abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53159555
Adviseur Ed Sinke bij Pauw & Witteman @ Ned 1.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 13 september 2007 @ 23:17:26 #152
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53159786
Huilhuilhuil, rita is zielig en heeft niets misdaan.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_53160082
Een oproep (door Ed Sinke) tot verzoening door Bolkesteijn en Wiegel . "De leden wil ik zaterdag ook wel eens horen".

Dit kan langer duren dan 24 uur .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 13 september 2007 @ 23:48:31 #154
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53160523
Nee, serieus, die verbijstering op Verdonks gezicht. Dit komt toch voor iedereen uit de hemel vallen? (Het moment, niet de spanning, natuurlijk)
Wat een naaistreek!
pi_53160758
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:50 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik heb 't gevoel dat ik naar een PvdA-leider zit te kijken met z'n rode stropdas en z'n "partij voor werkend Nederland" .
Wanneer een VVD'er het over "hard werkend Nederland" heeft, dan heeft hij het over ondernemers en kleine zelfstandigen.
  vrijdag 14 september 2007 @ 00:02:50 #156
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53160826
quote:
Op donderdag 13 september 2007 23:59 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Wanneer een VVD'er het over "hard werkend Nederland" heeft, dan heeft hij het over ondernemers en kleine zelfstandigen.
  vrijdag 14 september 2007 @ 00:07:06 #157
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53160938
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:02 schreef Floripas het volgende:
Ik vind de topmannen van shell en andere grote bedrijven nou niet echt 'ondernemers'.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  vrijdag 14 september 2007 @ 00:27:22 #158
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_53161388
quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Zij was een speeltje van de rechterkant.
Ze komt nog wel uit de PvdA voort he.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 14 september 2007 @ 00:29:13 #159
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_53161428
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het zijn geen weersvoorspellingen, maar geven toch wel een redelijke indicatie.
Dat denk ik ook. Als ik benepen rechts was zou ik Verdonk toch een stuk hoger hebben zitten dan Wilders. Aan de andere kant, ik had ook gedacht dat de kiezers naar EenNL en niet naar Wilders zouden gaan, dus ik denk dat ik de kiezers niet zo goed aanvoel.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_53163272
quote:
Op donderdag 13 september 2007 23:29 schreef PietjePuk007 het volgende:
Een oproep (door Ed Sinke) tot verzoening door Bolkesteijn en Wiegel . "De leden wil ik zaterdag ook wel eens horen".

Dit kan langer duren dan 24 uur .
Sinke: "Er zijn maar een paar schreeuwers die denken de partij te leiden, die Dales is er een van."

Die zat

Dales
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_53163502
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:29 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Als ik benepen rechts was zou ik Verdonk toch een stuk hoger hebben zitten dan Wilders. Aan de andere kant, ik had ook gedacht dat de kiezers naar EenNL en niet naar Wilders zouden gaan, dus ik denk dat ik de kiezers niet zo goed aanvoel.
EenNL dat zijn toch die lui die nu met een rechts plan voor dieren zij gekomen Laat ze eerst maar is wat aan al die azielzoekers doen
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
  vrijdag 14 september 2007 @ 08:39:10 #162
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53163921
quote:
Reconstructie: De val van Rita Verdonk

Reconstructie
Van onze verslaggevers Marc Peeperkorn, Sheila Sitalsing

DEN HAAG - In de namiddag draait het campagneteam van Verdonk alweer op volle toeren.

Het is woensdagavond als de eerste geruchten bij VVD-leider Mark Rutte binnensijpelen. Er is gedonder op komst, meldt zijn woordvoerder, opnieuw met Rita Verdonk. De Telegraaf komt met ‘iets’ over de VVD-politica. Niet ongerust, maar wel op scherp gaat Rutte die nacht naar bed. Verdonk heeft de reputatie hem keer op keer een stok tussen de benen te steken. Vlak voor de zomer kreeg ze een ‘laatste waarschuwing’.

Donderdagochtend grist Rutte het ochtendblad van zijn deurmat. ‘Verdonk uit weer kritiek’, staat het in chocoladeletters op de voorpagina. Het Kamerlid, dat jeugdzaken in haar portefeuille heeft, beklaagt zich dat de VVD zich laat wegspelen door de PVV van Wilders bij het integratiedebat. De uitspraken zijn maandag gedaan, tijdens een besloten diner in het prestigieuze Utrechtse restaurant Wilhelminapark dat wordt gedreven door topchef Jon Sistermans.

Rutte ontploft inwendig. Maanden is hij nu bezig de partij na de verkiezingsnederlaag van 2006 weer profiel te geven. Er zijn debatten over de koers, nieuwe ambitieuze plannen, de voorbereiding van Prinsjesdag met een tegenbegroting is in volle gang, en dan dit weer. Weer Verdonk die de aandacht afleidt van al dat liberaal moois en de verdeeldheid in de VVD aanwakkert.

