Inleiding - Windows PimpenEen van mijn hobbies naast het fokken is het aanpassen, verbeteren en uiteindelijk mooier maken van de windows user interface, bureaublad, dekstopefficiency en alles daar omheen. Ik heb zelf Windows XP en persoonlijk vind ik het uiterlijk bar lelijk en het is alles behalve handig. Ik heb op dit moment mijn windows onherkenbaar ver aangepast en het leek me om even de tijd de doden door een handleiding te schrijven over hoe je dit kunt doen.
standaard Windows XP bleh! Zoals je hieronderziet heb ik mijn windows het uiterlijk van apple leopard gegeven, hiernaast heb ik ook nog glass borders (zie stap 4) en de dock (zie stap 3). Dit zijn dus in totaal slechts 3 actieve programma's.
Alle programma's zijn gratis behalve Topdesk (zie stap 5)
mijn bureaublad op dit momentStap 1 - Vista Tranformer Pack 7Alleerst heb ik het programma Vista Transformer Pack 7 gedownload.
Hier is de link:
http://www.windowsxlive.net/?p=1119Ik ga niet van alles een link geven, want het is best wel simpel te googlen.
Dit programma verandert je Windows XP in een Vista lookalike. Zelf gebruik ik het om bepaalde menu's net iets mooier te maken en om alle pictogrammen automatisch om te zetten naar vista.
Er komen een heleboel programma's bij zoals LClock en een sidebar. Kijk gerust even wat je wil gebruiken en wat je mooi vindt. Want je hoeft niet perse zoals ik helemaal voor de apple look te gaan. Als je alle extra snufjes uitschakelt wordt je pc niet trager.
Let wel, als je de installatie van dit programma fout doet kan je heel je windows naar de tering helpen, omdat het bootscherm ook wordt aangepast enz.
Vista Transformer Pack menuStap 2 - ObjectBarHet volgende programma dat je kan installeren is Objectbar. Deze vervangt de zwarte balk onderaan je scherm met wat je zelf wil. Dit programma heeft eigenlijk eindeloos veel opties. Je kan alles helemaal zelf instellen.
Zelf heb ik hier gekozen voor een witte mac osx-achtige balk met zelf ingestelde menu's. Ik heb de balk bovenaan het scherm gezet, hierdoor gebruik je je scherm beter en heb je meer ruimte. Verder heb ik de balk transparant gemaakt en hiermee kan je ook alle bureaubladpictogrammen opruimen (zelfs de prullenbak) Ook kan je het logootje in de hoek aanpassen of er zelf meerdere neerzetten.
Je kan ook beide taskbars (want zo heten die dingen) gebruiken. It's your choice.
Hier moet je even naar googlen omdat het geen freeware is. Je kan ook ff kijken op p2p (emule, bearshare, usenet zoiets) Op
www.stardock.com kan je trouwens een trial downloaden van 30 dagen. Zelf gebruik ik 1.6 nogwat.
Stap 3 - RocketDockThe single greatest piece of software. Ever.Althans dat zeggen ze zelf, ik zeg dat firefox de beste is.
Enfin, de Rocketdock is een dock (zie naam enzo) Apple heeft het uitgevonden, iemand heeft een eigen versie gemaakt en nu is het dus ook voor Windows. Voor mensen die niet weten wat een dock is of gewoon geinteresseerd zijn in dit proggie. Het staat op
www.rocketdock.com samen met een demonstratiefilmpje.
Het werkt erg goed en is enorm handig, ook is dit weer volledig aanpasbaar.
RocketDock is actieStap 4 - TrueTransparancyHeel veel mensen zoeken naar een goede manier om de borders (blauwe randjes om de schermen) transparant te krijgen. Je hebt programma's als Vystal GlassAero en FastAero. Ze zijn allemaal crap!
Ze vreten aan je werkgeheugen en CPU, ze zien er niet uit en zitten versie na versie vol met bugs.
Doorzichtige borders zonder snelheidsverliesToen kwam ik dit programma tegen: TrueTransparancy
Niet alleen is het snel, maar ik kan ook nog kiezen uit 6 verschillende skins waarvan 2 glass oftewel doorzichtig zijn. Dit programma is in tegenstelling tot Windows Blinds ook nog eens gratis.
Hier is de link:
http://www.crystalxp.net/(...)t-explorer-tools.htmStap 5 - TopdeskVelen kennen de 3D flip van Windows Vista, Topdesk maakt deze 3D Flip ook mogelijk voor WinXP.
Ik gebruik het zelf niet, maar als je het zelf wat vind kan je het downloaden.
Zelf heb ik 1.4 nogwat, het is moeilijk te vinden en je kan het beste kijken op een p2p netwerk.
ook vraagt dit programma bij installatie om een serial,
Flip door je bestanden in 3D!: quote uit Windows VistaStap 6 - Yod'm 3DLinux heeft een trucje wat veel mensen niet voor mogelijk hielden. Virtual dekstops. Van je ene bureaublad met een mooi effect switchen naar je andere en zodoende mulitasken naar een nieuw niveau brengen. Yod'm maakt dit ook mogelijk voor WinXp. Het is niet zo uitgebreid als de echte linux variant, die overig Beryl cub heet, maar het werkt wel goed.
naast je eigen bureaublad heb je er nog 3 ernaast!Dit was de handleiding, veel plezier met het pimpen van je desktop.[ Bericht 3% gewijzigd door Godtje op 25-09-2007 16:02:04 ]