het is een tijd geleden dat ik hier op het forum heb gezeten, maar er is inmiddels al zo veel aan de auto veranderd en ben nu weer bezig, dat het wle een project topic waardig is denk ik...
Ferdi, Beter bekend als Furb
23 jaar uit Etten-Leur
Werkzaam als servicemonteur bij
VisconWebsite:
J-Spec.nlMijn ride:
Mazda RX-7 FC TurboII
13BT Wankelmotor (200pk/265Nm)
spec list zoals die er na de opbouw uitziet
Engine:
- Racing Beat 3inch SS dual exhaust
- Apexi air intake
- Racing Beat Sparkplug wires
- HKS SSQV blow-off valve
- Samco Turbo hoses
- Racing Beat oil baffle plate
- Racing Beat oil pressure regulator
- Racing Beat thermal bypass pellet
- Racing Beat steel braided oil cooler lines
- Racing Beat oil cap
Fuel:
- 720cc secundairy injectors
- Walbro 255l/h fuel pump
- fuel pressure regulator
Cooling:
- Koyo radiator
- Flex-a-lite Black Magic fan
- Custom radiator panel
- Samco radiator hoses
Drivetrain:
- Corksport steel braided clutch line
Suspension:
- Silkroad RM/A8 coilover kit
- Custom front and rear strut braces
- Racing Beat front and rear sway bars
- Racing Beat sway bar end links
- Racing Beat DTSS eliminators
Brakes:
- K-sport 356mm 8-piston big brake kit
- Ferodo DS2500 front brake pads
- Formel drilled rear brake rotors
- EBC green stuff rear brake pads
- Corksport steel braided brake lines
Wheels:
- Barracuda Velvet 18inch x 8,5J 25mm offset
- Barracuda Velvet 18inch x 9,5J 25mm offset
Tires:
- Falken FK451 225/40R18 front tires
- Falken FK451 255/35R18 rear tires
Exterior:
- GP-Sports G-four Aerokit
- Border Headlight intake cover
- RE-Amemiya mirrors
Windows:
- SL Llumar Windowfilm 35%
Interior:
- Autometer dual gauge pod
- Custom DIN 3-gauge holder
Electrics:
- Greddy boost controller
- Greddy turbo timer
- Apexi AFC Neo
- Stri X-Line Boostgauge
- Stri X-line Oil temp gauge
- Stri X-Line Water temp gauge
- Stri X-Line Oil pressure gauge
- Vems wideband controller
- EGT sensor
ICE:
- Sony CD-F7750 headunit
- Pioneer 5100T 760W amplifier
- Polk audio 13cm speakers
- Polk audio 16cm speakers
- Polk audio 8” woofers
- 300W 12/220V DC/AC converter
Special Thanks:
Gerry (
www.j-spec.nl )
Paint: Jerry (
www.hoewijk.nl )
Parts: JP (
www.japtuningshop.com )
Parts: Jeroen, (
www.jeroentje.nl )
een aantal filmpjes
FC3SGP-SportsRotary heavenclubspecials part 1clubspecials part 2clubspecials part 3clubspecials part 4airfield funVANAF HIER BEGINT DE BESCHRIJVING VAN HET GEHELE PROJECT VANAF HET BEGIN...
Gekocht in februari 2005 in originele en uitzonderlijke staat.
De auto is in 2002 ingevoerd vanuit duitsland en voorzien van een nieuwe motor, de rest van de auto is ook gelijk aardig opgeknapt.
Toen ik de auto kocht, stond er net 9200km op de teller
Zo zag de auto er toen uit:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heb daarna wat kleine veranderingen gedaan, maar vooral lange tijd gespaard en vervolgens is het in vrij korte tijd heel erg hard gegaan. Januari 2006 was de auto nog steeds aardig standaard, maar de specificatie lijst is nu al aardig uitgebreid!
Wat kleine spulletjes:
![]()
![]()
![]()
Toen was het onderstel aan de beurt voor wat flinke aanpassingen.
Coilover-kit uit Japan, zelf gefabriceerde veerpootbruggen, geventileerde remschijven.
Toen natuurlijk ook nog een mooie set wielen, Ik wilde zo breed als wat maar mogelijk was zonder dat de wielkasten uitgerold moesten worden. Na lang zoeken uiteindelijk iets naar mijn zin gevonden! nadeel was alleen dat ze niet in zwart leverbaar waren, dus ze gingen gelijk een bezoekje brengen aan de velgendokter. Voor 18 x 8,5J met 225/40R18 en achter 18 x 9,5J met 255/35R18.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik was er eigenlijk net mee klaar, toen de bodykit al in bestelling ging. Was eerst nog niet zo overtuigd over het wel of niet nemen van een kit, tot ik deze tegenkwam en ook nog voor een gunstige prijs aangeboden kreeg door JP van
Japtuningshop. Enige tijd later was de kit binnengekomen vanuit Japan en kon er weer gewerkt worden...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Op naar
Hoewijk, die hem in een strak nieuw jasje heeft gestoken!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En het eindresultaat:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
de veerpootbrug die er nu op zat was van staal en ik over wilde op aluminium.
