abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 september 2007 @ 20:27:51 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_53227193
Ik zat eens in mijn bios te snuffelen, en kwam clock settings tegen.
Wat kan ik instellen? Ik heb Pentium 4. Een instelling (Ik weet niet meer hoe die heette) stond op 133.3 oid.

Kan ik die hoger zetten?
Ik was niet van plan extra fans er op te zetten
  zondag 16 september 2007 @ 20:36:16 #2
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53227420
Als overklokken gewoon een vaste waarde instellen zou zijn zou iedereen het doen. Lees wat OC handleidingen. Die 133.3 is waarschijnlijk je FSB-snelheid.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53227503
De FSB (front size bus) kan je omhoog zetten. Gewoon eens met kleine stapjes proberen.

Voordat je begint moet je wel even kijken of je weet hoe je je bios kan resetten (batterijtje er even uit halen of een keer starten met het resetjumpertje). Als je dit (nog) niet kan uitvoeren, zou ik dat eerst eens even uitzoeken.

Zodra je te hoog komt kan het namelijk zijn dat je computer niet meer goed opstart en zo vroeg al vastloopt dat je niet eens meer in de bios kan om de FSB wat lager te zetten. Dit is eenvoudig op te lossen door de bios te resetten zodat de standaardinstelling gebruikt wordt.

Probeer eens 150 ofzo en een keer 166.
  zondag 16 september 2007 @ 20:45:19 #4
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_53227660
Overclocken vind ik maar niks
  zondag 16 september 2007 @ 20:48:12 #5
40614 _nylz_
Dit is geen kloon
pi_53227719
Je begint met prutsen en je eindigt met een kapotte, oververhitte processor gok ik
pi_53227769
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:27 schreef PiRANiA het volgende:
Wat kan ik instellen? Ik heb Pentium 4. Een instelling (Ik weet niet meer hoe die heette) stond op 133.3 oid.

Kan ik die hoger zetten?
Zet het maar uit je hoofd. Overclocken zonder extra koeling is vragen om moeilijkheden. Die moeilijkheden kunnen klein of groot zijn. En om in aansluiting hierop je vraag waar begin ik, en waar eindig ik? maar even te beantwoorden: je begint met kleine stapjes die een onstabiel systeem opleveren (ook al heb je dat niet in de gaten) en je eindigt met een CPU of een moederbord dat in rook is opgegaan.
pi_53228043
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zet het maar uit je hoofd. Overclocken zonder extra koeling is vragen om moeilijkheden. Die moeilijkheden kunnen klein of groot zijn. En om in aansluiting hierop je vraag waar begin ik, en waar eindig ik? maar even te beantwoorden: je begint met kleine stapjes die een onstabiel systeem opleveren (ook al heb je dat niet in de gaten) en je eindigt met een CPU of een moederbord dat in rook is opgegaan.
Dit zijn wel heel erge doemscenario's. De Pentium 4 heeft thermal management en zal zichzelf automatisch neerclocken als deze te heet wordt. Een moederbord kan in rook opgaan bij extreme FSB verhogingen of als je het voltage van de chipset opvoert. Waarschijnlijk geeft je geheugen en je processor veel eerder fouten of je hebt echt een heel brak moederbord.
  maandag 17 september 2007 @ 07:56:55 #8
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_53235696
Maar een kleine verhoging merk je waarschijnlijk weinig van...
pi_53236689
quote:
Op maandag 17 september 2007 07:56 schreef PiRANiA het volgende:
Maar een kleine verhoging merk je waarschijnlijk weinig van...
je moet gewoon niet zeuren en gewoon een nieuwe pc kopen of upgraden
Every war is different, every war is the same.
pi_53236713
eh, niet. Lees je eerst in voordat je aan overclocken begint.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_53240930
Niet doen. Ik wilde het ook als leek. Ik had zo'n programma gedownload, clockgen...opeens vloog mn pc uit. Ik schrok me de pleuris, gelukkig werkte ie even later weer. Daarnaast werkt je processor op een hogere snelheid en kan hij daar sneller van kapot gaan geloof ik. Intel Core 2 duos schijnen trouwens wel makkelijk en goed overclockbaar te zijn, voor de rest zou ik de moeite sowieso niet nemen.
pi_53241122
No offense maar met zo weinig verstand ervan ga je het niet redden. Verdiep je er eerst in anders is het einde oefening voor je er erg in hebt.
JOHNNY HEITINGA
  maandag 17 september 2007 @ 12:40:52 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_53241266
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:27 schreef PiRANiA het volgende:

Kan ik die hoger zetten?
Opschroeven van je moederbord kan zonder extra fans maar dan moeten de omstandigheden ideaal zijn. Daar waar het nu op staat kent altijd een marge maar die is niet zo hoog. Indien je een koele plek heb voor je systeem kun je iets meer vragen van je systeem dan wanneer je in een ruimte zit waar het continue 25/30 graden is. Het eerste kan zonder fans, het tweede naw. niet.

Je geeft dus veels te weinig informatie voor een correct antwoord. Tenzij jij alleen 'ja' wilt horen op je vraag (wat je kunt deze inderdaad hoger zetten). Logisch gevolg kan zijn dat je systeem kapot gaat...
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 17 september 2007 @ 13:13:55 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53242004
Met meer geheugen en een RAID is meer te winnen en de risicos zijn minder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53285396
Vreemd dat iedereen hier zo negatief is over overclocken. Zelf heb ik in principe al mijn pc's overgeclockt gehad. Nooit echt extremen, maar genoeg om net wat meer er uit te halen. Pentium 100 op 133, Celeron 366 op 550 Mhz, Athlon 1000 op 1333 Mhz, Athlon XP 2500+ (1833 Mhz) op 3200+ (2200 Mhz), Core 2 Duo E6600 van 2400 Mhz naar 3000 Mhz. Vaak gewoon met de meegeleverde koeling (behalve de Athlon XP) en een of 2 casefans die ik anders ook wel gehad had voor het koelen van de harde schijven. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat in mijn gebruiksperiode een processor of moederbord is stuk gegaan.

Als ik een topic over chiptunen open, roept dan ook iedereen dat ik een nieuwe auto moet kopen ofzo?

Het belangrijkste met overclocken is dat je weet wat het effect van je veranderde instelling is en hoe je je computer weer aan de praat krijgt als ie niet meer opstart. Ik zeg niet dat er geen risico's aan verbonden zijn, maar een paar honderd Mhz extra resulteert echt niet per direct in computers die in de brand vliegen enzo. Bovendien hebben de processors van tegenwoordig zoveel bescherming (terugclocken bij te hoge temperatuur, temperatuur uitlezen vanuit Windows, etc.) dat er weinig kan gebeuren als je de boel vooral in het begin een beetje in de gaten houdt.
  woensdag 19 september 2007 @ 08:52:15 #16
45206 Pietverdriet
pi_53291909
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:25 schreef wouterwashere het volgende:
Vreemd dat iedereen hier zo negatief is over overclocken. Zelf heb ik in principe al mijn pc's overgeclockt gehad. Nooit echt extremen, maar genoeg om net wat meer er uit te halen.
In je eigen beleving of daadwerkelijk onderbouwt met testgegevens?
Ik geloof er namelijk niets van dat je zoveel meer eruit haalt als je alleen de processor wat sneller laat lopen.
Zoals ik al eerder zei, een raid en meer geheugen, daar valt veer meer uit te halen.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:29:25 #17
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_53292578
wouterwashere: och. Kleine stapjes he dan lukt het wel.

Maar sinds ik een aantal jaren terug iemand een bord heb zien "overklokken" ben ik terughoudend. (Meneer had sneller geheugen gekocht en dacht even zijn FSB omhoog te gooien om bij de 'optimale snelheid van het nieuwe geheugen te komen' (jaaaaa hij bedacht het zelf dat dat wel een goedkope methode was)) Nou dat werkte echt voor 2 secondes ofzo.

Pietverdriet: ben ik het mee eens mbt RAID. Je praat over dusdanig kleine marges dat het geen zin heeft. Kijk, in het verleden was het wel eens nodig om net dat ene spelletje te kunnen spelen maar dat is nu toch niet meer het geval!?
Meer geheugen kan het zaakje langzamer maken daarentegen
  woensdag 19 september 2007 @ 09:33:01 #18
85129 dikkedorus
pi_53292663
Overklokken kan weldegelijk grote winst opleveren, meer dan RAID of nog een extra gig RAM iig.
Met games verkort RAID alleen de laadtijden. (en nog niet eens zo enorm veel, aangezien veel ervan ook pre-computing is). Extra geheugen doet al helemaal bijna niets, tenzij je te weinig geheugen hebt voor de app die je draait.

Overklokken kan zo 20-30% aan winst opleveren. Dat is geen kattepis.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:55:24 #19
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_53293175
Eh dikkedorus. Maar -->niet<-- zonder extra fans en andere maatregelen. En dat is wel een voorwaarde bij de vraagstelling

Kijk mijn systeem is ook aardig op dreef thuis maar de sidepanels moet ik er toch echt aflaten want anders begint mijn Gigabyte'je te piepen.
  woensdag 19 september 2007 @ 17:08:43 #20
45206 Pietverdriet
pi_53304492
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:33 schreef dikkedorus het volgende:

Overklokken kan zo 20-30% aan winst opleveren. Dat is geen kattepis.
En waar baseer je dat op?
  woensdag 19 september 2007 @ 17:50:21 #21
85129 dikkedorus
pi_53305591
Op de verschillende OC-snelheden die worden gerapporteerd op vele OC-sites. Natuurlijk zijn dat theoretische waarden, maar het kan allemaal wel. Er was hier ooit een E6600 topique, en daar waren mensen die van de 2,4 Ghz boven de 3 zaten (iirc) dus dat is zo al 16% winst.

Mijn eerste google hit geeft iemand die op 3.4 ghz zit, dat is dus 34%. Op stock koeling (volgens die gozert dan, ik weet niet in hoeverre je dat mag geloven)
GPU's kunnen over het algemeen ook aardig worden overgeklokt, vooral omdat je bij een GPU niet wakker ligt van een glitch hier of daar. Kheb het zelf alleen met mate gedaan, dus hoe ver je een GFX bijv. kan pushen weet ik niet.
  woensdag 19 september 2007 @ 17:55:13 #22
45206 Pietverdriet
pi_53305713
quote:
Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef dikkedorus het volgende:
Op de verschillende OC-snelheden die worden gerapporteerd op vele OC-sites. Natuurlijk zijn dat theoretische waarden, maar het kan allemaal wel. Er was hier ooit een E6600 topique, en daar waren mensen die van de 2,4 Ghz boven de 3 zaten (iirc) dus dat is zo al 16% winst.

Mijn eerste google hit geeft iemand die op 3.4 ghz zit, dat is dus 34%. Op stock koeling (volgens die gozert dan, ik weet niet in hoeverre je dat mag geloven)
GPU's kunnen over het algemeen ook aardig worden overgeklokt, vooral omdat je bij een GPU niet wakker ligt van een glitch hier of daar. Kheb het zelf alleen met mate gedaan, dus hoe ver je een GFX bijv. kan pushen weet ik niet.
Je bedoeld te zeggen dat je winst de hogere kloksnelheid is?
  woensdag 19 september 2007 @ 18:32:55 #23
85129 dikkedorus
pi_53306724
Dat is meestal wel de bedoeling ja.
  woensdag 19 september 2007 @ 18:44:21 #24
45206 Pietverdriet
pi_53307013
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:32 schreef dikkedorus het volgende:
Ik dacht dat de bedoeling real world snelheids toename was.
Ergo, een 100 Meg foto in fotosoep door een filter te laten bewerken, een paar meg aan code omzetten in een applicatie, etc etc
  woensdag 19 september 2007 @ 18:51:03 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_53307189
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:32 schreef dikkedorus het volgende:
Ben ik het niet mee eens. En PietVerdriet denk ik ook niet
Indien je 35% overklokt op FSB dan is de winst niet perse (kan wel natuurlijk maar is het niet een gegeven!) een 35% sneller systeem. Want als er ergens anders een bottleneck zit ben je alleen maar je moederbord aan het stressen zonder dat het iets oplevert.

edit: Grr moetie weer reageren als ik aan het typen ben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')