abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53207259
Ik ben op zoek naar een polafilter voor een lens met 77mm diameter. Ik merk alleen dat het aanbod wat groter is dan mijn kennis Ik snap dat ik een circulair filter moet hebben, maar heb geen idee wat het verschil in prijs rechtvaardigt tussen sommige filters.

Heb voor het gemak even op ebay gezocht, wil niet zeggen dat ik per se daar een filter vandaan wil plukken.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de volgende filters?

http://cgi.ebay.nl/Hoya-7(...)ZphotoQQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.nl/Hoya-7(...)ZphotoQQcmdZViewItem
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_53209066
Het prijsverschil zit 'm in de coating. De goedkope pola is enkel een polarisatieglaasje. De duurdere heeft meerdere coatings, waardoor je minder tot geen last meer hebt van solar flares enzo. Vooral met een filter kunnen solar flares erg vervelend zijn, dus het is het wel waard om gewoon een goed filter te kopen.
fotografie FTW
pi_53209588
Hmm ik vind het wel veel pieken voor zo´n stom filter. Heb ooit eens een 49mm polafilter gekocht en die kostte minder dan de helft Nog even over nadenken dan maar...
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_53236648
Ik heb pas een goedkoop polafilter gekocht om gewoon eens uit te proberen wat ik daarmee kan en wil. Mocht ik er inderdaad veel gebruik van gaan maken, kan ik er altijd nog een kopen van rond de honderd euro. Nu heb ik er nog geen 3 tientjes voor betaald. (Polafilter van Practika.)

Net even gekeken naar je advertenties: ik vind beide filters niet duur. Ook de eerste niet, een goed polarisatiefilter kost al heel snel rond de 80-90 euro.
Ik ben gewoon ik en dit is mijn ding.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 september 2007 @ 12:20:43 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53240755
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:01 schreef Matrixxx het volgende:
Het prijsverschil zit 'm in de coating. De goedkope pola is enkel een polarisatieglaasje. De duurdere heeft meerdere coatings, waardoor je minder tot geen last meer hebt van solar flares enzo. Vooral met een filter kunnen solar flares erg vervelend zijn, dus het is het wel waard om gewoon een goed filter te kopen.
Bij de overige filters is het inderdaad het coating dat het verschil kan maken (al moet je je er geen straatlengtes bij voorstellen)
Bij een polarisatiefilter zit er nogal verschil in de mate waarin gepolariseerd licht wordt uitgefilterd, het ene filter is 'strenger' dan het andere, en die verschillen zie je dus wel.
Strengste van de hele school is en blijft de B+W Toppol. Kost een vermogen en is het nog waard ook.

Wie nog op diafilm werkt moet daarbij nog rekening houden met de mate waarin het polafliter neutraal van tint is. Vroegere goeiekopere oplossingen wilden nog wel eens resulteren in dia's met een hinderlijke cyaangroene zweem erin. Bij negatieven is dat makkelijk weg te corrigeren, bij digitaal maakt de witbalans gehakt van een dergelijke zweem

Als je nog niet zeker bent van of je veel met een polarisatiefilter zult gaan werken (het ding vreet namelijk wel een stop of twee licht op) probeer je dat zoals hierboven aangegeven eerst eens met een goeiekoper filter. Qua werking zijn het gewoon polarisatiefilters, kosten alleen maar een fractie van een B+W. Blijft de voordelige oplossing veel ongebruikt in zijn bakje zitten, dan moet je je portemonnee niet gaan branden aan een duurdere oplossing
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_53322393
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:20 schreef _Kaatje_ het volgende:
Ik heb pas een goedkoop polafilter gekocht om gewoon eens uit te proberen wat ik daarmee kan en wil. Mocht ik er inderdaad veel gebruik van gaan maken, kan ik er altijd nog een kopen van rond de honderd euro. Nu heb ik er nog geen 3 tientjes voor betaald. (Polafilter van Practika.)
Ik wilde ook even oefenen met een CP-filter en kwam vorige maand in Hongarije in een foto-speciaalzaak een Hama CP-filter tegen voor 2985 forint. Dat zag er lekker laag uit, dus ik heb hem gekocht. Leuk speelgoed, maar van gemiddelde kwaliteit.
Bij thuiskomst bleek dat de koers net even gunstig was geweest en was er voor het filter nog geen ¤ 12,50 afgeschreven!
Kijk dan kun je goedkoop even oefenen of het wat is. Als ik een duurdere en betere lens koop weet ik nog niet of ik er een Hoya of B+W CP-filter bij doe. Het is slechts in weinig gevallen echt handig. Ik merk dat ik het vaker gebruikt heb bij het verminderen van reflecties in glas of water, dan voor mooie wolkenluchten. Die laaste haal ik er ook uit met PS.

Misschien moet ik het eens zien bij een kwaliteitsproduct, dat kan het ook wezen.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_53323771
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:13 schreef ElectricEye het volgende:

... voor mooie wolkenluchten. Die laaste haal ik er ook uit met PS.
hmmm, die mening deel ik bepaald niet. Ja, als je in RAW schiet kun je in PS vrij nauwkeurig een pola-effect namaken, maar dat is een behoorlijke bak werk, waarom zou je?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53325287
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:03 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

hmmm, die mening deel ik bepaald niet. Ja, als je in RAW schiet kun je in PS vrij nauwkeurig een pola-effect namaken, maar dat is een behoorlijke bak werk, waarom zou je?
Het pola-effect vind ik niet altijd even mooi, vooral vanwege de soms aan zwart grenzende donkerblauwe bovenkant of bovenhoeken. Een mooie lucht in mijn ogen is egaler blauw met goed uitspringende wolken. En dat effect is best te doen met PS (als ik er eens de tijd voor zou nemen).

Daarnaast maak ik veel meer dan alleen landschapsfoto's, dus zo heel vaak komt het niet voor.

En ja, ik schiet meestal in RAW.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')