voorgelezen. Bekende auteurs die de workshops van de National Endowment for the Arts begeleidden, geven in interviews commentaar op de verhalen van de soldaten.
In 1988 opende het eerste IDFA met een vergelijkbare film: Dear America “ Letters Home from Vietnam (VS, 1987) van Bill Couturié. In deze film worden brieven van soldaten in Vietnam door acteurs voorgelezen en geïllustreerd met archiefmateriaal van die oorlog. De film wordt in het kader van het lustrum dit jaar opnieuw vertoond.
De oorlog, en de impact daarvan op soldaten, is ook een onderwerp van een aantal andere films uit het komend programma.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |