abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53114184
Hoi iedereen,

Ik heb stadsverwarming in ons appartement en ik wil de radiator in de gang weghalen. Deze gebruik ik nooit (ook niet in het holst van de winter) en ik wil de ruimte hebben. Een vraag zonder foto's is geen goede vraag, dus:

Ook wil ik de badkamer pimpen, dus ik heb een design radiator gekocht ter vervanging van de volgende radiator:

Nou zijn mijn vragen:
- Ik heb altijd een CV ketel gehad, maar nu is het stadsverwarming; waar moet ik op letten?
- Kan ik de toe/afvoer van de radiator in de gang gewoon "afdoppen"?
- Zijn er nog zaken waar ik op moet letten als ik de designradiator ophang?

Kortom; als je ervaring hebt met stadsverwarming, dan hoor ik het graag.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_53114529
Oftewel, je had eerst informatie moeten inwinnen alvorens je gaat breken?
"Time to go clubbing. Watch out baby-seals!"
pi_53114535
Stadsverwarming uitzetten (alleen de verwarming, niet het warm water) doior de toevoer af te sluiten (meestal 2 rode kranen).
Daarna werkt het hetzelfde als verwarming met CV ketel; Alle kranen dicht zetten en de radiator (behalve van die die je weg wilt halen) en leeg laten lopen.
Afdoppen is meestal geen probleem (maar is woning afhankelijk).

Vullen gaat ook op dezelfde manier als een 'normaal' systeem: van onder naar boven ontluchten.
Groeten, BB
pi_53114754
quote:
Op woensdag 12 september 2007 09:19 schreef bredabounce het volgende:
Stadsverwarming uitzetten (alleen de verwarming, niet het warm water) doior de toevoer af te sluiten (meestal 2 rode kranen).
Daarna werkt het hetzelfde als verwarming met CV ketel; Alle kranen dicht zetten en de radiator (behalve van die die je weg wilt halen) en leeg laten lopen.
Afdoppen is meestal geen probleem (maar is woning afhankelijk).

Vullen gaat ook op dezelfde manier als een 'normaal' systeem: van onder naar boven ontluchten.
zoiets idd, maar ik zou toch alle verwarmingen leeg laten... dadelijk je vloer naar de klote door dat superschone water wat er altijd door een verwarmingssysteem systeem loopt.... Zo deed ik het bij mij thuis in ieder geval....
pi_53116680
Inderdaad gewoon de 2 rode knoppen dicht zetten en de radiator leeg laten lopen. Maar je kan ook de leidingen leeg laten lopen. Dit kan ook waar de stadsverwarming binnen komt.

Bij ons hebben ze beneden in de vloer slangen (geen vloerverwarming) liggen voor de stadsverwarming dit zijn dus geen buizen.
Let hier op want je moet dan koppel stukjes van slang naar buis hebben.

Als je verwarmingsbuizen hebt kun je die misschien via de kruipruimte afdoppen dan is er in de gang helemaal niks meer van te zien.

Op stadsverwarming staat overigens best veel druk. Dus even open zetten om te testen is geen goed idee..
pi_53118457
Bedankt voor de tips. Hieronder een closeup van aansluiting verwarming gang:

@bredabounce: Is aan deze closeup toevallig te zien of ik gewoon kan afdoppen?
pi_53119313
Je zult wel moeten opletten of niet alle radiatoren in serie aan gesloten zijn, dan kun je namelijk bij het afdopen van 1 van de radiatoren de doorstroom naar de andere blokeren zodat je nergens meer doorstroom hebt. En dan heb je dus in de rest van je huis geen verwarming meer.
  woensdag 12 september 2007 @ 20:16:55 #8
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_53130110
Aan de foto te zien zit hier een voetventiel op. Je kan het dopje aan de rechterkant (komt geen water uit, hierachter zit de bediening van het voetventiel) eraf halen en met een ontluchsleutel het ventiel dichtdraaien. Las het goed is zit er aan de andere kant van de radiator een aftapkraantje. Bak eronder aftapkraan los draaien en als de druk eraf is even het ontluchtingskraanje loszetten.
Als de radiator leeg is even een oude handdoek eronder houden en de wartels aan de radiator loshalen. Radiator weghalen en klaar is klara. Als je wil kan je de staande leiding bovenop het voetventiel nog demonteren. Afdoppen is niet nodig. Draai gewoon het dopje weer voor de bediening van het ventiel.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_53132140
Zoals Romeo_G al aangaf, moet je eerst controleren of je radiatoren per stuk zijn aangesloten of in serie.
Als ze per stuk aangesloten zijn moet je een verdeler hebben, meestal in de buurt van je stadsverwarmingsunit.
Heb je deze verdeler niet dan kun je er vrijwel vanuit gaan dat het in serie aangesloten is.
In het geval van serieaansluiting moet je de leiding in de hal doorlussen en in de badkamer moet je of het huidige onderblok gebruiken of een doorverbinding maken tussen de aanvoer en retour leiding.

Onderblokken voor serieaansluiting laten 50% naar de radiator gaan van het warme water 50%gaat direct door naar de volgende samen met het retour water, de gemiddelde aanvoertemperatuur voor de volgende radiator word hierdoor iets lager, dit word echter weer opgevangen door een iets grotere radiator te plaatsen.

Om uit te testen kun je natuurlijk de radiator in de gang of badkamer ontkoppelen en afdoppen, vervolgens de kamerthermostaat vragend zetten en kijken welke radiatoren wel en welke niet warm worden.
pi_53879509
Zo ik wou toch maar als bedankje jullie eens laten weten hoe het ging. Ik heb de radiator in de gang niet weggehaald; ik weet nog niet wat ik er mee ga doen. Ik heb wel de radiator in de badkamer vervangen voor een hele mooie. Ik heb er een stappenplan van gemaakt voor het nageslacht.

1) Plaats bepalen waar de nieuwe radiator komt te hangen. Omdat ik het voor de 1e keer deed, heb ik het zo gehangen, dat het leidingwerk zo makkelijk mogelijk werd.

2) Sluit de kranen van de stadsverwarming voor de verwarmingen, zowel inkomend als retourleiding

3) Laat radiator leeglopen via aftappunt

4) Laat nog verder leeglopen door ontluchting open te draaien.

5) Verwijderen. Leidingen losmaken van het onderblok:

En ook de thermostaatkraan losmaken:

6) Als je alles loshebt, kan de radiator van zijn haken worden getild. Let op je vloer!! Houtjes eronder leggen.

7) Naar de bouwmarkt om met alle maten van je onderblok, radiator, thermostaatkraan enzo materiaal te kopen voor leidingwerk. Vergeet niet voldoende pijp te kopen en pijpsnijder, -buiger te kopen/huren. Ik heb teflon-tape gekocht, maar ik heb begrepen dat sommige loodgieters zweren bij hennep en bijbehorend kit.

8) Gaatjes aftekenen voor de klemmen waar de nieuwe designradiator aan komt te hangen

9) Draai de openingen aan de bovenkant van de radiator dicht met behulp van de bijgeleverde stoppen. Eentje is een echte stop, de andere heeft een boutje voor de ontluchting. Daarna aan de onderkant alvast die dingen aansluiten waar je straks te lastig bij kunt.

10) Hang radiator op.

11) Zonder iets vast te schroeven, alles nog eens uitmeten, snijden en buigen.

12) En sluit alle leidingwerk en kraan op radiator aan.

13) Open inkomende leiding stadsverwarming. Vraag warmte door de thermostaatkraan open te draaien.

14) Ontluchten. Kijk uit voor je handen, stadsverwarming is gloeiend heet. Gebruik een oude dweil of iets dergelijks.

15) Open retourleiding van stadsverwarming

16) Alle andere radiatoren ook testen

Iedereen bedankt voor de tips.

[ Bericht 2% gewijzigd door bart1977 op 12-10-2007 09:06:41 ]
pi_53879700
Leuk dat je nog meldt hoe het gegaan is, mogen we ook een totaalplaatje zien?
pi_53881936
Da's een goeie, hier is het eindresultaat:

pi_53882393
Erg netjes geworden! Je kunt er trots op zijn dat je het zelf hebt gedaan!
pi_53891306
Heel mooi gedaan, en een duidelijk stappenplan
pi_53896913
Ziet er goed uit ja
pi_54043897
werkt het ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')