Ik zit op dit moment in een soortgelijke situatie; werk inmiddels zo'n 3 jaar voor m'n huidige werkgever en m'n laatste tijdelijke contract loopt 18 oktober af.
Anderhalve maand geleden m'n functioneringsgesprek gehad waarbij ik uiteraard over het nieuwe contract begon, maar daar werd door m'n leidinggevende simpelweg op geantwoord dat ik het waarschijnlijk pas een week voor de 18e te horen zou krijgen
![]()
.
Leuk detail was dat we daarna een nieuwe "directeur" kregen... Een binnenkomst op een onvervalste Emile Ratelband wijze waarbij er vooral gewezen werd op het feit dat ze vanaf nu alle aanwezige kennis binnen willen houden, ervaren mensen moeten willen blijven etc. etc.
Direct maar even de daad bij het woord gevoegd door na zijn speech op hem af te stappen en te vragen hoe het dan met mijn contractverlenging zat.
Nou, als ik geen bezwaar had om te werken binnen een nieuw op te starten project buiten mijn vakgebied, dan zou ik m'n vaste contract krijgen.
Vond het op zich een vreemde toezegging aangezien de directeur niet eens betrokken word in de verlenging, maar ja.
Bij m'n leidinggevende die toezegging gemeld, waarna hij uiteraard achter het betreffende contract aanging.
Resultaat: De nieuwe directeur ontkent de toezegging, ondanks dat er meerdere mensen omheen stonden, volledig en stelt dat ik gewoon oktober af dien te wachten.
Geen reet verder dus.
Inmiddels zit ik echter op het nieuwe project en heb ik me qua kennis, logistiek en contacten in een dusdanige positie geplaatst dat ik op zich best onmisbaar ben op dit moment.
Vandaag dus even gelobbyed bij een oude relatie binnen HR die me op haar beurt naar een HR medewerker verwees die me meer zou kunnen vertellen over een eventuele termijn waarop ik duidelijkheid zou moeten krijgen.
Daarnaast ook direct maar even een sollicitatie voor een promotie de deur uitgedaan.
3 mogelijke resultaten dus nu:
1. De beste optie: Ik krijg de promotie en dus ook een nieuw contract plús een vooruitgang qua loon
2. De HR medewerker regelt dat ik een maand vantevoren uitsluitsel krijg en dus óf gewoon een vast contract of simpelweg de tijd om een andere baan te vinden.
3. De HR medewerker vertelt me wat er in dit topic ook al gezegd wordt; dat ze niets verplicht zijn en ik het dus pas op het laatste moment te horen krijg.
Indien het optie 2 wordt, ga ik in gesprek met m'n (nieuwe) leidinggevende, ga bij hem informeren of hij me als (relatief gezien) onmisbaar beschouwt.
Indien dat het geval is, ga ik bij hem op duidelijkheid aandringen.
En als hij me dat niet kan bieden, dan neem ik al m'n resterende vakantiedagen op en ga ik tot het einde contract fulltime solliciteren.
Oftewel, er zijn wel manieren om tot een snellere oplossing en duidelijkheid te komen, maar persoonlijk zou ik liever gewoon m'n werk doen dan me om simplistisch gedoe als dit druk te maken
![]()
.