abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52968392
Niet voor mezelf, maar een kennis van me kreeg vandaag te horen dat hij goed zijn best moet doen, als hij wil dat zijn contract verlengd wordt. Dat loopt over 2 maanden af, en nou vraag ik me af of de werkgever je ervan op de hoogte moet brengen dat hij je contract wel of niet verlengt. Het zou wel prettig zijn als je vooraf weet dat je uit moet kijken naar iets anders ipv dat je 'ineens' zonder werk zit.

Dat het de werkgever netjes staat om dit vooraf aan te geven staat als een paal boven water, maar is er een verplichte termijn waarbinnen je te horen moet krijgen dat je afscheid moet nemen? Dat zou ik billijk vinden, bij ontslag op een contract voor onbepaalde tijd geldt er immers ook een opzegtermijn.

Dus: mag de werkgever tot de laatste dag wachten voordat hij je verteld dat dit echt de laatste dag is, of moet dat eerder? Of andersom, kun je de werkgever verplichten je in dienst te houden als hij te laat is met de aankondiging?
  woensdag 5 september 2007 @ 21:53:08 #2
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_52968772
Dat mag de werkgever volgens mij wel ja, alleen zijn er wel een paar mogelijkheden:

1. Vertel de werkgever dat je nu duidelijkheid wilt en anders op zoek gaat naar een andere baan.
2. Als de werkgever officieel niets laat weten dan gewoon de volgende werkdag na einde contract komen. Contract wordt dan stilzwijgend verlengd.

Athans, dat is wat ik dacht
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_52968777
Het is de gewoonte om een paar dagen voortijd een soort van functionerings gesprek te hebben
pi_52968986
officieel gesproken mag de werkgever wachten tot op de dag dat het contract afloopt.
Helemaal netjes is dit niet en om de werknemer dan ook een reele kans te geven een nieuwe baan te vinden binnen voor die tijd word vaak 5 of 6 weken van te voren doorgegeven of het contract wel of niet verlengt wordt.
Bla Bla Bla Blaadjes aan de boom
pi_52969285
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:38 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Dus: mag de werkgever tot de laatste dag wachten voordat hij je verteld dat dit echt de laatste dag is, of moet dat eerder?
Ik heb zo'n werkgever gehad, ja.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_52970138
quote:

Dus: mag de werkgever tot de laatste dag wachten voordat hij je verteld dat dit echt de laatste dag is, of moet dat eerder? Of andersom, kun je de werkgever verplichten je in dienst te houden als hij te laat is met de aankondiging?
Ja, dat mag.
Het contract loopt af op een bepaalde datum, als de werkgever aan het einde van die werkdag zou zeggen dat het de laatste werkdag is geweest dan mag dat.

Over je tweede vraag:
Wat bedoel je met te laat?
Als je de dag na afloop van het contract op je werk verschijnt en alles gaat gewoon z'n gangetje, dan zegt de wet dat je contract verlengd is met een zelfde periode (dus bijv. bij een halfjaarcontract nogmaals een halfjaarcontract).

Ik denk dat je kennis er goed aan doet om met de werkgever een goede afspraak te maken wanneer er duidelijkheid komt.
pi_52970667
quote:
Hij hoeft het helemaal niet mede te delen, dat heeft hij immers op het moment van aangaan van het contract al gedaan.
Zaak is dan natuurlijk wel dat de werknemer wel wordt weggestuurd als hij de dag na aflopen van het contract alsnog komt opdagen. Wordt hij NA aflopen van het contract niet weggestuurd dan heb je een goede kans om het op een verlenging met eenzelfde termijn te regelen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_52970721
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:59 schreef Taquel het volgende:
officieel gesproken mag de werkgever wachten tot op de dag dat het contract afloopt.
Helemaal netjes is dit niet en om de werknemer dan ook een reele kans te geven een nieuwe baan te vinden binnen voor die tijd word vaak 5 of 6 weken van te voren doorgegeven of het contract wel of niet verlengt wordt.
Als je als werknemer een maandje voor afloop zelf nog niet hebt geinformeerd over eventuele verlenging is het je eigen schuld als je dan opeens zonder werk zit. Ook als je geen antwoord krijgt en niet alvast bent gaan zoeken.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_52971926
Klopt je moet natuurlijk niet zelf op je luie reet blijven zitten van hij komt wel.
Het is jouw salaris jij hebt het nodig. Een beetje peilen op tijd is dus wel het minste wat je kan doen.
Bla Bla Bla Blaadjes aan de boom
pi_52972267
Je krijgt dan een gesprek op de voorlaatste dag, na langdurig beraad hebben we besloten uw contract niet voort te zetten.
pi_52973245
Ik zou een opmerking "je moet wel goed je best gaan doen" als een stevige hint oppakken dat ik om me heen moet gaan kijken...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_52974719
wat gompy zegt

Werkgever zegt echt niet zomaar "je moet wel goed je best gaan doen" ik zou dat gewoon als hint oppakken en om me heen gaan kijken
pi_52986652
Ik zie het al, geen enkele verplichting voor de werkgever dus. Was ik al bang voor.
pi_52988875
enige wat je eraan kan doen is zelf duidelijkheid eisen (heb ik ook gedaan) contract loopt 31/12 af. Ik weet iig nu al dat het omgezet gaat worden naar onbepaalde tijd... gewoon op een normale manier vragen doet wonderen
pi_52991808
Werkgever hoeft helemaal niets te melden of een contract al dan niet verlengd wordt.

Vragen staat altijd vrij natuurlijk.....Ook een tussentijdse contractverlenging...
pi_52994725
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:55 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Ik zie het al, geen enkele verplichting voor de werkgever dus. Was ik al bang voor.
Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Ook werknemers kunnen gewoon niet meer komen opdagen...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_52995198
quote:
Op donderdag 6 september 2007 20:03 schreef hiolpi het volgende:
enige wat je eraan kan doen is zelf duidelijkheid eisen (heb ik ook gedaan) contract loopt 31/12 af. Ik weet iig nu al dat het omgezet gaat worden naar onbepaalde tijd... gewoon op een normale manier vragen doet wonderen
Neemt niet weg dat zolang je nog geen nieuw contract hebt er nog alles kan gebeuren.
'Mondeling telt ook' is daarbij heel mooi en aardig, maar bewijs het maar eens.
  vrijdag 7 september 2007 @ 00:23:46 #18
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_52995540
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:54 schreef 700MB het volgende:

[..]

Hij hoeft het helemaal niet mede te delen, dat heeft hij immers op het moment van aangaan van het contract al gedaan.
Zaak is dan natuurlijk wel dat de werknemer wel wordt weggestuurd als hij de dag na aflopen van het contract alsnog komt opdagen. Wordt hij NA aflopen van het contract niet weggestuurd dan heb je een goede kans om het op een verlenging met eenzelfde termijn te regelen.
Lijkt me sterk. Meestal eindigen tijdelijke contracten van rechtswege op een bepaalde datum, toch?
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_52995994
Ik zit op dit moment in een soortgelijke situatie; werk inmiddels zo'n 3 jaar voor m'n huidige werkgever en m'n laatste tijdelijke contract loopt 18 oktober af.
Anderhalve maand geleden m'n functioneringsgesprek gehad waarbij ik uiteraard over het nieuwe contract begon, maar daar werd door m'n leidinggevende simpelweg op geantwoord dat ik het waarschijnlijk pas een week voor de 18e te horen zou krijgen .

Leuk detail was dat we daarna een nieuwe "directeur" kregen... Een binnenkomst op een onvervalste Emile Ratelband wijze waarbij er vooral gewezen werd op het feit dat ze vanaf nu alle aanwezige kennis binnen willen houden, ervaren mensen moeten willen blijven etc. etc.
Direct maar even de daad bij het woord gevoegd door na zijn speech op hem af te stappen en te vragen hoe het dan met mijn contractverlenging zat.
Nou, als ik geen bezwaar had om te werken binnen een nieuw op te starten project buiten mijn vakgebied, dan zou ik m'n vaste contract krijgen.
Vond het op zich een vreemde toezegging aangezien de directeur niet eens betrokken word in de verlenging, maar ja.
Bij m'n leidinggevende die toezegging gemeld, waarna hij uiteraard achter het betreffende contract aanging.
Resultaat: De nieuwe directeur ontkent de toezegging, ondanks dat er meerdere mensen omheen stonden, volledig en stelt dat ik gewoon oktober af dien te wachten.
Geen reet verder dus.

Inmiddels zit ik echter op het nieuwe project en heb ik me qua kennis, logistiek en contacten in een dusdanige positie geplaatst dat ik op zich best onmisbaar ben op dit moment.
Vandaag dus even gelobbyed bij een oude relatie binnen HR die me op haar beurt naar een HR medewerker verwees die me meer zou kunnen vertellen over een eventuele termijn waarop ik duidelijkheid zou moeten krijgen.
Daarnaast ook direct maar even een sollicitatie voor een promotie de deur uitgedaan.

3 mogelijke resultaten dus nu:

1. De beste optie: Ik krijg de promotie en dus ook een nieuw contract plús een vooruitgang qua loon

2. De HR medewerker regelt dat ik een maand vantevoren uitsluitsel krijg en dus óf gewoon een vast contract of simpelweg de tijd om een andere baan te vinden.

3. De HR medewerker vertelt me wat er in dit topic ook al gezegd wordt; dat ze niets verplicht zijn en ik het dus pas op het laatste moment te horen krijg.

Indien het optie 2 wordt, ga ik in gesprek met m'n (nieuwe) leidinggevende, ga bij hem informeren of hij me als (relatief gezien) onmisbaar beschouwt.
Indien dat het geval is, ga ik bij hem op duidelijkheid aandringen.
En als hij me dat niet kan bieden, dan neem ik al m'n resterende vakantiedagen op en ga ik tot het einde contract fulltime solliciteren.

Oftewel, er zijn wel manieren om tot een snellere oplossing en duidelijkheid te komen, maar persoonlijk zou ik liever gewoon m'n werk doen dan me om simplistisch gedoe als dit druk te maken .
I was an atheist until I realized I was God
pi_53002571
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 00:23 schreef ToMaSZ het volgende:
Lijkt me sterk. Meestal eindigen tijdelijke contracten van rechtswege op een bepaalde datum, toch?
Dat is toch ook wat ik zei?
  vrijdag 7 september 2007 @ 14:06:21 #21
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_53005129
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 12:22 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat ik zei?
In eerste instantie wel, maar vervolgens zeg je:
quote:
Ik hoor dat wel vaker, maar kan me niet voorstellen dat je recht zou hebben op een verlenging als je geen contract meer hebt en niet wordt weggestuurd. Dan zou ik, in het verlengde daarvan, als ik bij een bedrijf een kantoor inloop en daar een dag ga zitten zonder te worden weggestuurd een arbeidsovereenkomst hebben?
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_53005490
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 14:06 schreef ToMaSZ het volgende:
Ik hoor dat wel vaker, maar kan me niet voorstellen dat je recht zou hebben op een verlenging als je geen contract meer hebt en niet wordt weggestuurd.
Toch is dat zo. Dat moet natuurlijk wel redelijk blijven. Als jij na afloop van je contract alsnog komt opdagen en je werkt een week en zorgt dat het niet opvalt dat je er bent (bij grotere bedrijven/afdelingen is dat soms niet zo lastig, of misschien is de baas op vakantie) dan heb je niet alsnog een contract. Maar als je gewoon komt opdagen, en je gaat aan het werk, dat is bekend en niemand zegt er iets van, dan kun je wel aanspraak maken op een nieuw contract.
De reden dat het een verlenging is heeft te maken met het ontbreken van verdere onderhandelingen over de verlenging. Geen onderhandelingen, dus geen wijzigingen dus verlenging met hetzelfde.
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 14:06 schreef ToMaSZ het volgende:
Dan zou ik, in het verlengde daarvan, als ik bij een bedrijf een kantoor inloop en daar een dag ga zitten zonder te worden weggestuurd een arbeidsovereenkomst hebben?
Als je dat een aantal maanden volhoudt zou je het kunnen proberen af te dwingen. Niet erg zinvol aangezien je dus gratis werkzaamheden verricht, maar ok. Neemt niet weg dat je je feitelijk op verboden terrein bevindt aangezien je niet bent uitgenodigd door de eigenaar van het pand om het te betreden.
pi_53006063
quote:
[b]Op vrijdag 7 september 2007 14:06

Ik hoor dat wel vaker, maar kan me niet voorstellen dat je recht zou hebben op een verlenging als je geen contract meer hebt en niet wordt weggestuurd. Dan zou ik, in het verlengde daarvan, als ik bij een bedrijf een kantoor inloop en daar een dag ga zitten zonder te worden weggestuurd een arbeidsovereenkomst hebben?
King of Queens Zo kwam die vent ook aan zijn baan, werd ontslagen, verteld tegen chef dat hij enkel zijn dagen vol maakte op het bedrijf zodat zijn vrouw/vriendin dacht dat hij er werkte, maar als het kan wil ik hier wel werken... Wel aangezien ik je net ontslagen heb, is er een vacature open, "You start monday"

edit, sorry voor de offtopic, maar hier moest ik meteen aan denken toen ik jouw stukje las
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')