abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 september 2007 @ 15:38:41 #1
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53433778

Heracles is opgericht in 1903 en behoort tot een van de oudste voetbalverenigingen in Nederland. Het is een club met een rijke historie waarin diverse landskampioenschappen voorkomen. De uitstraling van een club met zo\'n rijke historie is natuurlijk enorm, vooral als men deze vergelijkt met andere z.g. \"fusieclubs\". In 1974 is er een splitsing doorgevoerd tussen de amateur- en de betaalde afdeling van Heracles om de risico\'s van het bedrijven van betaald voetbal niet af te wentelen op de amateurafdeling. De stichting die toen is ontstaan werkte tot juli 1998 onder de naam SC Heracles\'74 en heet sindsdien Heracles Almelo. De club heeft voornamelijk in de Eerste Divisie gespeeld, maar ook in de Eredivisie heeft men van zich doen spreken. De laatste jaren beweegt de club zich vrijwel voortdurend bij de top van de Eerste Divisie en doet vrijwel ieder jaar mee voor de hoofdprijzen. In 2004 resulteerde dit eindelijk in de gewenste beloning: het kampioenschap van de eerste divisie én dus promotie naar de eredivisie.

Al sinds het bestaan van Heracles in 1903 voetbalt de Almelose club in het gezellige stadion aan de Bornsestraat. Hoewel de tand des tijds voor vele aanpassingen van het stadion heeft gezorgd, is de houten hoofdtribune van Heracles een uniek monument dat altijd een stuk herkenbaarheid van het stadion aan de Bornsestraat is geweest. De prachtige houten hoofdtribune in Engelse stijl is samen met Het Kasteel van Sparta - een stukje nostalgie uit vroegere tijden, dat in Nederland vrijwel geheel verloren is gegaan. Ook Heracles neemt in 1999 de stap naar een nieuw onderkomen. Daarnaast heeft Heracles nooit afbreuk gedaan aan haar tenue: een prachtig verticaal zwart/wit gestreept shirt met een witte broek en zwart/witte kousen.

In haar lange bestaan heeft Heracles een zeer rijke historie opgebouwd, met als hoogtepunten de nationale kampioenschappen in de jaren 1927 en 1941. In het seizoen 1974-1975 speelde Heracles een legendarische bekerwedstrijd tegen toenmalig wereldkampioen Ajax in de 1/8 finale. Ondanks dat Heracles twee keer op een achterstand kwam tegen de wereldkampioen lukte het de Almelose club toch om de Amsterdammers uit het bekertoernooi te gooien door in de verlenging twee keer te scoren. De 4-2 overwinning van Heracles op Ajax is nu - ondanks het feit dat de wedstrijd meer dan 20 jaar geleden werd gespeeld - nog steeds een resultaat dat vele voetballiefhebbers in den landen zich weten te heugen. Dat FC Wageningen in de 1/4 finale een einde maakte aan de Almelose bekerdroom wordt door de Heraclieden dan ook niet erg gevonden. In 1996 wist Heracles de stunt van 22 jaar daarvoor te herhalen, door opnieuw Ajax in Almelo uit de beker te gooien.

Deze mooie resultaten ten spijt heeft Heracles haar succesvolste jaren hoofdzakelijk gekend in de jaren \'60. Sinds de invoering van het betaalde voetbal in 1954 speelde de Almelose club slechts een marginale rol in de Tweede Divisie B. In 1958 werd Heracles na de met 7-0 gewonnen thuiswedstrijd tegen de Zwolsche Boys kampioen van de Tweede Divisie B. Onder aanvoering van het legendarische spitsenduo Joop Schuman (topscorer aller tijden van het betaalde voetbal met 47 doelpunten in het seizoen 1961-1962) en de Zuid-Afrikaan Steve Mokone kreeg Heracles de kans haar kwaliteiten als ploeg te bewijzen in de Eerste Divisie. In het seizoen dat Joop Schuman topscorer aller tijden werd van het betaalde voetbal promoveerde Heracles naar de hoogste klasse. Het was rond die tijd eerder gewoonte dan uitzondering dat het stadion aan de Bornsestraat met 14.000 toeschouwers afgeladen vol was. In het seizoen 1962-1963 had Heracles een - voor Heracles begrippen - ongekende wedstrijdreeks neergezet: er werden 10 wedstrijden achter elkaar gewonnen. Het was Feijenoord dat aan deze prachtige reeks een einde maakte door in Almelo met 1-5 te winnen. Het sprookje van Heracles in de Eredivisie was in het seizoen 1965-1966 afgelopen: de club kwam 2 punten te kort om degradatie naar de Eerste Divisie te ontlopen.

Na de degradatie ging het langzaam maar zeker steeds minder met de Almelose voetbalclub. Na jaren in de onderste regionen van de Eerste Divisie te hebben gestaan, begon de club gestaag uit een diep dal te klimmen. In het seizoen 1983-1984 behaalde Heracles een 12e positie. Het seizoen daarop was een seizoen dat geen enkele Heraclied zal vergeten: Heracles was de grote verassing door kampioen te worden van de Eerste Divisie. Meer dan 2000 mensen vergezelden de Almelose club naar haar kampioenswedstrijd tegen het Roosendaalse RBC. Na de 0-3 zege in Roosendaal kon de zegetocht naar Almelo beginnen. Gebrek aan middelen was de grootste oorzaak dat Heracles in het seizoen 1985-1986 roemloos degradeerde naar de Eerste Divisie. Toch zorgde Heracles ervoor dat de supporters van de club trots konden zijn, want \'grote rivaal\' FC Twente werd dat seizoen in Het Diekman met 0-3 verslagen.

De degradatie had tot gevolg dat er een complete \'leegloop\' ontstond. De meeste basisspelers zochten hun heil elders of ze stopten met betaald voetbal. Zo vertrok het grote Almelose talent Hendrie Krüzen naar FC Den Bosch om vervolgens via PSV in het Nederlandse Elftal terecht te komen. Rond die tijd werd ook meer duidelijk over de situatie rond Heracles. De club stond er financieel slecht voor. Daar waar andere verenigingen als FC Vlaardingen, FC Amsterdam, FC Amerfoort en FC Wageningen in de jaren \'80 uit het betaalde voetbal verdwenen, wist Heracles - ondanks de beperkte middelen - toch voort te bestaan.

Een gedegen aankoopbeleid en een betere doorstroom van jeugdspelers zorgde er voor dat begin jaren \'90 de Almelose club weer een vooraanstaande rol kreeg in de Eerste Divisie. De man die een belangrijke rol heeft gespeeld in de \'revival\' van Heracles is volgens velen spitsspeler Folkert Velten. Oudere supporters vergelijken Velten met de successpits uit de jaren \'60 Joop Schuman. In zijn eerste seizoen bij Heracles (1988-1989) scoorde Velten 24 doelpunten (voorganger Galgenbeld reikte in het seizoen 1987-1988 tot 8 doelpunten).

Heracles heeft een grote en vaste groep van bedrijven die door middel van sponsoring betaald voetbal in Almelo mogelijk maken. Bij de Businessclub zijn al meer dan 160 bedrijven aangesloten die door middel van betaald voetbal en \"business to business\" relatiemanagement bedrijven. Dat deze formule werkt en zakelijk voordelen met zich meebrengt blijkt wel uit de groei van deze businessclub. Buiten de voetbalwedstrijden worden nog tal van andere aktiviteiten ontplooid waarin men elkaar op informele wijze kan ontmoeten.

Sinds juli 1998 heet de club \'Heracles Almelo\'. De gemeente Almelo stelde deze naamsverandering, die moet zorgen voor positieve publiciteit, als voorwaarde voor de bijdrage aan het nieuwe stadion. Het nieuwe Polman Stadion, met een capaciteit van 6.500 toeschouwers, werd aan het begin van het seizoen 1999-2000 in gebruik genomen. Onder leiding van succestrainer Fritz Korbach werd direct in het eerste seizoen de nacompetitie gehaald. Promotie bleef echter achterwege.

Korbach werd opgevolgd door Gertjan Verbeek die een geheel nieuwe, grotendeels regionale, ploeg opbouwde en Heracles Almelo structureel in de bovenste regionen van de eerste divisie wist te brengen. In het seizoen 2003-2004 leek dit te resulteren in promotie, maar in de beslissende nacompetitiewedstrijd bij FC Volendam bleef de ploeg ondanks de steun van een groot aantal meegereisde supporters op een gelijkspel steken.

Wie echter verwacht had dat deze grote domper de club terug zou werpen kwam bedrogen uit. Een seizoen later wist men onder leiding van de nieuwe trainer Peter Bosz op de laatste wedstrijddag het kampioenschap en de bijbehorende promotie naar de eredivisie te behalen!

Aan het eind van het seizoen werd het Polman Stadion met 2.000 stoelen uitgebreid zodat de capaciteit nu ruim 8.500 toeschouwers is.

Waar alle kenners Heracles Almelo zagen als degradatiekandidaat nummer 1, liet de uit een mix van ervaren krachten en jong talent bestaande ploeg zien dat alle scepsis voorbarig was door op een prachtige 13e plek te eindigen.

Officiele site: www.heracles.nl Fansite: http://www.hafc-1903.nl/

Afkomstig van FOK!wiki NL, de Vrije Encyclopedie. http://wiki.fok.nl/index.php/Heracles_Almelo
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  maandag 24 september 2007 @ 15:43:13 #2
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53433913
En weer een nieuw topic. Misschien dat er nog wat foto's bijkunnen. Geen Hafc-linkjes, maar gewoon imagehostingwebsites.
Alle oude meuk die niet meer werkte is verwijderd.
29.10 Novastar HMH
pi_53433956
HAFC

Volgende week drie punten
pi_53434018
Tijd voor punten inderdaad, al gaat dat de komende speelronde niet makkelijk worden.
That's all folks!
pi_53434161
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:32 schreef Damzkieee het volgende:
Een Ajaxsupporter die het redelijk goed in de gaten heeft.
Wat in uitwedstrijden te vaak gebeurd is dat we tegen een vroege tegentreffer aanlopen. Vervolgens loop je net zo lang achter de feiten aan totdat er aangevallen moet worden, en ligt het achterin weer open. Met Bosz hielden we net zo lang de nul tot we op het laatst konden toeslaan.
Klopt wel. Maar zoals bijvoorbeeld zaterdag begint Heracles weer erg laf. Dan is het vragen om problemen. In de tweede helft komt Everton erin en wordt er meer naar voren gespeeld. Toen kwamen ook de kansen en had Heracles eigenlijk moeten winnen. Hopelijk heeft Brood dat nu ook door en begint hij weer gewoon met Everton en Lakic samen in de spits.

Verder begrijp ik dat zo'n beetje elke Heraclied Michalke er in wil. Ik heb die jongen bijna nooit zien spelen, maar slechter dan een Bridji zal die het niet doen lijkt me. Dus van mij mag hij ook wel een kans krijgen
pi_53435085
Michalke is echt 1 van de beteren van de selectie, heb em zien spelen tegen Sociedad, damn wat speelde hij hun weg zeg. veel overzicht heeft ie
pi_53436085
quote:
Op maandag 24 september 2007 16:26 schreef Incolumis het volgende:
Michalke is echt 1 van de beteren van de selectie, heb em zien spelen tegen Sociedad, damn wat speelde hij hun weg zeg. veel overzicht heeft ie
Ik denk dat je in de war bent met een andere wedstrijd aangezien Michalke niet meedeed tegen Sociedad. Wel speelde hij de wedstrijden die hij meedeed in de voorbereid erg goed en liet hij zien over een goed inzicht en een goede techniek te beschikken. Ik hoop dat hij goed ingespeeld raakt met de anderen aangezien er anders wel eens misverstanden kunnen ontstaan aangezien hij niet alleen passjes met zekerheid geeft.
pi_53436303
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:22 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Zijn jullie eigenlijk wel tevreden over Brood?
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:23 schreef Damzkieee het volgende:
Hoewel het oneerlijk is spiegel ik hem nog aan onze vorige coach, Peter Bosz. Onder zijn bewind voetbalden we vele malen beter mijns inziens. Dat we onder Brood nog geen uitwedstrijd hebben gewonnen zegt wel iets.
Ik ben van de coach Brood eigenlijk nog nooit fan geweest, maar het is wel een sympathieke gast.

Wat ik vooral het verschil tussen Brood en Bosz vind is dat Brood altijd op dezelfde manier (redelijk laf, vooral in uitwedstrijden) begint en pas vaak te laat ingrijpt terwijl Bosz tactisch veel sterker was.
Onder Bosz speelden we namelijk de ene keer 4-4-2, een andere keer 3-4-3, dan weer 4-3-3, 3-5-2, etc. Zo speelden we bijvoorbeeld Vitesse helemaal van de mat met Bosz omdat we ze totaal overrompelden met een 3-4-3 met voorin Sluijter, Hirayama en Tamerus. Tegen PSV en AZ speelden we toen gelijk vanuit een goede organisatie die van 4-3-3 in balbezit een 4-5-1 werd bij balverlies. Zo zijn er wel meer voorbeelden. Natuurlijk gingen we ook een paar keer keihard op de bek (bijvoorbeeld door die 1 op 1 achterin tegen Feyenoord met Kalou, Kuyt en Castelen nog), maar tegenover het op de bek gaan stonden de keren waarop het goed ging waardoor we veel onverwachte punten pakten door de tegenstanders te verslaan. Nu is ons spel zo voorspelbaar waardoor vooral in uitwedstrijden tegenstanders precies weten hoe Heracles speelt.

Edit: Ik moet toegeven dat ik in het kampioensjaar ook niet positief was over Bosz. Hij zette wel een goede organisatie neer, maar het spel was vaak om te huilen. Daarvoor zat Verbeek er en mede door hem heeft Heracles de stap gezet naar de top van de 1e divisie (verspelen van promotie in de nacompetitie vanuit zo goed als winnende positie) en die liet Heracles ook leuk voetballen.
  maandag 24 september 2007 @ 19:42:20 #9
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53440677
Eerste trainer die de bons krijgt in Nederland (of zelf ophorkt natuurlijk)

Lokhoff, T (Excelsior Rotterdam) 1.75
Wetzel, A (VV Venlo) 4.00
Brood, R (Heracles Almelo) 5.00
Been, M (NEC Nijmegen) 5.00
Aandewiel, G (Sparta Rotterdam) 10.00

Ik denk dat de quotes voor meneer Been wel wat hoger kunnen
29.10 Novastar HMH
pi_53446358
quote:
Op maandag 24 september 2007 17:03 schreef Blawh het volgende:

[..]

Ik denk dat je in de war bent met een andere wedstrijd aangezien Michalke niet meedeed tegen Sociedad. Wel speelde hij de wedstrijden die hij meedeed in de voorbereid erg goed en liet hij zien over een goed inzicht en een goede techniek te beschikken. Ik hoop dat hij goed ingespeeld raakt met de anderen aangezien er anders wel eens misverstanden kunnen ontstaan aangezien hij niet alleen passjes met zekerheid geeft.
klopt, was tegen Sofia of heet dat bulgaarse clubje
pi_53456303
Everton spreekt trouwens al erg goed Nederlands.
  dinsdag 25 september 2007 @ 13:22:38 #12
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53458073
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:13 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Daar kunnen er inderdaad nog erg veel een voorbeeld aan nemen.
Ik noem een Lazovic, die hier toch al een paar jaar rondhuppelt en nog steeds onverstaanbaar is.
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:35:31 #13
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53463015
quote:
KNVB zet Looms drie duels op strafbank
25/09/2007 16:12

Heracles Almelo moet het voorlopig doen zonder Mark Looms. De verdediger moet een kniestoot bekopen met een schorsing van drie wedstrijden.

Scheidsrechter Roelof Luinge ontging het incident in het duel met Ajax en deelde ook geen straf uit aan Looms. De tuchtcommissie van de KNVB was een andere mening toegedaan en legde de verdediger een schorsing op van drie duels.
Klavan linksback, en Michalke linkshalf. Toch?
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:37:46 #14
58200 Breemz
A New Form Of Intelligence
pi_53463068
Ik persoonlijk ben wel tevreden over Brood, mijns inziens heeft hij een slechte start van zijn ''werkperiode'' gehad hier (veel wissels bla bla bla) maar nu doet hij het goed.

Wat Bridji betreft, vind hem een goede voetballer, die steeds sterker wordt (ondanks zijn zeer matige begin!)

