abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 november 2007 @ 19:28:19 #126
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54807541
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 18:51 schreef Iblis het volgende:
Een beetje laat, maar alle apt-* utils zijn specifiek voor Debian en daarvan afgeleide distro’s, die zul je dus nooit aantreffen bij SuSE, wat YaST gebruikt voor zover ik weet.
Dat is ook een van de grootste zwaktes van Linux. Elke distributies heeft z'n eigen repo's en eigen installatie methodes. In de ene repo is een bepaalde nieuwe versie al te vinden, in de andere nog niet...... en zit ie in de jouw nog niet, dan mag je waarschijnlijk weer gaan zitten compilen.

Het heeft voordelen, maar ik denk dat Linux pas echt doorbreekt op het moment dat je uit de 5-euro bak een willekeurige Linux applicatie kan halen welke gegarandeerd installeert op alle Linux distros.

Die standaardisatie ontbreekt nogal.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54810690
Ik heb laatst ook met ubuntu gewerkt voor het eerst. best raar opzich, maar wel leuk. ik moet er ook meer van weten en ik wil dit dus ook op mn eigen pc zetten dmv een dual boot maken (met xp). maar kan ik als ik het wil die dual boot weer ongedaan maken? en neemt het ook schijfruimte als ik een dual boot zou maken?
  vrijdag 23 november 2007 @ 21:53:06 #128
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54810805
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 21:49 schreef Glennz het volgende:
Ik heb laatst ook met ubuntu gewerkt voor het eerst. best raar opzich, maar wel leuk. ik moet er ook meer van weten en ik wil dit dus ook op mn eigen pc zetten dmv een dual boot maken (met xp). maar kan ik als ik het wil die dual boot weer ongedaan maken? en neemt het ook schijfruimte als ik een dual boot zou maken?
Het neemt sowieso schijfruimte in. Je hebt een aparte partitie nodig. Later kun je die weer verwijderen en de dual boot ongedaan maken. Je kunt ook een extra partitie nemen waarop je je data zet die je deelt tussen Linux en Windows.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_54810907
Uiteraard neemt het schijfruimte in. Je moet een stuk aaneengesloten vrije ruimte hebben (minimaal een GB of 5) waar je een aparte partitie van maakt (dat kan ook tijdens de ubuntu setup). Daarop installeer je linux. De bootloader waarmee je kan kiezen tussen windows en linux wordt automatisch geinstalleerd. Als je linux weer weg wil hebben verwijder je de partitie en run je een keer de herstelconsole vanaf de windows cd. Daarna kun je evt die vrije ruimte weer partitioneren als windows partitie of samenvoegen met een bestaande windows partitie.
pi_54815271
Vraagje, ik wou voor me moeder (die alleen youtube filmpjes bekijkt) een P2 laptop aanschaffen en er ubuntu opzetten. Gaat dat werken met alleen youtube filmpjes kijken?
  zaterdag 24 november 2007 @ 07:33:09 #131
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_54818272
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:27 schreef Baka-san het volgende:
Vraagje, ik wou voor me moeder (die alleen youtube filmpjes bekijkt) een P2 laptop aanschaffen en er ubuntu opzetten. Gaat dat werken met alleen youtube filmpjes kijken?
Ja, daar zou ik wel van uit gaan.
  zondag 25 november 2007 @ 11:08:03 #132
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_54820228
Gister Ubuntu is geprobeerd. Wel irri dat hij niet goed met ATI kaarten overweg kan bij eerste start-up (black screen).

Maargoed, twijfel zowiezo nog tussen Debian en Ubuntu. Als er dus mensen zijn die mij kunnen/willen zeggen waarom ik voor Ubuntu zou moeten gaan.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  zondag 25 november 2007 @ 11:52:55 #133
136730 PiRANiA
pi_54821159
Halp!

Ik heb vandaag een 2e scherm gekregen. Nu staan er dus twee 19" schermen naast elkaar.
Draait als een zonnetje, MAAARRR... de screensaver werkt alleen op monitor 1.

Wie heeft de oplossing?
pi_54865452
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 21:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het neemt sowieso schijfruimte in. Je hebt een aparte partitie nodig. Later kun je die weer verwijderen en de dual boot ongedaan maken. Je kunt ook een extra partitie nemen waarop je je data zet die je deelt tussen Linux en Windows.
thnx
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 21:56 schreef Farenji het volgende:
Uiteraard neemt het schijfruimte in. Je moet een stuk aaneengesloten vrije ruimte hebben (minimaal een GB of 5) waar je een aparte partitie van maakt (dat kan ook tijdens de ubuntu setup). Daarop installeer je linux. De bootloader waarmee je kan kiezen tussen windows en linux wordt automatisch geinstalleerd. Als je linux weer weg wil hebben verwijder je de partitie en run je een keer de herstelconsole vanaf de windows cd. Daarna kun je evt die vrije ruimte weer partitioneren als windows partitie of samenvoegen met een bestaande windows partitie.
ook thnx
  dinsdag 27 november 2007 @ 10:35:21 #135
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_54865664
Meer mensen hier met ATI kaarten met behoorlijk wat problemen?

Heb er ff op gezocht met Google, maar de verschillende oplossing die ik tegenkwam hielpen helaas niet. Zodra ik van de cd boot en kies voor Install komt ff het Ubuntu logo tevoorschijn (dat die aant laden is) en daarna black screen. Wel ff verder gekloot met een 32MB Nvidia kaart maar niet echt een oplossing...
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_54865777
Echt he, ik ben helemaal voor Linux enzo, en ben waarschijnlijk verpest door OS X, maar godsgriebuskolere, wat is dat Ubuntu le-lijk. Dat bruine achtergrondje. Het lettertype wat uit 3 pixels per letter opgebouwd lijkt te zijn. Etc, etc. Het doet niks af aan de prestatie van een open source OS bouwen en neerzetten, en technisch zal het allemaal best verantwoord zijn, maar jongens, jongens, het straalt ook één en al 'voor-nerds-door-nerds' uit. Zo wordt het nooit wat.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 27 november 2007 @ 11:41:04 #137
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_54866771
Lekker belangrijk Jarno, een GUI is toch voor newbies.
  dinsdag 27 november 2007 @ 16:05:47 #138
136730 PiRANiA
pi_54871644
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 10:42 schreef Jarno het volgende:
Echt he, ik ben helemaal voor Linux enzo, en ben waarschijnlijk verpest door OS X, maar godsgriebuskolere, wat is dat Ubuntu le-lijk. Dat bruine achtergrondje. Het lettertype wat uit 3 pixels per letter opgebouwd lijkt te zijn. Etc, etc. Het doet niks af aan de prestatie van een open source OS bouwen en neerzetten, en technisch zal het allemaal best verantwoord zijn, maar jongens, jongens, het straalt ook één en al 'voor-nerds-door-nerds' uit. Zo wordt het nooit wat.
een achtergrond kan je veranderen , persoonlijk houd ik ook niet zo van dat bruin.
Verder... 3 pixels per letter? Dat snap ik niet helemaal...
pi_54871700
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 16:05 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

een achtergrond kan je veranderen , persoonlijk houd ik ook niet zo van dat bruin.
Verder... 3 pixels per letter? Dat snap ik niet helemaal...
Blokkerig, rafelig. En dat geldt niet alleen voor de letters, maar ook de iconen zien eruit alsof ze uit 1983 komen. Ik snap dat dat voor de werking niet uitmaakt, maar het oogt zó amateuristisch allemaal.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 27 november 2007 @ 20:47:25 #140
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_54876956
Hier heeft niemand een ati kaart dus?
Planning:
-
  dinsdag 27 november 2007 @ 22:56:51 #141
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_54879454
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 20:47 schreef DarkShine het volgende:
Nee, heb je wel gewoon de drivers geinstalleerd? fglrx ofzo heten die dacht ik. Maar goed, dat zal allemaal wel als je op internet hebt gezocht... Wat dingen die je kunt proberen: Kijk eens bij dmesg, en in je xorg log, probeer eens een dpkg-reconfigure xserver-xorg en zet alleen simpele resoluties aan (en let op redelijke refresh rates), start desnoods met de vesa driver, probeer Envy om de nieuwste drivers te installeren (of juist via synaptic, als die er in staan, wat me waarschijnlijk lijkt), of ga naar de ati website en download de drivers, sluit een andere monitor aan, ga in screens and graphics zitten rommelen zodra je via een andere (bv vesa) driver wél binnen kunt komen.

Zo. Zonder dat ik een ati heb, of überhaupt ervaring ermee, toch nog wel wat dingen die ik zou proberen.

Nu even wat betreft mijn mediasysteem-to-be... Ik heb een nvidia GF4 TI 4200, en wil deze via de svideo uitgang op de tv aansluiten. En dan dus geen monitor. Maar het is blijkbaar onmogelijk om dit met de nvidia drivers voor elkaar te krijgen... Nu draait alles met de vesa driver op 800x600, maar zodra ik de drivers van nvidia installeer (of de opensource nv drivers) krijg ik een standby scherm, of een scherm waar niks van te maken is (streepjespatroon etc). Via vesa werkt het allemaal wel, maar ik wil compiz-fusion (al heb je dat totaal niet nodig op een mediacenter), de pc is verder krachtig genoeg dus het moet toch gewoon werkend te krijgen zijn .
  dinsdag 27 november 2007 @ 23:47:23 #142
51748 H4ze
wait...what?
pi_54880926
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 16:08 schreef Jarno het volgende:

[..]

Blokkerig, rafelig. En dat geldt niet alleen voor de letters, maar ook de iconen zien eruit alsof ze uit 1983 komen. Ik snap dat dat voor de werking niet uitmaakt, maar het oogt zó amateuristisch allemaal.
Wat de iconen betreft geef ik je gelijk. De default icons zijn niet om aan te zien. Maar download gewoon op gnome-theme.org ofzo een mooie icon theme en installeer die met 2 klikken (klikken ja).
*BURP*
  woensdag 28 november 2007 @ 07:48:51 #143
136730 PiRANiA
pi_54884306
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 20:47 schreef DarkShine het volgende:
ik had er één, maar ik heb een nvidia gekocht
  vrijdag 15 februari 2008 @ 16:48:42 #144
136730 PiRANiA
pi_56752874
Nu heb ik de vraag: heeft er iemand een ATI kaart? Ik ben van plan er één te kopen van Club3d (ATI)

Of heeft iemand een goed alternatief voor ~150 of minder?

En quadcore? Draait dat gewoon goed?
pi_56753530
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 16:48 schreef PiRANiA het volgende:
Nu heb ik de vraag: heeft er iemand een ATI kaart? Ik ben van plan er één te kopen van Club3d (ATI)

Of heeft iemand een goed alternatief voor ~150 of minder?

En quadcore? Draait dat gewoon goed?
Ik heb redelijk goede ervaringen met Nvidia. Makkelijk te installeren en de 3d versnelling loopt goed.

En Linux doet al langer multiprocessing dus die 4 cores zal wel prima gaan. Mijn volgende wordt een dual core, maar dat moet jij lekker zelf weten!
  vrijdag 15 februari 2008 @ 18:08:17 #146
136730 PiRANiA
pi_56754553
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 17:19 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik heb redelijk goede ervaringen met Nvidia. Makkelijk te installeren en de 3d versnelling loopt goed.

En Linux doet al langer multiprocessing dus die 4 cores zal wel prima gaan. Mijn volgende wordt een dual core, maar dat moet jij lekker zelf weten!
En welke nVidea kaart heb jij?
pi_56762082
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 18:08 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
En welke nVidea kaart heb jij?
Budget. Ik koop altijd zo'n ding zonder draaitol erop. Hoe minder bewegende delen, des te minder er kapot kan gaan denk ik dan.
Toegegeven: Een beetje gamer zal mijn systeem nog te min vinden om als monitorstandaard te gebruiken. Maar goed, de apps die ik draai (desktop 3d en Google earth) worden versneld, en daar gaat het mij om.

De Nvidia drivers zijn trouwens universeel voor al hun (beetje moderne) kaarten. Dus even die driver installeren en je kunt er tegenaan. ATI.... zit in mijn laptop. Werkt ook. En volgens mij is de machine beneden ook ATI. Tsja, ook een simpel kaartje, en ook driver installeren en gaan.
Wat wil je er mee kunnen? Linux is geen 3d gamewonder. En volgens mij kun je met wat tegenwoordig een budgetkaart is alle 3d apps draaien die er zijn (ahum, allebei dus).
  zaterdag 16 februari 2008 @ 11:26:59 #148
164509 Banzaiaap
Tony Rocky Horror
pi_56767377
Ik krijg een error als ik de live cd probeer te draaien (toegestuurd gekregen ):

mp-bios bug 8254 timer not connected to IO-apic
Kernel panic - not syncing: IO-apic + timer doesn't work! Boot with apic=debug and send a report.Then try booting with the 'noapic' option..

?? Wat moet ik in hemelsnaam doen ??
  zaterdag 16 februari 2008 @ 11:50:41 #149
136730 PiRANiA
pi_56767794
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 11:26 schreef Banzaiaap het volgende:
Ik krijg een error als ik de live cd probeer te draaien (toegestuurd gekregen ):

mp-bios bug 8254 timer not connected to IO-apic
Kernel panic - not syncing: IO-apic + timer doesn't work! Boot with apic=debug and send a report.Then try booting with the 'noapic' option..

?? Wat moet ik in hemelsnaam doen ??
Misschien heb je hier wat aan:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?s=b46c32da680757bc2230b19e09c02024&p=1145317&postcount=3
pi_56769735
tvp
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')