abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21173769
Ik heb de meeste tracks die op het nieuwe album staan al in live form gehoord en het is inderdaad wat anders. Ik vind het meer folky dan Elliott ooit is geweest, maar zeker tracks als Strung Out Again zijn voor mij nu al klassiekers. Iets minder gecharmeerdben ik van Pretty Ugly Before en a Distorted Reality...
pi_21463202
Ik heb inmiddels de officiele versie van het album gehoord en ze hebben er toch flink wat gitaarwerk inzitten en dan met name electrisch. Ikzelf ben wel een liefhebber van Elliott met alleen akoestische gitaar, dus voor mij wat jammer. Voorlopig hoogtepunt is voor mij Fond Farewell.
pi_21478955
Ik heb de nieuwe cd ook alvast binnengehaald om em een goede luisterbeurt te geven.
Ik heb alles nu een keer gehoord, maar morgen ga ik de cd echt aandachtig beluisteren, nu ben ik echt te moe om nog wat in me op te nemen..
pi_21483677
Ik ben nu alle nummers aandachtig aan het beluisteren.

Ik heb nu al door dat dit album vooral uit groeinummers bestaat, hoe vaker je luistert, des te beter het wordt.

Ik denk dat Kings Crossing op dit moment 1 van mijn favoriete nummers is, van de wat experimentelere en luidere nummers. Coast to coast is ook erg goed.

Wat de intieme nummers betreft, zijn er een paar favorieten, pretty (ugly before) had ik al eerder gehoord, maar vind ik ineens een stuk beter dan toen.
Fond farewell heeft iets heel wrangs, twilight en passing feeling zijn vintage Elliott. Last hour is ook een heel intens nummer.

Shooting star had ik ook al eerder gehoord, en vind ik nog steeds niet zo geslaagd, omdat ik de gitaarstukjes tussendoor heel vervelend vind. De bridge in het midden is wel erg mooi.

Memory lane vind ik wat te niemandallerig qua muziek, maar ik de tekst is wel weer erg okee.
Little one vind ik op dit moment niet echt werelds, maar het is wel een heel gek nummer, misschien ga ik het nog meer waarderen als ik het vaker hoor.
A distorted reality is now a necessity to be free is een geniale titel, maar het nummer is niet bijster goed wat mij betreft.

Het album zweeft op dit moment ergens tussen XO en either/or, waar ik either/or nog steeds het mooiste album vind. De intimiteit van dat album is wat mij betreft nog steeds ongeevenaard, ook dit album is voor een groot deel wat rijker qua produktiewaardes, en dat hoeft van mij niet zo.

Ik ben wel erg blij dat we na zijn dood toch nog een erg mooi album hebben meegekregen.
pi_21485485
ik heb hem gedownload maar nog niet echt beluisterd. Issie nou ook al officieel uitgekomen of niet?
Paan!
pi_21487295
Nee hij komt pas in oktober officieel uit. Ik weet zeker dat ik em ga halen.

Ik vind Little One anders intiem dan ik van de meester van de melancholie gewend ben.
pi_21487807
Needle In The Hay, is ook wel een goed nummer, zit in de film The Royal Tenenbaums, goede film ook.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
pi_21491566
Needle In The Hay zat ook bij Good Will Hunting geloof ik.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21508056
Betekent dat dan dat er een oud nummer op de nieuwe plaat terecht is gekomen?
Paan!
pi_21508339
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 14:14 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Betekent dat dan dat er een oud nummer op de nieuwe plaat terecht is gekomen?
Needle in the hay zal niet op Basement on the hill komen te staan. Het is ook leuk om op de gitaar te spelen overigens.
pi_21514981
Overigens, wat betreft de top 5 qua Elliott-albums, zeg ik:

1. XO (lijkt me wel duidelijk)
2. Roman Candle (zwaar onderschat)
3. Elliott Smith (duidelijkste groeiplaat)
4. Either / Or (heeft 1 of 2 mindere nummers)
5. Figure 8 (imo toch iets overschat)
www.thuisuiteten.nl
pi_21515954
Op Figure 8 staan wel een paar juweeltjes hoor. Zoals I better be quiet now en Can't make a sound.
For great justice!
pi_21525618
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 18:49 schreef methodmich het volgende:
Overigens, wat betreft de top 5 qua Elliott-albums, zeg ik:

1. XO (lijkt me wel duidelijk)
2. Roman Candle (zwaar onderschat)
3. Elliott Smith (duidelijkste groeiplaat)
4. Either / Or (heeft 1 of 2 mindere nummers)
5. Figure 8 (imo toch iets overschat)
Oeh, dat zit bij mij een beetje anders.
Iedere plaat heeft zijn charme, maar toch;

1. Either/Or (de plaat voor melancholieke mijmeringen om 3 uur 's nachts bij kaarslicht)
2. XO (wat gelikter, maar nog steeds vol mooie nummers)
3. Elliott Smith (niet ieder nummer deed me wat, maar het sfeertje is perfect)
4. Roman candle (hetzelfde als Elliott Smith)
5. Figure 8 (deed mij voor een groot deel ook niet zoveel. 'Everything means nothing to me' vind ik wel 1 van zijn mooiste nummers)

From a basement on the Hill zou ik trouwens op dit moment ongeveer gelijk zetten met XO.
pi_21527647
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 01:38 schreef Lamon het volgende:

1. XO (wat gelikter, maar nog steeds vol mooie nummers)
2. Either/Or (de plaat voor melancholieke mijmeringen om 3 uur 's nachts bij kaarslicht)
3. Roman candle (hetzelfde als Elliott Smith)
4. Elliott Smith (niet ieder nummer deed me wat, maar het sfeertje is perfect)
5. Figure 8 (deed mij voor een groot deel ook niet zoveel. 'Everything means nothing to me' vind ik wel 1 van zijn mooiste nummers)
From a basement on the hill moet nog rijpen...

[ Bericht 12% gewijzigd door Tranceptor op 25-08-2004 15:14:57 ]
pi_21534550
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 01:38 schreef Lamon het volgende:

[..]

Oeh, dat zit bij mij een beetje anders.
Iedere plaat heeft zijn charme, maar toch;

1. Either/Or (de plaat voor melancholieke mijmeringen om 3 uur 's nachts bij kaarslicht)
2. XO (wat gelikter, maar nog steeds vol mooie nummers)
3. Elliott Smith (niet ieder nummer deed me wat, maar het sfeertje is perfect)
4. Roman candle (hetzelfde als Elliott Smith)

From a basement on the Hill zou ik trouwens op dit moment ongeveer gelijk zetten met XO.
Moet wel zeggen dat tussen 1, 2, 3 en 4 nauwelijks verschil zit. Vind Figure 8 duidelijker de minste dan dat de volgorde van de rest zeer vaststaat.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 30 augustus 2004 @ 12:14:24 #66
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21636150
Ook maar een top-5'je dan:
1. Either / Or
2. Roman Candle
3. XO
4. Elliott Smith
5. Figure 8

Afgaande op de paar nummers die ik van de nieuwe plaat heb gehoord, verwacht ik dat deze met Figure 8 om de laatste plaats zal gaan strijden.....
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_21636641
Die laatste plaat groeit ontzettend, echt 1 van mijn favo platen aan het worden. Coast to coast vind ik niet zo geweldig, maar de rest van de nummers groeien als een tierelier.
pi_21653912
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 12:39 schreef Tranceptor het volgende:
Die laatste plaat groeit ontzettend, echt 1 van mijn favo platen aan het worden. Coast to coast vind ik niet zo geweldig, maar de rest van de nummers groeien als een tierelier.
Vooral Twilight, Let's get lost en A passing feeling blijf ik maar draaien. Het is echt een groeiplaat ja.
Maar niet beter dan either/or..
pi_21654939
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 02:34 schreef Lamon het volgende:

[..]

Vooral Twilight, Let's get lost en A passing feeling blijf ik maar draaien. Het is echt een groeiplaat ja.
Maar niet beter dan either/or..
Nee, het is gewoon anders maar grijpt wel terug op die tijd...

De laatste plaat helaas
pi_21657965
Heb gisteren de eerste zes nummers maar eens gedraaid en het moet gezegd, E.S. als vanouds, superherkenbaar, maar daarom niet minder mooi!
Paan!
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:39:32 #71
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21665427
Aan het einde van de week het ik 'm in m'n bezit, dan zal ik 'm laten groeien......
pi_22176487
Schopje. Heb het album nu een aantal keer beluisterd en ik moet zeggen dat het zijn geheimen bij iedere draaibeurt weer een klein beetje openbaart. Deze man heeft ons voor zijn dood nog even een pijnlijk eerlijke blik in zijn ziel laten werpen. Kan me er wel iets bij voorstellen dat de erven Smith niet wilden dat er teksten in het bokej zouden komen. Bij het beluisteren zijn ze al duidelijk genoeg:

'Give me a good reason not to do it. so do it.'

'You don't deserve to be lonely, but those drugs you got won't make you feel better.'

Dat soort dingen. Hartverscheurend.
Paan!
pi_22176877
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:12 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:

'Give me a good reason not to do it. so do it.'
Op verschillende fora wordt die zin geinterpreteerd als aanwijzing dat hij een einde aan zijn leven wilde maken, als je het in de context van de tekst ziet vind ik dan nu juist helemaal niet zo....

wat jullie?
pi_22187927
Ik vind het een enge tekst. Iets over 'skinny Santa' en 'needles in the tree' enzo. Alst niet over zelfmoord gaat dan toch minstens over drugs, niet? Ja ok een boom heeft ook naalden. Maar hij zingt ook 'I want to inject my ex-wife' en 'they told me whiskey works better than beer'. En de muziek in dat nummer is ook uberdepri. Het gaat toch niet over vrolijke dingen of wel dan?
Paan!
pi_22190179
The kings crossing was the main attraction
Dominoes are falling in a chain reaction
The scraping subject ruled by fear told me
Whiskey works better than beer
The judge is on vinyl, decisions are final
And nobody gets a reprieve
And every wave is tidal - if you hang around
You're going to get wet
I can't prepare for death any more than I already have
All you can do now is watch the shells
The game looks easy that's why it sells
Frustrated fireworks inside your head
Are going to stand and deliver talk instead
The method acting that pays my bills
Keeps a fat man feeding in beverly hills
I got a heavy metal mouth that hurls obscenity
And I get my check from the trash treasury
Because I took my own insides out
It don't matterb 'cos I have no sex life
All I wanted to do is inject my ex wife
I've seen the movie and I know what happens
It's a Christmas time
And the needles on the tree
A skinny Santa is bringing something to me
His voice is overwhelming, but his speech is slurred
And I only understand every other word
Open your parachute and grab your gun
Falling down like an omen, a setting sun
Read the part and we turn out fine
It's a hell of a role if you can keep it alive
But I don't care if I fuck up
I'm going on a date with a rich white lady
Ain't life great?
Give me one good reason not to do it!!
This is a place where time reverses
And dead man talk to all the pretty nurses
Instruments shine on a silver tray
Don't let me be carried away

Het is erg moeilijk om de tekst precies te ontcijferen, aangezien je nooit echt volledig in iemand zijn gevoelswereld kunt kruipen, maar het lijkt er naar mijn mening op dat de tekst verwijst naar al de wereldse problemen waar hij die laatste jaren mee gekampt heeft, en de uiteindelijke conclusies die hij naar aanleiding van die opsomming trekt.

Ontevredenheid, frustratie, ongelukkig zijn, verslaving, onoverkomelijkheid, waarom niet sterven, maar geef me de dood waarvan jij vindt dat ik hem verdien, al was ik toch al dood..

Dat zou mijn samenvatting zijn, maar zoals ik al zei, het is te cryptisch en persoonlijk om het echt te kunnen begrijpen.
pi_22236384
I for one ga er wel in mee...
Paan!
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 18:26:32 #77
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_22356628
Die cd groeit echt enorm. Ik krjig hem nu niet meer uit mijn hoofd en mjin cd-speler.
For great justice!
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 18:28:11 #78
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_22356657
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 15:44 schreef Tranceptor het volgende:
Nee hij komt pas in oktober officieel uit. Ik weet zeker dat ik em ga halen.
Op zijn sterfdag (de 21e, dat weet ik uit mijn hoofd) ?
Ik ga hem ook zeker halen. Subliem mooi.
For great justice!
pi_22356959
Ik dacht 18 oktober, afgaande op wat in OOR stond.
www.thuisuiteten.nl
pi_22357011
Volgens mij gaat het om zijn jarenlange strijd met drugs en niet zozeer over zijn doodswens. Hij lijkt me eerder gefrustreerd over het ontbreken van zijn eigen ruggegraat.
pi_22656299
Hij is uit en ik heb em al in huis, iemand anders misschien ook?

Favo track op het moment: 'A Passing feeling'. Dit is een van de moeilijkste albums om in te komen van Elliott, maar echt een ontzettend mooie als je er naar leert luisteren. Helaas weet ik ook dat het de laatste is...
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 12:49:49 #82
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_22670813
Was niet bekend met de beste man maar via epitonic heb ik wat tracks beluisterd en ik heb gisteren "Either/Or" binnen gekregen. En wat een prachtplaat! Onverdiend onbekend gebleven. Maar ja, dat geld ook voor Ida, Low e.d.
pi_22684190
De recensies zijn, zoals ik al verwacht had, niet super-lyrisch, maar misschien is dat ook wel een beetje terecht. Het is dan ook niet de beste plaat allertijden, maar het muzikale sfeertje is wel zo bijzonder en typisch elliott dat je hem als fan niet mag missen.
Paan!
  zondag 17 oktober 2004 @ 18:25:30 #85
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_22684207
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:24 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
De recensies zijn, zoals ik al verwacht had, niet super-lyrisch, maar misschien is dat ook wel een beetje terecht. Het is dan ook niet de beste plaat allertijden, maar het muzikale sfeertje is wel zo bijzonder en typisch elliott dat je hem als fan niet mag missen.
Zou je wat (links naar) recencies kunnen posten?
For great justice!
pi_22686329
Meeste heb ik op papier gelezen. In oor en in nrc bijvoorbeeld.
Paan!
  woensdag 20 oktober 2004 @ 10:59:37 #87
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_22743272
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 18:25 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Zou je wat (links naar) recencies kunnen posten?
http://www.kindamuzik.net/rock/article.shtml?id=7557
http://www.pitchforkmedia(...)nt-on-the-hill.shtml

sinds vandaag ook op de Luisterpaal!
  woensdag 20 oktober 2004 @ 12:36:46 #88
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_22747381
Ik vind de meeste kritieken eigenlijk nogal lovend op de (hoe kan het ook anders) Nederlandse na...
pi_22749820
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 14:09 schreef Tranceptor het volgende:
Ik vind de meeste kritieken eigenlijk nogal lovend op de (hoe kan het ook anders) Nederlandse na...
Maar ben je het nou met de lovende of met de minder lovende eens?
Paan!
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:05:44 #91
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_22749908
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:01 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:

[..]

Maar ben je het nou met de lovende of met de minder lovende eens?
Heb je 'm nog niet geluisterd?
pi_22750024
Jawel ik vind em geweldig! Maar het is niet zijn beste album en het zal ook niet het beste album van 2004 worden denk ik.
Paan!
pi_22750245
Nee, maar dat kan ook niet. De songs waren niet af en zijn door anderen verder afgerond. In die zin is het meer de Elliott Smith-band.
www.thuisuiteten.nl
pi_22750275
Ik vind een aantal tracks wat minder, vooral de tracks waarin weinig distorted guitars zitten vind ik erg mooi. Tracks zoals Twilight, A Fond Farewell, Don't go Down,Memory Lane. Missers zijn wat mij betreft 'Coast to Coast' en 'Shooting Star'...

Ik denk ook niet dat het HET album van 2004 gaat worden, maar ja de albums die dat wel worden in commerciele zin zijn zelden interessant. Topper van vorig jaar op singer/songwriter-gebied was zonder twijfel Damien Rice-O, Elliott zit goed in het zadel voor de winst dit jaar. Ik vind de productie niet meer dan aardig echter, ik vrees dat Elliott het zelf leuker had kunnen doen.
pi_22750393
from a basement to the hill was toch in augustus al uit?
pi_22750448
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:26 schreef Thomas B. het volgende:
from a basement to the hill was toch in augustus al uit?
Niet officieel, vuile leecher

18 okt. al had ik em voor het weekend...

[ Bericht 0% gewijzigd door Tranceptor op 20-10-2004 16:28:56 (foutje bedankt!) ]
pi_22750529
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:28 schreef Tranceptor het volgende:

[..]

Niet officieel, vuile leecher

18 okt. al had ik em voor het weekend...
ow
Maar ik ga em iig wel orgineel halen want ik wil al zijn albums orgineel.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2004 16:33:09 ]
pi_22752140
Morgen is het precies 1 jaar geleden dat hij is overleden.
For great justice!
pi_22752299
http://3voor12.vpro.nl/3voor12/index.jsp
Klik op Luisterpaal en je kunt naar het album luisteren.

Ik vind het echt enorm mooi. .

En 1 jaar na zijn dood is natuurlijk een mooi tijdstip om een Elliott CD te kopen.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 19:07:33 #100
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_22753900
Het is op zich een prima plaat, een beetje in de lijn van Figure8.... en hoewel ik meer hou van de Elliott Smith van de eerste paar albums, staan er toch weer een aantal pareltjes op dit album...
maar inderdaad wrang dat je nooit weet hoe Elliott het zelf zou hebben gedaan.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')