abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 september 2007 @ 15:49:27 #1
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_52939152
Hoi allen,

Ik heb net van de arts een verwijsbrief gekregen om een colonoscopie te laten doen.
Dat lijkt me geen pretje en wil dus ook graag ervaringen horen van mensen die het al een hebben moeten ondergaan.

Dus voor wie al eens een colonoscopie heeft gehad, post hier aub je ervaringen, want ik zie er heel erg tegen op.

Alvast bedankt!
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_52939524
Ik had geen idee wat dit inhield, dus even gegoogeld. Voor de gemakzuchtigen hier: colonoscopie

Succes iig! Lijkt me niet prettig idd..
Henry darling! Mary told me the police are looking for you. What have you done?
If you must know, ACID!
Op donderdag 10 maart 2011 00:44 schreef -Will- het volgende:
*-Will- wil later wel een house met een garage in de jungle
  dinsdag 4 september 2007 @ 16:40:54 #3
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_52939791
Ik heb een aantal jaar geleden een endoscopie gehad, volgens mij is dat vergelijkbaar (zo niet hetzelfde). De voorbereiding was het ergste, je darmen moeten volledig leeg zijn. Het goedje dat je moet drinken vond ik zo smerig dat ik het niet wegkreeg en het via een sonde via mijn neus in mijn maag werd gepompt. Na twee liter had ik nog steeds geen aandrang en ik begon me behoorlijk kut te voelen (je hele maag-darmkanaal wordt volgepompt met vloeistof en het kan er niet uit) dus toen kreeg ik er ook nog een klysma bij. Nou, toen wilde het wel

Anyway, toen dat gedaan was en ik alleen nog maar heldere vloeistof scheet, werd ik naar de behandelruimte gereden en schoven ze een camera in mijn kont. Het deed pijn, mijn darmen krampen nogal. Op een gegeven moment hield ik het niet meer uit en kreeg ik een roesje. Ik werd weer wakker in de kamer en had nergens meer last van.

Uiteindelijk was het nergens goed voor, de bocht tussen dikke en dunne darm was zo scherp dat ie niet verder kon en verder zag het er allemaal goed uit.

Het is niet zo erg als ik beschrijf hoor, het is voornamelijk ongemak.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 4 september 2007 @ 16:50:58 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_52939899
Roesje vragen!!!

Ik heb al meerdere keren scopiën gehad en het blijft geen pretje.
Je moet de dag vantevoren 4 liter laxeermiddel drinken, hoe en hoevaak staat vaak in een begeleidende brief.
Bij de scopie zelf spuiten ze via de slang regelmatig lucht naar binnen (zodat ze de darmplooien goed kunnen bekijken) en dat is nou niet echt een fijn gevoel, kan zelfs behoorlijk zeer doen.
Vandaar dat ik dus ook een roesje aanraadt.
Je hoeft dan alleen nog in een T-shirt (en blote kont) op de behandeltafel te liggen, je krijgt een naaldje in je arm, ze spuiten wat spul in en weg ben je.
Op de recovery wordt je wakker en je hebt er helemaal niks van meegekregen, heerlijk.
  dinsdag 4 september 2007 @ 17:24:50 #5
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_52940354
Die slang in je aars lijkt me geen prettig gevoel
  dinsdag 4 september 2007 @ 17:36:36 #6
71919 wonderer
pi_52940497
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 17:24 schreef Curri het volgende:
Die slang in je aars lijkt me geen prettig gevoel
Het "aars" gedeelte is nog het minst vervelend. Het probleem zit echt dieper, als je darmen in de kramp schieten.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  dinsdag 4 september 2007 @ 17:41:09 #7
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_52940573
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:40 schreef wonderer het volgende:

Het deed pijn, mijn darmen krampen nogal. Op een gegeven moment hield ik het niet meer uit en kreeg ik een roesje.

Het is niet zo erg als ik beschrijf hoor, het is voornamelijk ongemak.

Ik denk dat ik toch zeker voor een roesje ga vragen zoals Signe al zei.
Is dat een soort narcose?

Doet het ook pijn op het moment dat de slang naar binnen gaat?
Ik maak me er erg druk om en moet nog naar het ziekenhuis bellen voor een afspraak, zit echt nog in twijfel om te bellen.

Ik weet het ik ben een zeikerd, maar hou nou eenmaal niet zo van die vreemde medische ingrepen.

Ik heb al 5 maanden last van mijn darmen en daarbij heb ik ook slijm bij de ontlasting.
De dokter stelde de diagnose PDS, alleen blijft het maat aanhouden, om mij gerust te stellen stuurt hij me door.
Ik wist alleen niet dat ik gelijk zo'n colonoscopie zou krijgen. Ik hoopte eerlijk op een rontgenfoto of zoiets.
pi_52940665
Het ligt helemaal aan je behandelend arts en het ziekenhuis of ze het wel met een 'roesje' doen.
Vraag dat eerst goed na.
Dan moet je na je voorbereiding (je krijgt dat allemaal uitgelegd (+ boekje)op het moment dat je belt, of langsgaat om de afspraak te maken) een kwartier vantevoren aanwezig zijn.
Je moet er dan ook rekening houden dat je na het onderzoek 2 uurtjes opgenomen wordt om uit te slapen... je mag dan ook niet alleen naar huis toe.

Verder valt het erg mee indien je een roesje krijgt trouwens.
Oh en loop je bij de trombosedienst? In dat geval moet je eerst een uur van te voren je stolling laten bepalen bij het lab. (bloed prikken dus)
  dinsdag 4 september 2007 @ 17:48:01 #9
71919 wonderer
pi_52940686
Ik geloof dat je bij een roesje niet helemaal meekrijgt wat er gebeurt, of het niet onthoudt, het is geen narcose. Ik schijn nogal geschreeuwd te hebben namelijk maar daar weet ik niks meer van.

Van het naar binnen gaan weet ik niks meer, dus dat zal wel meevallen. Die slang is net iets dikker dan een vinger dus je kunt zelf vast een beetje gaan oefenen

Het valt echt best wel mee. Het is gewoon irritant, maar 't is geen enorme ingreep of zo. En als je echt zeker wil weten dat het PDS is (of juist niet...), moet je gewoon gaan. Een camera via je keel in je maag is minder leuk
pi_52941088
Inderdaad zéker een roesje vragen, dan maak je het bijna niet bewust mee. Als je zegt dat je er als een berg tegenop ziet dan zullen ze je dat roesje echt niet weigeren als je verder goed gezond bent. Ik kan me héél vaag herinneren dat het onderzoek een onprettig gevoel was maar daarna hebben ze me nog wat meer slaapmiddel gegeven en zakte ik verder weg. Zelfs het inbrengen van de slang merkte ik niks van. Ik zag daar erg tegenop. Niet alleen om de pijn waarvoor ik bang was maar ook omdat ik het nogal genant vond.

De dag ervoor zal je KleanPrep moeten drinken om je darmen te reinigen. Doe dat a.u.b. erg secuur want als tijdens het onderzoek blijkt dat het niet schoon is, dan moet alles weer opnieuw en geloof me...dat wil je niet!!. Bij mij kwam er pas schoon water uit nadat ik ruim 6 liter KleanPrep weggewerkt had. Die zooi smaakt echt smerig. Het is redelijk te doen als je er wat sinasappel-limonade doorheen mixed en het glas leegdrinkt met een rietje.
pi_52941189
Wat ook helpt om de boel goed schoon te krijgen is 2 dagen vóór het onderzoek al te stoppen met bladgroente, vezels, pitjes en dergelijke te eten en te drinken.
Kleanprep mag je met chrystal clear zonder koolzuur mengen, dan krijg je die 4 liter best wel weg
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:54:17 #12
71919 wonderer
pi_52942783
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 18:16 schreef Bluezz het volgende:
Wat ook helpt om de boel goed schoon te krijgen is 2 dagen vóór het onderzoek al te stoppen met bladgroente, vezels, pitjes en dergelijke te eten en te drinken.
Kleanprep mag je met chrystal clear zonder koolzuur mengen, dan krijg je die 4 liter best wel weg
Als ik dat toen geweten had ... (is intussen alweer tien jaar geleden, dat wel). Sondes zijn ook niet je van het
pi_52943627
Het protocol van 10 jaar geleden lijkt niet meer op die van nu idd
pi_52944201
Ah ja, een colonoscopie. Prettig is anders, maar eigenlijk stelt het weinig voor. Alleen het laxeren is vervelend en misselijkmakend.
Pretentieus geneuzel.
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:04:06 #15
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_52944550
Lig je eigenlijk in volle glorie op de tafel, of heb je zo'n pak aan waarbij alleen je kont bloot ligt?
pi_52945220
Ik kreeg zo'n operatiehemd aan. Ik weet niet in welke houding ik lag toen het onderzoek plaatsvond want toen had ik dat roesje. Echt heel vaag meen ik me te herinneren dat ik op m'n buik lag.
Het onderzoek vond plaats toen ik al in het ziekenhuis lag. Ik werd met bed en al naar de onderzoekskamer gereden. Ik weet vrijwel zeker dat ik niet van m'n bed afgeweest ben. Ze legden wel een disposable onderlegger onder me om het bed schoon te houden. Ik werd pas weer goed wakker op m'n eigen plekkie op de zaal op de afdeling waar ik toen lag.
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:16:42 #17
45 SiGNe
pi_52947097
In Utrecht mocht ik m'n T-shirt en sokken aanhouden (vloer is koud) en ik moest op m'n linkerzij liggen..

Laatste keer wist ik trouwens totaal niet meer hoe ik van de recovery naar de bushalte ben gekomen..
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:32:31 #18
71919 wonderer
pi_52947520
Ik lag ook op mijn linkerzij.
pi_52947609
dat roesje hoef je niet voor te kiezen, tegen de tijd dat die bij mij ging werken, was de scopie al klaart, en heb ik nog een halve dag voor pampus in het ziekenhuis gelegen, niks aan gehad dus

op zich vond ik het zelfs zonder het werkende roesje wel meevallen,
zorg ervoor dat je die dag ervoor vrij bent, als je je dfarmen leeg moet maken, want op gegeven moment zit je meer op de pot dan ergens anders
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52947627
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:32 schreef wonderer het volgende:
Ik lag ook op mijn linkerzij.
altijd, ook als je een klysma o.i.d. krijgt moet je op je linkerzij liggen, i.v.m. het verloop van je darm
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:48:03 #21
71919 wonderer
pi_52947975
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:36 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

altijd, ook als je een klysma o.i.d. krijgt moet je op je linkerzij liggen, i.v.m. het verloop van je darm
Dat vermoeden had ik al ja
pi_52948713
Het ergste wat ik er nog van weet, is die vloeistof die je moet drinken, volgens mij drink je dat 1 maal in je leven, daarna nooit weer. Echt dat spul is zo gigantisch goor .
pi_52950166
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 23:12 schreef The_S het volgende:
Het ergste wat ik er nog van weet, is die vloeistof die je moet drinken, volgens mij drink je dat 1 maal in je leven, daarna nooit weer. Echt dat spul is zo gigantisch goor .
inderdaad, wat een drama was dat zeg
maar de gevolgen ervan was ik op zeker moment ook méér dan zat hoor
  woensdag 5 september 2007 @ 00:09:33 #24
45 SiGNe
pi_52950236
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 23:12 schreef The_S het volgende:
ik heb het helaas al een keer of 10-15 moeten drinken
Gelukkig ben ik met 2 liter ook al behoorlijk leeg want ik krijg het echt niet voorelkaar om 4 liter van dat spul in 5 uur tijd te drinken.
  woensdag 5 september 2007 @ 00:23:53 #25
71919 wonderer
pi_52950559
quote:
Op woensdag 5 september 2007 00:09 schreef SiGNe het volgende:

[..]

ik heb het helaas al een keer of 10-15 moeten drinken
Gelukkig ben ik met 2 liter ook al behoorlijk leeg want ik krijg het echt niet voorelkaar om 4 liter van dat spul in 5 uur tijd te drinken.
Wow, waar heb je last van dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')