Ik vind het aandoenlijk als ik weer eens te horen krijg dat mensen in het bedrijfsleven teveel verdienen puur omdat jan modaal 36 uur moet maken en ook vroeg zijn bed uit moet. Maar dat is niet waar het hier om gaat.quote:Op zondag 16 september 2007 14:32 schreef thaleia het volgende:
En voor een of andere HBO-flutstudie en daarna een gebakken lucht-functie in het bedrijfsleven zijn wel enorme capaciteiten nodig? Kom nou toch![]()
Ik vind het altijd zo aandoenlijk als ik in topics over De Economie en De Politiek lees dat talenten (en dan vooral de talenten van de grootste klagers in die topics, natuurlijk) in dit land niet voldoende worden erkend en dat je hier je kop niet boven het maaiveld uit mag steken.
Weet je wat? Da's overal lastig.quote:Op maandag 17 september 2007 12:05 schreef TheChemeng het volgende:
Het is vaak gewoon lastig om een goed lokaal management team te vinden
je leest de tabel verkeerd en je moet de bedragen cumuleren.quote:Op zondag 16 september 2007 17:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hoe kan de lengte van de tweede belastingschijf nou korter zijn dan de eerste? Of lees ik die tabel verkeerd en moet ik die bedragen cumuleren?
Klopt inderdaad maar in mijn ogen wil je het dan graag makkelijker maken en niet moeilijker. Je wil uiteindelijk toch gewoon bedrijven die flink investeren in Nederland en daardoor werkgelegenheid creëren. Zoals in een eerdere post al is vermeld is het nog maar te zien of het 50 miljoen euro gaat opleveren... lijkt mij een behoorlijk weinig baten, voor het risico dat je Nederland weer een stapje onaantrekkelijker maakt voor investeerders. Maar ja Fortress the Netherlands, we zijn toch zo sociaalquote:Op maandag 17 september 2007 12:10 schreef gronk het volgende:
Weet je wat? Da's overal lastig.
iemand?quote:Op zondag 16 september 2007 17:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dit hoor ik wel vaker ja, maar (ik ben er niet zo in thuis) die mensen moeten toch ook boodschappen doen. Hoe kan dat als al je geld in een BV zit. OP het moment dat jij het eruit haalt en aan jezelf betaalt moet je toch gewoon weer belasting betalen?
Er zijn twee dingen zeker in het leven: je gaat ooit dood en je zult belasting moeten betalen. Natuurlijk zijn er tientallen manieren mogelijk om creatief boek te houden en zo min mogelijk belasting te betalen, maar betalen zul je.quote:Op maandag 17 september 2007 22:32 schreef Repeat het volgende:
iemand?
Dat klopt. Het kan in een stamrechtBV zitten. De uitkeringen die je daaruit doet (aan jezelf dus in feite), moet je gewoon aangeven op je aangifte inkomstenbelasting.quote:
Ga voor de grap eens kijken wat het verschil is tussen woningprijzen in een stad als Londen en Amsterdam, dan valt het nog reuze mee met de "schandalige" prijzen in Nederland. Ook de moeite die het kost om lokaal management te vinden is zeer relatief, en managers die op lokaal niveau opereren gaan niet voor een paar knaken extra naar het buitenland. Ze zitten namelijk toch meestal met een bepaalde verbondenheid aan Nederland, denk alleen maar aan familiebanden. Het OV valt reuze mee, de treinen zijn niet goedkoop en hebben nogal eens vertraging, maar ze rijden wel 2 keer per uur naar ongeveer elke bestemming, kom daar in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk maar eens om.quote:Op maandag 17 september 2007 12:05 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Ik vind het aandoenlijk als ik weer eens te horen krijg dat mensen in het bedrijfsleven teveel verdienen puur omdat jan modaal 36 uur moet maken en ook vroeg zijn bed uit moet. Maar dat is niet waar het hier om gaat.
Als Nederlander moet je Nederland interessant willen houden voor investeerders uit het buitenland die hier graag een bedrijf willen opzetten. Een van de dingen waarnaar de grote spelers kijken is naar de arbeidsmarkt. Het is vaak gewoon lastig om een goed lokaal management team te vinden en als de perspectieven daarop te klein worden dan kan dit wel eens de druppel zijn die een behoorlijk investering afketst (en daarbij horen vaak tientallen of zelfs honderden banen die onder deze inkomst grens vallen). Iemand die boven die grens valt en overweegt om naar Nederland te komen heeft overigens ook wel wat om over na te denken want nu moet hij ook nog eens een behoorlijk gedeelte van zijn inkomen afstaan (alsof een obscure taal leren al geen hoog genoege grens zet).
Vaak wordt ook vergeten dat buiten de belastingschaal er meerdere dingen zijn die Nederland sowieso allang niet meer zo aantrekkelijk maken voor mensen die zichzelf open willen stellen voor iets nieuws. Wonen in de randstad is schandalig duur en als je daarbij optelt dat het openbaar vervoer zwaar klote is en dat een beetje auto duurder is dan waar ook ter wereld (niet dat het veel uitmaakt want je staat met je bolide toch continu in de file), dan realiseer je je misschien dat het verhogen van de belastingschaal wel eens de druppel kan zijn. Nederland heeft inderdaad een talent drain en ze zouden wel eens wat actie mogen ondernemen om dat om te draaien, niet voor de mannen met de top inkomens maar voor elke
Nederlander die een gezonde Nederlandse economie wil.
Wat heeft zo'n BV dan voor zin, als je het het geld wat erin zit niet uit kunt geven tenzij je alsnog die belasting betaalt ?quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat klopt. Het kan in een stamrechtBV zitten. De uitkeringen die je daaruit doet (aan jezelf dus in feite), moet je gewoon aangeven op je aangifte inkomstenbelasting.
Werk je als directeur/grootaandeelhouder, en je doet een uitkering als management fee, is dat ook gewoon belast.
Ik heb het over inkomstenbelasting. Niet over de triljardjes aan accijns en toeslagen.quote:Op maandag 17 september 2007 08:37 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Jij wil gewoon geen belasting betalen en alles maar zelf betalen? Zal je nog vies tegenvallen....
Om te beginnen kun je een heleboel aftrekken van je bedrijf. Daarnaast zijn er ook nog allemaal constructies te verzinnen waarbij je bv. samenwerkt met een klein adviesbureau wat verlies draait. De winst afschrijven van je eigen inkomsten en het extra geld achterom in je zak steken en zo zijn er vast nog wel tientallen trucs die voor mensen met een inkomen onder een ton niet de moeite waard zijn maar die erg interessant zijn voor mensen met een paar miljoen aan inkomen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:02 schreef Repeat het volgende:
Wat heeft zo'n BV dan voor zin, als je het het geld wat erin zit niet uit kunt geven tenzij je alsnog die belasting betaalt ?
Greater London telt minstens 8 miljoen inwoners en lijkt mij geen goede vergelijking voor een stad als Amsterdam die de miljoen nog niet haalt. Als je dan nog rekent dat als je niet in het centrum van A'dam werkt maar via het openbaar vervoer binnen 40 minuten op je werk wil zijn wordt je behoorlijk beperkt in waar je kunt wonen (niet buiten het centrum van b.v. Rotterdam want dan wordt het bus, trein, bus...). Je hebt helemaal gelijk dat het veel duurder is om in het centrum te wonen maar je bent ook relatief veel sneller in het centrum dus de mogelijkheden zijn enorm en de prijzen relatief beter. Als ik de appartementen en huizen van vrienden en familie in Nederland vergelijk met vrienden in Londen en Manchester dan hebben ze het daar niet slecht voor elkaar hoor.quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:46 schreef DivineJester het volgende:
Ga voor de grap eens kijken wat het verschil is tussen woningprijzen in een stad als Londen en Amsterdam, dan valt het nog reuze mee met de "schandalige" prijzen in Nederland.
Dat is niet waar het is vaak juist de enige mogelijkheid om nog te groeien binnen een bedrijf. Ik ken verscheidene managers die er qua salaris niet eens zoveel op vooruit zijn gegaan door te verhuizen. We leven in een global economy en je moet wel als je wilt groeien binnen een beetje multinational.quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:46 schreef DivineJester het volgende:
Ook de moeite die het kost om lokaal management te vinden is zeer relatief, en managers die op lokaal niveau opereren gaan niet voor een paar knaken extra naar het buitenland. Ze zitten namelijk toch meestal met een bepaalde verbondenheid aan Nederland, denk alleen maar aan familiebanden.
Tenzij dat je van centrum naar centrum forenst heb je daar ook helemaal niks aan want je moet nog twee keer op de bus stappen ook. Overigens hebben 90% van de wereldsteden een veel efficiënter openbaar vervoer binnen de stad (en als je de randstad als wereldstad wil zien dan moet je het ook zo vergelijken).quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:46 schreef DivineJester het volgende:
Het OV valt reuze mee, de treinen zijn niet goedkoop en hebben nogal eens vertraging, maar ze rijden wel 2 keer per uur naar ongeveer elke bestemming, kom daar in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk maar eens om.
Dat is toch precies het probleem als de overheid het niet oplost dan is de oplossing van een multinational veel simpeler: we investeren niet meer in Nederland en gaan wel naar Duitsland of België.quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:46 schreef DivineJester het volgende:
Files zijn deels het resultaat van de onwil van bedrijven zich buiten de Randstad te vestigen, waardoor er een fikse forensenstroom is ontstaan door de jaren heen die van buiten de Randstad naar binnen moeten, simpelweg omdat er te weinig woonruimte in de Randstad is voor al het personeel. De bedrijven zelf hebben dus nogal wat boter op het hoofd inzake de files, maar de overheid zou het allemaal maar moeten oplossen?
Het telt wel allemaal mee in de optelsom die iemand maakt en het is simpelweg te eenvoudig om alleen naar het poppetje te kijken en niet naar het bedrijf en de tientallen banen die daar bij horen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:46 schreef DivineJester het volgende:
En mocht het moeten leren van een andere taal een belemmering zijn om voor een vorstelijk salaris in een ander land te leven en werken, dan ben je wat mij betreft je geld niet waard.
Ik snap dat dus ook echt niet. Als iemand een bedrijf opzet en jaren lang keihard werkt om dit bedrijf winstgevend te maken en slaagt, waarom moet hij dan een zoveel groter percentage van zijn eerlijk verdiende geld afstaan.quote:Op woensdag 19 september 2007 05:07 schreef heiden6 het volgende:
Iemand zestig procent van zijn eerlijk verdiende geld af willen nemen onder dwang, en hem vervolgens een graaier noemen... tja...
Soms heb je van die momenten dat je gewoon even sprakeloos bent.
Het graaien is/was mijns inziens vooral aan de gang onder de topbestuurders die, ondanks slechte resultaten, toch een steeds groeiende beloning in de zak staken, daarbij gesteund door de RvC en aandeelhouders vanwege old-boys-networks. Een bestuurder die de oorzaak is dat een bedrijf daadwerkelijk beter gaat draaien en betere producten en omstandigehedn voor de werknemers oplevert moet inderdaad beloont worden, maar het is nogal schrijnend dat er in een aantal gevallen bestuurders zijn die een groeiende beloning krijgen terwijl er aan de onderkant van mensen gevraagd wordt tevreden te zijn zonder salarisverhoging of dat er mensen ontslagen worden omdat de winst is gedaald. Dat kan er bij mij niet in.quote:Op woensdag 19 september 2007 05:20 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Ik snap dat dus ook echt niet. Als iemand een bedrijf opzet en jaren lang keihard werkt om dit bedrijf winstgevend te maken en slaagt, waarom moet hij dan een zoveel groter percentage van zijn eerlijk verdiende geld afstaan.
Waarom wordt iemand die als topman voor een groot bedrijf werkt een graaier genoemd, puur en alleen omdat hij meer verdient als jan modaal? Ja hij maakt ook maar een bepaald aantal uren en ja hij is ook gewoon een mens, maar blijkbaar vinden de aandeelhouders (gewoon de eigenaars) dat hij het waard is. Wie zijn wij dan om iemand te veroordelen (publieke sector is natuurlijk een ander verhaal).
Ik snap zowiezo echt niet waarom het sociaal is om de ene persoon meer te laten afstaan qua belasting dan de andere persoon. Een sociaal/ rechtvaardig/ eerlijk systeem zou in mijn ogen een systeem zijn waarin iedereen een gelijk percentage afstaat aan de belasting.
Dat is niet een belangrijke reden om het niet te doen. In Nederland zijn bijna alle topmanagers Nederlands en hebben een volledige carriere in Nederland genoten. Voor hen zijn de mogelijkheden om in het buitenland aan de slag te gaan minimaal.quote:Op zondag 16 september 2007 09:05 schreef Aurelius het volgende:
Volgens mij vergeten al die politici dat Nederland geen eiland is, en dat Belgie en Duitsland erg dichtbij zijn.
Dit lijkt me echt een compleet vreemd wereldbeeld. Zelf werk ik in Denemarken en waaruit denk je dat de toppen van de grootste ondernemingen hier zijn opgebouwd? Precies uit Denen. Heeft geen klap te maken met de diplomas. De top van het bedrijfsleven is als het goed is een afspiegeling van de maatschappij. Kortom in Denemarken veel Denen, in Nederland veel Nederlanders en 3x raden.... in de VS veel Amerikanen.quote:Op woensdag 19 september 2007 10:43 schreef DRA het volgende:
[..]
Dat is niet een belangrijke reden om het niet te doen. In Nederland zijn bijna alle topmanagers Nederlands en hebben een volledige carriere in Nederland genoten. Voor hen zijn de mogelijkheden om in het buitenland aan de slag te gaan minimaal.
Maar de breedste schouders dragen in principe al de zwaarste lasten, 30% van 1 miljoen is nog altijd meer dan 30% van 50duizend...quote:Op woensdag 19 september 2007 08:39 schreef DivineJester het volgende:
Wat betreft die topbelasting, in mijn ogen is het niet onredelijk dat "de breedste schouders de zwaarste lasten dragen". Zolang dit wel in het redelijke blijft. Een getrapt belastingstelsel als het onze geeft daar mooi de ruimte voor, hoewel ik 60% ook wel wat veel van het goede vindt.
Ik denk niet dat je helemaal begrepen hebt wat ik bedoelde. Ik reageerde op een reactie waar iemand stelde dat het onmogelijk was om onze goede managers te behouden als je ze niet genoeg betaalt. Dat lijkt me onzin omdat de arbeidsmobiliteit van die managers echt niet zo hoog is. In vergelijking met bijvoorbeeld de academische wereld waarin in werk is hij bijzonder laag.quote:Op woensdag 19 september 2007 11:23 schreef Keksi het volgende:
[..]
Dit lijkt me echt een compleet vreemd wereldbeeld. Zelf werk ik in Denemarken en waaruit denk je dat de toppen van de grootste ondernemingen hier zijn opgebouwd? Precies uit Denen. Heeft geen klap te maken met de diplomas. De top van het bedrijfsleven is als het goed is een afspiegeling van de maatschappij. Kortom in Denemarken veel Denen, in Nederland veel Nederlanders en 3x raden.... in de VS veel Amerikanen.
Als je goed bent wordt je vanzelf gevraagd door andere bedrijven ook in het buitenland. Echter hebben veel managers ook een gezin en familie en vrienden. Deze factoren wegen zwaar in het nemen van een besluit om overzees te gaan.
Je moet als je goed bent overigens ook de taal kunnen spreken. De meeste Nederlandse topmanagers spreken niet eens Engels op een beetje acceptabel niveau. Laat staan Duits, Deens of Frans.quote:Op woensdag 19 september 2007 11:23 schreef Keksi het volgende:
[..]
Dit lijkt me echt een compleet vreemd wereldbeeld. Zelf werk ik in Denemarken en waaruit denk je dat de toppen van de grootste ondernemingen hier zijn opgebouwd? Precies uit Denen. Heeft geen klap te maken met de diplomas. De top van het bedrijfsleven is als het goed is een afspiegeling van de maatschappij. Kortom in Denemarken veel Denen, in Nederland veel Nederlanders en 3x raden.... in de VS veel Amerikanen.
Als je goed bent wordt je vanzelf gevraagd door andere bedrijven ook in het buitenland. Echter hebben veel managers ook een gezin en familie en vrienden. Deze factoren wegen zwaar in het nemen van een besluit om overzees te gaan.
Dat geen mens Deens spreekt is niet zo raar. Maar iedere buitenlander zal je bevestigen dan Nederlanders in de regel het Engels best bemachtigen. Hetzelfde geldt voor Denen. Natuurlijk zijn er lapzwansen die er geen klap van bakken. Maar de meeste grote ondernemingen (denk aan Shell waar de voertaal Engels is) zullen echt wel managers hebben die het Engels goed machtig zijn.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:16 schreef DRA het volgende:
[..]
Je moet als je goed bent overigens ook de taal kunnen spreken. De meeste Nederlandse topmanagers spreken niet eens Engels op een beetje acceptabel niveau. Laat staan Duits, Deens of Frans.
Ik bedoelde eigenlijk dat het voor topmannen niet zo makkelijk is om in Frankrijk of in Duitsland aan de gang te gaan. Zo ver ik weet is het zo dat het daar toch nog wel steeds een must is om de taal goed te beheersen. Dus niet een beetje VWO-niveau maar echt goed. Daarnaast moet je niet vergeten dat de meeste topmannen in Nederland toch nog steeds van de babyboom generatie zijn. Die generatie spreekt eigenlijk helemaal niet zo goed engels.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:39 schreef Keksi het volgende:
[..]
Dat geen mens Deens spreekt is niet zo raar. Maar iedere buitenlander zal je bevestigen dan Nederlanders in de regel het Engels best bemachtigen. Hetzelfde geldt voor Denen. Natuurlijk zijn er lapzwansen die er geen klap van bakken. Maar de meeste grote ondernemingen (denk aan Shell waar de voertaal Engels is) zullen echt wel managers hebben die het Engels goed machtig zijn.
Duits en Frans zijn veel moeilijker maar ik geef je op een briefje dat er veel meer managers in Duitsland of Frankrijk geen Engels spreken dan in NL of DK.
Minstens 80 procent van de omzet die gedraaid wordt in Nederland komt uit bedrijven die niet aan de AEX genoteerd staan. Het is logisch dat die top van echt grote Nederlandse bedrijven ook een Nederlands management team hebben. Om dus puur naar de top 25 te kijken heeft niet veel zin. Ik ben het met meerdere mensen eens hier die aangeven dat bij slechte prestaties ook geen bonus hoort, dit is dan ook gewoon mis management.quote:Op woensdag 19 september 2007 13:07 schreef DRA het volgende:
Verder vind ik de discussie ook weer niet zo heel belangrijk. Het punt dat ik alleen maar wilde maken is dat een leegloop van de Nederlandse managers bij een verhoging van 52 naar 60 procent niet te verwachten valt. Net zo min overigens dat we minder in staat zullen zijn om big-shots uit het buitenland weg te kapen. Dat doen we nu namelijk ook al niet. Volgens mij is namelijk maar 1 CEO van de 25 grootste bedrijven in Nederland een buitenlander (bij Ahold) en dat is niet eens een big-shot.
Ah ok... sorry las ik even overheen. Ik ben eigenlijk veel meer benieuwd of dit niet meer is dan symbool politiek van de FNV. Stel nou dat dit belastingtarief een extra 25 miljoen euro oplevert. Is het het dan waard? Wat is de grens voor zoiets? Dit jaar geeft de Nederlandse Staat ongeveer 196 miljard euro uit. Gaat die paar miljoen dan de doorslag geven? Nee vast niet... Ik ben het eens met je standpunt dat het vermoedelijk geen grote golven in het management te weeg gaat brengen. Echter kan je dit ook uitleggen als burgertje pesten.quote:Op woensdag 19 september 2007 13:07 schreef DRA het volgende:
Verder vind ik de discussie ook weer niet zo heel belangrijk. Het punt dat ik alleen maar wilde maken is dat een leegloop van de Nederlandse managers bij een verhoging van 52 naar 60 procent niet te verwachten valt. Net zo min overigens dat we minder in staat zullen zijn om big-shots uit het buitenland weg te kapen. Dat doen we nu namelijk ook al niet. Volgens mij is namelijk maar 1 CEO van de 25 grootste bedrijven in Nederland een buitenlander (bij Ahold) en dat is niet eens een big-shot.
Je kunt het geld wat er in zit in een lager tempo aan jezelf uitbetalen, zodat je minder inkomstenbelasting betaalt (Een kleiner deel zal dan in hogere schijven vallen).quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:02 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat heeft zo'n BV dan voor zin, als je het het geld wat erin zit niet uit kunt geven tenzij je alsnog die belasting betaalt ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |