We kunnen ook de drums ook gewoon in GM schrijven. Dan kan iedereen kijken wat hij voor beats wil, en kunnen de overgangen op een nette manier bedacht worden.
Er zijn 2 manieren die bij mij opkomen:
1) Stel, iedereen bedenkt een paar riffjes (of een 'gedeelte' als je het zo wil noemen), en dat ziet er dan zo uit
Brian: blastbeats op 172 bpm
Dean: smooth jazz @ 80 bpm
i_s: bubblegum pop 120
dan kan er achteraf gekeken worden wat de beste volgorde is. Eindigt het met blastbeats of met de anticlimax van een Cm7add9...? Voorwaarden zijn hierbij dat de toonsoort hetzelfde blijft (nou ja, het hoeft natuurlijk niet, maar als je gaat knippen en plakken is het wel zo handig) en dat je per genre één vast tempo aangeeft. Als Witch en ik bijvoorbeeld in E gaan thrashen is het een beetje overbodig om het één op 172 en het ander op 184 bpm te doen. Het voordeel is dat iedereen kan doen wat ie wil, het nadeel is dat het misschien chaotisch wordt vanwege de tempo- en stijlwissleingen.
of:
2) Alles wordt gepland, iedereen geeft van tevoren aan welke richting hij op wil met z'n stuk. Zo kan je makkelijker plannen, maar het is geen flexibel systeem, dus als je iets anders wil doen veroorzaakt dat problemen in de bureaucratie
![]()
. En het is natuurlijk moeilijk om van te voren iets te beslissen - als ik nu zeg dat ik een stukje jazz ga doen kom ik er tegen de tijd dat ik moet opnemen misschien achter dat ik helemaal geen jazz kan schrijven.
Van tevoren worden dus de richtlijnen bepaald (toonsoort, tempo/tempi, wanneer clean, wanneer distortion, wanneer solo's, etcetera), en wie wat wil doen.
Het lijkt me sowieso bij beide werkmethodes een goed idee om in volgorde te werken, dan kan je zorgen dat jouw leads niet vloeken met wat er vóór jouw stuk is gebeurd.
Voor iedereen die niet om kan gaan met guitarpro (of een metronoom
![]()
) kan ik wel een drumtrack (als schets) maken, maar daarvoor moet ik wel een tempo en stijl weten. Ook kan ik de uiteindelijke drumtrack maken, en dan kan ik het ook netjes afmixen enzo. Tenzij er anderen zijn die het graag willen natuurlijk
edit: het beste idee lijkt mij een nummertje in de stijl van Opeth, alleen dan minder heavy en zonder de vocals natuurlijk. Voorbeeld:
http://youtube.com/watch?v=7Lfmw9Qr-wE 00:00 - 01:00 heavy shit
01:00 - 01:40 melodische heavy shit
01:40 - 02:50 meer heavy shit
02:50 - 04:40 leads en melodische akkoorden (met distortion) enzo
04:40 - 05:50 mooi clean gedeelte
05:50 - 08:50 heavy gedoe
08:50 - einde melodische shit en nog wat zwaars
[ Bericht 11% gewijzigd door NASDAQbastardo op 06-09-2007 11:58:19 ]