Zonde dat looms geschorst is (knvb vuile mafiabazen!) maar nu wel mooi dat we EINDELIJK Michalke eens in actie gaan zien (Waarschijnlijk)
I love to be in charge
Heracles Black & White Army!!
Ere-divisie here we are, 3th year in a row!
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:38:49 #15
58200 Breemz
A New Form Of Intelligence
pi_53463096
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 12:13 schreef HeinekenAFCA het volgende:
klopt doet hij ook,

grappig trouwens, zijn vrouw mocht niet meer zoveel op trainingen aanwezig zijn, zij moest ook nederlands gaan leren en het was beter voor ev zijn concentratie!
I love to be in charge
Heracles Black & White Army!!
Ere-divisie here we are, 3th year in a row!
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:45:48 #16
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53463291
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:38 schreef Breemz het volgende:

[..]

klopt doet hij ook,

grappig trouwens, zijn vrouw mocht niet meer zoveel op trainingen aanwezig zijn, zij moest ook nederlands gaan leren en het was beter voor ev zijn concentratie!
Whehe die zag ik idd werkelijk elke training zitten en dan zwaaide hij weer bij de inloopronde
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:46:29 #17
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53463307
Oh en als Michalke nu nog niet speelt dan begrijp ik het echt niet
29.10 Novastar HMH
pi_53463336
Wat heeft Looms dan gedaan tegen ons? Ik heb dat even gemist denk ik.
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:52:08 #19
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53463456
Tegen Suarez meen ik.
Ik weet niet meer welke actie want ik heb hem 7x zien liggen
29.10 Novastar HMH
pi_53463549
Ik heb ook geen idee welke actie dat geweest moet zijn. Jammer dat hij geschorst is. Maar goed, waarschijnlijk komt Michalke er dan in, dus hebben jullie je zin
pi_53464036
aanvallende ingooi van Ajax op een meter of 25 van de goal, Looms dekt Suarez net naast de penaltybox, en geeft em een knietje op zijn bovenbeen van achteren
althans, dat dacht ik me zo te herinneren. je kunt altijd nog de samenvatting van Ijah op HAFC downloaden
pi_53466350
Belachelijk dat Looms alsnog geschorst is. Dat soort dingen gebeuren iedere wedstrijd wel een paar keer en het zou niet eens in de samenvatting komen als het niet toevallig tegen Ajax was geweest. Laat ze dan ook aub voor iedere schwalbe die Suarez maakt achteraf nog een gele kaart maken, dat is pas een smerige vorm van spelbederf.
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:38 schreef Breemz het volgende:
[..]

klopt doet hij ook,

Hahaha, ze zat er echt vaak ja. Zou wat zijn als hij nu aan de lopende band gaat scoren, dan mag ze nooit meer komen zeker. Die Braziliaantjes zijn wel zo bijgelovig.
  donderdag 27 september 2007 @ 09:59:28 #23
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_53508168
Als wij maar niet het lachertje van vanavond worden
29.10 Novastar HMH
pi_53509817
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:54 schreef Blawh het volgende:
Belachelijk dat Looms alsnog geschorst is. Dat soort dingen gebeuren iedere wedstrijd wel een paar keer en het zou niet eens in de samenvatting komen als het niet toevallig tegen Ajax was geweest. Laat ze dan ook aub voor iedere schwalbe die Suarez maakt achteraf nog een gele kaart maken, dat is pas een smerige vorm van spelbederf.
Eensch, daarbij maakte Suarez de eerste overtreding (niet gezien door scheids) waardoor Looms hem een knietje gaf zo van "en nu even ophouden met dat getrap elke keer vieze matennaaier'.

Ach ja KNVB
Bloed, zweet en tranen!
pi_53509937
quote:
Op donderdag 27 september 2007 11:06 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:

[..]

Eensch, daarbij maakte Suarez de eerste overtreding (niet gezien door scheids) waardoor Looms hem een knietje gaf zo van "en nu even ophouden met dat getrap elke keer vieze matennaaier'.

Ach ja KNVB
Dat is het lot van de 'kleintjes', helaas genoeg kan je er niet aan wennen en blijf je jezelf erover opwinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')