quote:
Op donderdag 13 september 2007 00:50 schreef Tique3 het volgende:Sjibble heb je er wel eens aan gedacht dat je de bestuurder voor jou heel erg afleid als je zo dicht achter die persoon rijdt?
Heb je er wel eens aan gedacht dat die dan fouten kan gaan maken, eigenlijk door jouw schuld.
Heb je er dan ook wel eens aan gedacht dat diegenen dan iets te laat kan zien en plotseling afremt zodat jij vervolgens achterop knalt?
Een auto heeft meer remkracht omdat deze van een hogere snelheid snel af moet kunnen remmen.
Jouw brommert is berekend op een lagere snelheid dan een auto.
Verhoudingsgewijs heeft de auto dus bij dezelfde snelheid per eenheid van massa meer remkracht en zal dus ook sneller af kunnen remmen.
Voorbeeld: bij 30 km/h staat een auto in no-time stil terwijl dit voor een brommer een redelijke snelheid is en de remweg van de brommer ook daadwerkelijk remweg genoemd kan worden..
Ik spreek over brommers/scooters met remschijven, en dus niet pauperdingen met trommelremmen.
Over dichtbij rijden heb je gelijk, maar ik noem maar een voorbeeld
![]()
Normaal bij 50 km/h rij ik toch wel op 9-11 meter afstand schat ik zo (nja, wel echt genoeg). En per massa moeten ze inderdaad meer remmen, maar dan weeg ik met mn brommer 170 KG terwijl die auto dus 1000kg weegt, maar een gemiddelde scooter met goede remmen weet ook van 50 naar 0 afgeremd te zijn in 7-10 meter.
Maar ik heb ook een Italiaanse scooter, die dingen rijden daar al STD ontgrenst rond de 90 en er bestaan ook 100cc modellen met dezelfde remmen als op mijn 50cc scootertje.. dus ook voor een motor zijn die remmen sterk genoeg, het blok is gewoon anders
![]()
.
Bezorgbrommers met trommelremmen remmen merkbaar veel slechter, ook andere brommers, maar een scooter met schijfremmen of schijf voor trommel achter kan ook wel in no-time stilstaan, desnoods ga ik morgen een lege parkeerplaats op en laat een vriend bekijken + opmeten waar ik begin met remmen en waar ik eindig, zodat ik kan laten zien in hoeveel meter ik stilsta bij 50 kmh (op school trouwens bewezen dat je met een aerox met nog niet perfecte remmen als in 7-10 meter stilstaat... meetlint erbij + camera waar hij begon met remmen, aldus videometen met coach 6 ) De docent was uitgeluld met zn 25 meter remweg...
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img]
Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]