abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53007211
Hoi, waarom mag je de Nederlandse vlag alleen op bepaalde dagen ophangen, bijvoorbeeld als er leden van het koningshuis jarig zijn? Zou het niet leuker zijn als er het hele jaar overal Nederlandse vlaggen hangen? Wat gebeurt er als je TOCH de vlag ophangt op een dag dat het niet mag, krijg je dan een boete?

Dit vroeg ik me af, want in Frankrijk bijvoorbeeld hingen overal Franse vlaggen.
pi_53007232
belediging van de nederlandse vlag ofzo? ook(iig) de reden dat je hem 's nachts niet mag uithangen.

Boete ja.
Zou idd leuker zijn de hele tijd overal nederlandse vlaggen
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:33:49 #3
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_53007386
Het kan niet altijd kermis zijn

Wat is de toegevoegde waarde van de vlag uithangen als hij overal iedere dag uithangt?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:35:50 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53007436
Nederland is nogal strak wat dat soort dingen betreft, een roodwitblauw vaantje mag je volgens mij wel de hele tijd buiten hebben hangen, wel jammer eigenlijk, vindt het wel een feestelijke bedoeling al die vlaggen. In Denemarken zie je trouwens ook zowat bij elk huis wel een vaantje of een vlag.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_53007468
Je mag de vlag toch elke dag uithangen? Alleen voor een bepaald tijdstip (nacht) binnenhalen ..
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:37:44 #6
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_53007479
De Fransen zijn dan ook een chauvinistisch snertvolk.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:38:14 #7
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_53007490
Nederland is een monarchie, Frankrijk een republiek, daar zit het verschil denk ik.

http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=11867
quote:
Gebruik oranje wimpel

Op Koninginnedag en op de hierboven vermelde verjaardagen van leden van het Koninklijk huis wordt de vlag met oranje wimpel gevoerd. Bij alle andere gelegenheden wordt de vlag zonder oranje wimpel gevoerd.

Vlaggen bij bijzondere gelegenheden

Bij bijzondere gebeurtenissen zal er telkens een speciale regeling komen, die van geval tot geval bekend zal worden gemaakt. Tijdens officiële bezoeken van vreemde staatshoofden wordt alleen gevlagd in de plaatsen die worden bezocht.

Deze instructie vervangt de instructie van 3 februari 2003.

13 september 2005

Bijlage

HANDLEIDING VOOR HET GEBRUIK VAN DE NEDERLANDSE VLAG

De Nederlandse vlag is het symbool van de eenheid en de onafhankelijkheid van het Koninkrijk der Nederlanden. De vlag behoort overal waar zij op het Nederlands grondgebied wordt ontplooid, de ereplaats te hebben.

De kleuren van de Nederlandse vlag

De kleuren van de Nederlandse vlag zijn:

HELDER VERMILJOEN - HELDER WIT - KOBALTBLAUW

Over de afmetingen van de vlag zijn geen voorschriften. In het algemeen dient de lengte zich te verhouden tot de breedte als 3 : 2.

Op de Nederlandse vlag behoort geen enkele versiering of andere toevoeging te worden aangebracht. Ook het gebruik van een vlag louter voor versiering behoort te worden nagelaten. (Wel mag vlaggendoek voor versiering -bijv. in de vorm van draperieën- worden gebruikt).

Het hijsen van de vlag

De vlag dient gehesen te worden aan een stok, waarvan de lengte zodanig is, dat de vlag (ook als zij halfstok is bevestigd) nimmer de grond raakt of het verkeer kan hinderen. Nederlandse of buitenlandse vlaggen behoren niet tussen zonsondergang en zonsopgang gehesen te worden of te blijven. Elke gehesen vlag moet derhalve bij zonsondergang worden neergehaald en zonodig de volgende dag na zonsopgang opnieuw worden ontplooid. Uitzondering hierop is mogelijk, als de vlag zodanig verlicht wordt, dat de kleuren duidelijk te zien zijn.

Halfstok vlaggen

Het halfstok hijsen van de vlag behoort op de volgende wijze te geschieden: eerst wordt de vlag vol gehesen, daarna wordt zij langzaam en statig neergehaald, totdat het midden van de vlag op de helft van de normale hoogte is gekomen, waarna de vlaggelijn wordt vastgebonden; de vlag wordt niet opgebonden. Bij het neerhalen van een halfstok gehesen vlag wordt deze eerst langzaam en statig vol gehesen en vervolgens op dezelfde wijze neergehaald.

Het hijsen van meer vlaggen

Bij het hijsen van meer vlaggen behoren deze van gelijke afmetingen te zijn en zo mogelijk op gelijke hoogte te worden gehesen. Bij het ontplooien van twee vlaggen is de ereplaats rechts, gerekend met de rug naar de vlaggen. Daar behoort dus de Nederlandse vlag. Bij drie vlaggen behoort de Nederlandse vlag in het midden.

Als de provinciale en de gemeentelijke vlag naast de Nederlandse vlag komen, is de opstelling in het algemeen (met de rug naar de vlaggen): gemeentelijke vlag links, Nederlandse vlag midden, provinciale vlag rechts. Alleen als het een gemeentelijke aangelegenheid betreft, is de volgorde omgekeerd.

Indien naast de Nederlandse vlag vlaggen van andere naties worden gehesen, is voor de onderlinge rangorde in het algemeen de eerste letter van de namen van de betrokken landen in de Franse taal bepalend. Omtrent de uitwerking van deze regel dient contact te worden opgenomen met de Directie Kabinet en Protocol van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Koninklijke standaard

De Koninklijke/persoonlijke standaard hangt altijd uit van de woonpaleizen/huizen als de persoon in kwestie in Nederland is, dus zij/hij behoeft niet daadwerkelijk in het pand aanwezig te zijn. Op het werkpaleis wordt de standaard gestreken, zodra de Koningin vertrokken is. De standaarden hangen ook ´s nachts uit. Dit gebruik dateert van lang geleden. Het verlichten van de vlag zoals in de vlaginstructie vermeld staat, geldt derhalve alle

[1]Indien een datum op een zondag of op een algemeen erkende christelijke feestdag valt, dient op de tussen haakjes vermelde datum te worden gevlagd.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:38:59 #8
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_53007519
Amerikanen kunnen er ook wat van trouwens.
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
pi_53007592
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:37 schreef worldpimber het volgende:
Je mag de vlag toch elke dag uithangen? Alleen voor een bepaald tijdstip (nacht) binnenhalen ..
Nee dus. Als particulier mag je dat dus niet!
In principe zijn die vlaggen met tassen van geslaagden ook niet goed, maar het wordt gedoogd.

Kennis van me heeft overigens in 2002 nog een boete gehad voor het 's nachts vlaggen, dus er wordt wel op gelet.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:43:23 #10
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_53007629
En van Wikipedia:
quote:
Vlaginstructie

De vlaginstructie is een instructie van de Nederlandse overheid, die aangeeft wanneer de Nederlandse vlag gehesen wordt, en op welke manier.

De data waarop de vlag gehesen wordt van de rijksgebouwen liggen vast in een instructie van de minister-president van 22 december 1980. Aan particulieren, bedrijven en instellingen wordt gevraagd deze instructie, zo veel als mogelijk is, te volgen. Een bespreking van de instructie uit 1980, met een aanvulling van 21 april 1999, volgt hieronder.

Bij het uitsteken van de Nederlandse vlag wordt onderscheid gemaakt tussen "uitgebreid vlaggen" en "beperkt vlaggen". Uitgebreid vlaggen wil zeggen dat de vlag wordt uitgestoken van alle rijksgebouwen, zoals gebruikelijk is op Koninginnedag. Bij "beperkt vlaggen" steekt men de vlag alleen uit van de hoofdgebouwen van de departementen en van de hoofdgebouwen van de instellingen die niet (rechtstreeks) onder de departementen vallen. Dit zijn de Kamers der Staten-Generaal, de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, het Kabinet der Koningin en de Hoge Raad der Nederlanden.

Vaste data voor het vlaggen

Er is een aantal vaste data waarop van de rijksgebouwen of uitgebreid (UV) of beperkt (BV) gevlagd moet worden. Als een datum op een zondag of op een algemeen erkende christelijke feestdag valt, wordt op de tussen haakjes vermelde datum gevlagd. Bij verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis en op Koninginnedag mag de vlag in combinatie met een oranje wimpel worden gehesen (W).
31 januari (1 februari) Verjaardag van Koningin Beatrix BV W
10 april (11 april) Verjaardag Prinses Ariane BV W
27 april (28 april) Verjaardag van de Prins van Oranje, Prins Willem-Alexander BV W
30 april (29 april) Koninginnedag UV W
4 mei (4 mei) Nationale Dodenherdenking, met halfstok vlaggen van 18.00 uur tot zonsondergang (ca. 21.10 uur zomertijd). Alleen daar waar herdenkingen worden gehouden, dient de vlag in top gehesen te worden na de twee minuten stilte en het Wilhelmus. Voordat de vlag halfstok gehesen mag worden, moet de vlag eerst vol gehesen worden. Voor het neerhalen van de halfstok gehesen vlag, moet de vlag wederom eerst vol gehesen worden. UV
5 mei (5 mei) Nationale Bevrijdingsdag UV
17 mei (18 mei) Verjaardag Prinses Máxima BV W
26 juni (27 juni) Verjaardag Prinses Alexia BV W
15 augustus (16 augustus) Formeel einde Tweede Wereldoorlog UV
3e dinsdag in september Opening van de Staten-Generaal (alleen in Den Haag) UV
7 december (8 december) Verjaardag Prinses Amalia BV W
15 december (16 december) Koninkrijksdag BV

Oranje wimpel

Op Koninginnedag en op de hierboven vermelde verjaardagen van leden van de Koninklijke familie wordt de vlag gehesen met oranje wimpel. De vlag wordt zonder oranje wimpel gehesen bij alle andere gelegenheden.

Vlaggen bij bijzondere gelegenheden
Vlag op de vuurtoren van Urk
Vlag op de vuurtoren van Urk

Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke familie (geboorte, huwelijk, overlijden) zal er telkens een speciale regeling komen, die van geval tot geval bekend zal worden gemaakt. Tijdens officiële bezoeken van staatshoofden wordt alleen gevlagd in de plaatsen die worden bezocht.

Officieel protocol

* Een vlag is een eerbetoon aan een natie en hoort daarom niet 's nachts buiten te hangen. Het hijsen van de vlag gebeurt dan ook bij zonsopgang, het neerhalen bij zonsondergang. Alleen wanneer een landenvlag aan beide zijden door schijnwerpers wordt belicht, mag deze na zonsondergang blijven hangen. Er is een eenvoudige vuistregel voor het uiterlijke tijdstip van neerhalen van de vlag. Dit is het moment wanneer er geen zichtbaar verschil meer is tussen de afzonderlijke kleuren van de vlag.
* Een vlag mag de grond niet raken.
* Op de Nederlandse vlag behoort, tenzij daartoe gerechtigd, geen enkele versiering of andere toevoeging te worden aangebracht (zie Versieringen). Ook het gebruik van een vlag louter voor versiering behoort te worden nagelaten. (Wel mag vlaggendoek voor versiering -bijvoorbeeld in de vorm van draperieën- worden gebruikt.)
* Het is niet toegestaan de nationale driekleur te gebruiken voor commerciële doeleinden.
* De oranje wimpel wordt officieel alleen gebruikt op verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis en op Koninginnedag. De oranje wimpel moet minimaal dezelfde lengte hebben of iets langer zijn dan de diagonaal van de vlag.

Halfstok vlaggen

Het halfstok hijsen van de vlag behoort op de volgende wijze te geschieden: eerst wordt de vlag vol gehesen, daarna wordt zij langzaam en statig neergehaald, totdat het midden van de vlag op de helft van de normale hoogte is gekomen, waarna de vlaggenlijn wordt vastgebonden; de vlag wordt niet opgebonden. Bij het neerhalen van een halfstok gehesen vlag wordt deze eerst langzaam en statig vol gehesen en vervolgens op dezelfde wijze neergehaald. De vlag dient niet eerder dan 18.00 uur uitgestoken te worden.

Het hijsen van meer vlaggen

Bij het hijsen van meer vlaggen behoren deze van gelijke afmetingen te zijn en zo mogelijk op gelijke hoogte te worden gehesen. Bij het ontplooien van twee vlaggen is de ereplaats rechts, gerekend met de rug naar de vlaggen. Daar behoort dus de Nederlandse vlag. Bij drie vlaggen behoort de Nederlandse vlag in het midden. Als de provinciale en de gemeentelijke vlag naast de Nederlandse vlag komen, is de opstelling in het algemeen (met de rug naar de vlaggen): gemeentelijke vlag links, Nederlandse vlag midden, provinciale vlag rechts. Alleen als het een gemeentelijke aangelegenheid betreft, is de volgorde omgekeerd. In België is bij drie vlaggen juist de linker vlag de tweede in rang. Indien naast een landsvlag vlaggen van andere naties worden gehesen, is voor de onderlinge rangorde in het algemeen de eerste letter van de namen van de betrokken landen in de Franse taal bepalend.

Opvouwen van de vlag

De juiste wijze voor het vouwen van de vlag is als volgt: de vlag wordt langs de banen in drieën gevouwen, zodat alleen de rode en de blauwe baan zichtbaar blijven (de witte baan is tussen de beide andere verscholen). Vervolgens wordt de vlag haaks op de vorige vouwen dubbelgevouwen, met de blauwe baan naar buiten. Het dubbelvouwen wordt nogmaals herhaald.

Versieringen
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:45:45 #11
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_53007689
quote:
Ook het gebruik van een vlag louter voor versiering behoort te worden nagelaten.
En op grond daarvan verdient elke Lonsdaler in een bomberjack een knuppel in z';n nek.
Ik ga naar huis.
pi_53007780
"Ook het gebruik van een vlag louter voor versiering behoort te worden nagelaten."

Ik had vroeger ook een Nederlands vlaggetje op mijn jas. Ik zie niet wat daar fout aan is. Alleen in Nederland mag het natuurlijk weer niet. Een vriend van me heeft overigens eens een waarschuwing of boete gehad (weet niet meer precies wat het was) van een politieagent omdat hij een Nederlands vlaggetje op zijn jas had.
  Donald Duck held vrijdag 7 september 2007 @ 16:06:42 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_53008085
Maar een nederlandse vlag ophangen met 'jihad' erover is ineens 'kunst'. En dan mag het weer wel.

[ Bericht 8% gewijzigd door __Saviour__ op 07-09-2007 16:12:08 ]
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_53008210
ja, en alle turken en marokanen die hun eigen vlaggetje hebben mogen dat wel.. maar nederlanders zijn gelijk extreem-rechts/nazistisch.
Tja
  vrijdag 7 september 2007 @ 16:23:07 #15
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53008533
Van koninklijkhuis.nl:
quote:
Voor het uitsteken van de vlag vanaf rijksgebouwen is door de minister-president in 2005 een vlaginstructie vastgesteld. Deze vlaginstructie geldt ook voor lokale overheden. Voor particulieren en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt hen geadviseerd deze vlaginstructie te volgen.
[KNE]-Mod
  vrijdag 7 september 2007 @ 16:27:09 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_53008654
Koop een boot.
Of een wimpel.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_53010218
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:49 schreef Gewas het volgende:
"Ook het gebruik van een vlag louter voor versiering behoort te worden nagelaten."

Ik had vroeger ook een Nederlands vlaggetje op mijn jas. Ik zie niet wat daar fout aan is. Alleen in Nederland mag het natuurlijk weer niet. Een vriend van me heeft overigens eens een waarschuwing of boete gehad (weet niet meer precies wat het was) van een politieagent omdat hij een Nederlands vlaggetje op zijn jas had.
Wel jammer dat het niet mag ja, het blijft immers één van de mooiste vlaggen ter wereld.
Ik support gevallen topclubs!
  vrijdag 7 september 2007 @ 17:45:37 #18
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_53010752
Ik vind het nog steeds de grootse onzin die er is.

Mogen wij van ons eigen land niet eens trots zijn op nederland en dit laten zien door de vlag uit te hangen? Weten ze zelf dan gewoon dat ze slecht bezig zijn en vinden ze dat de burgers het niet waard zijn om de vlag uit te hangen?

Waarom niet net zoals in amerika waar iedereen de vlag heeft hangen uit teken van vaderlandsliefde en "patrioïsme" (niet vergelijken met die nazi-rednecks)
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_53026722
Mag je de vlag niet gewoon uithangen? wat een bullshit.. Ik denk dat ik hem straks maar eens buiten neerhang, en kijk of er een politieagent langskomt.
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:27:57 #20
115607 Testdummie
Op eigen risico
pi_53026812
En als ik m'n huis rood-wit-blauw wil verven... mag dat?
pi_53026871
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:43 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
En van Wikipedia:
[..]

De data waarop de vlag gehesen wordt van de rijksgebouwen liggen vast in een instructie van de minister-president van 22 december 1980.
Ooooh, toen ben ik geboren!
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:34:52 #22
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53026928
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:22 schreef Triptamine het volgende:
Mag je de vlag niet gewoon uithangen? wat een bullshit.. Ik denk dat ik hem straks maar eens buiten neerhang, en kijk of er een politieagent langskomt.
Zie mijn quote; het mag voor particulieren dus wél, er wordt je alleen gevraagd de vlaginstructie te volgen maar dat is geen verplichting.
[KNE]-Mod
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:10:10 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_53027591
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 17:25 schreef Fetai het volgende:

[..]

Wel jammer dat het niet mag ja, het blijft immers één van de mooiste vlaggen ter wereld.
Nou, vind het niks speciaals. Er zijn zoveel rood.wit.blauwe vlaggen....
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_53027840
Pff alsof wij trots zijn op ons land , Maargoed in de VS doen ze het idd alleen maar. Vlaggen op brandweer auto's, hoge gebouwen etc. Afschuwelijk en het ziet er niet uit!
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:26:43 #25
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53027875
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nou, vind het niks speciaals. Er zijn zoveel rood.wit.blauwe vlaggen....
Maar de Nederlandse is de oudste volgens mij
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')