Piet is Piet, beter is er nietDoor MARCEL VAN DER KRAAN
LISSE/TALINN - Op zoek naar een omschrijving van het keeperstalent dat Piet Velthuizen bezit, komt Foppe de Haan in het trainingskamp van Jong Oranje met een one-liner waarmee alles is gezegd.
Stijlvolle redding van Piet Veldhuizen. FOTO Broer van den Boom,,Piet is Piet en beter is er niet.’’ Of er een ook een mooie foto bij zijn verhaal komt, wil Piet Velthuizen weten. ,,Als je er eentje uitzoekt, mag het een foto zijn waarbij ik een beetje boos kijk. Vind ik wel mooi,’’ zegt de doelman van Vitesse en Jong Oranje.
Het gebeurt zelden dat een voetballer zich vooraf mengt in de discussie rond een foto in de krant. Een stijlvolle duik, zo blijkt, vindt hij ook goed. Maar tijdens het interview met Piet Velthuizen (20) wordt pas later duidelijk waarom hij een ‘boze foto’ wel aardig vindt.
Al vanaf zijn jongste jeugd heeft de Nijmegenaar een idool: Gianluigi Buffon. Doelman van Juventus en Italië. Ruim 1.93 meter lang, handen als kolenschoppen en een formidabele uitstraling. ,,Maar wat hem zo bijzonder maakt,’’ zegt Velthuizen, ,,is de blik in zijn ogen. Hij maakt mensen bang. Hij kan spelers omver kijken.’’
Boos is Piet Velthuizen buiten het veld nooit. Integendeel, hij staat bekend als een vrolijke kerel. Vol energie, altijd bezig. ,,Tjee,’’ zegt Foppe in de gang van het hotel waar Jong Oranje verblijft, ,,wat een druk baasje is het. Ik had Royston Drenthe al, maar hij kan er ook wat van.’’
Maar het is dat enthousiasme, versterkt door zijn ontwapenende eerlijkheid, waardoor gelouterde coaches als De Haan en Aad de Mos worden gegrepen. Ook al is hij pas 20 jaar, er staat bij Vitesse een kerel onder de lat. Velthuizen wil er niet te veel ophef over maken, ,,want ik moet gewoon ballen pakken.’’
Op stille momenten denkt hij wel na over wat zijn trainers beweren. ,,Het is als bij Buffon. Hij heeft een fantastische uitstraling. Daar kom je als keeper ver mee. Als de mensen denken: daar staat wat, zeg. Dan heb je al een heleboel mensen voor je gewonnen.’’
Het geeft kennelijk ook rust bij verdedigers als er een man achter hen staat op wie ze blind kunnen bouwen. ,,Als we met Vitesse een corner krijgen, zeggen de verdedigers al: Piet, voor jou. En ze weten dat als ik eruit kom, die bal ook echt voor mij is. Dat is vertrouwen, dat bouw je met elkaar op,’’ zegt Velthuizen.
Een jaar geleden werd hij in het diepe gegooid door De Mos. In het Gelredome stonden de mensen vanaf de eerste wedstrijd op de banken. Velthuizen zorgt voor spektakel en heeft een explosieve stijl.
Omdat de club net Vladimir Stojkovic als eerste doelman van Servië had binnengehaald, vond de clubleiding het moeilijk om die op de bank te houden. Dus sneuvelde Velthuizen zonder ook maar één slechte wedstrijd te hebben gespeeld.
,,Ik respecteerde de beslissing van de trainer om hem weer nummer één te maken. Hij had hem gehuurd en die jongen verdiende een kans. Je ziet dat hij het nu bij Sporting Lissabon ook goed doet. Hij is een topkeeper, anders zit hij daar niet. Maar ik ben wel trots en blij dat ze hem niet hebben gehouden en voor mij hebben gekozen.’’
Of hij in de periode dat Stojkovic keepte nooit boos was?
,,Ja natuurlijk! Als het je wordt verteld, krijg je wel even een hamer op je kop. Daar moet je mee leren omgaan. Het was voor mij een leermoment. Niet makkelijk, maar ik ben er sterker uitgekomen. Anders kiest De Mos me nu niet. Mijn vader zei, toen ik thuis vertelde dat ik niet meer zou keepen: welkom in de voetbalwereld.
,,Mijn vader bedoelde te zeggen dat dit soort dingen gebeuren. De voetbalwereld is keihard, Piet. En je moet leren vechten voor je plek. Je krijgt niks cadeau. Mijn vader is de enige die op dat moment met me kon praten. Mijn ouders betekenen heel veel voor mij. Met mijn vader heb ik een heel speciale band. Zo bijzonder, dat ik denk dat weinig mensen dat hebben.’’
In een prachtige tv-reportage bij de NOS gaf Velthuizen onlangs een kijkje in zijn privéleven en dat van zijn vader, die ernstig ziek is. Hij bezoekt hem dagelijks en weet dat zijn vader als geen ander meeleeft met de carrière van zijn zoon.
Foppe de Haan heeft al besloten dat Piet Velthuizen dinsdag tegen Schotland zal debuteren. Niemand hoeft te vragen voor wie dat eerste Oranje-keepersshirt bestemd zal zijn.(Bron: AD)