Na alle eerdere incidenten, een heuse couppoging, smalende opmerkingen van haar kant dat hij niet rechts genoeg zou zijn, heeft Rutte het gehad. Er komt geen handreiking meer beslist hij, geen vernederende wij-zijn-zo’n-gezellige-familiefoto voor de pers om de schijn op te houden: het mes gaat erin. De opmerkingen in De Telegraaf zijn de spreekwoordelijke druppel in een volgens Rutte allang overlopende emmer Verdonk-ellende.

Eenmaal op het Binnenhof grijpt hij zijn telefoon en belt achtereenvolgens met het VVD-Kamerlid Henk Kamp, die met een pas geopereerde knie thuis zit, met partijvoorzitter Jan van Zanen, Kamerlid Willibrord van Beek en Eerste Kamerfractievoorzitter Uri Rosenthal. Het viertal adviseurs is unaniem: Verdonk moet weg. Gesteund door deze belronde, ontbiedt Rutte zijn partijgenoot Verdonk – die twintig meter verderop aan het werk is – in zijn werkkamer. Het is dan elf uur.

Wat volgt is geen amicaal gesprek. Rutte is zakelijk, onderwerpt Verdonk aan een spervuur van vragen. Wat heeft ze precies gezegd, wil hij weten. Waar, hoe en waarom. Verdonk voelt nattigheid en antwoordt dat haar woorden uit hun verband zijn getrokken, dat ze verkeerd is geciteerd. Een VVD-woordvoerster die mee was, wil dat in een verklaring bevestigen, houdt ze Rutte voor. Bovendien, zegt ze vergoelijkend, het stukje was eigenlijk bedoeld voor de society-rubriek.

Na een half uur beëindigt Rutte het gesprek, hij heeft genoeg gehoord. Als Verdonk vertrokken is belt hij met zijn adviseurs, kort ditmaal. En dan gaat de kogel door de kerk. Om twee minuten over twaalf moet Verdonk zich voor de tweede keer die ochtend bij Rutte melden. Het is doodstil, de gangen zijn nog leeg in de VVD-vleugel van het Kamergebouw. Zonder omhaal van woorden zegt Rutte het vertrouwen in Verdonk op. Hij meldt het perplexe Kamerlid dat hij over een uur de fractie bijeenroept om zijn besluit kenbaar te maken.

Zes minuten over twaalf stapt Verdonk de Kamer van haar fractieleider uit. Hoe was het gesprek, vraagt de enige wachtende journalist. ‘Kort maar krachtig’, stamelt Verdonk.

Dan komt het proces in een stroomversnelling. Alle VVD'ers worden mondeling, per sms en Blackberry opgetrommeld voor de spoedvergadering. Ruttes secondanten peilen ondertussen de stemming bij de fractieleden. Het ziet er gunstig uit voor hem.

De pers ruikt bloed en rukt in groten getale uit. Nog voor de deur van de fractiekamer zich sluit, ligt het nieuws op straat: Rutte wil Verdonk eruit zetten.

Achter de gesloten deuren neemt eerst Rutte het woord. In tien minuten schetst hij het track record van Verdonk als het gaat om het zaaien van verdeeldheid binnen de partij. Het krantenartikel van die dag ‘is niet meer dan de druppel die de emmer doet overlopen’, stelt hij. Om te eindigen met de conclusie dat hij het vertrouwen in haar opzegt.

Verdonk is de tweede spreker. Ze is zichtbaar aangeslagen en verdedigt zich. De citaten zijn niet juist, zegt ze. Ze heeft de VVD helemaal niet willen afvallen, integendeel, de VVD is juist op de goede weg. Vijftien minuten heeft ze nodig, maar hoe langer ze spreekt, hoe stiller het wordt.

Daarna kunnen alle andere VVD-Kamerleden hun mening kenbaar maken. Een deel voelt zich voor het blok gezet door Rutte: als er geen vertrouwen meer is, houdt alle samenwerking immers op. Het merendeel steunt niettemin de partijleider. Het woord ‘uitputtingscrisis’ valt, om de opeenstapeling van incidenten met Verdonk te typeren. Zoals oud-minister Atzo Nicolaï het na afloop verwoordt: ‘Dit was volstrekt onvermijdelijk. De enige manier om de VVD uit het dal te trekken was het vertrek van Verdonk.’

Ook vice-fractievoorzitter Edith Schippers heeft de buik vol van het gelazer rond Verdonk. ‘Wij werken snoeihard aan een alternatief voor dit vreselijke kabinet en dat wordt keer op keer om zeep geholpen door intern gedoe. We kunnen niet blijven voortmodderen.’

In de fractie zijn er slechts drie Kamerleden die het opnemen voor Verdonk. Hans van Baalen vindt de stap van Rutte overhaast en wil een bemiddelingspoging. Fred Teeven, voormalig officier van justitie, meent dat Verdonk zonder hard bewijs wordt veroordeeld. En dat zou iedere rechtgeaarde liberaal tegen de borst moeten stuiten. Charlie Aptroot sluit zich daarbij aan.

Het mag niet baten. Na ruim een uur concludeert Rutte dat de overgrote meerderheid hem steunt. Hij vraagt Verdonk ‘de eer aan zichzelf te houden’ en haar zetel in te leveren. Zo ver is ze echter nog niet. In de wetenschap dat haar 620.555 voorkeurstemmen goed zijn voor negen Kamerzetels, wil ze 24 uur bedenktijd.

Rutte licht het besluit aan de pers toe. Hij benadrukt hoe lang hij heeft geprobeerd ‘de boel bij elkaar te houden’, maar dat ‘Rita Verdonk de VVD te vaak schade heeft berokkend’. Tien minuten later, voor de deur van haar werkkamer, heeft Verdonk zich herpakt. Ze is ‘redelijk verbijsterd’ door het fractiebesluit en stelt nieuwe initiatieven in het vooruitzicht. ‘Ik laat me niet zo maar klein krijgen.’

Rond vijf uur ’s middags vertrekt ze met haar beveiligde auto naar huis. Daar in Nootdorp heeft haar oude campagneteam – waar ze officieel geen contact meer mee zou onderhouden, een afspraak met Rutte – zich verzameld. Woordvoerder Ed Sinke, spindoctor Kay van de Linde en adviseur Bartho Boer slaan elkaar op de schouders. De stemming is opperbest.

Na een borrel start het eerste strategisch beraad. De aanwezigen ruiken de doorbraak. Zaterdag is er een VVD-congres, een unieke kans om het besluit van Rutte te laten afschieten. De leden zijn nu eenmaal meer gecharmeerd van Verdonk dan de Haagse fractie. En als het besluit op de helling gaat, volgt Rutte vanzelf en ligt de weg naar het partijleiderschap open.

Partijvoorzitter Jan van Zanen weet het halverwege de dag al, als hij in alle hectiek een broodje kaas probeert te eten: ‘De VVD zal altijd een dynamische club blijven.’

http://www.volkskrant.nl/(...)ar_krachtig,_zegt_ze
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53164633
quote:
Partijvoorzitter Jan van Zanen weet het halverwege de dag al, als hij in alle hectiek een broodje kaas probeert te eten: ‘De VVD zal altijd een dynamische club blijven.’
En dan de Turbo GTI vervangen door een bio dieseltje
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_53164758
Het draait er nog op uit dat Verdonk maandag als nieuwe fractievoorzitter van de VVD wordt gepresenteerd als Rutte zaterdag wordt weggehoond.
quote:
Vertrek Verdonk stort VVD in crisis
Van onze verslaggevers Marc Peeperkorn, Sheila Sitalsing - vk

Den Haag - Het besluit van de VVD-fractie in de Tweede Kamer om Rita Verdonk weg te sturen, heeft een crisis ontketend in de VVD. Ontevreden VVD-leden zullen morgen op het partijcongres per motie het vertrek eisen van fractievoorzitter Mark Rutte en partijvoorzitter Jan van Zanen, als ook de rehabilitatie van Verdonk. Het hoofdbestuur van de VVD hield afgelopen nacht crisisberaad.

Diverse VVD-prominenten hekelen ondertussen de voortvarendheid waarmee Verdonk donderdag de wacht is aangezegd. Van de VVD-achterban vindt 74 procent het niet terecht dat Verdonk uit de Tweede Kamerfractie is gezet, blijkens een enquête van het tv-programma EénVandaag. Twee leden van de 22-koppige Kamerfractie, Charlie Aptroot en Fred Teeven, beraden zich nog of ze in het kielzog van Verdonk uit de fractie zullen stappen. Samen met Hans van Baalen hadden ze geprotesteerd tegen het wegsturen van Verdonk.

Donderdagmiddag verzocht de VVD-fractie Verdonk de fractie te verlaten. ‘Er is geen vertrouwen meer in Rita Verdonk als collega. Er is te veel gebeurd’, zegt Rutte. Partijvoorzitter Van Zanen noemt het besluit ‘helaas onvermijdelijk’.

Verdonk uitte eerder deze week tegen alle afspraken in wederom kritiek op de VVD. Berichtgeving hierover in De Telegraaf en het AD was ‘de druppel’ voor Rutte. Hij botste meermalen met het opstandige Kamerlid dat de strijd om het lijsttrekkerschap nipt van hem verloor, maar bij de verkiezingen meer voorkeursstemmen behaalde dan hij. Geruggesteund door het grote aantal stemmen (meer dan 620 duizend, goed voor negen zetels) permitteerde Verdonk zich grote vrijheid in het publiekelijk bekritiseren van de koers die de VVD voer. In juni was Rutte het zat en eiste: ‘wegcijferen voor de liberale visie of ophoepelen’.

‘Ik ben verbijsterd’, reageerde Verdonk gisteren. Ze zegt dat ze verkeerd geciteerd is in de gewraakte krantenberichten.

Volgens ingewijden zal Verdonk een definitief besluit over haar zetel opschorten tot na het congres. Ze kan haar zetel teruggeven aan de VVD, als eenmanspartij verder gaan of zich aansluiten bij een andere fractie. Of ze kan erop gokken dat het congres haar rehabiliteert.

Oud-partijleider Hans Wiegel is ‘ontdaan’. Oud-Kamervoorziter Frans Weisglas noemt het vertrek van Verdonk ‘desastreus’. Volgens hem had de VVD-fractie zelf 24 uur de tijd moeten nemen om na te denken. ‘Dit is een zo vergaande beslissing. De fractie had er een nachtje over moeten slapen.’

Ingewijden verwachten morgen een zeer roerig partijcongres. Een groep VVD-leden die zich Liberaal Netwerk noemt, zal een motie indienen tegen Rutte en Van Zanen en voor Verdonk. Het netwerk omvat, zegt oprichter Jan Talen, VVD-gemeenteraadslid te Staphorst, vooral kleine ondernemers die tot de harde kern van Verdonks aanhang behoren en haar vorig jaar op een haar na het lijsttrekkerschap bezorgden. ‘Van Roermond tot Groningen’ wordt nog steun gezocht voor de motie. Het congres is het hoogste partijorgaan en kan de fractie onder druk zetten om het besluit terug te draaien.
pi_53164818
Eerst was er de kritiek dat Rutte niet daadkrachtig was, nu is ie dat wel en begint zo'n Weisglas weer te zeuren

Als je Rutte wegstuurt, wat dan? Verdonk kan toch nooit leiding geven aan een fractie waarvan vrijwel iedereen haar wegwilde?
  vrijdag 14 september 2007 @ 09:41:51 #166
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53164893
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 09:37 schreef SCH het volgende:

Als je Rutte wegstuurt, wat dan? Verdonk kan toch nooit leiding geven aan een fractie waarvan vrijwel iedereen haar wegwilde?
Zo had Harry Wijnschenk het gewild.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53164955
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 09:41 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zo had Harry Wijnschenk het gewild.
Met Rita als een soort Winnie de Jong?
  vrijdag 14 september 2007 @ 09:46:59 #168
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53164980
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 09:34 schreef SCH het volgende:
Het draait er nog op uit dat Verdonk maandag als nieuwe fractievoorzitter van de VVD wordt gepresenteerd als Rutte zaterdag wordt weggehoond.
Volgens mij kan een lid wat geen lid meer is geen voorzitter worden

Plus dat ik dan wel het nodige gedoe voorzie met VVD-leden die het helemaal gehad hebben met verdonk.
pi_53165057
quote:
Op donderdag 13 september 2007 14:38 schreef Godslasteraar het volgende:
nu Rutte nog ...
en vervolgens een capabel iemand aanstellen.
pi_53165216
Ha, het schijnt dat Rutte gisteren nog naar de Telegraaf had gebeld of ze alsjeblieft dat stuk niet wilden afdrukken...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53165246
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 09:50 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

en vervolgens een capabel iemand aanstellen.
Die heeft de VVD niet. Henk Kamp komt toch een beetje over als een zoon van een klassiek Twentse textielondernemer. Hij is pas echt een wolf in schaapskleren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 14 september 2007 @ 10:00:45 #172
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53165255
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 07:48 schreef EvilMarc het volgende:

[..]

EenNL dat zijn toch die lui die nu met een rechts plan voor dieren zij gekomen Laat ze eerst maar is wat aan al die azielzoekers doen
Wat moet er aan de asielzoekers gebeuren, dan?
pi_53165267
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 09:46 schreef gronk het volgende:

[..]

Volgens mij kan een lid wat geen lid meer is geen voorzitter worden

Plus dat ik dan wel het nodige gedoe voorzie met VVD-leden die het helemaal gehad hebben met verdonk.
Ze is nog steeds lid, zeker als ze die beslissing uitstelt tot na het congres, wat nu de geruchten zijn.
  vrijdag 14 september 2007 @ 10:01:23 #174
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53165270
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die heeft de VVD niet. Henk Kamp komt toch een beetje over als een zoon van een klassiek Twentse textielondernemer. Hij is pas echt een wolf in schaapskleren.
Kamp is rabiaat rechts op een vervelende manier, vind ik.
Niet echt liberaal.
pi_53165286
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 10:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een kruk op krukken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')