abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18457415
Ik weet niet hoeveel rij-ervaring je hebt, maar autorijden in steden zoals Florence is echt geen pretje. Vooral 's zomers is het erg stressvol: talloze scootertjes, onzekere toeristen en het chaotische standaardverkeer. Parkeren moet buiten het centrum, behalve dat je moet betalen (min. 1 euro/uur), moet je dan alsnog in het centrum zien te komen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan openbaar vervoer. Het is makkelijk, snel, goedkoop en frequent. Voor 75 cent kun je een uur met de bus reizen, en treinen zijn ook veel goedkoper dan in NL. Bovendien is het contact met de lokale bevolking erg leuk. Ik kom redelijk vaak in Italie, maar autorijden probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, want dat vind ik echt verschrikkelijk daar (maar ik ben dan ook een vrouw ).

Oh ja, het centrum van Siena is ook autovrij, maar je kunt oa parkeren bij het Stadio Comunale, net buiten het centrum. Vorig jaar was dat nog gratis.

[ Bericht 8% gewijzigd door Wakey op 16-04-2004 00:27:39 (toevoeging Siena) ]
Ik zoek niet, ik vind.
  vrijdag 16 april 2004 @ 14:10:58 #27
1355 [Efink]
Nulli Cedo
pi_18467904
iets zuidelijker is het ook errug mooi, op de grens van toscane en umbrië... dan zit je dicht in de buurt van perugia, assisi maar ook erg leuk cortona, arezzo en montelpulciano (goeie wijn!)
  woensdag 15 september 2004 @ 10:11:53 #28
68726 Versie1
Goede winden..
pi_21963624
tvp
pi_21981678
Pisa is echt in een uurtje of 2 te doen. Behalve de kerk en de toren is er niets boeiends te zien.
Siena is prachtig en Florence vind ik persoonlijk niet veel aan, maar het is wel een must als je van kunst, leer en goud houdt

Het achterland is prachtig, ga eens richting Falciani. Schitterende natuur, vriendelijke mensen en héérlijk eten
pi_143482157
Er is al 3621 dagen niet in dit topic gepost. :o

Deze zomer naar Toscane geweest en ik vond het de ideale combinatie van cultuur, architectuur, natuurschoon, goed eten & drinken, goed weer, de zee en bereikbaarheid! _O_

Tips op basis van afgelopen vakantie:
- Florence (duh) - Hét epicentrum van Renaissance kunst met alles wat je je maar kunst wensen aan schilder- en beeldhouwkunst (Da Vinci, Michelangelo, Botticelli etc. etc.) en prachtige architectuur. We waren er nu slechts een dag, maar je hebt er eigenlijk minimaal twee volle dagen voor nodig als je het er een beetje goed van wil nemen (Uffizi in, kathedralen bekijken, overal eten & drinken etc.).
- Pisa - Blijf niet te lang hangen bij die scheve toren, want hoewel het geinig is om even te zien is dat zeker niet het hoogtepunt. Het centrum van dit stadje dat door de toeristen massaal overgeslagen wordt is juist erg leuk! Erg relaxte sfeer (merendeel van de lokale bevolking is student) en mooie architectuur. Wij moesten jammer genoeg de trein terug halen, waardoor we niet genoeg tijd hadden voor het centrum maar ik had er graag nog een paar uurtjes extra voor uitgetrokken.
- San Gimignano ('Manhattan van de middeleeuwen') - Vond ik het hoogtepunt van de vakantie. Het stadje is erg klein en het is dan ook verleidelijk om het er in een half uur doorheen te draaien en weer verder te gaan, maar ik adviseer om hier lekker je tijd te nemen: winkel in de vele winkeltjes met lokale producten, pak terrasjes en ga lekker wat eten, beklim de Torre Grossa, bezoek een museum, vergaap je aan de vele torens, stadsmuren en schitterende architectuur, proef de beroemde lokale witte wijn, loop alle straatjes af (je wordt ervoor beloond!). :)
- Siena - Heel anders dan de meeste steden, omdat Siena nooit het geld had om zich te ontdoen van haar middeleeuwse stadsgezicht wat nu de stad haar voordeel is. Elke straat is een kunstwerkje opzich en het centrale plein vind ik het mooiste plein dat ik ooit zag.
- Volterra - Oudste stad van Italië boven op een heuvel; mooi plein, kasteel en Romeinse ruïnes. Uurtje of twee is hier genoeg. Combineer het eventueel met San Gimignano, wat vlakbij ligt.
- Monterigioni - Kasteel boven op een heuvel. Ging er eigenlijk alleen heen, omdat ik het uit een computerspel ken maar in werkelijkheid ziet het er compleet anders uit (Assassins Creed 2).
- Chianti - De Chianti-streek is één van de beroemdste wijnregio's van de wereld en zeker van Italië. Bezoek de vele kleine dorpjes en stadjes in deze regio en vergaap je aan het uitzicht over de bergen/heuvels en wijngaarden. Vergeet vooral niet een wijngaard te bezoeken en je daar te laten rondleiden (inclusief een proeverij), dat is echt ontzettend leuk! Vaak moet je reserveren en de prijzen verschillen nogal. Ik ging zelf naar Castello di Verrazzano in Greve in Chianti, een wijngaard die al sinds de 12e eeuw onafgebroken actief is, waar je voor 16 euro p.p. 1,5 uur werd rondgeleid en 3 wijnen plus olijfolie, pecorini en basamico mocht proeven. :9 Andere tip: ga naar Panzano in Chianti. Er is hier geen reet te doen, maar er zit hier een beroemde slager die knettergek is en de beste slager van Italië moet zijn. Bij binnenkomst drukte hij me direct een glas wijn in de hand, ik mocht al zijn vlees en olijfolie proeven en rondkijken in de slagerij, hij had snoeihard AC/DC en Metallica muziek opstaan en gaat met al zijn gasten breed lachend op de foto als je dat wil. Die man maakte echt mijn dag, zo grappig vond ik het. :P
- De stranden zijn er niet perfect; ze zijn erg smal en niet overdreven mooi maar zet je daar overheen en ga gewoon lekker genieten van de strand en de zee en dan ontbreekt het je eigenlijk aan niets!
- Toscane barst van de schitterende landschappen. Overal is landbouwgrond (granen) of zie je wijn- en olijfboomgaarden en het is erg heuvelachtig. De landschappen zijn werkelijk schilderachtig en verschillen nogal van elkaar binnen de hele Toscaanse regio. Er optimaal van genieten doe je door gewoon met een kleed, wat goede wijn en eten je auto ergens langs de weg te zetten en bovenop zo'n heuvel te gaan liggen in de zon. Eenvoudig, maar heerlijk. 8-)
- Vinci (geboorteplaats Leonardo da Vinci), Arezzo en Lucca wilden we ook graag heen, maar daar kwam het niet van. Schijnt echter wel allemaal leuk te zijn. Livorno is niks, liever ontwijk je die lelijke industriestad. Je kan ook naar Elba (eiland waar Napoleon een tijdje zat), maar ik hoorde daar niet al te beste dingen over. Zelf echter niet bekeken.
- Lees je in over wat je gaat zien! Lees wat over de lokale geschiedenis en cultuur en over de gebouwen die je gaat zien, dat maakt het allemaal zó veel leuker, interessanter en minder oppervlakkig dan gewoon 'goh, wat een mooi pleintje daar in Siena'. :)
- Ga lokaal! Proef de lokale wijnen (zoek op de afkorting: DOCG), kazen, olijfolie's, snacks en salami's. Proef alle soorten koffie. Beperk je niet tot pizza's, maar leef je uit met het vele dat de heerlijke Italiaanse keuken te bieden heeft en schroom niet om 's avonds gewoon uren in een restaurant te zitten (vinden ze doodnormaal)! Hier op vakantie zijn draait ook voor een groot gedeelte om lekker genieten van het eten en drinken.
- Wat betreft vervoer en bereikbaarheid. Hele regio is prima met het ov te verkennen, maar dat is niet altijd even snel. Auto is prima om van plek naar plek te gaan. Erg veel snelwegen zijn er niet, het is vaak met veel (haarspeld)bochten en hoogteverschil. Maar het uitzicht tijdens een autorit is vaak al erg mooi, dus geniet daar ook gewoon van. Als je redelijk in het midden van Toscane aan zee zit is Florence <1,5 uur rijden, Pisa drie kwartier, Chianti 1,5 uur, San Gimignano 0,5 uur. Het verst weg van de bezienswaardigheden in Toscane was Arezzo, maar ook dat zou je in 2,5 uur rijden wel kunnen doen. Ook Rome is niet overdreven ver weg (300 km), mocht je dat er direct bij willen pakken. Ik ben erheen gegaan per vliegtuig (er waren ter plekke al vrienden met een auto op een camping) en gevlogen van Schiphol naar Pisa (Galileo Galilei Airport, retourtje met KLM/Alitalia van rond de ¤200) en verbleven op een camping aan de kust naarbij het plaatsje Vada. Wat me tijdens uitstapjes erg meegevallen is, is dat alle steden prima te voet zijn te doen; zelfs het centrum van Florence beloop je met gemak van het ene naar het andere uiterste en terug.

Nog een paar vakantiekiekjes voor wie daarin geïnteresseerd is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 16-08-2014 17:14:20 ]
pi_143482212
^O^
pi_143511082
Thanks Kaas-!

Ik ga met de vrouw 1 t/m 10 september naar Toscane, verblijven nabij Vinci. Kijken wat we allemaal kunnen doen, sowieso niet alles dus we gaan niet racen. Sowieso hopelijk wel Lucca, Pisa, Pistoia, Firenze, San Gimignano, Sienna, Poggibonsi. Maar in jou lijstje staan ook nog wel wat leuke dingen, enfin het moet vakantie blijven en een paar dagen relaxen bij zwembad/zee horen daar imo ook bij.

ik ben ook meer van de sfeer genieten dan al die bezienswaardigheden afjagen, maarja een paar zijn wel moetjes :)
Even a broken clock is right twice a day.
pi_143539113
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:16 schreef danos het volgende:
Thanks Kaas-!

Ik ga met de vrouw 1 t/m 10 september naar Toscane, verblijven nabij Vinci. Kijken wat we allemaal kunnen doen, sowieso niet alles dus we gaan niet racen. Sowieso hopelijk wel Lucca, Pisa, Pistoia, Firenze, San Gimignano, Sienna, Poggibonsi. Maar in jou lijstje staan ook nog wel wat leuke dingen, enfin het moet vakantie blijven en een paar dagen relaxen bij zwembad/zee horen daar imo ook bij.
quote:
ik ben ook meer van de sfeer genieten dan al die bezienswaardigheden afjagen, maarja een paar zijn wel moetjes :)
Is ook heel belangrijk! Gewoon lekker wat rondlopen, op terrasjes zitten en wat om je heen turen. :D Ik zou lekker rustig aan doen op je vakantie, je kan altijd nog gemakkelijk terugkeren als het echt goed bevalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')