TS: Ik denk dat het weinig zin heeft om hier op FOK tegen thuiswonenden aan te schoppen aangezien het 'nerd-gehalte' (wat samenhangt met thuiswonen) hier eigenlijk ontzettend hoog ligt.
Aandoenlijk om altijd de thuiswoners om het hardst te horen gillen dat ze 'heus wel zelfstandig' zijn, dat ze zelf mogen weten hoe laat ze thuis komen 'snachts, dat 'een hele studententijd zuipen en feesten ook niet alles is' (zou ik ook zeggen als ik geen vrienden heb), dat ze zelf hun was wel kunnen doen (zohoo!
![]()
) etc etc. De echte schrijnende gevallen, zoals het softe mammakindje Athmozz laat ik hier even buiten beschouwing want die mensen zijn te kansloos om überhaupt op te reageren.
Jezus zeg, het zou er nog eens moeten bijkomen dat je op je 20e niet zelf mag bepalen wat je doet en hoe laat je thuis komt. Nogal logisch dat je dat mag. Dat is helemaal niet het punt.
De meeste thuiswoners grijpen niet De Kans aan die 'het studentenleven' en daarmee het uitwonen je biedt om de meest fantastische tijd van je leven te krijgen.
Ja, het is echt super relaxt dat mama elke avond je soepje klaar maakt, je gewassen onderbroekjes in je kast klaar legt, je lekker geld kunt sparen om met je middelbare schoolvriendjes elke vrijdagavond naar het lokale dorpscafé kunt gaan, alles fijn voor je gedaan wordt en je zelf nooit iets hoeft schoon te maken of te betalen. Maar wat voor tijd heb je dan gehad als je klaar bent met je studie op je 24e?
Je hebt amper wat van de wereld gezien, je hebt een leuke burgerlijke relatie met je klasgenootje van VWO4, maar hee!! Je hebt een baan en geld genoeg om een leuk rijtjeshuis te kopen in dezelfde straat als je ouders!!
![]()
Hoe ziet de rest van je leven eruit?
Even kijken, ohja. Elke dag om 06.30u opstaan, in het weekend naar je ouders, want daar kun je nog steeds geen afscheid van nemen namelijk, en één keer in het jaar drie weken naar de camping in Frankrijk. En dit herhaalt zich elk jaar, totdat je in 2065 een keer dood gaat.
Gelukkig kun je nog terugkijken op je fan-tas-tische studententijd, de enige tijd in je leven waarin je zes keer per jaar op vakantie kunt gaan, vier keer per week ging stappen, vrienden voor het leven hebt gemaakt, fantastische dingen meegemaakt, waar je nu nog dagelijks de vruchten van plukt....
Oh wacht even, toch niet want je woonde bij papa en mama op zolder....
En dan diezelfde redenen waarom de mamakindjes maar voor henzelf vol willen houden dat ze écht maar dan ook écht niet op kamers hoeven.
* Het kost geld.
Ja jongen, het kost geld. Het leven later kost ook geld. Je kan ook gewoon lekker veel gaan werken, maximaal lenen want je verdient later toch pieken zat, en neem maar van mij aan dat je geld zát hebt om dingen te doen die je leuk vind. Ja, je moet wel gaan werken maar via de contacten die je op doet via je studentenvereniging worden de leukste baantjes in je schoot geworpen en hoef je niet in de supermarkt in je dorp vier jaar achter de kassa te gaan zitten. Je mag bedienen op feesten van bekende nederlanders, je mag wat rondcrossen door Nederland om ergens wat reclameborden op te hangen, noem het maar op. Geld is er genoeg te verdienen.
* Maar ik woon zo dichtbij school.
Alsof elke uitwonende student juist op kamers is gaan wonen omdat de afstand zo ver is. Word gewoon eens volwassen!
* Ik zou echt niet in zo'n vies studentenhuis willen wonen...
Niemand houdt je tegen om op te ruimen hoor. En boeiend dat er daar een foto van een naakte vrouw aan de muur hangt of er een kerstboom vier maanden in de keuken staat. Wat maakt het allemaal uit, je gaat er echt niet dood van.
Het studentenleven an sich, en het op kamers wonen hoort daar op zeker bij, biedt je de mogelijkheid om je in je jeugd (WANT JE BENT MAAR ÉÉN KEER JONG!) jezelf te ontplooien, ontwikkelen op elk gebied, en natuurlijk om de vele vrije tijd die je hebt optimaal te gebruiken. Ga eens met je vrienden van je studie of je studentenvereniging een weekend naar Dublin/Helsinki/Boedapest of weet ik veel waar. Ga lekker op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag naar een huisfeest, een studiefeest, een kroegavond, doe wat! Want je studententijd is wél de tijd van je leven.
Het is de tijd van je 18e tot je 25e, de tijd dat je moet genieten van alles wat het leven je biedt want dán kan het! Als je straks werkt, dan kun je niet meer een jaar gaan reizen of op dinsdagavond tot 6u doorzakken in de kroeg. Of gewoon even een lang weekend ergens naartoe crossen.
En ik weet waar ik het over heb. Van m'n vrienden van de middelbare school is de helft op kamers gaan wonen en de wijde wereld ingetrokken, en de andere helft is in kansloze dorpjes als Eindhoven een studie gaan doen om elke dag weer in de trein heen en terug naar mama te gaan. En ik weet wel wie er een leukere tijd heeft gehad hoor. Want die thuiswoners hebben nu op hun 23e wel geld om een autootje te kopen, maar ze zitten nog steeds bij mama en papa op zolder...En ze hebben geen FUCK meegemaakt in hun 'studententijd'. Maar nu is het te laat he, want er moet gewerkt worden!
En de Fokkers hier mogen zelf bepalen of ze zich aangesproken voelen. Als je nu met het stoom uit je oren driftig een reactie wil gaan typen, denk dan maar eens na of ik stiekem niet een beetje gelijk heb.
Of slaap er nog een nachtje over en denk er morgenmiddag nog eens over na. Als jij in je treintje terug naar huis zit om straks de lekkere piepers van mama op te eten terwijl er hier in Nederland duizenden studenten de kroeg induiken, of met hun vrienden lekker een avondje gaan eten en praten over de mooie dingen des levens en doen waar ze lekker zelf zin in hebben.