Mensen hebben altijd wel wat te zeuren over een bondscoach. Er zijn altijd punten waar onze zestien miljoen bondscoaches iets over te zeuren hebben. Puur omdat men in Nederland dominant, aantrekkelijk, aanvallend en mooi voetbal wil zien. En dat ook nog eens allemaal tegelijkertijd in één wedstrijd. Dat is niet te doen, en ook al hebben we dit voetbal ooit eens gespeeld is het geen reden om daar nu nog op te hopen. Het Nederlands Elftal heeft uiteraard enkele prachtige voetballers, en de resultaten zijn dan ook niet verschrikkelijk slecht. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het hier om een kwalificatiereeks gaat. In 1974 was deze reeks ook dramatisch en haalden we de finale. Ook de kwalificatie van 1988 was op het randje. Buitenspelgoal van Kieft anyone?
Van Basten kun je niet veel aanrekenen. Hij heeft wel de moed gehad om de oude garde eruit te zetten in het begin. Een nieuw team op te bouwen met jeugdige, talentvolle spelers geflambeerd met hier en daar een beetje routine. Het was een gok om dat te doen, en daar alleen al verdiend hij respect voor. Daarnaast is het statistisch gezien de beste bondscoach die we ooit gehad hebben. Ik meen iets van 35 wedstrijden gespeeld en maar 3 verloren. Petje af. Zeker tegen landen als Albanië, Luxemburg en weet ik niet wat voor talentloze, alle elf achterin, houthakkers naties. Daar is het gewoon moeilijk tegen voetballen omdat je de ruimte niet krijgt. Ik geef het je te doen.
De ware kracht van het Nederlands Elftal zal naar boven moeten komen op dit EK. Het WK van 2006 vond ik persoonlijk niet slecht. Portugal was een domper, maar we deden zeker niet onder en hadden alle kans om deze wedstrijd winnend af te sluiten. Puur en alleen omdat op een eindronde alleen de landen komen die ook willen voetballen, daardoor de ruimtes groter worden en de kwaliteiten van onze jongens beter tot hun recht komen. Mocht van Basten het totaal verprutsen door wat voor reden dan ook komende zomer in Oostenrijk en Zwitserland moet hij eieren voor zijn geld kopen (als hij daartoe niet al gedwongen wordt) en opstappen. Mocht hij het goed doen zie ik geen reden om hem te vervangen.
Al dat geneuzel van: "Met dit voetbal worden we geen EK", hangt me totaal de nek uit. Tegen landen die zelfs maar een beetje willen voetballen boeken we goede resultaten en dus ook tegen landen die het vernoemen niet eens waard zijn. Daar ook nog eens bij pakkend dat landen als Engeland, Frankrijk, Spanje en bijvoorbeeld Italië het ook allesbehalve geweldig doen lijkt me dat een goede indicatie om van Basten de krediet te geven die hij verdiend op dit moment. Aanvallend, aantrekkelijk en dominant voetbal m'n aars. Winnen is winnen. En als we op deze manier Europees Kampioen worden (waar ik niet heilig in geloof, maar ik zie het wel als meer dan een mogelijkheid) dansen we met z'n allen gezellig de polonaise met San Marco.
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean