Wel doen! Altijd! Waarom? Eigen ervaring: ik zit nu sinds 10 februari thuis na een aanrijding. Aansprakelijkheid is duidelijk: 3 auto's achterop mijn auto geknald. De aansprakelijkheid is ook gewoon erkend door de verzekeraars van de tegenpartijen, dat is het punt niet.
Maar dan: ik heb een zgn. dubbele whiplash. Na de eerste klap (waarbij m'n hoofd naar voren en naar achteren sloeg) keek ik om naar m'n zoontje op de achterbank die huilde. Op het moment dat ik gedraaid (maar goddank nog wel met m'n gordel om) naar m'n zoontje keek, knalden er nog twee auto's achterop waardoor m'n hoofd zijwaarts geslingerd werd.
Of ik m'n baan ooit weer kan uitoefenen is maar de vraag. Of ik ooit zelf het huishouden weer kan doen is maar de vraag. Of ik ooit weer langer als 15 minuten aan een stuk in de auto kan zitten (als passagier) is maar de vraag. Fijn als je familie 150 km verderop woont. Hopelijk mag ik eind deze maand gaan revalideren (da's na ruim zeven maanden dus pas). Intussen heb ik 3 keer per week fysiotherapie, 1 keer per week een consult bij een medisch psycholoog, om de 3 weken een afspraak bij de anesthesist die dan 7 spuiten in m'n nekspier jast en zit ik minstens 1 keer per maand bij de revalidatie-arts.
Ik heb m'n assurantie-B diploma en de nodige ervaring, dus ik weet prima hoe het geregeld moet worden allemaal. Dat had ik, qua kennis dan, ook best zelf kunnen doen en een schadevergoeding kunnen uitonderhandelen. Maar het definitieve bedrag zal op z'n vroegst 2 jaar na de ongevalsdatum worden vastgesteld waarschijnlijk, omdat dat de datum is dat ik (op dit moment 70% kans) in de WIA ga en vooral m'n achteruitgang in inkomen dan pas goed uit te rekenen is.
Echt waar, ik dank god op m'n blote knietjes dat ik een rechtsbijstandverzekering heb. Ik moet er niet aan denken dat ik alles zelf moet regelen, naast alle pogingen om te herstellen en m'n leven weer op te pakken.
Geloof me: die besparing nu (die ik op zich best kan begrijpen, iedere euro is er 1) kan je achteraf heel duur komen te staan.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl