quote:
Sesquipedalofobie is de angst voor het lezen of uitspreken van lange woorden. Het woord is afgeleid van het Latijnse sesquipedalis (lang, omslachtig, veellettergrepig, letterlijk: anderhalve voet lang) en het Griekse fobos (angst). Meestal wordt met het woord niet gedoeld op een echte fobie, maar meer op de weerzin die veel mensen hebben tegen het lezen, aanhoren of uitspreken van lange en moeilijke woorden. Incidenteel wordt de term ook gebruikt voor de afkeer van (overbodig) complexe zinnen (aangaande de staat van het houten schoeisel dat ik als mijn bezit beschouw, valt te concluderen dat op dit moment een ernstige mate van dissociatief verval is opgetreden in plaats van nou breekt mijn klomp).
In de loop der tijd is voor hetzelfde begrip het woord hippopotomonstrosesquip(p)edaliofobie ontstaan. De uitbreidingen zijn gebaseerd op de woorden hippopotamos (Grieks: nijlpaard) en monstrum (Latijn: gedrocht). Hiermee wordt de nadruk op de extreme lengte van woorden gelegd en tevens is door de uitbreiding het woord hippopotomonstrosesquipedaliofobie zo lang geworden dat er sprake is van een recursief woord.
Een Braziliaanse schrijver, Igor Rafailov, heeft een fobielexicon samengesteld, met daarin 1028 fobieën. De spelling die hij gebruikt is "'hipomonsteresquipedalophobia'", wat het langste trefwoord in zijn boek is.
Mensen die er de voorkeur aan geven uitsluitend Griekse woorden te gebruiken bij het samenstellen van namen van fobieën, zouden het woord dolichologofobie kunnen gebruiken (dolichos: lang, logos: woord)
woensdag 15 augustus 2007 @ 23:42 schreef DoorgestokenKaart: Yvonne neukt Tommmm