Zet het maar uit je hoofd. Overclocken zonder extra koeling is vragen om moeilijkheden. Die moeilijkheden kunnen klein of groot zijn. En om in aansluiting hierop je vraag waar begin ik, en waar eindig ik? maar even te beantwoorden: je begint met kleine stapjes die een onstabiel systeem opleveren (ook al heb je dat niet in de gaten) en je eindigt met een CPU of een moederbord dat in rook is opgegaan.quote:Op zondag 16 september 2007 20:27 schreef PiRANiA het volgende:
Ik zat eens in mijn bios te snuffelen, en kwam clock settings tegen.
Wat kan ik instellen? Ik heb Pentium 4. Een instelling (Ik weet niet meer hoe die heette) stond op 133.3 oid.
Kan ik die hoger zetten?
Ik was niet van plan extra fans er op te zetten
Dit zijn wel heel erge doemscenario's. De Pentium 4 heeft thermal management en zal zichzelf automatisch neerclocken als deze te heet wordt. Een moederbord kan in rook opgaan bij extreme FSB verhogingen of als je het voltage van de chipset opvoert. Waarschijnlijk geeft je geheugen en je processor veel eerder fouten of je hebt echt een heel brak moederbord.quote:Op zondag 16 september 2007 20:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Zet het maar uit je hoofd. Overclocken zonder extra koeling is vragen om moeilijkheden. Die moeilijkheden kunnen klein of groot zijn. En om in aansluiting hierop je vraag waar begin ik, en waar eindig ik? maar even te beantwoorden: je begint met kleine stapjes die een onstabiel systeem opleveren (ook al heb je dat niet in de gaten) en je eindigt met een CPU of een moederbord dat in rook is opgegaan.
je moet gewoon niet zeuren en gewoon een nieuwe pc kopen of upgradenquote:Op maandag 17 september 2007 07:56 schreef PiRANiA het volgende:
Maar een kleine verhoging merk je waarschijnlijk weinig van...
Opschroeven van je moederbord kan zonder extra fans maar dan moeten de omstandigheden ideaal zijn. Daar waar het nu op staat kent altijd een marge maar die is niet zo hoog. Indien je een koele plek heb voor je systeem kun je iets meer vragen van je systeem dan wanneer je in een ruimte zit waar het continue 25/30 graden is. Het eerste kan zonder fans, het tweede naw. niet.quote:Op zondag 16 september 2007 20:27 schreef PiRANiA het volgende:
Ik zat eens in mijn bios te snuffelen, en kwam clock settings tegen.
Wat kan ik instellen? Ik heb Pentium 4. Een instelling (Ik weet niet meer hoe die heette) stond op 133.3 oid.
Kan ik die hoger zetten?
Ik was niet van plan extra fans er op te zetten
In je eigen beleving of daadwerkelijk onderbouwt met testgegevens?quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:25 schreef wouterwashere het volgende:
Vreemd dat iedereen hier zo negatief is over overclocken. Zelf heb ik in principe al mijn pc's overgeclockt gehad. Nooit echt extremen, maar genoeg om net wat meer er uit te halen.
En waar baseer je dat op?quote:Op woensdag 19 september 2007 09:33 schreef dikkedorus het volgende:
Overklokken kan zo 20-30% aan winst opleveren. Dat is geen kattepis.
Je bedoeld te zeggen dat je winst de hogere kloksnelheid is?quote:Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef dikkedorus het volgende:
Op de verschillende OC-snelheden die worden gerapporteerd op vele OC-sites. Natuurlijk zijn dat theoretische waarden, maar het kan allemaal wel. Er was hier ooit een E6600 topique, en daar waren mensen die van de 2,4 Ghz boven de 3 zaten (iirc) dus dat is zo al 16% winst.
Mijn eerste google hit geeft iemand die op 3.4 ghz zit, dat is dus 34%. Op stock koeling (volgens die gozert dan, ik weet niet in hoeverre je dat mag geloven)
GPU's kunnen over het algemeen ook aardig worden overgeklokt, vooral omdat je bij een GPU niet wakker ligt van een glitch hier of daar. Kheb het zelf alleen met mate gedaan, dus hoe ver je een GFX bijv. kan pushen weet ik niet.
Ik dacht dat de bedoeling real world snelheids toename was.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:32 schreef dikkedorus het volgende:
Dat is meestal wel de bedoeling ja.
Ben ik het niet mee eens. En PietVerdriet denk ik ook nietquote:Op woensdag 19 september 2007 18:32 schreef dikkedorus het volgende:
Dat is meestal wel de bedoeling ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |