abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 oktober 1999 @ 19:28:00 #1
1033 Dr.Love
Newbie sinds 1991
pi_203716
Om maar met de deur in dit huis te vallen: valt het niemand op dat FOK!-members zo volgzaam zijn ten opzichte van elkaar? Een voorbeeld: en masse wordt Sabine nu met de grond gelijk gemaakt, terwijl tot een week geleden Mona nog op afstand het enige zwarte schaap was. Niemand durft meer _iets_ positiefs over Sabje te schrijven... zouden schrijvers hier dan echt altijd een zondebok nodig hebben?

[N.B. De posting 'Wat hebben jullie tegen Sabine?' was vanaf de eerste posting al zo doorspekt met macho-taal, dat ik dat niet eens als een serieuze poging tot objectivering beschouw…]

De opinie van FOK!-members wordt meer en meer homogeen. Anderen ('Newbies' in FOK!'s eigen Newspeak) worden slechts toegelaten tot de discussie als hun mening strookt met opinion leaders als Alkyone, Mirrorman en Serge. De dappere Newbie met een andere mening wordt met argusogen bekeken en vaak alleen vanwege zijn of haar status niet serieus genomen. Terwijl het Newbie- of FOK-memberschap helemaal _niks_ zegt over je kennis van zaken (Hoe lang draai je al mee op dit forum?; Hoe goed volg je Big Brother, op internet of tv?), laat staan over de waarde van je bijdrage. Het is gewoon een fascistoïde (want op oneerlijke gronden onderscheidende) vorm van ballotage-denken die in ons land alleen nog op de meest walgelijke golfclubs voorkomt.

Ook het fenomeen 'psycholoogje spelen' heeft toegeslagen. Terwijl de gebeurtenissen in het BigBro huis hier door merendeels onwetende amateur-psychologen worden 'geanalyseerd', denkt niemand er aan dat hier, op dit forum, ook een zeer interessante groepsvorming aan de gang is. Inclusief peer pressure en male bonding. (met als voorlopig hoogtepunt de ongelofelijk domme macho-opmerking: "Sabine moet […] terug naar Tilburg alwaar de gehele selectie van Willem II haar een flinke beurt geeft en ze daarna door Cootje Adriaanse van het biljart wordt afgeschraapt.")

Iemand had het vandaag over de noodzaak van zelfreflectie… MHO: volgzaamheid, groepsdenken, zondebok zoeken, massa-hysterie dierlijk gedrag, je ziet het op dit forum net zo vaak als in het Big Brother huis… Is dit dan het laatste taboe van FOK!?

Bemint eer ge bezint
pi_203717
quote:
op 10-19-1999 om 07:28 PM schreef Dr.Love het volgende:
Om maar met de deur in dit huis te vallen: valt het niemand op dat FOK!-members zo volgzaam zijn ten opzichte van elkaar? [N.B. De posting 'Wat hebben jullie tegen Sabine?' was vanaf de eerste posting al zo doorspekt met macho-taal, dat ik dat niet eens als een serieuze poging tot objectivering beschouw…]
De opinie van FOK!-members wordt meer en meer homogeen. Anderen ('Newbies' in FOK!'s eigen Newspeak) worden slechts toegelaten tot de discussie als hun mening strookt met opinion leaders als Alkyone, Mirrorman en Serge. De dappere Newbie met een andere mening wordt met argusogen bekeken en vaak alleen vanwege zijn of haar status niet serieus genomen.

Okee, ik zal hier even serieus op antwoorden.... Die machotaal van 'Wat is er mis met Sabine' kwam van mij, maar ik voel me absoluut geen opinion-leader. Au contrare, als je goed op let zie je dat het mensen het vaak ook niet met ons eens zijn. Opinion leaders zijn in mijn ogen juist de operators die zo af en toe wat leuks te melden hebben en BB wat nauwlettender in de gaten houden. As for newbies, die krijgen hier een hele goeie kans als ze iets goeds te melden hebben, en worden vaak ook meteen tot member gemaakt.

Ik heb zelf zelfs eerder al een soortgelijke discussie gevoerd, al was het die keer over Topics en hoe moeilijk er gedaan leek te worden. (Ik was die dag ongesteld en erg pissed) Maar er werd me toen uitgelegd hoe de vork in de steel zit, dat het een vrije Forum is waar iedereen zn zegje mag doen, de term Newbie klinkt daarbij misschien erger dan het is, en is alleen maar om (in mijn ogen dan, ik weet niet wat de operators er voor bedoeling mee hebben) aan te tonen dat iemand daadwerkelijk nieuw is op het forum.... zoiets van hee, nieuw gezicht.

Anyway, in ieder geval mijn excuses als je het gevoel kreeg de grond in geboord te worden, ik zeg alleen wat ik denk en dat komt soms eens hard of moeilijk over. Ik ben zeker geen opinion leader, en heb meer respect voor mensen met een eigen mening. De lol IS juist het discussieren, NIET het proberen mensen over te halen of omver werpen.

Grtz,

MiRR0RMaN.
(Heb ik het zo een beetje goed gezegd, mensen?)

dinsdag 19 oktober 1999 @ 19:54:00 #3
853 chantal
Onze eigen Riverdancer
pi_203718
ik heb mona nooit afgekraakt het tegenovergestelde zelfs en met sabien net zo.. Ik blijf bij mijn standpunt bianca en karin al vanaf het begin..weg met die kuttekoppen
  dinsdag 19 oktober 1999 @ 20:10:00 #4
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_203719
quote:
Om maar met de deur in dit huis te vallen: valt het niemand op dat FOK!-members zo volgzaam zijn ten opzichte van elkaar? Een voorbeeld: en masse wordt Sabine nu met de grond gelijk gemaakt, terwijl tot een week geleden Mona nog op afstand het enige zwarte schaap was. Niemand durft meer _iets_ positiefs over Sabje te schrijven... zouden schrijvers hier dan echt altijd een zondebok nodig hebben?

De opinie van FOK!-members wordt meer en meer homogeen. Anderen ('Newbies' in FOK!'s eigen Newspeak) worden slechts toegelaten tot de discussie als hun mening strookt met opinion leaders als Alkyone, Mirrorman en Serge. De dappere Newbie met een andere mening wordt met argusogen bekeken en vaak alleen vanwege zijn of haar status niet serieus genomen. Terwijl het Newbie- of FOK-memberschap helemaal _niks_ zegt over je kennis van zaken (Hoe lang draai je al mee op dit forum?; Hoe goed volg je Big Brother, op internet of tv?), laat staan over de waarde van je bijdrage. Het is gewoon een fascistoïde (want op oneerlijke gronden onderscheidende) vorm van ballotage-denken die in ons land alleen nog op de meest walgelijke golfclubs voorkomt.

Ha die drLove.
het valt me op, dat je, nog voordat je jezelf voorstelt, al meteen begint met het verwijzen naar anderen, m.n. de in jouw ogen "opinion leaders". Ik zie hier duidelijk een vorm van innerlijke onzekerheid, verpakt in een ideologische aanpak. Immers, wie durft er iemand af te vallen die opkomt voor de underdog? "Aanval is de beste verdediging", lijk je te denken: uit angst om afgewezen te worden door de groep (ic. dit forum), begin je maar meteen met een aanval op de groep zelf. Door het gebruik van woorden waarmee niemand geidentificeerd wil worden (ballotage-denken, fascistoïde),probeer je de stemming om te laten slaan in jouw voordeel. Subtiel, dat wel: de "dappere newbie" waar je het over hebt, heeft uiteraard niets met jou te maken, maar met diegenen waarvoor jij beweert op te komen, niet?
(ik klink misschien een beetje pissed, maar dat komt omdat ik niet genoemd werd in het rijtje opinion leaders )

Sidenote: het is een aantal mensen opgevallen dat er alleen negatief werd geschreven over Sabine. En over Mona. En over Karin. En over de rest van de groep. Ik schreef daar al eerder over in de topics "Voer voor psychologen": het is blijkbaar heel makkelijk om vanachter je keyboard allerlei kritiek te uitten, en tegelijk onbereikbaar te zijn voor represailles.
Dat er alleen over Sabine negatief wordt geschreven/getikt is dus niet waar: de hele groep bewoners gaat over de tong.

quote:

Ook het fenomeen 'psycholoogje spelen' heeft toegeslagen. Terwijl de gebeurtenissen in het BigBro huis hier door merendeels onwetende amateur-psychologen worden 'geanalyseerd', denkt niemand er aan dat hier, op dit forum, ook een zeer interessante groepsvorming aan de gang is. Inclusief peer pressure en male bonding. (met als voorlopig hoogtepunt de ongelofelijk domme macho-opmerking: "Sabine moet […] terug naar Tilburg alwaar de gehele selectie van Willem II haar een flinke beurt geeft en ze daarna door Cootje Adriaanse van het biljart wordt afgeschraapt.")

Ja hoor, dat was enkelen al opgevallen. De postings daarover verdrinken echter tussen de duizenden andere uitlatingen. Pech, ieder zoekt gewoon de draden die hij/zij interessant vindt.
Dit forum is niet perfect, en degenen die eraan meedoen zeker niet (kijk maar naar mij )

quote:

Iemand had het vandaag over de noodzaak van zelfreflectie… MHO: volgzaamheid, groepsdenken, zondebok zoeken, massa-hysterie dierlijk gedrag, je ziet het op dit forum net zo vaak als in het Big Brother huis… Is dit dan het laatste taboe van FOK!?

Niks taboe, ik heb het al eerder gezegd: dit Forum is min of meer een afspiegeling van de maatschappij. Met alle prettige en minder prettige karaktertrekken daarvan.
Zo, en nu even stil zijn, want BB begint weer, en ik moet even de spiegeloog uithangen.

Murphy

"Sommige problemen los je op door om je heen te bijten"

pi_203720
quote:
op 10-19-1999 om 08:10 PM schreef MrMurphy het volgende:
"(ik klink misschien een beetje pissed, maar dat komt omdat ik niet genoemd werd in het rijtje opinion leaders)"

Hehehehe zo had ik het nog niet gezien, misschien moeten we ons wel vereerd voelen *lol*

Goed gesproken trouwens....

Grtz,

MiRR0RMaN.
"Hallo, hier spreekt Big Brother!"

dinsdag 19 oktober 1999 @ 21:03:00 #6
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_203721
quote:
Om maar met (bla bla ... taboe van FOK!?

Beste Dr. Love,

Hierbij zou ik mijn excuses willen aanbieden voor de door mij gebezigde macho-taal, maar dat doe ik lekker niet, want dat zou veel te volgzaam zijn.

De reden overigens dat ik met de massa meega in het "met de grond gelijk maken" van "zwarte schapen" is dat ik ze eigenlijk allemaal niet moet.

Ik geniet juist zozeer van dit programma omdat ik eindelijk eens mensen op TV zie die (naar mijn bekrompen mening dan) nog grotere losers zijn dan ik zelf.

Haalt gelijk bij rechter.
  dinsdag 19 oktober 1999 @ 23:52:00 #7
798 voyeur
bemoeit zich
pi_203722
Beste Dr. Love,

Newbie's onderscheiden zich doordat ze nog niet zo lang actief zijn op dit forum. Dat geeft niets; maar dat zegt wel iets...
In jouw geval dat je veel prima stukken die het tegendeel bewijzen nooit gelezen hebt. Natuurlijk raken we allemaal wel eens op drift hier en roepen we elkaar na. Is leuk om te doen en inderdaad leidt tot bonding. Niet zo veel mis mee lijkt me, zolang als je er ook weer op weet te reflecteren.
En boy: dat doen we. 1000 post en 15000 berichten in dertig dagen. Als je ze allemaal even doorleest (we zien je wel weer in januari ) merk je dat we fantastisch genuanceerd zijn en elkaar steeds corrigeren. (kijk bijv. eens in BB watchers: voer voor psychologen. Dat gaat erover)

Dit forum is by far de beste benadering van een real life groep: we fokken elkaar op (hence the name van dit forum) en tikken via toetsenborden elkaar op de vingers. Da's verdomd knap voor een bunch anonieme gestoorde vreemde fokkers die in real life waarschijnlijk de pest aan elkaar zouden hebben

P.S. Dr. Love,
Als je hier een beetje populair wil worden wel ff alle opinion leaders noemen voortaan.
Je bent Phileine vergeten; haar vileine opmerkingen over taalgebruik hebben haar in het begin veel problemen bezorgd, maar nu schrijft ze prachtige stukken.
Je bent ook Two Sisters vergeten. Staan garant voor de helft van het witte wijn gebruik hier, maar zijn door overconsumptie tijdelijk offline (hoe is het dames, tijd niets gehoord)
En je hebt Moor niet genoemd; verantwoordelijk voor alle bandbreedte problemen die Danny heeft. Hij kan even niks terug zeggen door een recente facelift; maar pas op als de hechtingen er weer uit zijn. Hij ontwaakt 's nachts en is dan niet te stuiten. Een waar party animal
En je bent al die andere fascistische machthebbers op dit forum ook vergeten te noemen; ook hun wraak zal zoet zijn ....

Here we are now, entertain us.
pi_203723
Gaap...ehh: wat zien ik ? Juist! Het nachtleven is begonnen: ws ff afgeleid door wat commando-acties.
Mr. Love, voor U als liefhebber even een zeer genuanceerd rapportje, wat niemand mij heeft ingefluisterd (je moet zo gek zijn als ik om het te schrijven!).

POSITIEF PRETTIG GRUWELEN

Er werd hier onlangs verzocht, de positieve aspecten van de BB-kermis op te noemen. Hier zijn ze dan:

Komt dat zien, lering ende vermaeck voor iedereen !
Onze kaukasische beer loopt koddige rondjes in zijn berekuil; af en toe rammelend met de ketting aan zijn voorpoot en bijna echte woordjes sprekend.
Onze dikste dame, geheel opgezwollen door jarenlang gedwongen Prednison-gebruik, is uiterst grappig met haar schorre zangstem, en brengt het publiek tot hele wedstrijden in het verzinnen van scheldnamen, van ‘zeekoe' to ‘zeug', waarbij men met walging wijst op haar zich dapper voortzeulende gestalte.
De kleine vlooien in het theater volgen af en toe hun instincten, en met minuscule cameraatjes opgenomen kan het publiek die natuurlijke verrichtingen volgen, en zich er slap om lachen, jazelfs door die mini-geilheid aangestoken worden, daar waar wij die in onze eigen mensen-wereld over het hoofd zien.
Jonge Panda-beertjes vragen de hele dag om aandacht en zijn ontroostbaar als hun kooi even geen bezoekers trekt. Hun wild opgezweepte drift hierover is dan toch weer leuk om te zien en geeft aanleiding tot de vermakelijkste scheldpartijen.
Enkele zeldzame diersoorten met uitdrukkingsloze snuit, roepen alleen al daardoor een stortvloed van verwensingen op, wanneer zij door de wat oudere exemplaren in bescherming worden genomen. Anderen maken nauwelijks misbaar, verzamelen de hele dag voedsel, en blijven haast onopgemerkt door de toeschouwer.
Maar ook daar heeft oppasser Hum iets op gevonden: elke ochtend wordt in het voedsel van de panda's een dosis gif bijgemengd, dat het zelfbehoud van deze dieren opzweept: ze ontwikkelen zo'n competitie en ellebogen-mentaliteit tov de rest, dat alle dieren zich keren tegen de twee zwakste panda-beertjes, en hen langzaam uitstoten uit de kooi, tot groot vermaak van de toeschouwers. De 2 beertjes trekken hun tandjes bloot en zinnen met zwarte kraaloogjes op wraak. Geholpen door de dikste dame, die per ongeluk een extra dosis gif in haar maaltijd had gekregen, en door stoken en konkelen nu tracht om alle dieren tegen elkaar op te zetten, zodat niemand haar kan verdenken. Een jonge uil probeert steeds te krassen ‘dat er iets mis is', maar gebruikt de uilen-taal, en niemand verstaat haar, tot grote hilariteit van het publiek. Ergens hoog op de apenrots ligt de oude leeuwin, spint en glimlacht bij het zien van dit alles en kijkt geruststellend naar haar protégé : een vreemde jonge autralische boomkat. Het publiek schreeuwt en joelt dat die twee moeten gaan paren, maar het maakt weinig indruk op de leeuwin.
Ik word een beetje moedeloos bij het zien van de hoge muren om de kermis heen, en vraag me af hoe lang dit bedrijf nog winstgevend kan blijven: als het zo doorgaat heft deze kermis zichzelf op. De dieren hebben iets volgzaams, en toch biedt het geheel een gruwelijke aanblik: onderhuids aartsvijanden, sturen ze meedogenloos af op een collectieve zelfmoord. Ik zie net hoe een chimpansee met bloeddoorlopen (uitgekrabde) oogjes probeert met wat gestolen voedsel uit te breken..... Eén van de toeschouwers gooit zojuist nog wat over een van de hekken: maar oppasser Hum confiskeert het meteen.

Bij de uitgang wil ik mijn kaartje weggooien en kijk op de achterkant: U bent bezoeker 857 van de 1000 gelukkigen wier opinie wij meten. Bel NU en kom morgen weer...! staat er.

Prettig gruwelen, ja, dat is het..... Maar waar zouden die kassa-inkomsten toch blijven, alles ziet er zó onverzorgd en vervallen uit....
Maar laat ik POSITIEF blijven: het is in ieder geval UNIEK in zijn gruwel, deze kermis.

pi_203724
voyeur mooi gezegd,ik sluit me volledig mij je aan. en wat fijn dat ik ook in je lijstje genoemd word. Eerst eindelijk een persoonlijke naam gekregen in het forum (hoewel ik blijf zeggen dat ze blont verkeerd hebben gespeld) en dan nog deze erkenning. Mijn dag kan niet meer stuk

overigens is het wel een interessant punt wat dr.Love hier aanstipt. Mij is ook al eerder de groepsvorming opgevallen, waarin langzamerhand iedereen een plaats krijgt. in tegenstelling tot dr.Love keur ik dit absoluut niet af. Ik zie het als een volkomen natuurlijk proces. Ook heb ik niet het gevoel dat newbies moeilijk een plekje kunnen veroveren in dit forum, integendeel ik vind het juist opvallend dat iedereen met een zinvolle bijdrage direct wordt opgenomen. Jammer dat de topics die hierrover zijn geweest aan mijn aandacht zijn ontschoten (heel soms doe ik ook nog wat aan mijn off-line leven), maar ik ga er direct naar zoeken.

Misschien niet direct het topic voor deze opmerking, maar ik vind dat het niveau in dit forum steeds beter aan het worden is. Er staan genoeg postings tussen die ik het liefste even in een word-documentje zou zetten om later nog s terug te lezen. Dit is het internet waar ik van hou, compleet met alle groepsvormingen en analyseerbare effecten. Dank hiervoor aan allen die zich aangesproken willen voelen.

aanvulling: Moor, stiekem gaan posten terwijl ik mijn reactie aan het schrijven ben. Complimenten, je illustreert meteen wat ik hierboven bedoel.

[Dit bericht is gewijzigd door phileine (Datum 20 Oktober 1999).]

mooi he, alles
  woensdag 20 oktober 1999 @ 01:27:00 #10
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_203725
quote:
op 10-20-1999 om 01:16 AM schreef phileine het volgende:
overigens is het wel een interessant punt wat dr.Love hier aanstipt. Mij is ook al eerder de groepsvorming opgevallen, waarin langzamerhand iedereen een plaats krijgt. in tegenstelling tot dr.Love keur ik dit absoluut niet af. Ik zie het als een volkomen natuurlijk proces. Ook heb ik niet het gevoel dat newbies moeilijk een plekje kunnen veroveren in dit forum, integendeel ik vind het juist opvallend dat iedereen met een zinvolle bijdrage direct wordt opgenomen. Jammer dat de topics die hierrover zijn geweest aan mijn aandacht zijn ontschoten (heel soms doe ik ook nog wat aan mijn off-line leven), maar ik ga er direct naar zoeken.

Misschien niet direct het topic voor deze opmerking, maar ik vind dat het niveau in dit forum steeds beter aan het worden is. Er staan genoeg postings tussen die ik het liefste even in een word-documentje zou zetten om later nog s terug te lezen. Dit is het internet waar ik van hou, compleet met alle groepsvormingen en analyseerbare effecten. Dank hiervoor aan allen die zich aangesproken willen voelen.

Phil,
ik krijg de neiging om "me too" te roepen, maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen. ME TOO!
Ik denk dat V. jaloers kan zijn op de draden die hier (op vrijwillige basis) zijn ontstaan. Een paar keer wezen kijken op de V-site bij hun forum, maar meer dan nuike-nuike kon ik er niet vinden.

Dat is ook weer het leuke aan Internet: alle informatie stroomt daarheen, waar het zich het meest thuisvoelt (ook al doen allerlei grootmachten alle moeite om dat proces te kunnen beinvloeden).
Over groepsvormingen gesproken: voor zover ik kan nagaan hebben de meeste sprekers op dit Forum pas na BB aflevering 1 van zich laten horen. Grappig, hoe er in korte tijd toch verschillende groepjes kunnen ontstaan: sensatie, sex, psychologie, techniek, schelden, etc.

Enne, dr.Love, kom er maar bij hoor: hoe meer postings, hoe meer vreugd. Vergeet alleen niet af en toe te lachen: als je jezelf constant serieus neemt, dan wordt het leven wel heel erg zwaar

woensdag 20 oktober 1999 @ 01:29:00 #11
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_203726
quote:
op 10-20-1999 om 12:51 AM schreef Moor het volgende:
POSITIEF PRETTIG GRUWELEN

Moor: LOL!
More, Moor! Volgens mij hebben we binnenkort voldoende column-schrijvers om een zaterdags-bijlage mee te vullen...

woensdag 20 oktober 1999 @ 01:38:00 #12
798 voyeur
bemoeit zich
pi_203727
Phileine schreef:
"voyeur mooi gezegd,ik sluit me volledig mij je aan. en wat fijn dat ik ook in je lijstje genoemd word. Eerst eindelijk een persoonlijke naam gekregen in het forum (hoewel ik blijf zeggen dat ze blont verkeerd hebben gespeld) en dan nog deze erkenning. Mijn dag kan niet meer stuk "

Jij ben niet van gister zeker ? Vandaag kan best stuk. Blond is blont en vileine woorden schrijf je dagt ik nie met ph. Toch? Overigens hout ik pesoonlijk niet van blont, maar je ben een slimme meit en dat toon je dan toch vaak in je stukkies! As je noch eens een baan zoekt, moe je me maar eens belle.

Groepsvorming is er zeker en is een van de signalen dat real life ook kan bloeien op het net. Gemiddeld IQ op dit forum is kennelijk > 100

woensdag 20 oktober 1999 @ 01:45:00 #13
689 Thorka
World Princess Pretend
pi_203728
Dr. Love,

Ik kan als "pas verworven" fokmember stellen dat ik steeds mijn eigen mening heb geuit op het forum. Als dat niet mogelijk was geweest was ik niet zo lag blijven hangen. Ja, de mensen in dit forum vertonen (over het algemeen) geen a-sociaal gedrag ten opzichte van elkaar. Juist dit maakt het forum leuk. Het is ook niet de bedoeling dat de mensen elkaar aanvallen. Ieder kiest het topic waar hij/zij interesse voor heeft. Vaak komt dit er op neer dat mensen met dezelfde mening posten. Maar ook vaak genoeg is te zien dat de mening ver uiteen lopen. Misschien heb je niet genoeg gelezen eerst? Ikzelf heb eerst twee weken meegelezen en gelachen alvorens me aan te melden! En wat betreft Sabine: ik was 1 van de eersten die haar afkraakte en wel als newbee (of newbie?)! Ik heb hierop geen commentaar gekregen. Groetjes

woensdag 20 oktober 1999 @ 01:46:00 #14
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_203729
quote:
op 10-20-1999 om 01:38 AM schreef voyeur het volgende:
Phileine schreef:
Groepsvorming is er zeker en is een van de signalen dat real life ook kan bloeien op het net. Gemiddeld IQ op dit forum is kennelijk > 100

Dat niet, maar we kunnen wel heel goed doen alsof

pi_203730
Na dagen van lezen voelde ik me geroepen om me aan te melden en mijn weerwoord betreffend Sabine te geven. De meesten waren het niet met me eens, maar bleven wel lief tegen me.

Nu geniet ik lekker. Ik had toch gelijk wat betreft Sabien d'r aardje.

Nananananananananananananana

donderdag 21 oktober 1999 @ 14:44:00 #16
313 Twinny Sister
Serieus en Actueel
pi_203731
Yeah, dr. Love! Je hebt jezelf al bijna bewezen in dit forum. Zelden is er door een newbie een topic geplaatst dat zoveel (niet al te negatieve) reacties van "ouwe lullen" heeft gekregen!
Hulde! (of ben ik nu een meeloper in jouw ogen?).
Neeeeee, ik ben geen meeloper!!
  donderdag 21 oktober 1999 @ 16:06:00 #17
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_203732
Hé, dr Love, ik ben net bezig mijn afstand tot dit Forum te vergroten, aangezien mijn dagelijkse bezigheden vrijwel stil kwamen te liggen. Toch nog eventjes een blik op een post van een newbie, en wie schetst mijn verbazing: Ik wordt genoemd als opinion leader! Ik weet niet waar ik deze eer aan te danken heb, want ik voel me niet zo'n "leader". Ik denk eerder een lijder. Ik lijd aan het syndroom van BB, en dat van FF. Ik heb mezelf beloofd minder streams te kijken, minder berichten te posten, minder te lezen op het forum. Mijn werk lijdt er onder. Ik kan niet meer zonder. Het wordt tijd dat ik de "schade" die BB aanricht in mijn leven eens een halt toeroep.

De schuldige van mijn BB-syndroom is ene V.
Voor het FF-syndroom wijs ik met een beschuldigende vinger naar Moor, Lilith, Two Sisters, Voyeur, Mr Murphy, Phileine, GeGs en zoveel anderen, zij hebben mij verslaafd gemaakt aan hun opmerkingen, hun observaties, hun steeds wisselende insteken, variërend van humoristisch tot zwartgallig. Het is hun schuld dat ik 's nachts niet op tijd op bed kom, het is hun schuld dat ik overdag niet genoeg werk verzet, het is hun schuld dat ik het BB-syndroom in stand hou door elke avond weer te kijken.

Maar ik heb ook schuld, dr. Love. Ik ben een zelfstandig, denkend mens, maar toch laat ik mij manipuleren. Ik hecht aan mijn vrijheid, en ik kijk toe hoe anderen dat inleveren. Ik hou van gesloten gordijnen in mijn eigen huis, maar ik geniet van het voyeurisme dat dit BB-syndroom opwekt in mij. Ik wist niet dat ik urenlang naar een minischermpje op mijn beeldscherm kon turen en er zelfs tegen praten of het "voor straf" uitzetten. Om het daarna snel weer te openen om maar niets te missen. Het knaagt aan mij, het vreet me aan, de polarisatie tussen schuldgevoel en nieuwsgierigheid, tussen fatsoen en lekker stout zijn. Hebt u hier een remedie voor, dokter? Zou u die dan mee willen delen op dit Forum, zodat ieder kan zien hoe deze verslaving kan worden getemd?

Met de meest nederige hoogachting,

Alkyone

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

donderdag 21 oktober 1999 @ 22:20:00 #18
798 voyeur
bemoeit zich
pi_203733
AlkyOne, hoe fijn je weer eens te horen. Ik maakte me al bijna zorgen. Ik begrijp dat ik blij voor je moet zijn. Je bent aan het afkicken en het lukt ! Fantastisch meid. Hoe doe je het ? Zijn er wonderpleisters tegen BB en werken die ook tegen FF ? Kijken naar BB is erg, maar er is mee te leven; participeren in FF is een ramp waarna iedere hoop op op een goed leven vervliegt. Het sociaal bestaan komt tot stilstand, werk wordt een noodgedwongen interruptie en slaap lijkt een overbodige bezigheid die maar moet wijken. Ik leef met je mee....

