Zo ik wou toch maar als bedankje jullie eens laten weten hoe het ging. Ik heb de radiator in de gang niet weggehaald; ik weet nog niet wat ik er mee ga doen. Ik heb wel de radiator in de badkamer vervangen voor een hele mooie. Ik heb er een stappenplan van gemaakt voor het nageslacht.
1) Plaats bepalen waar de nieuwe radiator komt te hangen. Omdat ik het voor de 1e keer deed, heb ik het zo gehangen, dat het leidingwerk zo makkelijk mogelijk werd.
2) Sluit de kranen van de stadsverwarming voor de verwarmingen, zowel inkomend als retourleiding
![]()
3) Laat radiator leeglopen via aftappunt
![]()
4) Laat nog verder leeglopen door ontluchting open te draaien.
5) Verwijderen. Leidingen losmaken van het onderblok:
![]()
En ook de thermostaatkraan losmaken:
![]()
6) Als je alles loshebt, kan de radiator van zijn haken worden getild. Let op je vloer!! Houtjes eronder leggen.
![]()
7) Naar de bouwmarkt om met alle maten van je onderblok, radiator, thermostaatkraan enzo materiaal te kopen voor leidingwerk. Vergeet niet voldoende pijp te kopen en pijpsnijder, -buiger te kopen/huren. Ik heb teflon-tape gekocht, maar ik heb begrepen dat sommige loodgieters zweren bij hennep en bijbehorend kit.
8) Gaatjes aftekenen voor de klemmen waar de nieuwe designradiator aan komt te hangen
9) Draai de openingen aan de bovenkant van de radiator dicht met behulp van de bijgeleverde stoppen. Eentje is een echte stop, de andere heeft een boutje voor de ontluchting. Daarna aan de onderkant alvast die dingen aansluiten waar je straks te lastig bij kunt.
![]()
10) Hang radiator op.
11) Zonder iets vast te schroeven, alles nog eens uitmeten, snijden en buigen.
![]()
![]()
12) En sluit alle leidingwerk en kraan op radiator aan.
![]()
![]()
13) Open inkomende leiding stadsverwarming. Vraag warmte door de thermostaatkraan open te draaien.
14) Ontluchten. Kijk uit voor je handen, stadsverwarming is gloeiend heet. Gebruik een oude dweil of iets dergelijks.
15) Open retourleiding van stadsverwarming
16) Alle andere radiatoren ook testen
Iedereen bedankt voor de tips.
[ Bericht 2% gewijzigd door bart1977 op 12-10-2007 09:06:41 ]