quote:
Amrabat: Ik ben een lieve jongen
Door LUDO VAN DENDEREN
VENLO - Nordin Amrabat (20) is met afstand de meest besproken speler van VVV. De aanvaller beheerste dit seizoen het nieuws vanwege een incident met NAC’er Lurling, maar vooral door zijn opvallende spel. ,,Ik hou wel van een beetje aandacht.’’
afbeelding vergroten Nordin Amrabat: ,,De media deden voorkomen alsof ik iemand had vermoord. ?? FOTO ANNEMIEK MOMMERS
Nordin Amrabat is in dit nog prille seizoen niet uit de krantenkolommen weg te slaan. Enerzijds omdat hij wekelijks uitblinkt bij VVV, maar ook vanwege een veelbesproken incident met NAC’er Anthony Lurling. Amrabat zou na afloop van de onderlinge wedstrijd de Brabander hebben bedreigd.
Velen vroegen zich af hoe een prof het in zijn hoofd haalt een tegenstander na afloop van een wedstrijd te bedreigen? Die knul moest wel niet goed snik zijn? Amrabat vindt dat het allemaal wel meevalt en bagatelliseert zijn gedrag. ,,Ik ben gewoon een lieve jongen.’’
Het gaat snel met Nordin Amrabat. Ruim een jaar geleden speelde hij nog voor amateurclub Huizen, om afgelopen seizoen zijn profdebuut bij FC Omniworld te maken. In die duels deed hij het zo goed, dat VVV hem direct naar Limburg haalde. Daar voetbalt Amrabat nu met het gemak van een routinier.
Gesterkt door zijn prestaties doet hij zelfverzekerd zijn verhaal. ,,Of het met mijn carrière misschien té snel gaat? Het klinkt wellicht arrogant, maar ik heb het niveau voor de eredivisie. Al had ik nooit verwacht geselecteerd te worden voor Jong Oranje. Ik merk al dat tegenstanders op me letten. Ik hoorde bijvoorbeeld van een speler van NAC dat ze vooraf een beetje bang voor me waren. Met VVV gaat het op dit moment even minder, maar zodra er een paar geblesseerde jongens terugkeren, komt het weer goed.’’
,,Ik hou van aandacht en wil altijd overal de beste in zijn. Ik zit in het vierde jaar van de studie Management, Economie en Recht aan de Hogeschool In Holland in Amsterdam. Ook nu ik profvoetballer ben, wil ik mijn diploma halen. Waarschijnlijk ga ik er later niets mee doen. Wat mij leuk lijkt om te doen is technisch directeur van een voetbalclub zijn. Een beetje scouten, wat bellen, heerlijk. Ik weet in ieder geval hoe het is om te werken. Nadat ik als vijftienjarige uit de jeugd van Ajax vertrok, heb ik enkele bijbaantjes gehad. Zo was ik afwasser en hulpkok in een restaurant.’’
Amrabat is een spraakwaterval die nauwelijks stilvalt, daarbij blijvend vergezeld van een stralende lach. Alleen als het gedoe met Lurling ter sprake komt, verschiet hij even. Over het incident met Lurling wil Amrabat inhoudelijk niets meer kwijt, behalve dan dat hij door de tuchtcommissie van de KNVB is vrijgesproken. ,,Ik baal ervan dat mijn naam door het slijk is gehaald,’’ zegt Amrabat. ,,De media deden voorkomen alsof ik iemand had vermoord. De ophef is blijkbaar een teken dat ik het als voetballer goed doe, want anders interesseerde dit niemand.’’
Over twee jaar wil Amrabat een volgende stap in zijn loopbaan maken. ,,Ik wil graag bij een top vier club spelen. Maar werken met Willem van Hanegem zie ik ook zitten. Van Hanegem heeft een zwak voor spelers met een Marokkaanse achtergrond. Ik begrijp waarom. Het zijn over het algemeen jongens die durven te voetballen en avontuurlijk zijn. Tegenover wie ze ook staan en al is het in een vol stadion. Dat geldt ook voor mij. Al moet ik ook zeggen dat mijn huidige trainer André Wetzel een topper is.’’