We hebben al enige tijd kippetjes, van 1 zijn we zeker dat het een haan is en van de anderen twijfelden we steeds omdat ze nog vrij jong waren toen we ze kregen. Steeds als ik een exemplaar betrapte op kukelen greep ik hem en bracht ik hem terug naar de leverancier.
Op een dag kreeg ik een hele dikke hen mee, die gegarandeerd eieren legde.
Een aantal weken gingen voorbij en er gebeurde niets, toen er ineens 3 eieren in het hok lagen
![]()
Oudste was dolgelukkig en had de eieren weggehaald en toen begon het wachten op het volgende ei..dat kwam maar niet.
Na een ruime week kwamen we op het heldere idee de eieren terug te leggen omdat de hen misschien broeds was en daarom geen nieuwe eieren legde.
We hebben de eieren in het hok terug gelegd en 2 dagen later dat madam inderdaad te broeden
![]()
Via iemand hebben we er nog 5 eieren bij gekregen die misschien wel bevrucht waren en die hebben we er bij geschoven. Het grote wachten kon beginnen.
Enkele weken later, afgelopen donderdagavond, was de hen van de eieren af en zat in het hok. De eieren waren koud
![]()
Vriendlief heeft de eieren weggehaald en op de aanrecht gelegd om ze weg te gooien.
Ik lag op de bank tv te kijken toen ik ineens gepiep hoorde. Ik dacht eerst nog dat het van de tv was maar kater hoorde ik het nog eens
![]()
Ik ging luisteren en er was een ei met barstjes en daar kwam een hoop gepiep uit! Ik heb het ei wat open gemaakt en het vliesje doorgebroken en vervolgens hebben we het ei, en de andere eieren, weer in het kippenhok gelegd. Mevrouw de hen zat in de kippenren, breeduit op de grond en toen we haar optilden om haar in het nachthok op de eieren te zetten, bleek er een geel pluizebolletje onder te zitten
![]()
We hebben moederkip, haar eieren en het kuiken herenigd en afgewacht wat de nacht zou doen.
De volgende ochtend zat moeke nog op haar eieren en had het ene kuiken bij zich, dat was wel hoopvol
![]()
![]()
ik ga even wat foto`s uploaden en het vervolg schrijven. To be continued...