abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 september 2007 @ 15:42:11 #1
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_52939062
Ik reis nu met een 3 sterren stad/streek abbonnement zones 5300 en 5416 in combinatie met mijn NS maandtraject abbonement van R'dam Centraal naar Rijswijk.
Hoe moet ik dit gaan doen met de OV-chip kaart? En wat zijn dan de totale kosten?
reach out and touch faith
  dinsdag 4 september 2007 @ 15:49:15 #2
41568 treinreiziger
travelling somewhere....
pi_52939149
Ik kamp met hetzelfde probleem en heb al meerdere malen met RET, Connexxion en NS gebeld en geschreven. Allemaal geven ze aan: kan niet voor de komende 1,5 a 2 jaar.

Ik heb een jaartrajectabonnement RTD - GVC met een aanvullend 3 zone stad/streek deel en voor het stuk wat ik met de metro reis een 2 ster jaarabonnement. Allebei de kaarten zijn al voorzien van de OV-chip, maar ik moet tijdens mijn reis met de metro uitstappen om mijn RET kaart uit te checken en mijn NS kaart in te checken. Vrij kansloos dus..... en de reistijd wordt hierdoor langer..... lang leve de acceptatie van de kaart!

En als antwoord op je vraag: het kan niet verkocht worden. Dus je zal een NS kaart moeten kopen zonder aanvullend stad/streek en een losse RET kaart..... en een losse kaart in RSW, dus duurder.... NS en RET werken (nog?) niet samen...

Overigens blijf ik gewoon reizen met deze kaarten. Ik heb een geldig vervoerbewijs...... en dat raad ik jou ook aan.

[ Bericht 7% gewijzigd door treinreiziger op 04-09-2007 16:18:10 ]
  dinsdag 4 september 2007 @ 16:12:53 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_52939455
Gewoon je huidige abbo houden. Je hebt een vervoersbewijs dat aan de voorwaarden van de landelijke OV-vervoerders voldoet, dus ook de RET zal je moeten vervoeren.

Toch wel raar dat bij het samenvoegen van alle landelijke OV-bewijzen, dat juist geen oplossing hebben voor dit soort situaties.
So we just called him Fred
pi_52939668
Oh mijn god. Zoveel geld uitgegeven aan dit project, zoveel uitstel gehad voor dit project en dan zo iets triviaals niet meenemen bij de invoeringen
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 4 september 2007 @ 16:38:44 #5
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_52939746
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 16:12 schreef FredvZ het volgende:
Gewoon je huidige abbo houden. Je hebt een vervoersbewijs dat aan de voorwaarden van de landelijke OV-vervoerders voldoet, dus ook de RET zal je moeten vervoeren.
haha ja maar dan gaat het poortje wat toegang verleent tot het station dus gewoon niet open!

reach out and touch faith
  dinsdag 4 september 2007 @ 16:53:34 #6
134630 aeque
Zijne aequeligheid
pi_52939927
Ik wacht al een jaar op die OV-chipkaart, ik heb gewoon een OV kaart(studenten) en bij inlevering van 2 extra pas foto's zou ik hem opgestuurd krijgen, nou ik merk het. Heb al 4 pas foto's in geleverd en nog niks binnen.
Ik was vroeger niet vaak in Rotterdam, nu wel voor mn vriendin en binnekort voor school, dus dat wordt nog lache geblazen!
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23[/url] schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_52941070
Ik werk bij de metro in' R'dam en op Schiedam Centrum kan ik met mijn personeels OV-Chipkaart niet in of uit checken bij de NS.
Dat heet samenwerken (NOT) als er in het gebied van de NS wat met een passagier aan de hand is kan ik er niet naar toe zo als het zou moeten bij een noodgeval (Tia, hartaanval weet ik veel wat er kan gebeuren).
Wij hebben er ook al op aangedrongen dat er wat moet gebeuren.
Dit is echt een hele vreemde situatie

Mensen die buiten de regio wonen en met de strippenkaart reizen moeten een dubbel opstaptarief betalen omdat de busen van connexion en ariva nog geen chico's hebben (chico = Ceck in check out systeem) dus die worden genaaid.
Ik kan nog wel even doorgaan maar dan wordt Pedro boos

[ Bericht 5% gewijzigd door henk.jansen op 04-09-2007 18:31:38 ]
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
pi_52941130
Ach hier in Amsterdam is het ook zo'n zootje. Als ik naar de mediamarkt ga kan ik maar beter geen OV-chipkaart gebruiken, want de tram doet er nog niet aan mee en dan betaal ik dus én een basisstrip én een keer het instapbedrag. En bij het GVB zitten ze zich maar af te vragen waarom niemand zo'n chipkaart wil.
pi_52941285
Wat ik wil zeggen aan Pedro is dat : wacht met het invoeren van de chipkaart totdat alle tram,bussen, metrostations er aan toe zijn.
Zo benaaldeel je geen passagiers.
Nu is het in Rotterdam een zooitje, de ene tram werkt het wel en sommige bussen werkt het.
Maar het is verre van ideaal nog.
Bij een landelijke invoering en dan met alle bedrijven is het een ideaal systeem.
Maar niet de passagies benadelen met een proef (testfase).
Ik blijf wel positief over het syteem, alleen met de invoering niet.
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
pi_52941473
Dit heb ik ook nog gevonden:

Wat zijn de problemen met de OV-chipkaart?
In-en uitchecken
- Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden.
- Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro.
- De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt.
- De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan.
- Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat.
- Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken.
- Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven.
- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
- De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden.
- Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.


Toegankelijkheid
- De poortjes werken niet altijd goed: ze klappen hard dicht wat met name onveilig en onhandig is voor mensen met kinderen (en kinderwagens) of met beperkingen.
- Tijdens de spits is het aantal poortjes onvoldoende. Hierdoor ontstaan er opstoppingen. Met name op drukke punten waar bijvoorbeeld veel mensen overstappen van metro naar trein missen reizigers hierdoor hun aansluiting en is de veiligheid in het geding.

Opladen
- Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen.
- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag wél van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.

De kosten van de kaart
- De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost € 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.

Aanvragen en communicatie RET / Connexxion
- De aanvraagtermijn voor een ov-chipkaart is te lang. Deze loopt op tot wel 5 maanden.
- Bij verkeerde afschrijvingen kost het reizigers veel moeite om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Restitutie is maar op een beperkt aantal plekken mogelijk, waardoor reizigers extra kosten maken.
- Het activeren van de kaart is slechts mogelijk op enkele plekken. Dit betekent extra kosten en is lastig voor reizigers die minder valide zijn.
- Er kan slechts een beperkt overzicht (laatste 10) van gedane transacties opgevraagd worden. Er is behoefte aan een overzicht van minimaal 25 transacties en het thuis kunnen checken van het saldo en de laatste transacties (via een uitleesapparaatje of online).
- De communicatie op de website van de RET over de invoering van de ov-chipkaart is niet up to date. Ook ontbreekt een duidelijke handleiding over het gebruik van de kaart.
- Er is geen overzicht van de prijzen tussen de verschillende haltes.
- Het is onduidelijk of een ritje van A naar B hetzelfde kost ongeacht het vervoermiddel. Tram of bus rijden over het algemeen een wat langere route dan de metro, en zouden daardoor de facto duurder worden in gebruik.
- Bestuurders van bus en tram klagen over gebrek aan instructie, met name ingeval van storingen en omleidingen. Zij kunnen de reizigers uitsluitend naar een informatiepunt sturen.
- Klachten over de RET kunnen niet bij Connexxion worden gemeld, en klachten over Connexxion niet bij de RET. Reizigers moeten veel extra tijd en geld investeren om hun beklag te doen en te veel betaald tegoed te reclameren.
- Reizigers klagen over onvriendelijke behandeling door RET- en Connexxion medewerkers.
- Reizigers melden dat klachten niet, of erg laat worden behandeld.
- Met name buschauffeurs lijken slecht op de hoogte van de invoering van de ov-chipknip en de werking hiervan.

Aansluiting op andere vervoersaanbieders en abonnementen
- Reizigers betalen twee keer het opstaptarief als ze (gedwongen) twee kaartsoorten moeten gebruiken. (Bijvoorbeeld van ov-chipkaart in het stadsvervoer naar strippenkaart in het streekvervoer).
- Afleesapparatuur registreert niet altijd goed dat een reis binnen het abonnement valt. Het komt voor dat ondanks het opgeladen abonnement de reis van het overige saldo op de kaart wordt afgeboekt.
- Er is geen onderscheid te maken tussen reizen op abonnement en reizen die buiten het abonnement vallen. Dit is lastig voor reizigers die reiskosten vergoed krijgen via hun werkgever.
- Reizigers hebben een veelvoud aan kaartsoorten nodig als ze gebruik maken van bijvoorbeeld trein, bus en interliner. Dit is met name gecompliceerd als de reiziger een gecombineerd trein-bus abonnement heeft voor een bepaald gebied, waardoor extra kaarten nodig zijn.

Kaartsoorten
- Er is geen goed systeem met wegwerpkaartjes voor reizigers die geen
ov-chipkaart hebben.
- Groepsreizen met korting (voor bijvoorbeeld schoolklassen) is nog niet goed geregeld.
- De studenten met een ov-jaarkaart hebben nog steeds geen ov-chipkaart gehad waardoor ze straks niet gratis of met korting kunnen reizen.
- De begeleiderskaart wordt niet herkend bij de poortjes
- Het is niet mogelijk om met meerdere personen op één kaart te reizen, wat met een strippenkaart wel kan. Dit is met name lastig als je een gast mee wil nemen in het openbaar vervoer.

Overig
- De privacy van reizigers is met de ov-chipkaart niet goed gewaarborgd, blijkt het informatie van het College Bescherming Persoonsgegevens.
- De ov-chipkaart voldoet nog niet aan de 11 reizigerswensen van de landelijke consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, en de Samenwerkende Ouderenorganisaties.
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:44:14 #11
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52941573
Wel typisch dat er altijd een *hoger* bedrag wordt afgeschreven.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_52941580
Een aantal van de klachten zin inmiddels verholpen en oplosingen voor gezocht, maar een aantal klachten moet nog verholpen worden, en dan staan wij als personeel met een mond vol tanden als per 1-10-2007 de poortjes bij de metro dicht gaan.
Hopend dat jullie ons begrijpen dat Pedro dit heeft besloten en niet het personeel ;-)
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
pi_52941701
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 18:44 schreef gronk het volgende:
Wel typisch dat er altijd een *hoger* bedrag wordt afgeschreven.
Dat is omdat mensen altijd bang zijn om geld te verliezen en als ze dan uitchecken krjigen ze het geld terug van het traject wat ze hebben afgelegd. (als het goed werkt).
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:53:27 #14
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52941719
wie is pedro?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_52941803
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 18:53 schreef gronk het volgende:
wie is pedro?
De grote baas van de RET
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:32:32 #16
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_52943715
@henk.jansen denk jij dat ze het echt gaan doorzetten op 1 oktober?
reach out and touch faith
pi_52943746
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:32 schreef ozzyat105 het volgende:
@henk.jansen denk jij dat ze het echt gaan doorzetten op 1 oktober?
Ik hoop het niet voor de passagiers
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
pi_52943908
Leuk om te zien trouwens dat bij sommige metrostations nog maar 1 of 2 poortjes voor mensen zonder OV kaart beschikbaar zijn en de overige 6 OV-chipkaart only zijn. Bij een willekeurige groep mensen zie je één iemand piepen bij de OV-chipkaart poortjes en de rest van de groep gaat tergend langzaam door zo'n kutpoortje wat steeds dichtklapt omdat de sensoren niet goed werken. Sta je dan met je OV kaart te piepen en komen die kutdeurtjes alsnog tegen je aan geklapt .

Echt, als ik die chipkaart van de IB-groep in oktober niet heb wordt dat dagelijks achter mensen met een chipkaart aanlopen of poortjes rammen. Wat een ramp zijn die dingen.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_52944005
In ieder geval, reizen maken die meer kosten dan 4 euro en niet uitpiepen. Stelletje lijers !
We'll keep on whispering our mantras.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 4 september 2007 @ 20:44:58 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_52944010
Ze zouden eens in Hongkong moeten gaan kijken, daar werkt het perfect...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:49:09 #21
1234 HiZ
Istanbullu
pi_52944130
Ik heb trouwens ook al mogen beleven dat het me net zoveel kostte om het teveel afgeboekte bedrag terug te krijgen als er teveel was afgeboekt. Er speciaal die 0900 nummers, bedankt GVB.
pi_52944481
Ik ken het ook

Maandnet-abonnement NS + OV en al eens gevraagd aan de RET. Bij Schiedam kan ik nog over het hek klimmen (wat wel belachelijk is natuurlijk), maar in Spijkenisse zal ik toch echt dwars door het poortje moeten

1 oktober gaat hem in elk geval niet worden....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_52944689
Wat wel een grote fout is van de mensen, dat als de deurtjes jouw kant open gaan dat je er niet door moet gaan.
Dus alleen als ze open gaan in je looprichting is het goed.
Nadenken in haast is moeilijk
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
pi_52944801
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 18:44 schreef henk.jansen het volgende:

Hopend dat jullie ons begrijpen dat Pedro dit heeft besloten en niet het personeel ;-)
Als dat personeel me niet gaat lastig vallen met geneuzel dat ik een OV-chipkaart zou moeten hebben, terwijl ik gewoon een geldig vervoersbewijs heb, zul je mij niet horen.

Maar goed: ik begrijp niet dat het personeel blijkbaar akkoord gaat met een onwerkbare situatie (dit zijn immers de mensen op de werkvloer).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:18:58 #25
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52944926
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Maandnet-abonnement NS + OV en al eens gevraagd aan de RET. Bij Schiedam kan ik nog over het hek klimmen (wat wel belachelijk is natuurlijk), maar in Spijkenisse zal ik toch echt dwars door het poortje moeten
Volgens mij kan dat altijd nog. Ik weet niet van welk glas die poortjes zijn gemaakt, maar met een 1.5 kg hamertje moet je d'r zo doorheenkomen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')