M.a.w.: de bewijslast wordt volledig bij de verkoper neergelegd. Het is wel precies het omgekeerde van wat gangbaar is, en het vereisen van een trackingnummer vind ik twijfelachtig. Normaal krijg je bij TNT wel altijd een verzendbewijs, ongeacht of je een trackingnummer hebt (bij mij schrijven ze daar altijd de naam en woonplaats van de ontvanger op). Het kan zijn dat dit stukje in Paypal's voorwaarden niet rechtsgeldig is, maar de enige manier om daarachter te komen is om een geschil voor te laten komen bij de rechter, en dat lijkt me niet zinvol met dat soort bedragen, bovendien is er een risico dat je in het ongelijk wordt gesteld.quote:Als de koper beweert dat het object niet is ontvangen, dient de verkoper te kunnen bewijzen dat het object naar het door de koper opgegeven adres was verzonden, door PayPal een online volgnummer voor het verzonden object te overleggen dat online moet kunnen worden gecontroleerd. Indien nodig kunnen we ook vereisen dat de verkoper ons een bewijs van verzending naar het door de koper opgegeven adres overlegt. Voor transacties met een waarde van ¤ 200,00 EUR of meer (of de overeenkomstige waarde in de valuta van de transactie) dient de verkoper, naast het vereiste volgnummer en het vereiste bewijs van verzending, ons een document te overleggen dat de handtekening van de ontvanger bevat en waarmee de ontvanger de ontvangst van het object bevestigt. In het kader van het kopersbeschermingsbeleid en voor objecten van minder dan ¤ 25,00 EUR behoeft echter, tot 10 claims binnen een willekeurige periode van 6 maanden, geen bewijs van levering te worden overlegd.
Grappig. Lees www.paypalsucks eens. In het kort: Ja, zulk bewijs negeren ze, Paypal staat erom bekent dat hun klachtenprocedure ongelofelijk is doorgeslagen naar de kant van de klant.quote:Op dinsdag 11 september 2007 02:02 schreef SolarX het volgende:
Uit de gebruiksvoorwaarden (waar je mee akkoord gaat als je een account hebt):
[..]
Je kunt wel je feedback inhouden totdat je een ontvangstbevestiging van de koper hebt, en die e-mail als bewijs bewaren voor Paypal, mochten ze moeilijk doen. Lijkt me sterk dat Paypal zulk bewijs kan negeren.
Dank. Nou moet ik wel zeggen dat sites als paypalsucks redelijk gebiassed zijn, maar goed. Overigens zou paypal ook overweg moeten kunnen met faxen, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:00 schreef bug_me_not2 het volgende:
Let er trouwens op dat een verzendbewijs niet voldoende is, en dat je een ontvangsbevestiging nodig hebt die ON-LINE te controleren valt (dus dat je on-line kan zien waar het heen verstuurd is, en wanneer het is aangekomen). Ook moet je alleen naar geverifieerde adressen versturen...
(kortom: nooit Paypal accepteren als verkoper wanneer er voldoende betere alternatieven zijn, zoals bijv. een internationale bankoverschrijving)
Tja dan moet je vooral Paypal gebruiken, maar kom dan hier niet klagen als blijkt dat de ontvanger bij Paypal heeft geklaagt en Paypal domweg besluit om je account te bevriezen zonder jouw weerwoord te horen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:31 schreef gronk het volgende:
Wat ik trouwens wel een nadeel vind van van internationale bankoverschrijvingen, is dat ze minder vertrouwen opwekken. Ik heb toch het idee dat paypal geaccepteerd is als 'standaard' binnen het ebay-wereldje.
Oh, je hoort mij ook niet zeggen dat ik sta te trappelen om paypal te gaan gebruiken. Het hele ebay/paypal-beleid tov verkopers zuigt; als ik de fees van paypal in combinatie met de ebay-fees zie dan wordt 't al heel snel 'niet leuk'. Ik vraag me dan ook af hoe sommige verkopers uberhaupt nog iets overhouden.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:52 schreef bug_me_not2 het volgende:
Tja dan moet je vooral Paypal gebruiken, maar kom dan hier niet klagen als blijkt dat de ontvanger bij Paypal heeft geklaagt en Paypal domweg besluit om je account te bevriezen zonder jouw weerwoord te horen.
Dat is niet zo. Alleen binnenlandse zendingen hebben standaard T&T en verzendbewijs, voor het buitenland krijg je pas een verzendbewijs bij aangetekende zendingen (=geregistreerd en verzekerd tot 45 euro) of Internationaal Pakket Plus (=verzekerd tot een hoger bedrag, track & trace)quote:Op dinsdag 11 september 2007 02:02 schreef SolarX het volgende:
Normaal krijg je bij TNT wel altijd een verzendbewijs, ongeacht of je een trackingnummer hebt (bij mij schrijven ze daar altijd de naam en woonplaats van de ontvanger op).
Verkoop je als particulier of als bedrijf?quote:Op woensdag 12 september 2007 01:00 schreef gronk het volgende:
Anyway, met paypal ben je dus redelijk verneukt, tenzij je van hele prijzige verzendmethodes gebruik gaat maken (wat voor zwaardere/duurdere items nog wel te doen is, maar OK.) Als je voor de IBAN/BIC constructie gaat, zit je dan OK met de koper de keuze laten tussen verzekerd/onverzekerd + een stukje informatie over rechten?
Da's, erm, fijn om te weten. Geen paypal dus.quote:Let even op als je zelf gaat verkopen aan mensen uit het buitenland: Paypal kan helemaal niets met de T&T-nummers van TPG. Oftewel: als jij verzendt met TPG en de koper beweert niets te hebben gekregen, dan trek je aan het kortste eind, want Paypal biedt niet de mogelijkheid als bewijs een nummer van TPG in te vullen ('sorry, dit nummer kennen we niet' krijg je dan).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |