Balseros
De Sovjetunie is uiteen gevallen en de economie crasht op Cuba. Een aantal dumbass Cubanen besluiten om in 1994 vlotten te bouwen om te vluchten naar Miami, waar men hoopt een beter leven te krijgen. Castro houdt ze niet tegen. Het verwachtte scenario biedt zich aan, huwelijken stranden, families worden uiteen gerukt en de nieuwe Amerikanen raken depressief, in aanraking met drugs en prostitutie, of slijten hun dagen met het verwisselen van autobanden. Hoewel nooit uitgesproken, is het duidelijk dat het leven in Habana een stuk beter voor ze was. Niet erg inspiratievol en zeker geen 2 uur film waard.
Hold Me Tight, Let Me Go
Een portret van een stel kolerekinderen op een internaat. Die kinderen hebben een trauma opgelopen omdat pappa zijn handjes niet thuis kan houden, of de familie deugt gewoon niet. De instelling telt 108 personeelsleden op ca 40 kinderen om die in een laatste poging te redden van de absolute afgrond. Dat traject duurt maximaal 3 jaar en roept de vraag op of je niet beter de ouders kan aanpakken in plaats van de kinderen. Gelukkig zat er ook een roodharig etterbakkie tussen, dat maakte het erg vermakelijk.
Lucio
Dit is wat mij betreft de winnaar van dit jaar. Een hilarisch verhaal over een anarchistische tegelzetter die vervalst om het vervalsen. Hij heeft nauwelijks enige scholing genoten, maar besluit in de jaren 60 om banken te overvallen. Anarchisten krijgen tenslotte geen overheidsgelden om hun zinnen kracht bij te zetten, want daar zijn het anarchisten voor. Hij besluit om het anders aan te pakken, want banken overvallen bevredigt niet en hij sluit een pact te sluiten met Che Guevara om bankpapier te drukken om dollars te printen, met als doel om de dollar onderuit te halen. Dat mislukt omdat hij en Che elkaar niet liggen en omdat Che van mening is dat het weinig uithaalt. Lucio regelt andere oplichtingszaken, zoals het professioneel vervalsen van reisdocumenten, american traveller's cheques etc. Hij wordt meerdere malen berecht, maar omdat hij zijn motivatie steeds eerlijk toelicht en zo de rechtelijke macht intrigeert in plaats van afwacht wat zijn 'straf' zal worden, ontspringt hij meerdere malen de dans. Omdat hij in veel gevallen eigenlijk niet gepakt kan worden, hij verdient zijn geld immers als tegelzetter en creeert op die manier voor een hoop verstopplekken, heeft hij vaak het voordeel dat hij niet verdacht lijkt. Zijn motivatie blijft dat hij alles doet om het (Franco) establishment onderuit te halen en zegt zelf dat hij geen cent over houdt aan zijn valsemuntpraktijken Het zou me niets verbazen als dit de fake documentaire is, maar je verveelt je in elk geval geen moment.
[ Bericht 1% gewijzigd door Aoristus op 27-11-2007 00:43:00 ]
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.