Mijn excuses dat ik aan jouw verslaving bijgedragen hebt. Het enige weerwoord dat ik heb, is dat jij aan de mijne bijgedragen hebt...(en jij begon!)

P.S. We kunnen dit topic beter hernoemen tot de Hall of Fame van FF; Beter een fascistoide opinionleader dan een vergeten poster Zijn er nog mensen niet genoemd die nu zitten te balen

vrijdag 22 oktober 1999 @ 11:16:00 #19
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_203734
Dank voor je milde woorden, Voyeur. Werk wordt inderdaad een gedwongen interruptie. Ik kan alleen met uiterste wilsinspanning mezelf bewegen dit Forum te sluiten (een actie die zelfs fysieke pijn oplevert)
Zijn er wondermiddelen? BB stoppen. Na januari hoop ik mezelf te hervinden. Voorlopig moet ik ook weekeinden doorwerken om de verloren tijd in te halen.

Mijn verhaal is kort, dit maal. Ik lees jullie posts allemaal met veel plezier. Maar ik moet me ook voorbereiden op mijn vakantie. Ik ga over een tijdje twee weken weg en ik zou het wellicht niet overleven als ik me daar niet zachtjes op voorbereidde. Minder is ook goed. Ik surf snel door de onzinnige topics heen, lees vooral Voer voor Psychologen/Astrologen door en volg de meeste recente ontwikkelingen via de HTML-pagina van de BB-site. Je moet toch wat...

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

vrijdag 22 oktober 1999 @ 11:35:00 #20
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_203735
Dr. Love,

Deze topic was me nog niet opgevallen. Maar dat komt niet omdat je Newbie bent. Wel grappig dat vele "bekende" fokmembers met al dan niet een bijnaam reageren op je mailtje. Maar of er al dan niet gereageerd wordt ligt puur aan de strekking van je tekst. Heb je iets zinnigs te melden dan stijg je in achting bij je mede forum-genoten. zodoende kan ik me best voorstellen dat meningen van enkelen onder ons zwaarder wegen dan anderen. Maar cheer up dR. Love, uw mening is gelezen en er is ruimschoots gereageerd, dus u bestaat!

Mag ik aan de lijst van prominente bb-forumers toevoegen:

Barbarella en
Taraboemdjiee

ps, dr love hou u oor tegen het scherm van uw computer en:

Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  vrijdag 22 oktober 1999 @ 12:44:00 #21
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_203736
Hallo allen

Ik ben dus een nieuwtje hier maar heb absoluut geen behoefte aan dat iemand het voor mij opneemt als nieuwkomer Je reageert op en leuke topic of niet en wat bedoelt men ermee om te zeggen dat je niet opgenomen wordt of serieus genomen door de fokmembers?
Moet je dan persoonlijk worden omhelst door hen? Flauwekul! Meldt gewoon je bevondingen over bb en meer niet en have fun het is maar een spel zo ook dit forum wees niet zo serieus allemaal

pi_203737
quote:
op 10-19-1999 om 11:52 PM schreef voyeur het volgende:

Je bent ook Two Sisters vergeten. Staan garant voor de helft van het witte wijn gebruik hier, maar zijn door overconsumptie tijdelijk offline (hoe is het dames, tijd niets gehoord)

Ha die Voyeur, ouwe zuipschuit! Dank voor de eervolle vermelding en eh... niet teveel uit de school klappen over ons alcoholgebruik. We zeggen maar zo: witte wijn, okee - maar alléén voor de gezelligheid (vrij naar Ruud).

En Dr Love, wij letten nooit zo op titels (bent u wel afgestudeerd in de liefdeskunde?)
maar u bent dus nieuw hier, begrijpen wij. Mjaaa... moeilijk wel. Maar toch: weest welkom. Wij hebben overigens van meet af aan ons hart aan Sabine verpand, en ongeacht de meningen van deze of gene, blijven wij erbij dat zij de koningin van BB was. WAS ja, stelletje geheelonthouders! Was dat nou echt nodig, onze heldin eruit stemmen en daar nog trots op zijn ook? Sabine = the woman we loved to hate. En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, moeten we nu óók nog dagelijks naar RTL Live gaan zitten kijken. Nou ja, eigenlijk ook wel gezellig. Flesje witte wijn erbij... plop!

Een schizofreen is nooit alleen
pi_203738
Dr. Love

quote:
De opinie van FOK!-members wordt meer en meer homogeen. Anderen ('Newbies' in FOK!'s eigen Newspeak) worden slechts toegelaten tot de discussie als hun mening strookt met opinion leaders als Alkyone, Mirrorman en Serge. De dappere Newbie met een andere mening wordt met argusogen bekeken en vaak alleen vanwege zijn of haar status niet serieus genomen. Terwijl het Newbie- of FOK-memberschap helemaal _niks_ zegt over je kennis van zaken (Hoe lang draai je al mee op dit forum?;

Ik verbaasde mij eigenlijk over de ongenuanceerde opmerkingen die in je pleidooi te lezen zijn. Misschien dat het lijkt alsof alle FOK-leden een kudde-mentaliteit hebben, maar ik zou de individuele posters toch meer credit willen geven.

Ik ben van mening dat het overgrote deel van de posters hier zijn of haar eigen mening verkondigt. Kijkend naar mijzelf; ik zit hier niet om "mee te lullen", maar om mijn kant van het verhaal te vertellen.
Opzwepende posts nodigen uit om te reageren en het maakt mij niets uit mijn mening nou overeenkomt met één van die zgn. opinion-leaders of niet.

Aangezien mijn lieftallige echtgenoot Serge momenteel in het buitenland verblijft, voel ik mij geroepen om zijn fort te verdedigen.
Opinion-leader noem je hem. Als ik het vaak met iemand niet eens ben is het met mijn Serge, want dat hoort zo in een huwelijk.
Ik word een beetje moe van newbies die beweren dat hun mening er niet toe doet en dat ze in een discussie meteen ingesneeuwd raken. Iedereen is ooit als newbie begonnen en heeft zich langzaam ontwikkeld tot een "poster" met een eigen identiteit.

Ik ben van mening dat ook iemand met de titel "newbie" een goede discussiepartner kan zijn, want je mening heeft niets te maken met je status op het FOK-forum.
Ik denk dat we hier twee zaken door elkaar halen, namelijk de ongenuanceerde uitspraken die gedaan worden over de bewoners die de posters "opzwepen" en het feit dat sommige FOK-members zich wat duidelijker hebben geprofileerd dan de ander.

Ik pas er in ieder geval voor, om als homogeen door het leven te gaan. Ik vind het een generaliserende en vervelende opmerking.
Het mag jouw mening zijn, maar ik deel hem niet. Voor mijn gevoel is er voldoende diversiteit in de meningen die hier gebazuind worden en is er naast de nodige "opzweeppraat" ook voldoende nuance in het forum te vinden.

Was getekend,
Marieke

Don't ever save anything for a special occasion. Being alive is the special occasion.
pi_203739
Met deze topic onderscheid drLove zich ongetwijfeld van de door hem verafschuwde kuddedieren. Hoewel de term zelfreflectie me bekend voorkomt (ik gebruikte hem toen ik het over het misbaksel had), kan ik me niet herinneren dat ik hier eerder als een willoos lam rondhing. Of het moet zijn dat "niet reageren omdat mijn mening er al bij staat" hier ook onder valt.

Een van de mooie dingen van dit forum is dat er zoveel meningen langs komen. En ja, dan zie je zelf wel eens het licht...

Misschien overkomt het jou ook nog eens in de toekomst, DrLove. Moet je wel even iets verder kijken

pi_203740
Ik sluit me aan bij Barbarella voor wat betreft de 'geldigheid' van een post van een newbie. Het is niet zo dat iemands mening wordt afgekraakt puur omdat hij/zij een newbie is. Ook bij FOK!members (of regenende mannen, in mijn geval) (dat zijn overigens wel de betere stortbuitjes!!) wordt het door anderen goed duidelijk gemaakt als ze het niet met elkaar eens zijn.

Volgens mij is het doel van dit forum ook, om mensen de kans te geven hun mening te uiten over alles wat er in het BB huis gebeurt. Wat ik vaak niet waardeer, is de manier waarop (afzeiken) maar iedereen heeft het recht om zijn/haar mening te geven.

En laten we eerlijk zijn: onze meningen over de bewoners zijn natuurlijk ook aan veranderingen onderhevig. Als dat zelfs al in het huis zo is, waar ze 24 uur per dag met elkaar samenleven (tekenend: 1e x geen nominaties voor Sabine, nu 5), dan kunnen onze meningen helemaal veranderen.

Iets wat bij de mensen die al wat langer meedraaien wel storend kan overkomen, is als newbies niet eerst kijken hoe het er op het forum aan toegaat, of eens wat threads doorlezen, maar als een gek allemaal threads gaan openen over onderwerpen waar al threads over bestaan. Als dezelfde persoon dan ook nog eens hoog van de toren blaast, dan is de kans groot dat er niet zo aardig wordt gereageerd. Inderdaad, groepsgedrag. Maar het heeft ook met aanpassing te maken; ook op zo'n forum gelden ongeschreven (en soms geschreven) regels en als die zomaar worden genegeerd, vind ik dat enigszins dom.

Maar verder, Dr. Love: ik was onder de indruk van je stukje.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')