Dus dan gaan we maar weer wat knutselen...
en toen ik toch bezig was, ook maar gelijk een alu plaat gemaakt voor boven de radiateur.
![]()
![]()
![]()
![]()
Toen was de auto aan de buitenkant eindelijk klaar en kon ik eindelijk weer gaan rijden, want wat had ik dat gemist zeg!
inmiddels zijn we alweer een jaar verder en weer tijd voor de nodige veranderingen...
nieuwe metertjes geplaatst, waarvoor ik zelf een DIN-houder gemaakt heb. er komt nu alleen nog een meter bij voor de wideband A/F meter gecombineerd met EGT.
de sensoren zijn nog niet aangesloten, dat doe ik van de winter wel als de motorruimte leeg gemaakt wordt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
toen kwamen er een hele hoop onderdelen binnen
![]()
- Racing Beat 3” exhaust
- Racing Beat Sparkplug wires
- Samco Turbo hoses
- Racing Beat oil baffle plate
- Racing Beat oil pressure regulator
- Racing Beat thermal bypass pellet
- Racing Beat steel braided oil cooler lines
- Racing Beat oil cap
- Koyo radiator
- Samco radiator hoses
- Racing Beat front and rear sway bars
- Racing Beat sway bar end links
- Racing Beat DTSS eliminators
- Walbro 255l/h fuel pump
- Apexi AFC Neo
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
nu nog te verwachten:
- greddy boostcontroller
- hks ssqv blow-off
- black magic electrische fan
- vems widebandcontroller
- egt sensor
- 720cc injectoren
- fuel pressure regulator
toen kon het werk echt gaan beginnen maar eerst nog even een laatste ritje gemaakt met de huidige setup en geluid.
dit moet ik een aantal maanden gaan missen, maar het zal het absoluut waard worden!
en natuurlijk hoort daar nog wat media bij:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Movie
Final Runsway-bars en verstelbare end-links zijn gemonteerd
achter is het DTSS systeem (soort van "4-wiel sturing systeem") verwijderd.
gehele aircosysteem is verwijderd en ook de stuurbekrachtiging heeft zijn plaats moeten afstaan. heb de stuuras als het ware gewoon omgebouwd naar een normaal stuurhuis, enige wat er nu nog anders is is de stuurverhouding.
daarna nog wat overbodige beugeltjes en kabeltjes verwijderd en de nieuwe bougiekabels gemonteerd.
alvast de ruitensproeier tank verwijderd, omdat die uiteindelijk toch weg moet als de FMIC erop gaat komen, daar ben ik nu iets anders voor aan het maken.
resultaat tot nu toe:
ongeveer 20 kilo lichter en minder aandrijf verliezen.
dit is goed merkbaar, motor loopt veel beter en sneller door zn toeren en zakt minder ver terug bij overschakelen.
swaybars en DTSS eliminators doen ook goed hun werk want de auto ligt veel strakker op de weg en ook de kont is iets voorspelbaarder geworden.
t sturen gaat wel een stuk zwaarder zoals verwacht, maar dat is meer een kwestie van wennen, op zich had ik t zelfs erger verwacht. wellicht een keer kijken voor een stuurhuis met een andere verhouding.
en zoals het hoort, de foto's:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
daarna de gehele uitlaatlijn en turbo gedemonteerd en tot een verontrustende ontdekking gekomen...
de turbo valt onder de categorie schroot!
- er zit ongeveer 1-1,5mm radiale speling op de as.
- turbine wiel heeft het huis geraakt en is op diverse plekken weggesleten.
- wastegate scharnier is ingesleten, waardoor deze scheef trekt en dus vaak vast komt te zitten.
- er zitten diverse scheuren in de turbine die vrijwel door en door zijn.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
spruitstuk is ook afgeschreven, daar zitten ook 4 scheuren in
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
dan maar weer verder gegaan met het leegtrekken van de motorruimte
ABS, accu, radiateur, oliekoeler, intercooler, dynamo en nog een hoop andere dingen weer eruit gehaald.
het einde begint in zicht te komen, dan kan ik beginnen met de motorruimte netjes maken en weer opbouwen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
al weer vrij snel een nieuwe turbo weten te bemachtigen, dus ik kon weer verder met het project...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
nieuw tankje voor de ruitensproeier gebouwd van een oil-catch tank waar ik toch niets aan heb...
![]()
omdat ik heb besloten om de motorruimte te laten spuiten, moeten er nog meer onderdelen uit...
![]()
werkt best makkelijk zo
![]()
![]()
weer een hoop verwijderd, zoals waterpomp, coilpacks, cruisecontrol, diverse beugels, voorste remleidingen. en heb gelijk alvast wat bedrading iets verlegd zodat dit straks allemaal wat netter eruit komt te zien.
motorruim ziet er op dit moment ongeveer zo uit
![]()
dit is alles tot nu toe, binnenkort meer...
dit alles is ook te volgens op
J-Spec.nl (tijdelijk alleen ff niet, want we zijn ermee bezig
![]()
)
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm