Ik heb al ruim 2/3 op....quote:Op maandag 10 september 2007 12:48 schreef Kuukske het volgende:
Ohja, ik had dat ook eens een keer bij een zak bollen. Die heb ik weggegooid. Conclusie: niet eten.
Oh. Dat. Nou, gatver.quote:Op maandag 10 september 2007 12:50 schreef deom het volgende:
Ammoniak
Een veelgestelde eierkoekvraag is waarom sommige in 's hemelsnaam naar ammoniak ruiken of zelfs smaken? Dat komt omdat veel (grote) bakkers een snuf ammoniakbicarbonaat door het beslag mengen, zodat de koeken mooi rijzen. In Brabant noemen ze dat 'schielikzout'.
Bron: http://www.obtmb.nl/script/Template_text.asp?PageID=1139
Aha!quote:Op maandag 10 september 2007 12:50 schreef deom het volgende:
Ammoniak
Een veelgestelde eierkoekvraag is waarom sommige in 's hemelsnaam naar ammoniak ruiken of zelfs smaken? Dat komt omdat veel (grote) bakkers een snuf ammoniakbicarbonaat door het beslag mengen, zodat de koeken mooi rijzen. In Brabant noemen ze dat 'schielikzout'.
Bron: http://www.obtmb.nl/script/Template_text.asp?PageID=1139
Ik heb het werkelijk nog nooit eerder geroken en ik eet toch al zo'n 25 jaar eierkoeken!quote:Op maandag 10 september 2007 12:53 schreef Ghanso het volgende:
Dat ze zo ruiken is volkomen normaal! Live with it.
Acrylamide ontstaat bij het bakken van deegwaren, maar ook patat, snacks en chips...quote:Op maandag 10 september 2007 12:58 schreef Ashram het volgende:
Ook wordt er blijkbaar bij het bakken een stof "acrylamide" die uit onderzoek gelinkt is met kanker.
Schrijf er een boek over.quote:Op maandag 10 september 2007 13:01 schreef dahei het volgende:
Grappig dat jullie dat allemaal niet weten. Ik ben vroeger bakker geweest en in elke eierkoek wordt ammoniak gebruikt. Het zal de ene keer wat minder zijn dan de andere keer (verschil van Bakker), maar het zorgt ervoor dat de koek luchtig wordt. Het kan in ieder geval totaal geen kwaad en je kunt de eierkoeken gewoon opeten.
Ik had het serieus nog nooit geroken!quote:Op maandag 10 september 2007 13:01 schreef dahei het volgende:
Grappig dat jullie dat allemaal niet weten. Ik ben vroeger bakker geweest en in elke eierkoek wordt ammoniak gebruikt. Het zal de ene keer wat minder zijn dan de andere keer (verschil van Bakker), maar het zorgt ervoor dat de koek luchtig wordt. Het kan in ieder geval totaal geen kwaad en je kunt de eierkoeken gewoon opeten.
Lijkt me ook niet echt bevordelijk voor je eetlustquote:Op maandag 10 september 2007 13:23 schreef OA het volgende:
[..]
Ik had het serieus nog nooit geroken!![]()
Het is (en blijft) toch raar als je ineens een ammoniaklucht aan je eten ruikt...![]()
Ja, m'n neus is open iddquote:Op maandag 10 september 2007 13:38 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Amoniak is goed bij een verkoudheid. Daar gaan je sinussen van open![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |