abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 september 2007 @ 12:11:44 #1
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52957258
Wonen moeten we allemaal, maar ik the USA beginnen de problemen mbt te hoge hypotheken (verstekkingen) te verschijnen en heeft het nieuws aangekondigd dat Bush de hypotheek eigenaars tegemoet zal komen. Waarom dit nieuwbericht?

Hoe denken we over de huizenmarkt in Nederland?
Wordt deze systematisch hoog gehouden, maar is het inzakken ook hier reeds begonnen?
Staan huizen in Nederland steeds langer te koop en gaan ze voor minder weg dan de vraagprijs?

Is er een mogelijke huizenmarkt-crash in Nederland op komst en is Amerika hier een voorbode van?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...
pi_52957650
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:11 schreef DaantjeF het volgende:
Wonen moeten we allemaal, maar ik the USA beginnen de problemen mbt te hoge hypotheken (verstekkingen) te verschijnen en heeft het nieuws aangekondigd dat Bush de hypotheek eigenaars tegemoet zal komen. Waarom dit nieuwbericht?
Omdat anders teveel mensen hun huizen moeten verlaten.
quote:
Wordt deze systematisch hoog gehouden, maar is het inzakken ook hier reeds begonnen?
Staan huizen in Nederland steeds langer te koop en gaan ze voor minder weg dan de vraagprijs?

Is er een mogelijke huizenmarkt-crash in Nederland op komst en is Amerika hier een voorbode van?
Uiteraard worden huizenprijzen kunstmatig hoog gehouden, alsof een gemiddelde woning echt 250.000 waard is. Vooralsnog kunnen Nederlanders wel hun hypotheek betalen en komt er geen huizenmarkt crash.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_52957825
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:30 schreef Burghardt het volgende:

[..]

Omdat anders teveel mensen hun huizen moeten verlaten.
[..]

Uiteraard worden huizenprijzen kunstmatig hoog gehouden, alsof een gemiddelde woning echt 250.000 waard is. Vooralsnog kunnen Nederlanders wel hun hypotheek betalen en komt er geen huizenmarkt crash.
Als de markt het ervoor betaald zijn de huizen het waard.
Is een schilderij van picasso echt miljoenen waard? Blijkbaar wel, want het wordt ervoor betaald!

In zeker zin wordt de huizenprijs in Nederland wel kunstmatig hoog gehouden door de hypotheek rente aftrek, alsdie er niet zou zijn, zouden mensen minder kunnen betalen en zouden de prijzen dus vanzelf zakken.
En situatie als in de USA verwacht ik in NL zeker niet. De hypotheken worden hier veel zorgvuldiger verstrekt dan daar gebeurt is, bovendien is hier de hypotheek rente helemaal niet zo snel gestegen. Zelfs mensen die een aantal jaar geleden het schip zijn ingegaan met beleggingshypotheken wonenen nog grotendeels in hun huis van toen.

Ik voorzie helemaal geen problemen.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  woensdag 5 september 2007 @ 12:42:25 #4
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52957907
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:30 schreef Burghardt het volgende:
[/quote]

Een gemiddeld huis kostte 10 jaar geleden 250.000 gulden en nu inderdaad 250.000 euro, dat zeg wel iets toch? Voor het eerst sinds een jaar zie ik de prijzen zakken en mensen beginnen te onderhandelen, ze voelen dat ze macht hebben.

Daarnaast zie ik veel grote nederlandse bedrijven failliet gaan de afgelopen paar jaar en de werkeloosheid blijft toenemen. Dit lijkt mij een gevaakrlijke combie. KLM is verkocht, KPN gaat het niet redden, ABN Amro rolt eruit... iedere week zie ik op het nieuws dat er bij bedrijven veel mensen op straat zijn komen te staan.

Stel je voor dat iemand inderdaad een huis koopt van 250.000 euro inderdaad... en de looptijd is 25 jaar. Dan kom ik uit op 10.000 euro aflossing per jaar om op je 65-ste het huis vrij en in bezit te hebben.

Maar zien we ook mensen om ons heen die netjes elk jaar 10.000 euro opzij leggen voor de aflossing?

het antwoord is Nee. Mensen lossen niet meer af, ze verwachten dat de huizenprijzen de komende 20 jaar blijven stijgen en rekenen zichzelf rijk, terwijl ze een zeer hoge schuld hebben in plaats van bezit en let wel: wat je niet afbetaald is niet van jou.
pi_52957978
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:38 schreef michiel5 het volgende:

[..]

Is een schilderij van picasso echt miljoenen waard? Blijkbaar wel, want het wordt ervoor betaald!
Maar woonruimte is in principe niet schaars, een Picasso wel. Dat is het kunstmatige van de huizenmarkt.
Yeasayer - Wait for the Summer
  woensdag 5 september 2007 @ 12:48:47 #6
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52958057
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:38 schreef michiel5 het volgende:

[..]

In zeker zin wordt de huizenprijs in Nederland wel kunstmatig hoog gehouden door de hypotheek rente aftrek, alsdie er niet zou zijn, zouden mensen minder kunnen betalen en zouden de prijzen dus vanzelf zakken.
En situatie als in de USA verwacht ik in NL zeker niet. De hypotheken worden hier veel zorgvuldiger verstrekt dan daar gebeurt is, bovendien is hier de hypotheek rente helemaal niet zo snel gestegen. Zelfs mensen die een aantal jaar geleden het schip zijn ingegaan met beleggingshypotheken wonenen nog grotendeels in hun huis van toen.

Ik voorzie helemaal geen problemen.
Picasso's zijn een luxe object, slechte vergelijking. In tegenstelling to huizen zie ik dat mensen het er dus steeds meer "niet voor betalen" en beter nadenken en zo ook meer onderhandelen.

Renteaftrek is hier al voorzichtig in opspraak en in Noorwegen destijds in 1x van de baan gedaan, resultaat: de huizenmarkt stortte in.

Sorry, maar hypotheken worden hier dus alles behalve zorgvuldig verstrekt, dat is een half jaar geleden in opspraak gekomen en nu pas worden hypotheekverstrekkers gecontroleerd.

Met beleggingshypotheken gaan mensen - nog steeds- het schip in, het gat groeit en de meesten kijken niet eens ieder jaar wat de belegginegen nu werkelijk hebben opgeleverd. Dat ze er nog wonen wil niet zeggen dat ze uiteindelijk geen probleem gaan krijgen.
pi_52958130
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:45 schreef Burghardt het volgende:

[..]

Maar woonruimte is in principe niet schaars, een Picasso wel. Dat is het kunstmatige van de huizenmarkt.
Ben ik het niet mee eens, je kan kunst en wonen ook niet 1 op 1 vergelijken, was slecht te ilustratie dat iets op de vrije markt kost wat de gek ervoor geeft.
Zo bekeken is die 250.000 voor een rijtjes huis dus reeel. Als je de grond, bouwmaterialen en overige kosten die voor het bouwen nodig zijn opteld zal je best lager uit komen dan die 250.000, zo bezien is de prijs dus hoog.

Huizen zijn niet schaars in Nederland, maar bouwgrond wel, vandaar de hoge prijzen. Als iedereen zomaar overal een huis mocht bouwen (als in belgie) zouden de prijze veel lager liggen.

Maat het ging erover of we hier Amerikaanse toestanden op de hypotheek markt moeten gaan verwachten, dat verwacht ik niet, omdat hier hypotheken veel minder makkelijk verstrekt worden.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_52958211
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:11 schreef DaantjeF het volgende:
Hij zou wel moeten om verdere escalatie te voorkomen.
quote:

De vraag is hoelang dit door blijft gaan.
  woensdag 5 september 2007 @ 13:14:36 #9
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52958401
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:59 schreef Integrity het volgende:

[..]

Hij zou wel moeten om verdere escalatie te voorkomen.
[..]
Inderdaad, dat zijn mijn vermoedens ook.

Ik heb vaak gezien dat wanneer iets dergelijks in het nieuws is, de problemen al groter zijn dan wordt voorgesteld en doen geloven. Het is het rustig houden van de kudde... Ook belangrijk; consumenten die stoppen met consumeren is dodelijk voor een economie en dan hebben we het nog niet gehad over de mighty dollar, die op wankelen staat.

ook Nederland heeft heel veel geinvesteerd in Amerika, als daar een dergelijke crash zich voordoet, vrees ik dat we heftige schokgolven zullen ervaren...

Probleem in Nederland is -nog- niet direct de bouwgrond, er wordt ongelooflijk veel gebouwd op dit moment. het probleem gaat straks worden: Betaalbare woningen, waaruit geconcludeerd mag worden dat dit feit ook meewerkt aan een verdere daling van de prijzen.

Ik vermoed ook dat we binnenkort nieuws gaan krijgen over een "leuke rentedaling" om zo meer actieve kopers te creeëren op de markt, sure het is een conjunctuur die schommelt en er zal ongetwijfeld weer casual in het nieuws te horen zijn dat de rente weer "licht" gestegen is om mensen gerust te houden, maar ik vermoed toch dat de verborgen trend een flinke daling zal zijn.

En die daling van de rente in combinatie met dalende huizenprijzen / marktwaarde per huis.. als dat gebeurt, dan is het voor mij officieel.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaantjeF op 05-09-2007 13:20:29 ]
pi_52958488
Als mensen gedwongen worden hun huizen te verkopen, daalt de waarde van de Amerikaanse economie. Het kapitaal wordt namelijk minder waard, omdat mensen genoegen moeten nemen met een lagere verkoopprijs. Het gaat om een heel groot aantal mensen.
  woensdag 5 september 2007 @ 13:28:15 #11
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52958604
quote:
Op woensdag 5 september 2007 13:21 schreef Integrity het volgende:
Als mensen gedwongen worden hun huizen te verkopen, daalt de waarde van de Amerikaanse economie. Het kapitaal wordt namelijk minder waard, omdat mensen genoegen moeten nemen met een lagere verkoopprijs. Het gaat om een heel groot aantal mensen.
Precies, hoe moet dit opgelost worden?

Door een geruststellend bericht van de president himself? Ik ga dit volgen en bekijken wat er concreet gaat gebeuren daar, vind dit zeer interessant.

Heeft de regering ooit iets op financieel gebied voor deze mensen betekent tot noch toe? Vrij weinig, alleen maar belasting verhogingen totnutoe.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat iedere huisbezitter opeens een dikke korting krijgt op zijn hypotheek.
pi_52958741
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:42 schreef DaantjeF het volgende:

Stel je voor dat iemand inderdaad een huis koopt van 250.000 euro inderdaad... en de looptijd is 25 jaar. Dan kom ik uit op 10.000 euro aflossing per jaar om op je 65-ste het huis vrij en in bezit te hebben.

Maar zien we ook mensen om ons heen die netjes elk jaar 10.000 euro opzij leggen voor de aflossing?
Meestal zit je aflossing in je hypotheek. Als je een beleggingshypotheek hebt, loop je idd een flink risico.
Waarom zou je trouwens een huis volledig moeten aflossen? Als je geen eigen huis hebt, moet je namelijk huren, dat kost ook geld.
  woensdag 5 september 2007 @ 14:23:23 #13
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52959807
quote:
Op woensdag 5 september 2007 13:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Meestal zit je aflossing in je hypotheek. Als je een beleggingshypotheek hebt, loop je idd een flink risico.
Waarom zou je trouwens een huis volledig moeten aflossen? Als je geen eigen huis hebt, moet je namelijk huren, dat kost ook geld.
Natuurlijk zit je aflossing in je hypotheek, althans dat hangt af van de gekozen hypotheekvorm.

Een verstandig persoon zal zich niet laten ompraten tot een zo hoog mogelijke hypotheek (wat de hypotheek verstrekkers tot op de dag van vandaag wel trachten door te drammen (hogere provisie))..verder zal dit type persoon zorgen voor een snelle aflossing en een beleggingshypotheek daar hoeven we inmiddels al niet meer over te hebben, die grap is inmiddels iedereen wel duidelijk.

Ik zal het uitleggen...

De hypotheek bestaat uit maandelijkse rente die betaalt moet worden over het totaal geleende bedrag.
Groot geleend bedrag: hoog te betalen maandelijks rentepercentage

Daarnaast heb je de keuze uit verscheidene vormen van aflossing, zo ook inderdaad beleggingsvormen (of hybride).

Je betaalt dus de maandelijkse rente (weggegooid geld) dat in feitte gelijk staat aan in een huursituatie de "huur".

Het voordeel van aflossen is dat wanneer het pand aflossingsvrij is, er geen rente meer betaald hoeft te worden, dus: snelle aflossing is het meest verstandige dat een huiseigenaar kan toepassen. (buiten de aftrekposten om). Het doel van een eigen huis was namelijk altijd (zijn mensen uit het oog verloren omdat ze tegenwoordig op korte termijn denken) snel aflossen, dus: schuldvrij zijn.

Wanneer je huurt zul je dit pand nooit bezitten, maar je bent wel vrij om te gaan wanneer je wilt, erg handig als een economie wankelt. Vaak worden bij huurwoningen alle reparaties en klusjes kosteloos uitgevoerd; geen of weinig onderhoud dus. Bij oude huizen zie dat er geregeld kosten op dit vlak bij komen kijken. Vergeet niet dat het huis in dit geval ook om de zoveel jaar geschilderd moet worden. (in tegenstelling tot nieuwbouw).

Waar het op neer komt is dus dat inderdaad wanneer je niet aflost het huis niet werkelijk in jouw bezit komt MAAR wel in waarde kan dalen, terwijl de eigenaar dan met hoge rente zit ( afhankelijk van de afgesloten tijdsperiode). Huur zal daarentegen ook niet zo snel dalen.. maar nu komt het:

Stel dat de waarde gaat dalen van panden, de werkeloosheid zal aanhouden en erger worden, dan zal de economie in een land in rap tempo sterk achteruit gaan. Op het punt van de beleggingshypotheken geef ik je helemaal gelijk. je gaat toch niet "gokken" met de hypotheek op je grootste bezit? Beleggingshypotheken zijn 7 jaar geleden ongeveer bekend en populair geworden en ook flink toegepast... ( ik geloof zo'n 22% van de totale huisbezittersgroep). Als de looptijd van een gemiddelde hypotheek 25 jaar is, komen er dus heel veel mensen met een groot gat te zitten over ongeveer 20 jaar( althans de koplopers). Resultaat: Huizenhandel, grootschalige verkoop van huizen en dus sterke waardedaling. De mensen die dus tot dan toe hebben gehuurd kunnen nu een overstap maken naar een relatief goedkope woning. iets wat op dit moment onmogelijk is. Een nieuwbouw appartement kost al zo'n 220.000 euro (in Noord Holland).

Als je uitgaat van deze ontwikkeling is dus de oplossing op dit moment een goedkope huurwoning om eventueel deze woning over een jaar of 15, 20 te verlaten voor een relatief goedkoop koophuis (groot aanbod).

Vergeet ook niet dat verhuurinstellingen vaak na een x aantal jaren de huurhuizen in de verkoop gooien, ook een mooie keus omdat het voor een relatief goedkope prijs moet worden aangeboden door dergelijke instellingen.

Maar we zullen het zien... ik denk dat Amerika een mooie "voorbode" zal zijn.
pi_52963806
quote:
Op woensdag 5 september 2007 13:28 schreef DaantjeF het volgende:

[..]

Precies, hoe moet dit opgelost worden?

Door een geruststellend bericht van de president himself? Ik ga dit volgen en bekijken wat er concreet gaat gebeuren daar, vind dit zeer interessant.

Heeft de regering ooit iets op financieel gebied voor deze mensen betekent tot noch toe? Vrij weinig, alleen maar belasting verhogingen totnutoe.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat iedere huisbezitter opeens een dikke korting krijgt op zijn hypotheek.
De regering kan geen individuen gaan helpen. Ze kunnen wel via omwegen de financierders financieren om daarmee een langere termijn of kleinere bedragen door te berekenen. Dat zullen ze dan ook wel gaan doen. Niemand zit te wachten op een huis dat minder waard wordt, ook de financierders niet. De excessen, ja die hebben gewoon pech. Die zullen wel hun huis moeten verkopen.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:30:29 #15
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52965318
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:23 schreef Integrity het volgende:

[..]

De regering kan geen individuen gaan helpen. Ze kunnen wel via omwegen de financierders financieren om daarmee een langere termijn of kleinere bedragen door te berekenen. Dat zullen ze dan ook wel gaan doen. Niemand zit te wachten op een huis dat minder waard wordt, ook de financierders niet. De excessen, ja die hebben gewoon pech. Die zullen wel hun huis moeten verkopen.
Ben het met je eens en het zou goed kunnen, maar dat zou betekenen dat de banken zelf dus iets moeten doen aan het probleem dat mensen hun hypotheek niet meer kunnen opbrengen, ik zie niet in wie anders en ja, de regering moet een concept neerleggen. Heb zo mijn twijfels maar we gaan het zien binnenkort denk ik.

De mensen die pech hebben (naast de massa, die in modale woningen leeft)zullen in eerste instantie de "grens rijken" zijn die -ruim boven het modaal- zitten, maar keihard werken op topfuncties en deze standaard ook willen handhaven maar alleen maar schulden hebben gemaakt. Dus uiteraard niet de multi- multimilionairs, die ruim binnen zijn, maar dat groepje dat veel te duur gekocht heeft en al redelijk klem zit (waarschijnlijk ook met een of meerdere te dure auto's erbij etc. ).

Deze te dure huizen, huizen van 1 miljoen dollar en meer, dat zijn de huizen die straks het eerst in de moeilijkheden komen(?) maar in ieder geval zeker het moeilijkst gaan verkopen(!)...

Ik ben dan ook benieuwd hoe dit in Nederland zal gaan. Over het algemeen zijn rijkere mensen meer bezig met beleggen en investeren, zij hebben immers de ruimte daarvoor. Deze mensen zitten ook "dichter bij het vuur" en vernemen eerder de eventuele problemen die geprivatiseerde top beleggers zien aankomen. Ze krijgen dus als het ware "voorkennis". Dit betekent dat de eigenaars van het type huis net besproken deze huizen waarschijnlijk tijdig te koop gaan zetten (als ze slim zijn). Ben benieuwd of we dat ook daadwerkelijk gaan zien.
pi_52967872
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:30 schreef DaantjeF het volgende:

[..]

Ben het met je eens en het zou goed kunnen, maar dat zou betekenen dat de banken zelf dus iets moeten doen aan het probleem dat mensen hun hypotheek niet meer kunnen opbrengen, ik zie niet in wie anders en ja, de regering moet een concept neerleggen. Heb zo mijn twijfels maar we gaan het zien binnenkort denk ik.
De FED heeft een heel handig wapen tegen tekorten, gewoon de persen opendraaien.
quote:
De mensen die pech hebben (naast de massa, die in modale woningen leeft)zullen in eerste instantie de "grens rijken" zijn die -ruim boven het modaal- zitten, maar keihard werken op topfuncties en deze standaard ook willen handhaven maar alleen maar schulden hebben gemaakt. Dus uiteraard niet de multi- multimilionairs, die ruim binnen zijn, maar dat groepje dat veel te duur gekocht heeft en al redelijk klem zit (waarschijnlijk ook met een of meerdere te dure auto's erbij etc. ).
Ja dat zal een bank dan toch individueel moeten bekijken. Ze leggen immers ook beslag op het huis en als ze die niet kunnen verkopen, is het misschien handiger om andere maatregelen te treffen.
quote:
Deze te dure huizen, huizen van 1 miljoen dollar en meer, dat zijn de huizen die straks het eerst in de moeilijkheden komen(?) maar in ieder geval zeker het moeilijkst gaan verkopen(!)...
Mwoah, als je een huis van dat geld kunt kopen, dan kun je dat ook wel betalen. Ik maak me daar geen zorgen over.
quote:
Ik ben dan ook benieuwd hoe dit in Nederland zal gaan. Over het algemeen zijn rijkere mensen meer bezig met beleggen en investeren, zij hebben immers de ruimte daarvoor. Deze mensen zitten ook "dichter bij het vuur" en vernemen eerder de eventuele problemen die geprivatiseerde top beleggers zien aankomen. Ze krijgen dus als het ware "voorkennis". Dit betekent dat de eigenaars van het type huis net besproken deze huizen waarschijnlijk tijdig te koop gaan zetten (als ze slim zijn). Ben benieuwd of we dat ook daadwerkelijk gaan zien.
Zover zou ik niet denken, als ik jou was. Nederland is een hele andere situatie en een hele andere markt. Onze overheid is toch redelijk bewust bezig. Moet ook wel als je kijkt naar de EMU doelstellingen. Het is meer wat er gebeurd op de beurs, waardoor er een sentiment wordt gecreerd dat ervoor zorgt dat er minder wordt geinvesteerd waar ik me zorgen om maak.

Ook al houdt de ECB zich voornamelijk bezig met inflatiebeperking, dan nog zouden zij hun rentestanden kunnen aanpassen om investeren aantrekkelijker te maken. Afhankelijk van hoeveel geld er nog te besteden is om te investeren.
  woensdag 5 september 2007 @ 21:27:14 #17
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52968108
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:17 schreef Integrity het volgende:

Zover zou ik niet denken, als ik jou was. Nederland is een hele andere situatie en een hele andere markt. Onze overheid is toch redelijk bewust bezig. Moet ook wel als je kijkt naar de EMU doelstellingen. Het is meer wat er gebeurd op de beurs, waardoor er een sentiment wordt gecreerd dat ervoor zorgt dat er minder wordt geinvesteerd waar ik me zorgen om maak.

Ook al houdt de ECB zich voornamelijk bezig met inflatiebeperking, dan nog zouden zij hun rentestanden kunnen aanpassen om investeren aantrekkelijker te maken. Afhankelijk van hoeveel geld er nog te besteden is om te investeren.
Ben het vrijwel helemaal met je eens, goeie discussie.

Nederland is inderdaad anders wat dat stramien betreft. Wat de beurs betreft heb je waarschijnlijk gelijk... maar:
Vergeet niet dat de beurs pure psychologie is van het volk. Bush zegt de mensen in nood tegemoet te komen, nu werkt dat nog. Maar werkt dat ook voor een 2e, 3e of misschien 4e keer? De inwoners van een land bepalen in feite het sentiment door middel van consumptie - dat wordt vaak vergeten.

Ik weet het niet, persoonlijk zie ik al een tijdje een Bearish market zich ontwikkelen wat het westen betreft. Om China en India er even buiten te laten.

[ Bericht 1% gewijzigd door DaantjeF op 05-09-2007 21:37:13 ]
pi_52990843
Als er nu echt helemaal niets aan de hand is,

waarom hoor ik dan net een radiospotje, om naar deze site te gaan en jezelf voor te bereiden.

Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen.

Survival kits worden straks booming business als je het mij vraagt.

http://denkvooruit.nl/

Dus check de site en vertel me dan maar eens wat er allemaal te wachten staat.
Voor sommige dingen moet je klaar zijn
pi_52993440
Ik denk dat jij meer doelt op massamanipulatie, dus angst inblazen. Of niet, H-enki.
pi_52993619
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:27 schreef DaantjeF het volgende:

[..]

Ben het vrijwel helemaal met je eens, goeie discussie.

Nederland is inderdaad anders wat dat stramien betreft. Wat de beurs betreft heb je waarschijnlijk gelijk... maar:
Vergeet niet dat de beurs pure psychologie is van het volk. Bush zegt de mensen in nood tegemoet te komen, nu werkt dat nog. Maar werkt dat ook voor een 2e, 3e of misschien 4e keer? De inwoners van een land bepalen in feite het sentiment door middel van consumptie - dat wordt vaak vergeten.

Ik weet het niet, persoonlijk zie ik al een tijdje een Bearish market zich ontwikkelen wat het westen betreft. Om China en India er even buiten te laten.
Om even een zijstap te maken. Om economische stabiliteit te behouden, zul je je toch echt moeten specialiseren. Je moet als land iets te bieden hebben aan anderen en visa versa, wil je überhaubt tot een economische utopie komen. Deze keyniaanse theorie is ook echt een theorie, maar het zou moeten kunnen werken. Ware het niet dat de menselijke aard andere zaken belangrijker vindt.

Gelukkig houden wij tot op zekere hoogte toch een bepaalde integere maatstaaf. Vooral op hogere niveaus. Daar kun je niet omheen. Ik denk dat je die strakke houding ook moet blijven houden, ook in de wat mindere tijden.
  vrijdag 7 september 2007 @ 00:24:48 #21
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52995561
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:00 schreef Integrity het volgende:
Ik denk dat jij meer doelt op massamanipulatie, dus angst inblazen. Of niet, H-enki.
Exact mijn gedachte.

Toch heeft H-Enki hier een punt al zou het een psychologische zijtak zijn van waar er nu inzake over gefilosofeerd wordt.

Strategie bepalen (zowel probleem + oplossing vaststellen) -> Probleem kweken (angst inboezemen) -> oplossing bieden (reeds vantevoren bedacht).

Dit soort aandachtspunten doet het overigens goed mbt het consumptie verbruik ( in bepaald marktsegment dan). Zo hebben onlangs in Amerika mensen grootschalig ingekocht na dergelijk vergelijkbare meldingen (Irak).

[ Bericht 0% gewijzigd door DaantjeF op 07-09-2007 01:36:18 ]
  vrijdag 7 september 2007 @ 00:43:40 #22
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52995881
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:05 schreef Integrity het volgende:

[..]

Om even een zijstap te maken. Om economische stabiliteit te behouden, zul je je toch echt moeten specialiseren. Je moet als land iets te bieden hebben aan anderen en visa versa, wil je überhaubt tot een economische utopie komen. Deze keyniaanse theorie is ook echt een theorie, maar het zou moeten kunnen werken. Ware het niet dat de menselijke aard andere zaken belangrijker vindt.

Gelukkig houden wij tot op zekere hoogte toch een bepaalde integere maatstaaf. Vooral op hogere niveaus. Daar kun je niet omheen. Ik denk dat je die strakke houding ook moet blijven houden, ook in de wat mindere tijden.
Klopt. Maar dan wil ik even melden dat Nederland steeds meer expertice in specialisatie verliest. Wat is onze kracht op dit ogenblik en onze economische positie vergeleken met 20 of 10 jaar geleden? Als je het mij vraagt gaan we heel hard achteruit.

China groeit op dit moment zo ontzettend hard. Meneer Chinees is bereid in Nederland 12 uur te werken tegen een relatief laag salaris en dat met een HBO diploma. Zie je dat de gemiddelde Nederlander doen? Nee, die wil om klokslag 17:00 naar huis en met bier op de bank GTST kijken. Misschien flauwe woordkeus, maar we zijn verwend. Onze www.Google thuis is immers censuur vrij, zou dat het zijn?...

Dan hebben we nog de massale zeer goedkope import uit die sector waar wij en bijvoorbeeld Duitsland onmogelijk tegen kunnen opboksen. Ik heb er onlangs een docu over gezien. Ik vond het zeer frustrerend om te zien dat in fabrieken in China mensen 18 uur werken voor 5 dollar per dag en daar ook nog eens slapen, eten en leven.

Sterker nog, ik sprak tijdens mijn vakantie een Canadees. We hadden het over de wereld economie en de veranderingen erin. De man vertelde mij dat hij een groot timmerbedrijf heeft en (ook als de rest van het westen) zijn spullen daar terplekke liet maken ( o.a. meubels). Hij zag dat in de werkplaats die hij had gekocht Chinezen zaten te werken op RVS stoeltjes met uitsteeksels aan alle kanten. ( levensgevaarlijk dus). Dezelfde dag kocht hij kussentjes voor deze mensen. Een uur later stond zijn chinese zakenpartner met politie voor zijn neus, dreigend. M.a.w. de kussentjes gingen direct de vuilbak in. Waarom?... Eenvoudigweg omdat de wijzere en rijkere mensen daar (met enige vorm van macht) de mensen geen gewenning aan comfort gunnen om deze zo (dom en) onderdrukt te houden.

China is een mega machine, daar gaan we het alleen van winnen met kennis, zo lijkt. En laat nou net alle kennis uit Nederland meer en meer aan het verdwijnen zijn. Waarom? Type mensen zoals de Chinees willen geld verdienen, willen leren en zijn bereid offers te brengen. Mijn visie is dat Nederland zeer sterk aan het verslappen is ten opzichte van deze mentaliteit.

Daar komt bij dat allochtone Chinezen en ook volken uit bijvoorbeeld Turkijke en Marocco vrijwel alleen zaken willen doen met landgenoten. De meneer Chinees spaart alleen. Hij geeft niet uit. Hij consumeert niet. We weten allemaal wat dat soort gedrag voor een economie betekent.

Toevallig vandaag op RTLZ (kijk ik afentoe ja sorry en realiseer me dat het voor het volk is met een juiste dosis massa manipulatie, maar ze kunnen absoluut niet om bepaald nieuws heen dat moet worden getoont) Ik ben de naam van de beste man even kwijt, maar deze hoogaanstaande meneer verkondigde even dat het voor buitenlandse banken niet interessant meer is om zich in Nederland te vestigen, weer een leuk nieuwtje...

Nederland is gewoon te sterk veranderd en aan het veranderen. Van productie-land in diensten-land en laat ik nu net een zeer naar voorgevoel hebben dat we het juist op dat vlak grotendeels aan het verliezen zijn.

Gelukkig zijn we populair als volk in het buitenland, dat wel.

[ Bericht 3% gewijzigd door DaantjeF op 07-09-2007 01:07:29 ]
pi_52996509
Wat heeft nederland (babylon) als export product??

Ik denk dat een zekere nuchterheid in zaken een belangrijk aspect is. Het weten los te wringen uit diverse geloven en het zelfstandig beoordelen of wel of niet de gesproken woorden invloed hebben op jouw leven.

Er is geen studie te bedenken of je kan het volgen in ons kikkerlandje. Van het maken van een atoombom tot aan de meest verschrikkelijke gassen.

Wat heeft Nederland als export?? Kennis.

En dan voel ik me geen trotse Nederlander of praat ik ook niet uit patrionisme. Nee de kennis ligt hier op straat. Censuur net zoals daantje zegt is een belangrijk aspect hiervan.

Is wat wij weten en zien, de ooghoek van je zicht, ook werkelijk wat de waarheid is. Ik zelf ken zo weinig mensen die de waarheid spreken dat ik er moedeloos van wordt. Ik zie aan Daantje dat zij het lef heeft om openbaar de wereld op haar fouten te wijzen en ik geef haar groot gelijk.

Ik denk vooruit is een typisch voorbeeld. Ik zeg dat niet om angst in te boezemen. Louter alleen om mensen te laten nadenken. Het is echt werkelijk waar een radiospotje op dit moment. Ze willen dat je voorbereid bent.

Natuurlijk heeft dit niet zoveel te maken met de huizenmarkt, mee eens. Maar alles hangt samen aan een zijden draadje. Dominoeffect.

Het is te hopen dat de eerste steen niet valt in Amerika, want anders is het vallen niet te stoppen. Maar het gaat er wel op lijken.

Als het echt uit de klauwen loopt, (ik hoop het echt van niet), dan hoop ik dat liefde, hoop en wederzijds begrip de toon voert voor de nieuwe wereld.
Voor sommige dingen moet je klaar zijn
  vrijdag 7 september 2007 @ 01:34:36 #24
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52996586
Vind het naar om te zeggen... maar ik ben sinds een paar jaar dus niet meer echt trots op Nederland.

Gevoelsmatig zie ik meer en meer (economische en sociale )problemen ontstaan op de verscheidene vlakken. Of ligt dat aan mij?
pi_53017731
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 01:29 schreef H-enki het volgende:
Wat heeft nederland (babylon) als export product??
Momentje. Nederland is dus geen babylon. Laat dat even duidelijk zijn.
quote:
Ik denk dat een zekere nuchterheid in zaken een belangrijk aspect is. Het weten los te wringen uit diverse geloven en het zelfstandig beoordelen of wel of niet de gesproken woorden invloed hebben op jouw leven.
Niet concreet, het is nu een gedachtenspinsel. Hier kun je anderen niet mee bereiken, je hebt geen punt.
quote:
Er is geen studie te bedenken of je kan het volgen in ons kikkerlandje. Van het maken van een atoombom tot aan de meest verschrikkelijke gassen.
Dankzij het internet kan dat overal.
quote:
Wat heeft Nederland als export?? Kennis.
Nee, kennis is een middel. Geen product binnen deze context.
quote:
En dan voel ik me geen trotse Nederlander of praat ik ook niet uit patrionisme. Nee de kennis ligt hier op straat. Censuur net zoals daantje zegt is een belangrijk aspect hiervan.
Nederlanders zijn te invidividueel om cencuur toe te latenn.
quote:
Is wat wij weten en zien, de ooghoek van je zicht, ook werkelijk wat de waarheid is. Ik zelf ken zo weinig mensen die de waarheid spreken dat ik er moedeloos van wordt. Ik zie aan Daantje dat zij het lef heeft om openbaar de wereld op haar fouten te wijzen en ik geef haar groot gelijk.
Jij leeft teveel in je eigen wereld. Het is verschrikkelijk arrogant om vanuit jouw positie te zeggen dat anderen niet de waarheid zeggen. Plus dat jij met zulke uitspraken anderen kunt kwetsen. Kijk liever naar jezelf.
quote:
Ik denk vooruit is een typisch voorbeeld. Ik zeg dat niet om angst in te boezemen. Louter alleen om mensen te laten nadenken. Het is echt werkelijk waar een radiospotje op dit moment. Ze willen dat je voorbereid bent.
Weet ik niet. Er wordt daar zoveel over gespeculeerd.
quote:
Natuurlijk heeft dit niet zoveel te maken met de huizenmarkt, mee eens. Maar alles hangt samen aan een zijden draadje. Dominoeffect.
Als je je economische kennis verbreed en verdiept, kun je ook exact benoemen wat aan elkaar samenhangt.
quote:
Het is te hopen dat de eerste steen niet valt in Amerika, want anders is het vallen niet te stoppen. Maar het gaat er wel op lijken.
Die was al gevallen op 11 september.
quote:
Als het echt uit de klauwen loopt, (ik hoop het echt van niet), dan hoop ik dat liefde, hoop en wederzijds begrip de toon voert voor de nieuwe wereld.
Ik moet het allemaal maar zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')